Gå til innhold

kurs i kroppsspråk

Anbefalte innlegg

Gjest Madelenemie2
Skrevet

Hei! Siden jeg er påmeldt kurs i kroppsspråk tenkte jeg at jeg må google foreleser litt slik at jeg vet noe om denne personen. Da blir jeg litt tryggere og kan legge opp en plan. Men nå skriver jeg heller en mail til vedkommende for videre bør det tas hensyn til mennesker med utviklingsforstyrrelser. Bra at jeg gjorde det for i følge personen så er tegnene for å ta en person i løgn er så tydelige og sikre at det er lett bare man vet hva man skal se etter. Jeg testet det så på meg selv og fant ut at da er mye jeg sier løgn, og det er det jo ikke, fordi jeg ser absolutt feil sted, vei og fomler med ordene, dette er da tegn på løgn. Nå ble jeg så forskrekket at jeg ikke vil gå på kurset for personen har holdt kurs for tollerne og jeg må nok da neste gang jeg reiser lukke øynene og ti helt stille hvis noen tollere ser på meg eller snakker til meg, i frykt for at jeg ellers vil se feil vei. Jeg skal snakke med min mann i kveld, for jeg skal både ha solbriller og lukkede øyne når jeg går gjennom tollen nesten gang og jeg skal tviholde på min mann. Jeg skjønner ikke at dette kan være så 100 % sikkert for det er det. De eneste gangene man vil ha problemer er når man har med psykopater å gjøre. Men hvorfor ser jeg ofte ned og til høyre når jeg tenker, for nettopp tyder det på løgn når en høyrehendt person ser til høyre, for til høyre ligger fantasi, leter man i sitt minne vil man se til venstre, derfor var det lett å skjønne at Clinton løy den gangen når det gjaldt Monika Levinsky, men her må man huske på at Clinton er venstrehendt og dermed er det motsatt for han. Det er tilfeldig hvor jeg ser, jeg ser et sted for at andre skal tro jeg tenker og følger med, mens jeg tenker best med øynene igjen, men man kan jo ikke lukke øynene foran mennesker, det vet jo alle. Har dere psykiatere også denne kunnskapen og slik tenker ut hvilke av deres pasienter som snakker sant eller ikke? Jeg skal jo spørre min psykiater, men det er 2 uker til neste gang og jeg vil ikke forstyrre for mye ved ustanselig sende mail, derfor så håper jeg du nhd vil svare. Min psykiater sier jeg er et ærlig, rettlinjet og redelig menneske, legger min psykiater ikke da merke til at jeg ser feil steder eller tilskrives dette asperger syndrom? Her er linken: http://www.dagbladet.no/magasinet/2002/12/26/356750.html

Skrevet

Jeg tror ikke du skal ta dette for bokstavelig.

Selv om kanskje mange ser ned og til høyre hvis de lyver, betyr ikke dette at alle som ser ned og til høyre, nødvendigvis lyver.

Jeg er heller ikke spesielt flink til å se rett på den som snakker til meg, i hvert fall ikke hvis jeg må tenke meg om for å svare, eller hvis jeg føler meg litt underlegen. Hvis en toller hadde sett mistenksomt på meg og begynt å rote i skittentøyet mitt, kunne jeg sikkert både sett ned og litt av hvert, uten å være noen smugler av den grunn. Jeg er psykisk stabil og fullstendig fri for diagnoser, men kan føle meg litt "liten" hvis noen er veldig streng med meg.

Hvis du går gjennom tollen eller andre kontroller med mørke briller, kan det vekke mer oppmerksomhet enn om du bare går gjennom uten å tenke på at noen betrakter deg.

Er det slik at du skal på kurs for å lære litt mer om hvordan du kan forstå _andres_ kroppsspråk? I så fall trenger du jo ikke tenke så mye på hvordan ditt eget kroppsspråk virker på andre, det er det motsatte temaet.

Lykke til!

Gjest Hulderen
Skrevet

Du trenger ikke å være redd for å passere tollere hvis du ikke smugler noe, og det gjør de færreste av oss. Skulle du likevel bli stoppet, så gjør det ikke noe, du er jo uskyldig.

