Gå til innhold

xanor,er redd for å ta det!

Anbefalte innlegg

Skrevet

''De to avdankede herrene''

Hva er det som gjør disse herrene "avdankede"?

Spør NHD. Jeg synes de virker fornuftig.

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sool1365380740

11

• ink1365380698

6

• Nils Håvard Dahl, psykiater

4

• Olav Femte

3

Skrevet

Har brukt Xanor i flere år. Det fungerte utmerket for angst en stund, men dessverre så ble det utviklet en toleranse etterhvert. Det var et helvete å slutte med det, selv om jeg på det meste var på 2 mg/dag. Det er sikkert på sin plass å bruke over kortere tid eller sporadisk, men det hadde jeg aldri klart. Skyr alle B-preparater som pesten nå, og prøver å holde tankene beskjeftiget med andre ting og er i mye fysisk aktivitet. Det hjelper faktisk. Personlig er jeg glad for å ha sluttet med det og kunne aldri tenke meg å begynne med Xanor igjen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Sinna idag NHD? Og hvorfor har disse som skrev dette ingen autoritet? Kan du forklare meg og andre det?

http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1363017

Les anmeldelsen av boken. Forfatteren har muligens kompetanse på psykodynamisk psykoterapi. På psykofarmaka er han i hvert fall ikke en autoritet. Han er en synser.

Skrevet

Hei.

Syns du skal ta opp bekymringen med legen som foreskriver medikamentet til deg.

Det blir ikke riktig at folk som leser her på forumet skal råde deg til å ikke ta, eller å ta Xanor.

Det kan jo være tungtveiende grunner til at legen valgte Xanor til akkurat deg, av grunner vi som leser her ikke vet noe om, fordi vi ikke kjenner hele din sykehistorie.

Det burde ikke være sånn at man skal være redd for å ta medisinene legen skriver ut til en.

Leger skal handle til pasientens beste, og man bør kunne stole på dem.

Ta opp bekymringen din rundt Xanor neste gang du treffer legen, og spør heller ham om det finnes bedre alternativ som hjelper deg, og som du ikke risikerer å bli avhengig av.

I mellomtiden, hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt Xanoren slik jeg hadde fått beskjed om, for å kunne evaluere effekten ved neste legebesøk.

Det tar uansett litt tid før man utvikler alvorlig avhengighet, så hvis du bare bruker det noen få uker, skal det ikke by på noe problem.

Lykke til!

Skrevet

Spør NHD. Jeg synes de virker fornuftig.

''Spør NHD.''

Det var nettopp det jeg gjorde...

Skrevet

Ja, det er vel et mål for deg å få flere avhengig av benzo, slik at du ikke blir alene om det.

Jeg blir bare skikkelig irritert og illsint over at dere som er så tilhenger av benzo har så stort behov for å komme med slikt hver gang. Det er mitt inntrykk at dere som må forsvare benzo til daglig bruk både er kraftig avhengig selv, samt fortsatt har et liv med store angstutfordringer. Så er det så mye å herme etter?

''Det er mitt inntrykk at dere som må forsvare benzo til daglig bruk både er kraftig avhengig selv, samt fortsatt har et liv med store angstutfordringer. Så er det så mye å herme etter?''

Jeg er en forsvarer av benzo når det kommer til behandling av angst og det er fordi det er den beste medisinen i behandling av angst ved riktig bruk. Ingen over - ingen ved siden. Jeg er ikke en som står på barrikadene og hyler og skriker om dette og ser klart at det finnes "baksider" ved denne medisinen som de fleste andre.

Men ved riktig og forsiktig bruk sammen med annen behandling er dette en god medisin mot ulike angstlidelser.

Din generalisering/ditt inntrykk kan ikke brukes til noe nyttig i en diskusjon for eller mot bruk av benzo ved angstlidelser. Du bare stigmatiserer brukere av en god medisin

Gjest avhengighet
Skrevet

''Det er mitt inntrykk at dere som må forsvare benzo til daglig bruk både er kraftig avhengig selv, samt fortsatt har et liv med store angstutfordringer. Så er det så mye å herme etter?''

Jeg er en forsvarer av benzo når det kommer til behandling av angst og det er fordi det er den beste medisinen i behandling av angst ved riktig bruk. Ingen over - ingen ved siden. Jeg er ikke en som står på barrikadene og hyler og skriker om dette og ser klart at det finnes "baksider" ved denne medisinen som de fleste andre.

