Gjest segunda Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Jo, fordi du på Pitcairn Island nettopp får en lokalkultur hvor dette blir "normalt". Med vennlig hilsen Det tolker du som passer deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355137-jeg-spyr/page/2/#findComment-3049215 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Leste du det jeg skrev? ''Man har et langt større "utvalg" av personer man kan henvende seg til for å få hjelp. Det er ikke fordi personene i byen er "bedre", men fordi det er flere av dem.'' Det handler om antall mennesker, og ikke om at menneskene er forskjellige. Med vennlig hilsen Jo jeg har lest det du skrev og mener at du driver med fordommer som ikke hører hjemme. Lokale kulturer finnes i storbyene også. Jeg håper du ikke har tenkt å fortelle meg at barn blir minst utsatt for seksuelle overgrep i sentrum av Oslo. Kanskje du konsentrerer det helt til Karl Johan hvor det neppe bor noen barn? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355137-jeg-spyr/page/2/#findComment-3049216 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Hei, Jeg mener selvsagt ikke at overgrep er et bygdefenomen (har heller ikke skrevet at det kun skjer der, for det gjør det åpenbart ikke). Det jeg refererer til er baser på ANTALL mennesker, og ikke at "folk i bygdene er uhyrer". (Det skrev jeg også til Segunda.) Hvis du isolerte 150 "byfolk" ville det vært identisk. ==== '' I ei bygd er det generelt meir oversiktlig på godt og vondt. '' Men hvordan kan da Alvdal og Nord-Østerdal og Pitcairn skje? Altså, hvis det er "oversiktelig" så betyr jo det at "folk vet om det og tier"....??? (Det var jo de som skjedde på Pitcairn.) Med vennlig hilsen ''Jeg mener selvsagt ikke at overgrep er et bygdefenomen (har heller ikke skrevet at det kun skjer der, for det gjør det åpenbart ikke).'' Det har jeg ikke mistenkt deg for ''Det jeg refererer til er baser på ANTALL mennesker, og ikke at "folk i bygdene er uhyrer". (Det skrev jeg også til Segunda.) Hvis du isolerte 150 "byfolk" ville det vært identisk.Men hvordan kan da Alvdal og Nord-Østerdal og Pitcairn skje?'' Vel, det er som regel fleire enn 150 mennesker i ei gjennomsnittsbygd... Mulig jeg feiltolker deg, men meiner du at det det statistisk sett er fleire pedofili- og overgrepstilfeller i små samfunn? (Orker ikke å google dette, delvis av latskap og delvis av frykt for å havne på motbydelige sider :-/). Det er ingen tvil om at slike groteske tilfeller også utspiller seg i grisgrendte strøk - noe jeg personlig har sett eksempler på -, men nekter å tro at barn "på landet" er meir utsatt. ''Altså, hvis det er "oversiktelig" så betyr jo det at "folk vet om det og tier"....??? (Det var jo de som skjedde på Pitcairn.)'' Pitcairn-tilfellet aner jeg ingenting om, men syns ikke det kvalifiserer til en konklusjon om at små samfunn lettere utvikler ukulturer av denne arten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355137-jeg-spyr/page/2/#findComment-3049230 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Jo jeg har lest det du skrev og mener at du driver med fordommer som ikke hører hjemme. Lokale kulturer finnes i storbyene også. Jeg håper du ikke har tenkt å fortelle meg at barn blir minst utsatt for seksuelle overgrep i sentrum av Oslo. Kanskje du konsentrerer det helt til Karl Johan hvor det neppe bor noen barn? ''Lokale kulturer finnes i storbyene også.'' Selvsagt, men mangelen på fremmede (altså, at man omtrent bare kjenner noen som kjenner familie/venner) er relatert til isolerte grupper. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355137-jeg-spyr/page/2/#findComment-3049232 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 ''Lokale kulturer finnes i storbyene også.'' Selvsagt, men mangelen på fremmede (altså, at man omtrent bare kjenner noen som kjenner familie/venner) er relatert til isolerte grupper. Med vennlig hilsen Dette er kun dine meninger og ingenting annet. Hvorfor synes du det er greit å fordømme denne gruppen mennesker? Har du bodd på et lite sted, eller hva er minste stedet du har bodd på? