Gå til innhold

Fristvudering på DPS - NHD

Anbefalte innlegg

Gjest Hmmm lurer...
Skrevet

Dette er en sak jeg lurer litt på.

Ble før sommeren henvist til DPS for en medisinvurdering. Fikk svar om at jeg var prioritert pasient og at jeg ville få et tilbud innen 25.9. Noen dager før denne dato fikk jeg tilbud om time hos psykolog. Jeg ringte da og snakket med den som svarte telefonen. Hun slo opp henvisningen min og var enig i at det var psykiater jeg burde få tilbud om. Jeg trenger ikke utredning eller behandling. Hun skulle da gi beskjed til den var var oppsatt til og strøk timen da denne ikke ville være til hjelp for meg. Hun ba om mitt telefonnr og sa jeg ville bli kontaktet i løpet av uken. Det skjedde ikke.

Etter en god stund sendte jeg en mail og etterspurte hvorfor jeg ikke var blitt kontaktet. Psykologen jeg opprinnelig var henvist til ringte meg da og sa at hun hadde sendt tilbakemeldingen videre til sin overordnede samme dag som jeg hadde ringt. Hun skulle også videresende purringen min. Så hørte jeg ikke mer. For et par dager siden sendte jeg igjen en mail og fikk i dag svar fra seksjonssjefen ved avdelingen om at det ikke er fristbrudd siden jeg har avbestilt timen jeg fikk.

Jeg har sendt henne et svar hvor jeg viser til at det er de som ikke har vurdert henvisningen min riktig og at jeg oppfatter det useriøst av et syklehus å si at den som har henvist selv har skylden for fristbruddet når det er spesialisthelsetjenesten som har gjort en feilvurdering og satt pasienten på lista til en med feil fagkompetanse. For meg blir det synonymt med å tilby en som skal operere menisken time hos øre, nese, hals spesialisten. Jeg påpekte også at hvis de var usikre i forhold til vurdering av henvisningen burde de innhentet tilleggsinformasjon.

Siden jeg selv ikke har oppfattet saken som veldig akutt har jeg ikke meldt fra til Helfo men jeg reagerer på holdningen deres. Det er de som har vurdert meg til en prioritert pasient og de har ikke spurt meg om det er veldig presserende.

Ba om svar fra seksjonssjefen. Spent på det men lurer på om NHD har noen tanker rundt en slik problemstilling. Lurer også på hvis det ikke finnes rutiner på slikt hvor jeg skal klage. Det er jo en prinsippiell problemstilling. Får av og til inntrykk av at man må ha advokat for å forholde seg til dagens helsevesen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er på alle punkter enig i din vurdering.

Klageinstans er Fylkeslegen. Jeg vil gjerne at du klager. Dette er en meget viktig og prinsippiell sak.

Gjest Hmmm lurer...
Skrevet

Klageinstans er Fylkeslegen. Jeg vil gjerne at du klager. Dette er en meget viktig og prinsippiell sak.

Takk da skal jeg sende en henvendelse dit.

Gjest Hmmm lurer...
Skrevet

Jeg fikk svar fra seksjonslederen i går, og svarte på det. Jeg orienterte da om hvordan jeg oppfattet deres vurderinger og rutiner i denne saken. Samtidig fortalte jeg at saken ville bli oversendt Fylkesmannen fordi jeg synes enheten har mangelfulle rutiner og fordi de i stedet for å rette feilen har fraskrevet seg ethvert ansvar. I formiddag ringte avdelingsoverlegen og sa han var blitt pålagt av sin leder om å kontakte meg i dag. Fikk tilbud om time i morgen... Jammen godt jeg er frisk og rask og kunne klage mange ganger. Da får man hjelp!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...