Gå til innhold

bipolar lidelse?

Anbefalte innlegg

Gjest veninne80
Skrevet

Hei!! Jeg har en nær venn som har endel psykiske vansker. Da jeg ble kjent med han, fant jeg fort ut at han var generelt nedtrykt og ofte i dårlig humør. Når jeg kom enda nærmere inn på han, oppdaget jeg etterhvert at han var veldig ustabil i humøret. Som jeg har sett det, så sliter han med en konstant depresjon. Han sier selv at han ikke føler noe glede ved ting, og at det er noe galt med han (han føler det) fordi han mangler evnen til å føle, spesielt glede. I perioder kan han være langt nede. Dette kan vare i 3-7 dager. Da er humøret ekstremt dårlig. Disse dagene er han svært likegyldig, isolerer seg inne (men drar på jobb) og er svært irritabel. Han gråter mye, og virker veldig sliten. Så kan det plutselig endre seg drastisk. I perioden som følger skal han prøve å rette opp det som "ble galt" i den vanskelige perioden. Han snakker mye, trener masse og har mye energi. (setter ofte igang trenings-prosjekter) I disse periodene er han veldig impulsiv og veldig positiv. Disse stemningsleiene veksler veldig fort, og er svært vanskelig og forholde seg til. Disse "gode" periodene komme som regel alltid etter noen veldig tunge dager, og varer i 4-5 dager, frem til humøret stabiliserer seg. Da kan han ha lange peioder med "normalt" humør, men selv da er han generelt nedstemt. Manglende evne til glede virker det som er der hele tia, bortsett fra dagene me "opptur". Det er som regel alltid noe som utløser de veldig tunge periodene/dagene,som en krangel/diskusjon eller sykdom. Jeg har tenkt på om han har en bipolar lidelse, siden humøret skifter så fort, og at det virker unaturlig. Jeg ønsker gjerne å snakke med han om dette, for jeg tror han selv har innsikt i hva det er han sliter med. Han har selv sagt at han føler noe er galt, og at han ikke har følt det sånn når han var yngre. (nå er han 27) Kan dette tyde på en bipolar lidelse? Hva kan jeg gjøre? På forhånd, takk for svar. Vennlig hilsen bekymret veninne

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

På grunnlag av ditt gode innlegg, vil jeg si at det er meget sannsynlig at vedkommende har en bipolar lidelse. Det er helt sikkert at han har en psykisk lidelse som han trenger hjelp for.

Du kan og bør motivere han til å søke hjelp. Fastlegen er første stasjon. Videre bør han diagnostiseres av en spesialist. Hre vil også dine observasjoner være viktige å få med.

Den endelige diagnosen vil avgjøre hvilken behandling han trenger og bør få.

Dette går ikke over av seg selv.

Lykke til :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...