Gå til innhold

Panikkangst?

Gjest Dr. Potteplante

Anbefalte innlegg

Gjest Dr. Potteplante
Skrevet

Hei, er en gubbe på 50 som fikk diagnosen ME for ca. 10 år siden, men det kan også være nakkesleng pga. en kollisjon med "naturen" i veikanten opp-ned baklengs med bil uten nakkestøtter på 80-tallet. Nakken kjennes aldri bra,men MR viser typisk avvik "innenfor normalen". Typiske diffuse plager som varierer i omfang, som urolig hjerterytme, søvnkvalitet som gjør meg mer sliten om morgenen enn om kvelden, konsentrasjonsvansker, fort sliten, orker ikke lese osv. Er akademiker med Dr.-grad, men har vært ufør ca. 10 år. Ble vettskremt i går da jeg skulle kjøre minstemann på 13 til gitarkurs, lå i det midterste av tre felt i 80-sone da jeg plutselig fikk en følelse av å ikke greie å holde øynene åpne, som gikk over til en følelse av å skulle besvime. Tunnelsyn, panikk, mistet følelsen i bena. Skrek til guttungen: "er det noen på høyresiden?" "Nei!", kastet meg inn i høyrefeltet og videre inn i en busslomme lenger fremme. Satt noen minutter med hodet i hendene før jeg turte å kjøre videre inn mot sentrum. Iflg. nettet virker dette som panikkangst el.l., lurer på om jeg kunne ha besvimt og drept oss begge eller om jeg ville holdt en slags kontroll og evt. stoppet selv om det ville vært midt i trafikken. På nettet ser jeg liksom to forskjellige scenarier, panikkangst gir mye oksygen i blodet slik at man opprettholder en beredskap, andre kilder sier at hyperventileringen kan føre til besvimelse. Holder mao. på å bli sprø mhp. hva som kunne ha skjedd, jeg skal ihvertfall ikke kjøre bil på hovedveier før jeg får mye mer overskudd (men dette ser ikke lyst ut). Kjørte før 50 mil uten å merke det engang, blir nå mer eller mindre fort sliten men hendelsen i går var skremmende og spesiell og gjør at jeg knapt tør å kjøre bil igjen. Blir ellers fortere sliten jo fortere jeg kjører, det rare er at problemene er langt mindre på kjøretøy som motorsykler, atv'er ol. uten å måtte se gjennom vinduer. Bilkjøring gir liksom et 2-dimensjonalt inntrykk av omgivelsene som gjør meg fort sliten og trett, kanskje har dette noe med ME/nakkesleng å gjøre. Har tatt hensyn til dette ved å kjenne på dagsformen ved bilkjøring, men denne siste hendelsen kom "kastet" på meg. Kunne jeg besvimt, og finnes det en pille man kan knaske for å undertrykke slike symptomer, eller hva som helst?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, dette kan være et panikkanfall. Jeg synes du bør utredes for det. Om det er panikkanfall, vil du kunne ta de bort med SSRI.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...