Gå til innhold

angstdempende til 1.dag i ny jobb?

Anbefalte innlegg

Gjest angst for jobb
Skrevet

Jeg skulle startet i ny jobb idag, men angsten var så stor at jeg ikke klarte det.. Jeg har gåt i behandling i nesten 1 år, men klarte ikke bruke det jeg hadde lært igår. Angsten bare vokste og vokste. Hele natten lå jeg med magekramper og gråt og gråt..

Nå har jeg fått en time hos legen og skal høre om jeg kan få noe angstdempende/beroligende som jeg kan ta om kvelden eller morgenen som vil ta det verste av angsten. Slik at jeg iallefall kommer meg på jobb.

Noen som har noen ideer til medikamenter som fungerer på dette? Antar legen vet det, men hvis noen har forsøkt noe som fungerer så tar jeg gjerne imot råd:)

Skrevet

Det beste er helt klart at du sammen med terapeuten din samarbeider om hvordan du kan komme over denne angsten uten medisiner. Men uten å være lege, så kan jeg egentlig ikke se noe galt i å bruke noe beroligende et par ganger liksom. Trenger du det over tid, kan det være mer kinkig fordi det blir vanskeligere å lære mestringsstrategier eller bruke de man har lært. Jeg vil tro at legen din kan skrive ut en minstepakke på Valium 5mg, eller kanskje mest sannsynlig Sobril på 10 eller 15mg. Ellers er vel det beste ikke-vanedannende alternativet Truxal. Kan fungere bra både for søvn og akutt angst. Når det gjelder doser her, rådfør deg med legen.

Når du ellers vil jobbe med denne helt konkrete angsten, gå akkurat løs på denne konkrete situasjonen som er så vanskelig for deg sammen med terapeuten. Du skal jo ikke ha det sånn!

Gjest angst for jobb
Skrevet

Det beste er helt klart at du sammen med terapeuten din samarbeider om hvordan du kan komme over denne angsten uten medisiner. Men uten å være lege, så kan jeg egentlig ikke se noe galt i å bruke noe beroligende et par ganger liksom. Trenger du det over tid, kan det være mer kinkig fordi det blir vanskeligere å lære mestringsstrategier eller bruke de man har lært. Jeg vil tro at legen din kan skrive ut en minstepakke på Valium 5mg, eller kanskje mest sannsynlig Sobril på 10 eller 15mg. Ellers er vel det beste ikke-vanedannende alternativet Truxal. Kan fungere bra både for søvn og akutt angst. Når det gjelder doser her, rådfør deg med legen.

Når du ellers vil jobbe med denne helt konkrete angsten, gå akkurat løs på denne konkrete situasjonen som er så vanskelig for deg sammen med terapeuten. Du skal jo ikke ha det sånn!

Jeg trenger bare medisin for de første dagene. Jeg vil ikke gå på det over lengre tid. Er egentlig veldig skeptisk til tabletter.. Men akkurat nå er det så tøft at for å komme igang må jeg ha litt hjelp.

Har fått time hos behandleren min imorgen også, så vi får finne en løsning på det sammen. Vil jo så gjerne fikse dette.

Men takk for råd. Bringer det videre til legen:)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det er uproblematisk med litt Sobril.

På den annen side: Kommer du til å grue like mye til første dag på jobb uten angstdempende? I så fall er du like langt.

Gjest angst for jobb
Skrevet

Ja, det er uproblematisk med litt Sobril.

På den annen side: Kommer du til å grue like mye til første dag på jobb uten angstdempende? I så fall er du like langt.

Fikk sobril av legen. Tok en igår kveld(10 mg) og en idag tidlig. Det gikk fint, men føler jeg kan klare meg uten imorgen. I verste fall tar jeg en om morgenen. Nå er den første dagen overstått og det gikk veldig bra. Det blir lettere imorgen da jeg vet hva jeg skal gjøre og hvem jeg skal jobbe med.

Det verste er over nå:)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Fikk sobril av legen. Tok en igår kveld(10 mg) og en idag tidlig. Det gikk fint, men føler jeg kan klare meg uten imorgen. I verste fall tar jeg en om morgenen. Nå er den første dagen overstått og det gikk veldig bra. Det blir lettere imorgen da jeg vet hva jeg skal gjøre og hvem jeg skal jobbe med.

Det verste er over nå:)

Det gleder meg at det gikk så fint. Lykke til videre :-)

Gjest angst for jobb
Skrevet

Det gleder meg at det gikk så fint. Lykke til videre :-)

Takk for det og takk for god hjelp :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...