Men ved riktig og forsiktig bruk sammen med annen behandling er dette en god medisin mot ulike angstlidelser.

Din generalisering/ditt inntrykk kan ikke brukes til noe nyttig i en diskusjon for eller mot bruk av benzo ved angstlidelser. Du bare stigmatiserer brukere av en god medisin

Ved riktig bruk er benzo en bra medisin. Jeg mener at daglig bruk, som jeg presiserte, ikke er riktig bruk av benzo. Der stiller helsemyndighetene seg bak meg. Den skal ikke tas sammenhengende over tid.

Så dette standpunktet er selvsagt viktig i diskusjonen om god bruk av benzo eller ei, og det er dine ord at jeg stigmatiserer brukere. Riktig bruk av benzo er ved en større forsiktighet enn daglig og vedvarende bruk, og det må man kunne si høyt.

Gjest avhengighet
Skrevet

Hei.

Syns du skal ta opp bekymringen med legen som foreskriver medikamentet til deg.

Det blir ikke riktig at folk som leser her på forumet skal råde deg til å ikke ta, eller å ta Xanor.

Det kan jo være tungtveiende grunner til at legen valgte Xanor til akkurat deg, av grunner vi som leser her ikke vet noe om, fordi vi ikke kjenner hele din sykehistorie.

Det burde ikke være sånn at man skal være redd for å ta medisinene legen skriver ut til en.

Leger skal handle til pasientens beste, og man bør kunne stole på dem.

Ta opp bekymringen din rundt Xanor neste gang du treffer legen, og spør heller ham om det finnes bedre alternativ som hjelper deg, og som du ikke risikerer å bli avhengig av.

I mellomtiden, hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt Xanoren slik jeg hadde fått beskjed om, for å kunne evaluere effekten ved neste legebesøk.

Det tar uansett litt tid før man utvikler alvorlig avhengighet, så hvis du bare bruker det noen få uker, skal det ikke by på noe problem.

Lykke til!

Men hun har jo allerede gått på det sammenhengende to måneder. Og det er en meget vanskelig medisin å komme fra, det viser all forskning. De aller fleste medikamentavhengige får skrevet ut medisinen sine fra leger. De tar heller ikke mer enn det legen foreskriver. Den dagen du sitter der med problemet, viser erfaringene at en ofte blir kjempende med problemet sitt alene, med liten støtte fra helsevesenet.

Leger skriver ut, men en må ta et stort ansvar selv også. Slik er virkeligheten.

Skrevet

Men hun har jo allerede gått på det sammenhengende to måneder. Og det er en meget vanskelig medisin å komme fra, det viser all forskning. De aller fleste medikamentavhengige får skrevet ut medisinen sine fra leger. De tar heller ikke mer enn det legen foreskriver. Den dagen du sitter der med problemet, viser erfaringene at en ofte blir kjempende med problemet sitt alene, med liten støtte fra helsevesenet.

Leger skriver ut, men en må ta et stort ansvar selv også. Slik er virkeligheten.

Ja, alt dette vet jeg, for jeg har selv brukt Stesolid i 17 år, etter legens forskrifter. Så en viss erfaring har jeg selv også.

I fjor trappet jeg ned til null, og var uten Stesolid i et halvt år.

Men så meg nødt til å begynne igjen, for jeg holdt ikke ut mer.

Likevel syns jeg trådstarter bør la legen avgjøre hva som er best, det er ikke opp til oss.

Gjest avhengighet
Skrevet

Ja, alt dette vet jeg, for jeg har selv brukt Stesolid i 17 år, etter legens forskrifter. Så en viss erfaring har jeg selv også.

I fjor trappet jeg ned til null, og var uten Stesolid i et halvt år.

Men så meg nødt til å begynne igjen, for jeg holdt ikke ut mer.

Likevel syns jeg trådstarter bør la legen avgjøre hva som er best, det er ikke opp til oss.

Men din historie kan jo nettopp være en advarsel om å ikke gå den samme veien. Det _er_for mange svært vanskelig å slutte på benzo, og for mange går det ikke. Noen lever da derfor også med en evig toleranseabstinens. Det livet ønsker jeg ikke for noen, og ikke for sool. Jeg er ikke anti benzo. Det er ikke slik at fordi om jeg ble avhengig, så skal ikke andre få bruke medisinen. Men det er pasienten som sitter igjen med avhengigheten, ikke legen.

