Gå til innhold

BP og rusbruk

Gjest gjelder ikke meg

Anbefalte innlegg

Gjest gjelder ikke meg
Skrevet

Er det noen bakdeler ved hasjrøyking når en er BP?

Tenker på konkrete ting, blir man manisk eller depressiv av det, andre ting?

Skrevet

Det kan utløse en psykose og man kan bli depressiv.

Skrevet

Det kan utløse en psykose og man kan bli depressiv.

Enig. Man kan bli depressiv. I alle fall ble ikke jeg noen humørfylt person da jeg eksperimenterte i ungdommen. Psykoser kan man jo og få, man kan ikke vite på forhånd. Det er det skumle.

Ellers er rusproblemer og bipolare lidelser temmelig vanlig. Jeg sliter selv med alkohol i perioder, og det gjør deg IKKE bedre. Først er det en super "medisin," så er det plutselig noe som bare får deg til å føle deg mindreverdig, du blir full av svart samvittighet, får mer av alle de vonde følelsene du døyvet i starten. En vond sirkel. Psykologen min mener at en del med bp i det hele tatt har mye sterke følelser, slik at det lett kan ende med rus selv utenom sykdomsperioder.

Jeg vil ikke preike moral, bare si hva sånt egentlig gjør med meg. Det blir en fryktelig destruktiv sirkel.

Gjest jojojojoczxcvzx
Skrevet

Hasj har et ufortjent godt rykte.

Når en vet en er psykisk sårbar så bør en holde seg langt unna, og spesielt om det er snakk om mer røyking enn en sjelden fest-joint.

Hasj kan føre til mindre initiativ, depressive symptomer, angst symptomer, psykose....

Gjest gjelder ikke meg
Skrevet

Enig. Man kan bli depressiv. I alle fall ble ikke jeg noen humørfylt person da jeg eksperimenterte i ungdommen. Psykoser kan man jo og få, man kan ikke vite på forhånd. Det er det skumle.

Ellers er rusproblemer og bipolare lidelser temmelig vanlig. Jeg sliter selv med alkohol i perioder, og det gjør deg IKKE bedre. Først er det en super "medisin," så er det plutselig noe som bare får deg til å føle deg mindreverdig, du blir full av svart samvittighet, får mer av alle de vonde følelsene du døyvet i starten. En vond sirkel. Psykologen min mener at en del med bp i det hele tatt har mye sterke følelser, slik at det lett kan ende med rus selv utenom sykdomsperioder.

Jeg vil ikke preike moral, bare si hva sånt egentlig gjør med meg. Det blir en fryktelig destruktiv sirkel.

''Psykologen min mener at en del med bp i det hele tatt har mye sterke følelser,''

Har de sterkere følelser enn vanlige folk?

Føler de mer glede når de først gjør det, mer emosjonell smerte når de først gjør det?

Jeg mener til vanlig og, utenom sykdomsperiodene?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

All rusbruk nedsetter motstandskraften mot nye episoder, både manier og depresjoner.

Gjest gjelder ikke meg
Skrevet

All rusbruk nedsetter motstandskraften mot nye episoder, både manier og depresjoner.

All rusbruk,alkohol også?

Har det i tilfelle noe med mengde alkohol å gjøre?

Skrevet

All rusbruk,alkohol også?

Har det i tilfelle noe med mengde alkohol å gjøre?

Ja, alkohol er det største problemet. Så godt som alle "periodedrikkere" har bipolar lidelse.

I de psykoedukative gruppene vi driver for bipolare, går mye arbeid med til å informere om hvordan en minimerer risikoen for tilbakefall. Rusbruk er her en av de viktigste faktorer.

Skrevet

''Psykologen min mener at en del med bp i det hele tatt har mye sterke følelser,''

Har de sterkere følelser enn vanlige folk?

Føler de mer glede når de først gjør det, mer emosjonell smerte når de først gjør det?

Jeg mener til vanlig og, utenom sykdomsperiodene?

Jeg tror nok hun mente at man kan være mer sensitiv for stress og plager fra eventuelt andre problemer man har. Jeg sliter med PTSD i tillegg. Noen sier at vi bipolare har en tendens til å ha et "affektivt temperament..." Vet ikke for min del, men om jeg først blir forbanna så blir jeg forbanna. Det er nok like mange svar her som det er bipolare.

Gjest gjelder ikke meg
Skrevet

Ja, alkohol er det største problemet. Så godt som alle "periodedrikkere" har bipolar lidelse.

I de psykoedukative gruppene vi driver for bipolare, går mye arbeid med til å informere om hvordan en minimerer risikoen for tilbakefall. Rusbruk er her en av de viktigste faktorer.

Ble litt "satt ut" av det svaret, at de fleste periodedrankere er BP. Kan tenke meg at flere i min familie som har slitt psykisk, kanskje har hatt det.

''psykoedukative gruppene''

Hva er det?

Gjest gjelder ikke meg
Skrevet

Jeg tror nok hun mente at man kan være mer sensitiv for stress og plager fra eventuelt andre problemer man har. Jeg sliter med PTSD i tillegg. Noen sier at vi bipolare har en tendens til å ha et "affektivt temperament..." Vet ikke for min del, men om jeg først blir forbanna så blir jeg forbanna. Det er nok like mange svar her som det er bipolare.

''Det er nok like mange svar her som det er bipolare.''

Akkurat,ingen er sin diagnose.

Skrevet

Herregud, enn å si at "så godt som alle periodedrankere har bipolar lidelse"!

Noen psykologer bare virkelig elsker å strø om seg med favoritt-diagnosen sin, og sette den på så mange som mulig, som et slags orakelsvar på ditten og datten.

Bipolar lidelse er jo i vinden som aldri før, og er en gjenganger hva favorittdiagnoser angår, særlig nå som man kan nummerere de, og dessuten titte på "fascinerende" hjernescanninger. Det blir som et slags 2000-tallets svar på multippel personlighet (som jo var så trendy på 70-tallet).

Skrevet

Noen psykologer bare virkelig elsker å strø om seg med favoritt-diagnosen sin, og sette den på så mange som mulig, som et slags orakelsvar på ditten og datten.

Bipolar lidelse er jo i vinden som aldri før, og er en gjenganger hva favorittdiagnoser angår, særlig nå som man kan nummerere de, og dessuten titte på "fascinerende" hjernescanninger. Det blir som et slags 2000-tallets svar på multippel personlighet (som jo var så trendy på 70-tallet).

For noe bullshit.

Om NHD sier så godt som alle periodedrankere har bipolar lidelse, så er nok dette noe han erfart gjennom årelang virke i psykiatrien, og ikke en "favoritttdiagnose"

Skrevet

Nei, her tar du feil. Jeg kan ikke huske en eneste periodedranker hvor ikke diagnosen har blitt stilt, hvor pasienten har kjent seg klart igjen i diagnosen og hvor behandlingen for BP har kurert rusproblemet.

Dette er ofte personer som utenom sine drikkeperioder blir oppfattet som klare plussvarianter. De er arbeidsomme, kreative, hjelpsomme ofte ildsjeler innen organisasjoner ol.

Jeg har undervist hundrevis av fastleger om dette, disse har umuddelbart gjenkjent pasienter i sin praksis, og de har dermed kunnet hjelpe dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...