Gå til innhold

Vil ha penger av mann som døde i 2002


Anbefalte innlegg

''Det hjelper ikke å ha vært død i åtte år. Karasjok kommune truer med tvangsinndrivelse av fakturaen for hjemmehjelp og 25 middager. Og kundeforholdet går ikke ut om du dør.

– Det kan fort skje at vi sender ut feil faktura. Om han har fått feil faktura må han varsle oss selv slik at vi får endret eller slettet fakturaen, sier Nystad.

– Men han har jo vært død i åtte år, spør Finnmark Dagblad.

– Vi sletter når folk varsler. Det er veldig greit. Vi har mange kunder vi sender faktura til, og det kan fort skje at vi sender ut feil faktura, svarer hun.

– Kundeforholdet går ikke ut om en person dør. Kundenummeret ligger fortsatt i systemet, sier Nystad som viser til kommunekassen.

– Vi bare printer ut og sender ut kravet uten å sjekke innholdet. Om personen ikke betaler, så sender vi ut purringer, sier økonomikonsulent Anne Marit Eira til Finnmark Dagblad.''

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3872658.ece

Offentlig byråkrati på sitt beste!

Fortsetter under...

Jeg synes ikke det er så rart. De skriver jo at de ikke visste at mannen var død, og at dersom de hadde blitt informert ville de slettet fakturaen.

''– Det kan fort skje at vi sender ut feil faktura. Om han har fått feil faktura må han varsle oss selv slik at vi får endret eller slettet fakturaen, sier Nystad.

– Men han har jo vært død i åtte år, spør Finnmark Dagblad.

– Vi sletter når folk varsler. Det er veldig greit. Vi har mange kunder vi sender faktura til, og det kan fort skje at vi sender ut feil faktura, svarer hun. ''

Det som heller er merkerlig her er at nevøen ikke informerte Karasjok kommune da han fikk den første regningen.

Jeg synes ikke det er så rart. De skriver jo at de ikke visste at mannen var død, og at dersom de hadde blitt informert ville de slettet fakturaen.

''– Det kan fort skje at vi sender ut feil faktura. Om han har fått feil faktura må han varsle oss selv slik at vi får endret eller slettet fakturaen, sier Nystad.

– Men han har jo vært død i åtte år, spør Finnmark Dagblad.

– Vi sletter når folk varsler. Det er veldig greit. Vi har mange kunder vi sender faktura til, og det kan fort skje at vi sender ut feil faktura, svarer hun. ''

Det som heller er merkerlig her er at nevøen ikke informerte Karasjok kommune da han fikk den første regningen.

Nuvel. I hjemmehjelpsbransjen skjer det vel titt og ofte at klientene dør. Og det første man da burde gjøre i en slik situasjon er å sjekke dette.

Nuvel. I hjemmehjelpsbransjen skjer det vel titt og ofte at klientene dør. Og det første man da burde gjøre i en slik situasjon er å sjekke dette.

Enig med MP, her er det de pårørende som har vært sløve. En kommune sender ut massevis av fakturaer og det er massevis av purringer til enhver tid. Ressurssløsing å sjekke hver enkelt purring i forhold til om vedkommende er død eller ei, også innenfor hjemmehjelpstilbudet.

Nuvel. I hjemmehjelpsbransjen skjer det vel titt og ofte at klientene dør. Og det første man da burde gjøre i en slik situasjon er å sjekke dette.

De kan da ikke sjekke hver enkel person de sende fakturaer til.

Enig med svaret til Mammantil3

Enig med MP, her er det de pårørende som har vært sløve. En kommune sender ut massevis av fakturaer og det er massevis av purringer til enhver tid. Ressurssløsing å sjekke hver enkelt purring i forhold til om vedkommende er død eller ei, også innenfor hjemmehjelpstilbudet.

Fullt mulig å gjøre dette automatisk.

Annonse

Fullt mulig å gjøre dette automatisk.

Selvfølgelig, men slikt tar både tid og ressurser, og er i 99,9% av tiden unødvendig siden folk flest i en kommune lever.

Dessuten vil det måtte endres regelverk i forhold til uthenting av informasjon fra folkeregistret, noe som igjen vil svekke regeleverket man har om personlige opplysninger.

Greit nok at kommunen kanskje burde tatt mer direkte kontakt etter så mange år.

Men det er likevel aller sløvest at en som heter det samme som avdøde og er i familie med vedkommende, ikke forstår at det er lurt å melde fra til alle etater om dødsfallet i rimelig tid etter at det har funnet sted.