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355137-jeg-spyr/page/2/#findComment-3049234 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 ''Jeg mener selvsagt ikke at overgrep er et bygdefenomen (har heller ikke skrevet at det kun skjer der, for det gjør det åpenbart ikke).'' Det har jeg ikke mistenkt deg for ''Det jeg refererer til er baser på ANTALL mennesker, og ikke at "folk i bygdene er uhyrer". (Det skrev jeg også til Segunda.) Hvis du isolerte 150 "byfolk" ville det vært identisk.Men hvordan kan da Alvdal og Nord-Østerdal og Pitcairn skje?'' Vel, det er som regel fleire enn 150 mennesker i ei gjennomsnittsbygd... Mulig jeg feiltolker deg, men meiner du at det det statistisk sett er fleire pedofili- og overgrepstilfeller i små samfunn? (Orker ikke å google dette, delvis av latskap og delvis av frykt for å havne på motbydelige sider :-/). Det er ingen tvil om at slike groteske tilfeller også utspiller seg i grisgrendte strøk - noe jeg personlig har sett eksempler på -, men nekter å tro at barn "på landet" er meir utsatt. ''Altså, hvis det er "oversiktelig" så betyr jo det at "folk vet om det og tier"....??? (Det var jo de som skjedde på Pitcairn.)'' Pitcairn-tilfellet aner jeg ingenting om, men syns ikke det kvalifiserer til en konklusjon om at små samfunn lettere utvikler ukulturer av denne arten. ''Det er ingen tvil om at slike groteske tilfeller også utspiller seg i grisgrendte strøk - noe jeg personlig har sett eksempler på -, men nekter å tro at barn "på landet" er meir utsatt. '' Det jeg mener er at hvis et barn i en liten bygd (og det blir verre jo mindre bygden er) blir utsatt for noe, så er det veldig mye vanskeligere å finne noen som ikke kjenner overgriperen/ne, familie, osv. Når sånn først skjer, så er det også større sjanse for at det får bre seg "mer"/lengre. Igjen, dette har IKKE med "folk", men er rett og slett en konsekvens av lite folketall. På en skole i Oslo er det ørten lærere, helsepersonell, osv osv osv., som noen kan snakke med. Bor du på et sted med et lite antall personer, så er det mye mer sannsynlig at alle kjenner alle, og det er mye vanskeligere å fortelle til noen (fordi du vet de kjenner overgriperen). ==== Jeg har ikke belegg for å definitivt hevde at det er flere overgrep på bygd enn i byen, selv om jeg (og jeg kjenner veldig mange fra begge steder som har vært utsatt) mener at det er vanligere. Dette er basert på erfaring, og er ikke en vitenskapelig undersøkelse. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355137-jeg-spyr/page/2/#findComment-3049236 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 ''Jeg mener selvsagt ikke at overgrep er et bygdefenomen (har heller ikke skrevet at det kun skjer der, for det gjør det åpenbart ikke).'' Det har jeg ikke mistenkt deg for ''Det jeg refererer til er baser på ANTALL mennesker, og ikke at "folk i bygdene er uhyrer". (Det skrev jeg også til Segunda.) Hvis du isolerte 150 "byfolk" ville det vært identisk.Men hvordan kan da Alvdal og Nord-Østerdal og Pitcairn skje?'' Vel, det er som regel fleire enn 150 mennesker i ei gjennomsnittsbygd... Mulig jeg feiltolker deg, men meiner du at det det statistisk sett er fleire pedofili- og overgrepstilfeller i små samfunn? (Orker ikke å google dette, delvis av latskap og delvis av frykt for å havne på motbydelige sider :-/). Det er ingen tvil om at slike groteske tilfeller også utspiller seg i grisgrendte strøk - noe jeg personlig har sett eksempler på -, men nekter å tro at barn "på landet" er meir utsatt. ''Altså, hvis det er "oversiktelig" så betyr jo det at "folk vet om det og tier"....??? (Det var jo de som skjedde på Pitcairn.)'' Pitcairn-tilfellet aner jeg ingenting om, men syns ikke det kvalifiserer til en konklusjon om at små