Gå til innhold

Antrekk i kirken under bryllup?

Anbefalte innlegg

Jeg skal i et bryllup hvor vielsen i kirken er tidlig på dagen, kl 13. Festen på kvelden begynner ikke før kl 19.

Kan en gå i vanlige/fine hverdagsklær i vielsen, eller bør en ha på finkjolen allerede i vielsen? Det er ikke noe opplegg for gjestene i tiden mellom vielsen og festen på kvelden, så jeg ser for meg å dra i vielsen, dra hjem igjen og gjøre hverdagslige ting, for så å ta på penklær og dra på bryllupsfesten på kvelden.

Syns liksom ikke det virker naturlig å ta på penklær for vielsen, dra hjem og ta de av meg, for så å ta de på igjen på kvelden...?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355134-antrekk-i-kirken-under-bryllup/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest man pynter seg!

Det kunne ikke falle meg inn å ha hverdagslige klær til kirken. Og jeg ville ha sett rart på andre gjester som ikke hadde sine festklær på! Det viktigste med et bryllup er jo nettopp selve vielsen!

Så får man ta det ekstra bryet med å skifte klær i mellomtiden.

Det kunne ikke falle meg inn å ha hverdagslige klær til kirken. Og jeg ville ha sett rart på andre gjester som ikke hadde sine festklær på! Det viktigste med et bryllup er jo nettopp selve vielsen!

Hvordan kan du vite hvem du skal se rart på (fordi de er inviterte gjester), og hvem som bare vil se vielsen fordi de kjenner brud eller brudgom?

Det er fullt lovlig å overvære en vielse uten å være invitert på noe som helst. Lukket kirke er uvanlig i våre dager. Da må man vel også kunne komme uten å være spesielt pyntet?

Da vi giftet oss var det flere som overvar vielsen uten å være invitert i bryllupet etterpå. Disse hadde ikke festklær på, men hadde pyntet seg som til en normal gudstjeneste.

Hvorfor i alle dager skulle jeg (eller noen andre) se rart på dem for det?

Og om noen av gjestene valgte å komme i normalt pene antrekk i vielsen, for så å pynte seg til festen hadde vel ingen syntes det var rart? Hvorfor skulle de det?

Annonse

Gjest Elextra

Ikke enig.

Gjest Frk Rosenkranz

Jeg har sett mange ha på seg f.eks. bunad i kirken, så har de på seg en pen selskapskjole på festen senere...

Selv har jeg kun vært i bryllup der alt skjer sammenhengende,

dvs først kirke,

så kjører alle sammen til et festlokale hvor selskapet fortsetter med først middag, så kaffe og kaker og så holder vi på til natten en gang...

så de færreste har da skiftet antrekk.

Gjest Frk Rosenkranz

Hvordan kan du vite hvem du skal se rart på (fordi de er inviterte gjester), og hvem som bare vil se vielsen fordi de kjenner brud eller brudgom?

Det er fullt lovlig å overvære en vielse uten å være invitert på noe som helst. Lukket kirke er uvanlig i våre dager. Da må man vel også kunne komme uten å være spesielt pyntet?

Der jeg bor er de fleste vielser på lørdager, mens gudstjenestene er på søndager.

Det er kun barnedåp de har under vanlige gudstjenester og da kan hvem som helst være der. Men i vielsene har jeg kun sett inviterte gjester - som har pyntet seg til fest.

Jeg tror ikke man blir kastet ut om man dukker opp på en vielse, men tror nok folk ser rart på deg. Selv ville jeg ikke likt om fremmede dukket opp i mitt bryllup.

Det spørs litt hvor stor kirken er også, på små plasser legger man nok mer merke til om det dukker opp noen fremmede.

Gjest Elextra

Der jeg bor er de fleste vielser på lørdager, mens gudstjenestene er på søndager.

Det er kun barnedåp de har under vanlige gudstjenester og da kan hvem som helst være der. Men i vielsene har jeg kun sett inviterte gjester - som har pyntet seg til fest.

Jeg tror ikke man blir kastet ut om man dukker opp på en vielse, men tror nok folk ser rart på deg. Selv ville jeg ikke likt om fremmede dukket opp i mitt bryllup.

Det spørs litt hvor stor kirken er også, på små plasser legger man nok mer merke til om det dukker opp noen fremmede.