For noen år siden var det en periode at jeg alltid ble plukket ut av tollerne, uansett. Jeg aner ikke hvorfor, og de ville naturlig nok ikke fortelle grunnen. Kanskje de hadde gått på et kurs ;-) Men så gikk det over, nå blir jeg sjelden stoppet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kroppsspråk er en viktig del av kommunikasjonen, og det er viktig at alle som arbeider med mennesker både er oppmerksomme på sitt eget kroppsspråk og på andres.

Her som ellers er kroppsspråk en indikasjon på noe - det er ikke faciten.

Det er viktig for deg at du lærer det at det meste i verden ikke er absolutt - ikke sant eller usant, riktig eller galt. Det er langt i fra så enkelt som det fremstilles i denne artikkelen. På den annen side er det klart at en med trening kan bli bedre til å komme på sporet der det er ugler i mosen.

Gjest Elextra
Skrevet

Tror ikke du skal være så bekymret over dette. Og hva gjør det egentlig om du blir stoppet i tollen om du ikke har smuglet noe? Ikke farlig det, de fleste tollere er hyggelige mennesker.

Men om du helt vil unngå å bli stoppet, tror jeg ikke dette er så lurt:

'' for jeg skal både ha solbriller og lukkede øyne når jeg går gjennom tollen nesten gang og jeg skal tviholde på min mann.''

Da er det nok bedre å se nervøs ut og kikke "feil sted", slik veldig mange andre gjør i nærheten av tollere, enten de smugler eller ikke :).

Skrevet

Kroppsspråk er en viktig del av kommunikasjonen, og det er viktig at alle som arbeider med mennesker både er oppmerksomme på sitt eget kroppsspråk og på andres.

Det er viktig for deg at du lærer det at det meste i verden ikke er absolutt - ikke sant eller usant, riktig eller galt. Det er langt i fra så enkelt som det fremstilles i denne artikkelen. På den annen side er det klart at en med trening kan bli bedre til å komme på sporet der det er ugler i mosen.

Hei!

Ja det har jeg lett for å glemme, men saken er den at mange uttaler seg ikke på en måte som får meg til å forstå det, de sier ikke at nå snakker jeg generelt osv....

Ja jeg tenkte enda mere enten eller før, men har lært at mye har nyanser, men det er vanskelig, for jeg foretrekker, ja eller nei. Men jeg setter pris på å bli minnet om det.

Derfor liker jeg nok matematikk for det er lite tvil og stor grad av sikkerhet, men selv i biologien er det ofte ikke et enten eller.

Jeg tror jeg jammen skal spørre mennesker, "Uttaler du deg nå absolutt eller generelt?". Jeg pleier å irettesette mennesker som snakker om muslimer for det irriterer meg å høre hele grupper generalisert på den måten når de bare har en ting felles, religionen sin.

Ellers forstår jeg godt hva ugler i mosen betyr, takk.

Skrevet

Du trenger ikke å være redd for å passere tollere hvis du ikke smugler noe, og det gjør de færreste av oss. Skulle du likevel bli stoppet, så gjør det ikke noe, du er jo uskyldig.

For noen år siden var det en periode at jeg alltid ble plukket ut av tollerne, uansett. Jeg aner ikke hvorfor, og de ville naturlig nok ikke fortelle grunnen. Kanskje de hadde gått på et kurs ;-) Men så gikk det over, nå blir jeg sjelden stoppet.

Hei!

Ja jeg ble en lang periode før svært ofte stoppet i politikontroller. Ingen vet hvorfor, men min mann smiler bare og har ikke svar han heller.

Det var stressende for meg, for hver gang jeg så en politibil, ble jeg anspent og følte ubehag fordi jeg ville jo ikke bli stoppet, men de var alltid hyggelige og hadde forskjellige spørsmål til meg, blant annet; Vet du hvorfor vi stoppet deg? Jeg svarte på alt og selv om jeg en gang hadde gjort en grov feil sa politimannen så fikk jeg slippe fordi jeg sa så pent unnskyld. Han smilte til meg og jeg smilte til han og jeg slapp til og med bot, det ble min mann glad for.