Trådstarter er redd for å bli avhengig, og hun sier det til legen sin. Hun går deretter ut fra legekontoret med en resept på xanor, og han har tredoblet dosen. Synes du hun har gode grunner til å stole på denne legen?

Skrevet

Men din historie kan jo nettopp være en advarsel om å ikke gå den samme veien. Det _er_for mange svært vanskelig å slutte på benzo, og for mange går det ikke. Noen lever da derfor også med en evig toleranseabstinens. Det livet ønsker jeg ikke for noen, og ikke for sool. Jeg er ikke anti benzo. Det er ikke slik at fordi om jeg ble avhengig, så skal ikke andre få bruke medisinen. Men det er pasienten som sitter igjen med avhengigheten, ikke legen.

Trådstarter er redd for å bli avhengig, og hun sier det til legen sin. Hun går deretter ut fra legekontoret med en resept på xanor, og han har tredoblet dosen. Synes du hun har gode grunner til å stole på denne legen?

Jeg ser poenget ditt, helt klart. Mulig jeg er for naiv.

Jeg håper virkelig for trådstarters skyld at hun kan stole på legen sin.

Derfor rådet jeg henne til å ta opp bekymringen sin med ham. Selv om det er for andre gang...

Skrevet

Jeg har også brukt b-preparater hver dag, sammenhengende i noen måneder, og det gikk fint å trappe ned bruken.

Jeg mener at det er en del som har f.eks såpass høy angst at for å kunne klare tilværelsen kan det være nyttig å bruke det.

Men har skjønt at noen blir mer avhengig enn andre og at det absolutt ikke er ønskelig. Så det er vanskelig hva man skal råde andre til. Man bør i det minste ha god oppfølging fra lege og være ærlig med sitt bruk av b-preparater. Og man bør i det lengste se etter andre løsninger.

Sool1365380740
Skrevet

Xanor er mange ganger mer avhengighetsdannende enn sobril. Det er regnet for å være et av de verste benzodiazepinene, og mange mennesker greier aldri å slutte med dem. Jeg har selv gått på både xanor og sobril. Nei, jeg synes ikke du skal gå fra sobril til xanor. Da er det bedre med innleggelse. Tro meg på at avhengighet av disse midlene er verre enn en innleggelse.

Min tanke da jeg fikk sobril var å ta det kun noen dager for å komme gjennom dagen,og natta. Skjønner ikke helt hvordan de dagene ble til over 8 uker...Men nå tar jeg som regel bare om kvelden.Vil slutte med dette. Så da tror jeg at om jeg får noe å sove på i avenningsfasen så skal det gå greit. (må jo ha troa sant:) xanor har jeg puttet i en skuff...skal ta de med tilbake til legen,da han skulle sjekke hvor mange jeg hadde tatt. Var visst redd jeg skulle ta for mye med hensikt vistnok..Men hvorfor fikk jeg 100 tabletter da lurer jeg på... Føler at det er allt for lett å bare stikke en resept i handa og adjø når jeg er hos legen.Jeg vil heller ha samtaleterapi og det snarest! Er jo det jeg går å venter på... Vil ikke ta mer tabletter enn jeg må. Om det jeg MÅ ha er venlafaxin og noe som får meg til å sovne. Om ikke ligger jeg våken HELE natta.

ink1365380698
Skrevet

Du har lagt ved denne linken flere ganger.

De to avdankede herrene er ingen autoriteter på dette feltet.

Skriv om benzo neste gang du har vært helt uten det i 4 uker.

Benzo har sin absolutte plass i pykiatrien(jfr psykiater og NHD, når annet ikke virker eller gir for store bivirkninger. Prøv ubehandlet angst den som vil.!!! Og så er de ikke skadelige for kroppen utover at man blir avhengig, men det er ingen ting som tilsier at man ikke kan bruke dem resten av livet. Jeg har ikke utviklet veldig tolerande, og har brukt dem i 31 år.

ink1365380698
Skrevet

''De to avdankede herrene''

Hva er det som gjør disse herrene "avdankede"?