samfunn lettere utvikler ukulturer av denne arten. Barn på landet er ikke mer utsatt, men jeg orker ikke å google eller lete andre steder etter tall. Delvis av latskap og delvis av samme grunner som deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355137-jeg-spyr/page/2/#findComment-3049237 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 ''Det er ingen tvil om at slike groteske tilfeller også utspiller seg i grisgrendte strøk - noe jeg personlig har sett eksempler på -, men nekter å tro at barn "på landet" er meir utsatt. '' Det jeg mener er at hvis et barn i en liten bygd (og det blir verre jo mindre bygden er) blir utsatt for noe, så er det veldig mye vanskeligere å finne noen som ikke kjenner overgriperen/ne, familie, osv. Når sånn først skjer, så er det også større sjanse for at det får bre seg "mer"/lengre. Igjen, dette har IKKE med "folk", men er rett og slett en konsekvens av lite folketall. På en skole i Oslo er det ørten lærere, helsepersonell, osv osv osv., som noen kan snakke med. Bor du på et sted med et lite antall personer, så er det mye mer sannsynlig at alle kjenner alle, og det er mye vanskeligere å fortelle til noen (fordi du vet de kjenner overgriperen). ==== Jeg har ikke belegg for å definitivt hevde at det er flere overgrep på bygd enn i byen, selv om jeg (og jeg kjenner veldig mange fra begge steder som har vært utsatt) mener at det er vanligere. Dette er basert på erfaring, og er ikke en vitenskapelig undersøkelse. Med vennlig hilsen Det er ganske spesielt hvis du kjenner veldig mange som har vært utsatt for seksuelle overgrep. Slik går man vanligvis ikke og snakker om med venner og bekjente. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355137-jeg-spyr/page/2/#findComment-3049238 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Dette er kun dine meninger og ingenting annet. Hvorfor synes du det er greit å fordømme denne gruppen mennesker? Har du bodd på et lite sted, eller hva er minste stedet du har bodd på? Forsøk å lese det jeg skriver: Det handler om at det er FÅ mennesker. Ikke at de FÅ menneskene alltid er "gærninger". Det sagt, 17 ut av de 18 mest morderiske kommunene i Norge er små kystkommuner i nord-Norge, i følge SSB. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355137-jeg-spyr/page/2/#findComment-3049239 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Det er ganske spesielt hvis du kjenner veldig mange som har vært utsatt for seksuelle overgrep. Slik går man vanligvis ikke og snakker om med venner og bekjente. Nei, det gjør man vanligvis ikke. Men jeg har/hadde altså kontakt med et stort antall. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355137-jeg-spyr/page/2/#findComment-3049240 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nikki Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Nå bør vi vel i dette tilfellet - som i alle tilfeller - avvente til domstolen har sagt sitt i forhold til hva som faktisk har skjedd. Bevissituasjonen er ikke den samme for alt politiet tror har skjedd. Når det er sagt, selv ut fra det vi med sikkerhet kan si har skjedd: dette er åpenbart en helt forferdelig sak! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355137-jeg-spyr/page/2/#findComment-3049241 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 ''Lokale kulturer finnes i storbyene også.'' Selvsagt, men mangelen på fremmede (altså, at man omtrent bare kjenner noen som kjenner familie/venner) er relatert til isolerte grupper. Med vennlig hilsen ''Selvsagt, men mangelen på fremmede (altså, at man omtrent bare kjenner noen som kjenner familie/venner) er relatert til isolerte grupper.'' Dette kan slå begge veier, og barn på bygda har også lærere, helsesøstre og annet fagpersonell de føler seg trygge på. Det må være ekstremt små samfunn dersom alle bokstavelig talt kjenner alle, og barna er bevisste på det. Isolerte grupper kan i høyeste grad forekomme i storbyer også, kanskje særlig for de barna som sliter... