Gå til innhold

kan en psyk både ha avtale og ikke avtale?

Anbefalte innlegg

Gjest forvirret pasient
Skrevet

Ok, dette høres nok rart ut men jeg skal forsøke å formulere det litt mere konkret.

Kan en terapeut som har fullt opp med pasienter i sin praksis hvor vedkommende også har tilskudd, ta pasienter ved siden av som betaler full pris?

Det var en terapeut som antydet dette, og jeg lurte på om det var vanlig. Altså jeg kunne få timer hos vedkommende hvis jeg betalte 750 per time. Jeg vet ikke da om vedkommende så sitt snitt til å tjene litt ekstra penger hvis han likevel tok inn en til.

vanlig praksis?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Her er jeg usikker. Men om dette er mulig, må det skyldes følgende:

Vedkommende har driftstilskudd for en stillingsandel. Om vedkommende har fylt opp med pasienter tilsvarende denne stillingsandel, men ønsker å jobbe "overtid" ut over dette, er det mulig at det er slik det kan gjøres.

Gjest forvirret pasient.
Skrevet

Vedkommende har driftstilskudd for en stillingsandel. Om vedkommende har fylt opp med pasienter tilsvarende denne stillingsandel, men ønsker å jobbe "overtid" ut over dette, er det mulig at det er slik det kan gjøres.

Er det klare regler på hvor mange pasienter (maksimum) de kan ta inn, eller bestemmer de det selv?

Jeg håper jo at det er slik du forklarer det, men jeg vet heller ikke om det er noen kontroll på dette. Hvis terapeuten i utgangspunktet hadde klart å klemme inn en til, så hadde det vel kanskje vært mer økonomisk om en pasient betalte full pris? Spesielt hvis de tenker at denne pasienten ikke har noen tung problematikk i utgangspunktet. de fleste vil vel ha lette pasienter, og kommer det noen rike vestkantdamer så er det vel noen terapeuter som villle likt en slik ordning? Håper jeg tar feil her...

Gjest bølger
Skrevet

Første psykologen jeg var henvist til ville ha full betaling etter timen.

Pga at jeg hadde fått forståelse av at legen hadde henvist meg til en med avtale slapp jeg å betale full pris. Han hadde hvis litt han fikk dekket likevel. Forstod det ikke jeg. Fikk en psykolog med avtale etterpå..

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Er det klare regler på hvor mange pasienter (maksimum) de kan ta inn, eller bestemmer de det selv?

Jeg håper jo at det er slik du forklarer det, men jeg vet heller ikke om det er noen kontroll på dette. Hvis terapeuten i utgangspunktet hadde klart å klemme inn en til, så hadde det vel kanskje vært mer økonomisk om en pasient betalte full pris? Spesielt hvis de tenker at denne pasienten ikke har noen tung problematikk i utgangspunktet. de fleste vil vel ha lette pasienter, og kommer det noen rike vestkantdamer så er det vel noen terapeuter som villle likt en slik ordning? Håper jeg tar feil her...

Ta en telefon til ditt RHF og spør om reglene. Det er de som har avtale med psykologen.

Skrevet

Slik kan i alle fall fysioterapeuter gjøre, så da kan sikkert psykologer også.

Skrevet

Jeg kjenner ikke regelverket, men da jeg var ungdom gikk jeg til en psykolog som privat med driftavtale. Samme psykologen hadde en stilling ved BUP.

Men reglementet kan jo være endret siden da.

Skrevet

Jeg vet at en del fysioterapeuter i alle fall har en slik ordning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...