Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anne.An

Jeg er en kvinne i midten av 40 årene som ønsker å gå ned i vekt og styrke opp ryggen. Jeg jobber på kontor. Før drev jeg endel med aerobic, men i løpet av de siste 5 årene har jeg ikke hatt noen annen aktivitet enn noen turer med familien i helgene. Jeg har dessverre lagt på meg 6-7 kg i løpet av de par siste årene, og veier nå 84 kg. Jeg er 172 cm på strømpelesten. Det siste halve året har jeg gått jevnlig til kiropraktor for ryggsmerter og har blitt bedre. Jeg har nå bare små og sporadiske problemer. Jeg ble anbefalt av kiropraktoren min å begynne med generell tradisjonell styrketrening for rygg og mage. Jeg trenger noen gode råd på hva jeg burde gjøre og hvordan jeg skal gjennomføre dette. Burde jeg bare trene tradisjonell styrketrening på mage og rygg? Hvor fort kan jeg forvente meg resultater hvis jeg setter av en time 3 ganger i uken til trening? Lurer også på hvorfor jeg burde trene når jeg går til behandling for ryggproblemene mine og har blitt bedre? Jeg ønsker også å få noen tips og råd om kosthold. Hilsen Anne

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355322-g%C3%A5-ned-i-vekt-og-styrke-mage-rygg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Glimrende at kiropraktor har ordnet opp med ryggen din. Men som han har tilrådet deg, styrking av rygg/mage eller det vi nå kaller kjerne/core- muskularuren, vil redusere sjangsene for å få tilbakefall. Mange erfarer at styrketrening er det eneste som duger i denne sammenhengen.

For å komme igang med riktig trening, bør du få instruksjon etter at ditt styrkenivå har blitt testet. Enten en fysioterapeut eller en PT (personlig trener) på et treningssenter vi i løpet av 2-3 timer få deg på riktig spor.

Når det gjelder vekten så blir generell fysisk aktivitet en viktig del av forsettene dine, samtidig som du spiser litt mindre til alle måltider----- og kutter ut søtsaker. Ikke gjør det for vanskelig.

Lykke til !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...