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355137-jeg-spyr/page/2/#findComment-3049249 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 ''Selvsagt, men mangelen på fremmede (altså, at man omtrent bare kjenner noen som kjenner familie/venner) er relatert til isolerte grupper.'' Dette kan slå begge veier, og barn på bygda har også lærere, helsesøstre og annet fagpersonell de føler seg trygge på. Det må være ekstremt små samfunn dersom alle bokstavelig talt kjenner alle, og barna er bevisste på det. Isolerte grupper kan i høyeste grad forekomme i storbyer også, kanskje særlig for de barna som sliter... Hei, Jeg sier jo ikke at det skjer i "alle bygder", men at isolasjon gjør at det er bedre "lagt til rette for hemmeligheter", og at utvalget at "folk barn føler at de kan fortelle til" begripeligvis er større et stort sted enn et lite sted. Med "isolasjon" menes at det er langt til fremmede. Selv om et barn i Oslo ikke kjenner mange, så ser det likevel veldig mange mulige personer å snakke med. Igjen, og igjen, dette handler jo om hvor mange mennesker er i et gitt geografisk område. Det er egentlig matematikk med befolkningstetthet. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355137-jeg-spyr/page/2/#findComment-3049250 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Hei, Jeg sier jo ikke at det skjer i "alle bygder", men at isolasjon gjør at det er bedre "lagt til rette for hemmeligheter", og at utvalget at "folk barn føler at de kan fortelle til" begripeligvis er større et stort sted enn et lite sted. Med "isolasjon" menes at det er langt til fremmede. Selv om et barn i Oslo ikke kjenner mange, så ser det likevel veldig mange mulige personer å snakke med. Igjen, og igjen, dette handler jo om hvor mange mennesker er i et gitt geografisk område. Det er egentlig matematikk med befolkningstetthet. Med vennlig hilsen ''Jeg sier jo ikke at det skjer i "alle bygder", men at isolasjon gjør at det er bedre "lagt til rette for hemmeligheter", og at utvalget at "folk barn føler at de kan fortelle til" begripeligvis er større et stort sted enn et lite sted.'' Jeg skjønner argumentasjonen din, men tar meg den frihet å nekte å tro at dette ikke tilhører unntaket. ''Med "isolasjon" menes at det er langt til fremmede. Selv om et barn i Oslo ikke kjenner mange, så ser det likevel veldig mange mulige personer å snakke med.'' Barn på bygda går også på skole (med helsetjeneste), er i barnehage, er på besøk hos venner, har naboer, fritidsaktiviteter osv. De færreste overgrepsutsatte barn stopper en tilfeldig person på gata. For disse handler det mye om tillit og fortrolighet. ''Igjen, og igjen, dette handler jo om hvor mange mennesker er i et gitt geografisk område. Det er egentlig matematikk med befolkningstetthet.'' Som sagt skriver jeg kun ut fra egen erfaring og det jeg meiner å erindre fra det jeg har lest. For ordens skyld -i fare for å få stempelet "Dols bygdetulling", hehe- : Jeg har oppdratt barn i både by og bygd, inkludert Washington DC. Så dah så ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355137-jeg-spyr/page/2/#findComment-3049261 Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Jeg kommer aldri til å forstå at sånt i det hele tatt er mulig. Jeg er veldig kvalm, og veldig lei meg ( 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355137-jeg-spyr/page/2/#findComment-3049265 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 ''Det er ingen tvil om at slike groteske tilfeller også utspiller seg i grisgrendte strøk - noe jeg personlig har sett eksempler på -, men nekter å tro at barn "på landet" er meir utsatt. '' Det jeg mener er at hvis et barn i en liten bygd (og det blir verre jo mindre bygden er) blir utsatt for noe, så er det veldig mye vanskeligere å finne noen som ikke kjenner overgriperen/ne, familie, osv. Når sånn først skjer, så er det også større