Gå til innhold

fikk ikke Seroqueldepottabl på blå resept

Anbefalte innlegg

Gjest bipjente29
Skrevet

avslag på søknad om Seroqueldepottablett blå respept.

Fastlegen har søkt om å få dette på blå resept for meg, da de vanlige tablettene ikke fungerte bra nok. Nå har jeg fått et brev med avslag fra HELFO

Det står blant annet at

sykdommen din kommer inn under paragraf 2 refusjonskode ICD-F3, men legemidlet det søkes om er ikke blant de legemidler som kan skrives direkte på blå resept.

Det er et vilkår at effekten av preparatet er vitenskapelig dokumentert ved den aktuelle diagnosen, og at behandlingen er instituert av relevant spesialist (?)

HELFO kan ikke se at vilkårene er oppfylt fordi: i ditt tilfelle er søknaden fra allmennlege og det fremkommer ikke av søknaden av behandlingen er instituert av relevant spesialist.

Så fastlegen kan ikke søke for meg altså? Fikk høre her på DOL, at det ikke var noe problem. Og hva er en relevant spesialist? Spesialist i allmennmedisin?

Er forresten bipolar 2.

Skrevet

Jeg vil tro at en relevant spesialist i dette tilfelle var en psykiater.

Gjest bipjente29
Skrevet

Jeg vil tro at en relevant spesialist i dette tilfelle var en psykiater.

Det var visst noen fra HELFO som hadde ringt fastlegen og spurt han ut og hvem han var, og hvor han jobbet osv i forbindelsen med søknaden. Men sa ikke at han ikke var kvalifisert til å få det innvilget.

Det vrimler av skrivefeil i brevet så jeg lurer på om det har gått veldig fort for saksbehandleren, eller om hun kanskje har dysleksi, evnt glemt brillene.

Gjest krekling
Skrevet

''HELFO kan ikke se at vilkårene er oppfylt fordi: i ditt tilfelle er søknaden fra allmennlege og det fremkommer ikke av søknaden av behandlingen er instituert av relevant spesialist. ''

Det er vel en psykiater. Du kan anke avslaget og legge ved en uttalelse fra din psykiater om at preparatet er vitenskapelig dokumentert ved den aktuelle diagnosen.

Gjest bipjente29
Skrevet

''HELFO kan ikke se at vilkårene er oppfylt fordi: i ditt tilfelle er søknaden fra allmennlege og det fremkommer ikke av søknaden av behandlingen er instituert av relevant spesialist. ''

Det er vel en psykiater. Du kan anke avslaget og legge ved en uttalelse fra din psykiater om at preparatet er vitenskapelig dokumentert ved den aktuelle diagnosen.

Har ingen psykiater

Skrevet

Det var visst noen fra HELFO som hadde ringt fastlegen og spurt han ut og hvem han var, og hvor han jobbet osv i forbindelsen med søknaden. Men sa ikke at han ikke var kvalifisert til å få det innvilget.

Det vrimler av skrivefeil i brevet så jeg lurer på om det har gått veldig fort for saksbehandleren, eller om hun kanskje har dysleksi, evnt glemt brillene.

Jeg tror ikke fastleger kan søke, jeg måtte til smertespesialist for å få smertestillende på blå resept. Du kan jo prøve å anke, men jeg tror altså du må til spesialisten.

Gjest bipjente29
Skrevet

Psykolog kanskje?

en psykolog er ikke medisiner. De har ikke lov til å skrive ut resepter.

kanskje jeg skal spørre tannlegen eller gynekologen? ;)

Gjest bipjente29
Skrevet

Jeg tror ikke fastleger kan søke, jeg måtte til smertespesialist for å få smertestillende på blå resept. Du kan jo prøve å anke, men jeg tror altså du må til spesialisten.

ok. fikk høre av en psykiater at fastlegen kunne søke. Hvis jeg ikke husker helt feil så var det en doler som fikk innvilget dette via fastlegen.

Gjest krekling
Skrevet

Fastlegen min er spesialist i allmennmedisin, men hun kan ikke søke og bidrag til medisiner for meg, fordi spesialistområdet for min lidelse er ortopedi eller revmatologi.

Skrevet

ok. fikk høre av en psykiater at fastlegen kunne søke. Hvis jeg ikke husker helt feil så var det en doler som fikk innvilget dette via fastlegen.

Da får dere anke søknaden. Det er mange som ikke gidder å anke og dermed spares mange penger.

Skrevet

Fastlegen min er spesialist i allmennmedisin, men hun kan ikke søke og bidrag til medisiner for meg, fordi spesialistområdet for min lidelse er ortopedi eller revmatologi.

Min er også spesialist i allmennmedisin, men han kunne ikke søke. Enten en smertespesialist eller en nevrolog i mitt tilfelle.

Gjest bipjente29
Skrevet

Da får dere anke søknaden. Det er mange som ikke gidder å anke og dermed spares mange penger.

nei jeg spør gynekologen istedenfor; kanskje det går igjennom?;)

Skrevet

Jeg også fikk et likedann brev i går. Fikk depoettabletter da psykosen ikke helt slapp taket. Begrunnelsen handlet ikke om legen, men at det ikke var tilstrekkelig opplyst at jeg trengte dem. Blir bare matt. Koster visst tuseenvis av kroner de tablettene, hadde aldri tatt dem om jeg visste de var så dyre og ikke på blå resept :-(

Surt. Men skal klage ja.

Skrevet

en psykolog er ikke medisiner. De har ikke lov til å skrive ut resepter.

kanskje jeg skal spørre tannlegen eller gynekologen? ;)

Du får be fastlegen din henvise deg til en psykiater for medisinvurdering.

For meg holdt det at fastlegen søkte, men det kan jo være at han begrunnet søknaden i medisinering initiert av psykiater. Jeg vet ikke.

Skrevet

Jeg fikk dette innvilget via fastlegen, men som jeg skriver over her, kan han ha hatt med psykiaters uttalelse i begrunnelsen

Skrevet

nei jeg spør gynekologen istedenfor; kanskje det går igjennom?;)

LOL

Gjest bipjente29
Skrevet

Du får be fastlegen din henvise deg til en psykiater for medisinvurdering.

For meg holdt det at fastlegen søkte, men det kan jo være at han begrunnet søknaden i medisinering initiert av psykiater. Jeg vet ikke.

jeg spurte en psykiater som sa at det holdt at fastlegen søkte.men det var tydeligvis ikke nok..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...