Vi giftet oss lørdag i en stor kirke.

Det kom en god del kjente til vielsen som ikke skulle på festen etterpå. Det var fjernere familie, venner/kjente og kolleger. Disse hadde selvsagt ikke pyntet seg spesielt.

Husker at det bak i kirken satt en del gamle damer ingen visste hvem var. Om de hadde noen som helst relasjon til oss fikk jeg aldri vite - antar de bare var nysgjerrige og likte vielser :).

Tror det er ganske vanlig at det er flere til stede enn gjestene.

Javel - i min omgangskrets er det en ganske stor gruppe som verken er fremmede eller så nære at de blir invitert i bryllupet.

Jeg har vært til stede i kirken da f.eks. min klasseforstander og flere av mine venninner giftet seg. Jeg fikk inntrykk av at de bare syntes det var hyggelig - og vi var _mange_ i den kategorien.

Det er mulig det var noen som så rart på oss, men brudeparet gjorde det i hvert fall ikke.

Gjest Elextra

Lange kjoler under vielse kl. 13.00 passer ikke f.eks. Du bør ha pene klær der, men ikke selskapsklær. Hvis du har bunad kan du ha den begge steder.

''Lange kjoler under vielse kl. 13.00 passer ikke f.eks''

Mulig det er vanlig skikk og bruk, men om festen starter like etterpå og varer utover kvelden, synes jeg det kan være helt naturlig med lang kjole selv kl. 13.

(Men i tilflellet til trådstarter var jo problemstillingen en litt annen)

Annonse

Mulig det er vanlig skikk og bruk, men om festen starter like etterpå og varer utover kvelden, synes jeg det kan være helt naturlig med lang kjole selv kl. 13.

Har aldri opplevd at noen har skiftet klær når de skal rett i middag etter vielsen.

Gjest segunda

For min del har jeg aldri vært opptatt av slikt, men jeg tok bare et eksempel.

Det er nok ikke så vanlig at "totalt fremmede" dukker opp i kirken. Men det er svært vanlig at bekjente av brudeparet kommer til vielsen selvom de ikke er invitert til festen etterpå.

De aller fleste har jo flere bekjentskaper enn de har mulighet til å be i bryllupet, men som allikevel har en betydning for dem

( f.eks kollegaer, naboer, perifere venner og fjernere familie etc.) så det er jo bare hyggelig at disse dukker opp i kirken for å dele gleden med brudeparet.

Man trenger ikke akkurat å "pynte" seg, men jeg synes man skal bør kle seg noenlunde når man skal i kirken for å overvære en vielse.

Jeg var i et bryllup engang hvor noen av vennene / bekjente av brudeparet dukket opp i kirken med slitte olabukser og t.skjorter, som de likegjerne kunne brukt på skogstur, og jeg husker at jeg reagerte litt på nettopp dette...

Gjest man pynter seg!

Da vi giftet oss var det flere som overvar vielsen uten å være invitert i bryllupet etterpå. Disse hadde ikke festklær på, men hadde pyntet seg som til en normal gudstjeneste.

Hvorfor i alle dager skulle jeg (eller noen andre) se rart på dem for det?

Og om noen av gjestene valgte å komme i normalt pene antrekk i vielsen, for så å pynte seg til festen hadde vel ingen syntes det var rart? Hvorfor skulle de det?

Her var det snakk om inviterte gjester i et bryllup. Og det er det som jeg svarer på.

Jeg ser jo fort hvem som tilhører kretsen som er inviterte. Man vet jo hvem familiemedlemmene er. Og har man pyntet håret ferdig til fest så vil man jo se dette også selvom de er fremmende.

Bekjente som kommer kun for å se på skal selvsagt ikke behøve å pynte seg. Det er jo ikke vanlig nei.

Her var det snakk om inviterte gjester i et bryllup. Og det er det som jeg svarer på.

Jeg ser jo fort hvem som tilhører kretsen som er inviterte. Man vet jo hvem familiemedlemmene er. Og har man pyntet håret ferdig til fest så vil man jo se dette også selvom de er fremmende.

Bekjente som kommer kun for å se på skal selvsagt ikke behøve å pynte seg. Det er jo ikke vanlig nei.

Men jeg synes det er helt greit at inviterte gjester også kler seg mindre formelt til vielsen, om de ikke skal direkte til festen etterpå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...