Gå til innhold

er Escitalopram og Cipralex helt like produkter?

Anbefalte innlegg

Gjest synonympreparater
Skrevet

Lurer litt på om jeg kan ha en dårligere effekt av Escitalopram. Går på 20 mg. er det de samme innholdstoffene?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

I praksis er de ikke det. Kopipreparatene er ikke testet ut på samme nøyaktige måte som orginalpraparatene.

Skrevet

Virkestoffet er det samme, hjelpestoffene kan være ulike.

Gjest synonympreparatet
Skrevet

I praksis er de ikke det. Kopipreparatene er ikke testet ut på samme nøyaktige måte som orginalpraparatene.

''I praksis er de ikke det. Kopipreparatene er ikke testet ut på samme nøyaktige måte som orginalpraparatene''

Er ikke det ganske urovekkende? Hva om en person som har vært stabil plutselig blir veldig psyk fordi man ikke vet nok om synonympreparatet.? Eller hva om kopiproduktet har noen uspesifiserte bivirkninger?

Skrevet

Virkestoffet er det samme, hjelpestoffene kan være ulike.

Det er korrekt, men det aksepteres en biotilgjengelighet på +/- 20%. Det kan være avgjørende for effekten.

Skrevet

''I praksis er de ikke det. Kopipreparatene er ikke testet ut på samme nøyaktige måte som orginalpraparatene''

Er ikke det ganske urovekkende? Hva om en person som har vært stabil plutselig blir veldig psyk fordi man ikke vet nok om synonympreparatet.? Eller hva om kopiproduktet har noen uspesifiserte bivirkninger?

Ja, det er urovekkende. Men piratkopier er politisk korrekt.

Skrevet

Det er korrekt, men det aksepteres en biotilgjengelighet på +/- 20%. Det kan være avgjørende for effekten.

Oi, +/- 20%? Det var _mye_, og det var jeg ikke klar over. Takk for opplysningen!

Gjest generika_er_nødvendig.
Skrevet

Ja, det er urovekkende. Men piratkopier er politisk korrekt.

Så du tenker ikke på å redusere kostnader da. Vi har begrensede ressurser ressurser og en generøs blåresept ordning. Kopipreparater er bra. I andre land er de også en forutsetninger for at folk skal ha råd til å bruke medisinen.

De som får dårligere effekt bør vel få orginalpreparatet. Men å bruke en mye dyrere nærmere identisk medisin for at noen at noen får ekstra bivirkninger etc virker ufornuftig. Det her gjelder ikke bare for psykiatri medisiner men smertelinding, blodtrykksmedisiner etc.

Jeg ønsker å beholde blå resept ordningen og da er generiske preparater nødvendige. Om legemiddelindustrien tjener mindre gir jeg F i.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...