Men nå er det heldigvis over med all denne kontrollen, men ja jeg hadde ingen dårlig erfaring med noen tvert i mot. Slik at da kan jeg nok også rett og slett forklare mine kunnskaper i kroppsspråk til evt. tollere hvis jeg blir stoppet. Jeg kan jo si at jeg har hele teorien inne med hensyn til hvilken retning man teoretisk bør se til for å ikke virke skyldig osv. dermed bør jeg jo nettopp gå det kurset.

Jeg har ikke noe å skjule når jeg kommer fra utlandet, stort sett bortsett fra at jeg holdt på å ta med en øgle fra Tunis fordi jeg liker øgler, det er jo ulovlig, men fristelsen var stor da jeg forelsket meg i en øgle en mann satt på skulderen min. Men min mann var meget umulig å overtale slik at jeg fikk ikke tatt den med meg til Norge. Som regel kan jeg mase meg til hva som helst, men ikke der, min mann er veldig snill mot meg, gir meg alt jeg vil ha. Men det er hvem som helst som kan bli tatt inn til heller ubehagelige undersøkelser, noe jeg ville nektet, men jeg har hørt om dem.

Takk for svar.

Skrevet

Jeg tror ikke du skal ta dette for bokstavelig.

Selv om kanskje mange ser ned og til høyre hvis de lyver, betyr ikke dette at alle som ser ned og til høyre, nødvendigvis lyver.

Jeg er heller ikke spesielt flink til å se rett på den som snakker til meg, i hvert fall ikke hvis jeg må tenke meg om for å svare, eller hvis jeg føler meg litt underlegen. Hvis en toller hadde sett mistenksomt på meg og begynt å rote i skittentøyet mitt, kunne jeg sikkert både sett ned og litt av hvert, uten å være noen smugler av den grunn. Jeg er psykisk stabil og fullstendig fri for diagnoser, men kan føle meg litt "liten" hvis noen er veldig streng med meg.

Hvis du går gjennom tollen eller andre kontroller med mørke briller, kan det vekke mer oppmerksomhet enn om du bare går gjennom uten å tenke på at noen betrakter deg.

Er det slik at du skal på kurs for å lære litt mer om hvordan du kan forstå _andres_ kroppsspråk? I så fall trenger du jo ikke tenke så mye på hvordan ditt eget kroppsspråk virker på andre, det er det motsatte temaet.

Lykke til!

Hei!

Ja det er kurs hos autismeforeningen 3 kvelder men foreleser er denne damen.

Takk for at dere minner meg, jeg tar ting alt for bokstavelig og det irriterer meg at jeg ikke lærer å ikke ta alt så bokstavelig.

Det er det som blir mest påfallende ved meg og andre får mye moro av det og det er ikke alltid jeg syns det er så festlig. Men oftere tenker jeg nå som sagt, jeg sprer mye moro til de som står meg nær, jeg bryr meg ikke så mye om det mer.

Jeg ser litt her og der og rundt forbi og mest for å prøve å virke, blid, hyggelig, oppmerksom, lyttende og tenkende, men naturlig ville jeg nok sett ned eller lukket øynene, men man bør se seg litt rundt, mens man smiler og etteraper den andres ord, det heter, "parroting". Samt etter alle spørsmålstegn og utropstegn møter den andres blikk i ca 4 sekunder.

Takk for påminnelsen.

Skrevet

Hei!

Jo selv om dette er en teoretisk innfallsport til å forstå hvordan kroppspråk brukes, så er det absolutt ikke bare noe jeg ønsker å bruke til å forstå andre. Jeg er uansett en person som forstår bedre det jeg leser enn det jeg hører andre si, slik at hovedsaken må være å bruke det også for min del. Slik at jeg kan være så hyggelig som mulig mot andre uten at de tenker jeg gjør noe rart eller feil. Det har jeg nemmelig oppdaget etter at jeg fikk asperger syndrom at jeg kan virke irriterende på mennesker hvis jeg terper for lenge på en sak, selv om jeg har rett, bør jeg stoppe, at de ikke sier noe betyr ikke at de ikke har hørt. Jeg var ikke klar over dette før, jeg var da mer opptatt med den saken jeg ville si noe om.