Det går ikke fram av avisartikkelen om regningene gjelder tjenester i 2002 eller i senere tid.

Han som mottok regningen, burde straks ha gitt beskjed om at personen var død.

Regninger/purringer til en persom som døde i 2002 ville normalt komme i retur til kommunen med påskrift "ukjendt" eller "død" Men jeg kan huske min bestemor fikk post da jeg var barn (hun døde da jeg var baby), og bestefar fikk post ca 40¨år etter at han var død.

Da min mor døde i sommer, ga vi nesten ikke beskjed til noen, likevel virket det som om "alle" i kommunen og andre forbindelser straks visste om det.

Det går ikke fram av avisartikkelen om regningene gjelder tjenester i 2002 eller i senere tid.

Han som mottok regningen, burde straks ha gitt beskjed om at personen var død.

Regninger/purringer til en persom som døde i 2002 ville normalt komme i retur til kommunen med påskrift "ukjendt" eller "død" Men jeg kan huske min bestemor fikk post da jeg var barn (hun døde da jeg var baby), og bestefar fikk post ca 40¨år etter at han var død.

Da min mor døde i sommer, ga vi nesten ikke beskjed til noen, likevel virket det som om "alle" i kommunen og andre forbindelser straks visste om det.

Min morfars etterlatte fikk et brev, flere år etter han var død, med:

"Herr XXX,

De vet det kanskje ikke, men De er en MEGET heldig mann!"

:knegg:

Med vennlig hilsen

Det går ikke fram av avisartikkelen om regningene gjelder tjenester i 2002 eller i senere tid.

Han som mottok regningen, burde straks ha gitt beskjed om at personen var død.

Regninger/purringer til en persom som døde i 2002 ville normalt komme i retur til kommunen med påskrift "ukjendt" eller "død" Men jeg kan huske min bestemor fikk post da jeg var barn (hun døde da jeg var baby), og bestefar fikk post ca 40¨år etter at han var død.

Da min mor døde i sommer, ga vi nesten ikke beskjed til noen, likevel virket det som om "alle" i kommunen og andre forbindelser straks visste om det.

'' bestefar fikk post ca 40¨år etter at han var død.''

Det må nesten ha vært fra Det Beste!

Det der er dårlig arbeid fra kommunen sin side! Hos oss varsler hjemmehjelpen rette vedkommende straks brukeren ikke har mottat hjelp. Den hjelpa som ikke er utført, skal heller ikke betales for. Dette dokumenteres på kontoret etter hvert eneste besøk.

At maten ikke er avbestilt er også horribelt. Hvordan kan den som leverer maten, fortsette å levere når han vet at mottakeren faktisk ikke har mottat maten?! Det er standard prosedyre at hjemmesykepleien - dersom han bruker denne tjenesten - eller annen pårørende/verge/hjemmehjelp melder fra om dødsfall.

Det er nok noen som ikke tør å innrømme dårlig utført arbeid her...

Noe skurrer veldig her...

De kan da ikke sjekke hver enkel person de sende fakturaer til.

Enig med svaret til Mammantil3

Forsåvidt sant - MEN hjemmehjelpen har opplysningsplikt! Det skal ikke utføres hjemmehjelp hos en person som ikke er hjemme, dersom vedkommende ikke har gitt tillatelse til det. Dersom hjemmehjelpen vet at vedkommende er død, eller ikke får oppdraget utført, skal det jo heller ikke betales for!

Noe annet er ren og skjær svindel!

Der jeg jobber, har hjemmehjelpen en egen bok der absolutt alle oppdrag signeres med navn og tidsbruk. Det er kun denne tidsbruken som blir fakturert.

Annonse

Forsåvidt sant - MEN hjemmehjelpen har opplysningsplikt! Det skal ikke utføres hjemmehjelp hos en person som ikke er hjemme, dersom vedkommende ikke har gitt tillatelse til det. Dersom hjemmehjelpen vet at vedkommende er død, eller ikke får oppdraget utført, skal det jo heller ikke betales for!

Noe annet er ren og skjær svindel!

Der jeg jobber, har hjemmehjelpen en egen bok der absolutt alle oppdrag signeres med navn og tidsbruk. Det er kun denne tidsbruken som blir fakturert.

Nå forutsetter du at regningene gjelder perioden etter han døde, noe det ikke står noe om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...