Gå til innhold

ECT hjelper ikke mot angst

Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

...dessverre.

Skrevet

Beklager å bry meg, men også dette handler om meg... NHD sier jeg " bare " har angst, og han skulle ønske å strømme hodet mitt...

Jaja, sånn var det med deg saken. :/

Gjest mener jeg
Skrevet

Beklager å bry meg, men også dette handler om meg... NHD sier jeg " bare " har angst, og han skulle ønske å strømme hodet mitt...

Jaja, sånn var det med deg saken. :/

Jeg tror ikke du trenger å tvile på at du er syk. Kjære deg da, dette er syke tanker. Dette er en del av lidelsen din.

Skrevet

Jeg tror ikke du trenger å tvile på at du er syk. Kjære deg da, dette er syke tanker. Dette er en del av lidelsen din.

Kan jo hende jeg bare finner på disse tingene, da?

Gjest mener jeg
Skrevet

Kan jo hende jeg bare finner på disse tingene, da?

Da er du også syk.

Skrevet

Da er du også syk.

Hehe, mener du det? :P Eller bare en tulling?

Gjest mener jeg
Skrevet

Hehe, mener du det? :P Eller bare en tulling?

Jeg mener det:o)

Jeg har vært her på dol lenge, så jeg vet hva jeg snakker om også. Du er oppegående nok, men syk det er du.

:o)

Skrevet

Jeg har vært her på dol lenge, så jeg vet hva jeg snakker om også. Du er oppegående nok, men syk det er du.

Så disse "trolla", de er psyke?

Skrevet

Ja, jeg er jo oppegående.

Gjest klippkilpp
Skrevet

Er dette ny forskning eller er det noe du bare sier fordi det passer sånn nå?

Gjest bipolarinnen
Skrevet

selv om angsten er en del av depresjonen? Det er jo en del blandingstilstander der, hvor det går i hverandre og man ikke vet helt hva som er høna eller egget.

Hvor alvorlig må depresjonen være for å prøve ECT? Kan det erstatte eller redusere medisiner?

Brukes det mye mot bipolare depresjoner?

Fint om det det også hadde vært løsningen for fedmeproblematikken. Kanskje en slik behandling kan dempe matsuget og øke den fysiske aktiviteten? Eller få folk til å spise sunnere? Det skjer jo mye innen forskningen.

Gjest klippkilpp
Skrevet

selv om angsten er en del av depresjonen? Det er jo en del blandingstilstander der, hvor det går i hverandre og man ikke vet helt hva som er høna eller egget.

Hvor alvorlig må depresjonen være for å prøve ECT? Kan det erstatte eller redusere medisiner?

Brukes det mye mot bipolare depresjoner?

Fint om det det også hadde vært løsningen for fedmeproblematikken. Kanskje en slik behandling kan dempe matsuget og øke den fysiske aktiviteten? Eller få folk til å spise sunnere? Det skjer jo mye innen forskningen.

Da må de forske på en ny måte å gi ECT på som ikke gir varig hukommelsestap... Ny forskning, blant annet i Sverige og USA viser at hukommelsestap skjer pga. ECT. Ikke for alle, men for såpass mange at man både må revurdere bruken av ECT og registrere bivirkningene på samme måte som med medisiner. I dag foregår det ingen registrering av bivirkninger av behandlingen i Norge og pasientene får ikke riktig informasjon, slik at de kan gi et informert samtykke.

Jeg håper at man kan finne andre måter å takle både depresjoner og fedme enn å føre strøm inn i hodet! Utrolig at fagfolk kan tro at slikt ikke medfører fare for hjernen...

ECT ble forøvrig funnet opp av en som prøvde å gi strøm i hjernen til griser før de ble slaktet slik at de ble rolige... Enjoy!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...