Jegt synes den var slem NHD. Det er mange psykiatere som synes dette er det rette mot angst for mange av oss. Jeg har selv fått foreskrevet eller blitt foreslått xanor av tre forskjellige psykiatere. Og ingen av dem var avdankede... de var veldig oppegående flinke leger som prakriserer ennå. Alle i femtiårene.

ink1365380698
Skrevet

Ja, det er vel et mål for deg å få flere avhengig av benzo, slik at du ikke blir alene om det.

Jeg blir bare skikkelig irritert og illsint over at dere som er så tilhenger av benzo har så stort behov for å komme med slikt hver gang. Det er mitt inntrykk at dere som må forsvare benzo til daglig bruk både er kraftig avhengig selv, samt fortsatt har et liv med store angstutfordringer. Så er det så mye å herme etter?

Det er fordi noen av oss må stå på barrikadene mot benzo hetsen. Jeg får veldig hjelp av disse medikamentene som sagt. Spør meg om ssri og avhengighet.-- det er en lei historie- det kan jeg love deg.... men de blir forherliget noe enormt på dette forumet. For ikke snakke om medikamenter som zyprexa!!!-- med alle dens farlige bivirkninger som jeg også er blitt foreskrevet mot angst... får tre pakker i slengen??? Derfor kommer iallefall mine pigger ut når dette temaet kommer opp.

ink1365380698
Skrevet

hva er toleranseabstinens? Nei skjønner ikke noe etter i dag.Trodde jeg skulle få time hos en psykolog for å ta tak i ting jeg sliter med.Ikke bli foret med enda en pillekur. Vurdere ringe fastlegen i morgen og heller få imovane eller noe.For akkurat nå er angsten for å bli et pillevrak fryktelig stor. Men om jeg ikke tar de tablettene,hva vil legen si neste uke da? blir det snakk om innleggelse igjenn så hopper jeg ut vinduet.Vil ikke at folk skal vite at jeg sliter.Og hva skjer med barnet mitt om jeg blir innlagt? Kaos i hodet nå...

Husk av xanor og andre benzo preparater er en medisin... som jer laget for å hjelpe..... bruker man dem etter legens forespørsler er det ingen fare. Og man blir avhengig ved daglig bruk --ja... det er medaljens bakside, men det er mange mennesker som er avhengige av medisiner av ymse slag, og disse er da iallefall ikke skaldelige for kroppen... det der millioner som har brukt dem i de snart femti årene de har vært på markedet.... og alle disse er jo ikke vrak... men henter sine tabletter når asken er tom. Medisiner mot angst husk det....

ink1365380698
Skrevet

Med efexor lager du ikke et større problem ved å øke:o)

Prøv å slutte med efexor... ikke mye greit det heller siden det er så mye snakk om abstinenser her. De er ikke bare enkle etter det jeg har hørt... men man må ikke ta mer og mer... så sånt sett er de jo bedre...men de må jo virke.... og det gjør de tydligvis ikke tilstrekkelig. kanskje bytte til annet ssri (tror du kan gå rett over)...når du er så redd benzo.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jegt synes den var slem NHD. Det er mange psykiatere som synes dette er det rette mot angst for mange av oss. Jeg har selv fått foreskrevet eller blitt foreslått xanor av tre forskjellige psykiatere. Og ingen av dem var avdankede... de var veldig oppegående flinke leger som prakriserer ennå. Alle i femtiårene.

Til deg ville jeg også gitt Xanor.

Jeg har ikke fått med meg at trådstarter har prøvd alle andre mulige behandlinger uten effekt. Derfor fraråder jeg også på det sterkeste å begynne med Xanor.

Sool1365380740
Skrevet

Til deg ville jeg også gitt Xanor.

Jeg har ikke fått med meg at trådstarter har prøvd alle andre mulige behandlinger uten effekt. Derfor fraråder jeg også på det sterkeste å begynne med Xanor.

Har ikke prøvd noe annet enn sobril.Ja også går jeg på venlafaxin. Xanor er jo noe hovedsaklig mot panikkangst noe jeg bare får på kveldene når jeg ike får sove.Derfor jeg lurer på om jeg skal komme meg over sobril ved å ta noe som får meg til å sovne før jeg får angst.Vil seriøst ikke ta mer piller enn nødvendig!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...