sjanse for at det får bre seg "mer"/lengre. Igjen, dette har IKKE med "folk", men er rett og slett en konsekvens av lite folketall. På en skole i Oslo er det ørten lærere, helsepersonell, osv osv osv., som noen kan snakke med. Bor du på et sted med et lite antall personer, så er det mye mer sannsynlig at alle kjenner alle, og det er mye vanskeligere å fortelle til noen (fordi du vet de kjenner overgriperen). ==== Jeg har ikke belegg for å definitivt hevde at det er flere overgrep på bygd enn i byen, selv om jeg (og jeg kjenner veldig mange fra begge steder som har vært utsatt) mener at det er vanligere. Dette er basert på erfaring, og er ikke en vitenskapelig undersøkelse. Med vennlig hilsen Jeg synes det er interessant det du sier, og ønsker meg noen linker som kan underbygge. Jeg har alltid tenkt at det er lettere å bli "glemt" i en by, der det nettopp er så mange ukjente at man bare blir en i mengden. Jeg har alltid tenkt at det er mindre sjans for at sånt skjer "på bygda", nettopp fordi man kjenner hverandre og dermed ikke "tar sjansen". Men du kan godt ha rett, altså, jeg kjenner svært få (om noen, egentlig, som jeg har fått bekreftet at har vært utsatt for overgrep), så jeg har ingen egen erfaring å komme med. Uansett er denne saken helt grusom, samme hvordan man vrir og vrenger på den... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355137-jeg-spyr/page/2/#findComment-3049524 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Jeg synes det er interessant det du sier, og ønsker meg noen linker som kan underbygge. Jeg har alltid tenkt at det er lettere å bli "glemt" i en by, der det nettopp er så mange ukjente at man bare blir en i mengden. Jeg har alltid tenkt at det er mindre sjans for at sånt skjer "på bygda", nettopp fordi man kjenner hverandre og dermed ikke "tar sjansen". Men du kan godt ha rett, altså, jeg kjenner svært få (om noen, egentlig, som jeg har fått bekreftet at har vært utsatt for overgrep), så jeg har ingen egen erfaring å komme med. Uansett er denne saken helt grusom, samme hvordan man vrir og vrenger på den... Hei, Jeg har vært "borti" flere bygder hvor man har hatt en helt syk misbrukskultur. Jeg har også blitt fortalt det samme av noen som jobbet i barnevernet. Jeg tror det er vanskelig å kvantifisere, dog. Jeg aner ikke om det er noen seriøse undersøkelser rundt dette. Jeg tror uansett at det har blitt mye bedre med internett (på mange måter), fordi det gir tilgang til Dixi og SMI, osv. (Selvsagt finnes det negative sider også, men de er nok jevnere fordelt mellom by og bygd, muligvis verst i by.) Ja, det er en grusom historie - jeg orket ikke engang lese hele artikkelen. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355137-jeg-spyr/page/2/#findComment-3049533 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Hei, Jeg har vært "borti" flere bygder hvor man har hatt en helt syk misbrukskultur. Jeg har også blitt fortalt det samme av noen som jobbet i barnevernet. Jeg tror det er vanskelig å kvantifisere, dog. Jeg aner ikke om det er noen seriøse undersøkelser rundt dette. Jeg tror uansett at det har blitt mye bedre med internett (på mange måter), fordi det gir tilgang til Dixi og SMI, osv. (Selvsagt finnes det negative sider også, men de er nok jevnere fordelt mellom by og bygd, muligvis verst i by.) Ja, det er en grusom historie - jeg orket ikke engang lese hele artikkelen. Med vennlig hilsen Det burde absolutt vært gjort en undersøkelse, for ikke å snakke om satt inn tiltak. Det er nok riktig at internett gjør verden lettere tilgjengelig, og det trenger man sannelig når de som står en nærmest gjør noe slik! Denne saken har jeg fått høre om via bekjente i de traktene det er snakk om, og jeg har fått mer info enn jeg ville valgt å lese om... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355137-jeg-spyr/page/2/#findComment-3049543 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.