Feks kan jeg være en smule for formell. Uten å vite det er jeg formell mot min mann, det mener jeg jo ikke, men det er nok noe med mitt kroppsspråk. Dessuten bruker jeg alltid fulle navn og etternavn og det kan kanskje også i blant virke formelt, jeg prøver å legge om, men igjen blir det kluss i når skal jeg da gjøre det og ikke.

Nå har jeg begynt å være mindre formell, sette på smilefjes og ikke alltid skrive mvh. alltid, feks til min psykiater, vi er jo blitt godt kjent i årenes løp, nå skriver jeg bare hilsen, og av og til setter jeg på smilefjes, dette fordi min psykiater bruker kun mitt navn på meg og setter på hyggelige hilsener, men jeg holder meg til min psykiaters fulle tittel og alle navn for hun er da eldre enn meg og jeg syns det går visse grenser.

Gjest spørreren
Skrevet

Hei!

Jo selv om dette er en teoretisk innfallsport til å forstå hvordan kroppspråk brukes, så er det absolutt ikke bare noe jeg ønsker å bruke til å forstå andre. Jeg er uansett en person som forstår bedre det jeg leser enn det jeg hører andre si, slik at hovedsaken må være å bruke det også for min del. Slik at jeg kan være så hyggelig som mulig mot andre uten at de tenker jeg gjør noe rart eller feil. Det har jeg nemmelig oppdaget etter at jeg fikk asperger syndrom at jeg kan virke irriterende på mennesker hvis jeg terper for lenge på en sak, selv om jeg har rett, bør jeg stoppe, at de ikke sier noe betyr ikke at de ikke har hørt. Jeg var ikke klar over dette før, jeg var da mer opptatt med den saken jeg ville si noe om.

Feks kan jeg være en smule for formell. Uten å vite det er jeg formell mot min mann, det mener jeg jo ikke, men det er nok noe med mitt kroppsspråk. Dessuten bruker jeg alltid fulle navn og etternavn og det kan kanskje også i blant virke formelt, jeg prøver å legge om, men igjen blir det kluss i når skal jeg da gjøre det og ikke.

Nå har jeg begynt å være mindre formell, sette på smilefjes og ikke alltid skrive mvh. alltid, feks til min psykiater, vi er jo blitt godt kjent i årenes løp, nå skriver jeg bare hilsen, og av og til setter jeg på smilefjes, dette fordi min psykiater bruker kun mitt navn på meg og setter på hyggelige hilsener, men jeg holder meg til min psykiaters fulle tittel og alle navn for hun er da eldre enn meg og jeg syns det går visse grenser.

''Det har jeg nemmelig oppdaget etter at jeg fikk asperger syndrom at jeg kan virke irriterende på mennesker hvis jeg terper for lenge på en sak, selv om jeg har rett, bør jeg stoppe, at de ikke sier noe betyr ikke at de ikke har hørt.''

Kanskje du skulle tilby deg å holde et kurs for Sør?

Gjest Elextra
Skrevet

''Det har jeg nemmelig oppdaget etter at jeg fikk asperger syndrom at jeg kan virke irriterende på mennesker hvis jeg terper for lenge på en sak, selv om jeg har rett, bør jeg stoppe, at de ikke sier noe betyr ikke at de ikke har hørt.''

*knegg*

Gjest lurer jeg litt på i kveld
Skrevet

jeg lurer litt på hvordan det for blinde/synshemmede når de ikke kan avlese mennesker. Kompenserer de med å bruke hørselssansen. Kan det å avlese kroppspråk og mimikk feil, være verre enn å faktisk ikke se noe av det i det hele tatt

Gjest Merithe
Skrevet

Fnise :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...