Gå til innhold

7-åring og tvangslidelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har selv en tvangslidelse, og nå ser jeg nok at den ene sønnen min (7 år) utvikler det samme. Han gjør mange berøringer symmetrisk: stryker seg over håret, lukter på hendene, tar seg på øyelokkene, osv. Jeg ser at det er spesielt knyttet til sitasjoner når han er spent, men også når han sitter og ser på tv feks.

Han har hele tiden vært en noe forsiktig og engstelig gutt, dette med de symmetriske berøringene er kommet de siste månedene.

Jeg har ikke snakket med han om dette, grunnen til det er at jeg husker selv da jeg var barn at når noen ville snakke med meg om tvangshandlingene mine (f,eks læreren min) ble jeg veldig obs på dette og skjulte dem alt jeg kunne. Med det resultat at de tok helt av når jeg ble alene.

Det jeg gjør noen ganger når jeg ser at han gjør disse tingene, er at jeg stryker han over ryggen, sier han må slappe av i kroppen osv. Hvordan bør vi forholde oss, hvordan gjør vi dette?

Skrevet

En bekjent av meg har et barn med ocd. Moren har fått veiledning fra BUP (uten at barnet har vært i kontakt med BUP overhodet), og som følge av dette har de klart å holde tvangsproblematikken under kontroll hele barndommen hennes.

Synes du skal diskutere dette med fastlegen,.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...