Gå til innhold

Utdannelse / jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har funnet ut at jeg igrunn har lyst til å jobbe med noe interessant, så i prinsippet vil jeg fortsette med utdannelsen min. Er ikke sikkert det går i forhold til NAV, men det skal i alle fall ikke være ved min vilje at jeg slutter.

Så har bare et spørsmål omkring dette. Jeg får jo støtte av NAV til utdannelse for å komme i arbeid. Hvorfor er det egentlig nødvendig for meg med utdannelse for å komme i arbeid? Hvorfor er det først da jeg vil få meg en jobb?

NAV mener nemlig at jeg har nok utdannelse, og det jeg mangler er arbeidstrening (noe jeg holder på med nå).

Hva gjør jeg da? Jeg kan ikke ta opp (mer) studielån - ikke er det nok til å leve av heller, om jeg ikke studer 100% - og det er helt umulig for meg for tiden (har igrunn heller ingen stor tro på at det noensinne vil bli realistisk).

Er det noe jeg kan "si til" NAV eller snakke med fastlegen/psykiateren om, som vil gjøre at jeg har krav på å få fullført en utdannelse? For når jeg tenker meg nærmere om har jeg ikke igrunn lyst til å gi opp, og ikke har jeg lyst på en "sjauejobb", heller... for resten av livet, liksom.

Skrevet

Hadde blitt kjempeglad for svar på denne tråden, da dette faktisk er et bra spørsmål og noe jeg lurer veldig på, ikke bare den sedvanlige "kverningen"...

Skrevet

Hadde blitt kjempeglad for svar på denne tråden, da dette faktisk er et bra spørsmål og noe jeg lurer veldig på, ikke bare den sedvanlige "kverningen"...

Enig i at dette er et godt spørsmål:-)

Vet ikke hvor detaljerte opplysninger du har lyst til å gi, men det vil være lettere å mene noe om det du spør om hvis du sier hvor mange studiepoeng du har gjennomført og evt. hvor mange år du har studert.

Skrevet

Enig i at dette er et godt spørsmål:-)

Vet ikke hvor detaljerte opplysninger du har lyst til å gi, men det vil være lettere å mene noe om det du spør om hvis du sier hvor mange studiepoeng du har gjennomført og evt. hvor mange år du har studert.

Kanskje jeg kunne mailet deg igjen... men har glemt adressen, og "sperret" den gamle epost-kontoen...

Forøvrig helt enig at det blir for lite opplysningen i det opprinnelige spørsmålet, men jeg vil jo ikke legge ut så mye da...

Skrevet

Kanskje jeg kunne mailet deg igjen... men har glemt adressen, og "sperret" den gamle epost-kontoen...

Forøvrig helt enig at det blir for lite opplysningen i det opprinnelige spørsmålet, men jeg vil jo ikke legge ut så mye da...

[email protected]

Skrevet

Å vise at man kan stå støtt i arbeid, minst 2 år, er viktig dersom du skal lykkes på arbeidsmarkedet.

Skrevet

Å vise at man kan stå støtt i arbeid, minst 2 år, er viktig dersom du skal lykkes på arbeidsmarkedet.

Det klarer jeg nok ikke..

Skrevet

Det klarer jeg nok ikke..

Men da sier det jo seg selv at det er lite hensiktsmessig å ta mer utdannelse...

Det finnes tusenvis av ulike jobber og dermed ulike krav. På noen arbeidsplasser er det herlig å komme på jobb, en glemmer problemene sine for en stund og kan konsentrere seg om det en er satt til å gjøre og tjene egne penger. Tror litt for mange er for raske til å trekke seg ut av arbeidslivet og innta stillingn om at man ikke er i stand til å fungere i jobb. Deltid er også en mulighet om en sliter.

Gjest profile
Skrevet

Jeg tror at for nav er det et poeng å få folk ut i arbeid, altså vekk fra trygd, for noen må jo betale trygden... Dersom det ikke ser ut som om utanningen din fører til at du får en jobb som du kan utføre, hvorfor skal de bruke penger på det da? Hele grunnen for AAP er jo å få folk i arbeid.

Er et interessant spørsmål jeg håper at du poster til bake om hvordan det går. Jeg har også lyst til å ta mer utdannelse, men nav sier at siden jeg kan få arbeid med det jeg har så må jeg ordne det selv i så tilfelle. Jeg klarer heller ikke å leve på bare studielån (da jeg ikke orker å bo i kollektiv) og om jeg skal arbeide vedsidenav så har jeg ikke kapasitet til studier.

Du kan jo kanskje jobbe noen år og ta opp utdannelsen siden om situasjonen forandrer seg dersom de ikke går med på det og du ikke kan klare det økonomisk selv?

Skrevet

Jeg kan en del om snarveier og triks hos lånekassen. Det er vel ingen som klarer å gjette hvem du er selv om du forteller hvor mange studiepoeng du har bestått på hvor mange år med studielån (henger du etter?) Jeg går utifra du har studiekompetanse og har studert siden du høres ut som å ha erfaringer med lånekassen.

Jeg havna bakpå hos lånekassen. Studiet jeg gikk på interesserte meg ingensteder, jeg gikk aldri på skolen, strøk på eksamener (eller møtte ikke opp) og slutta etter altfor lang tid.

Det jeg gjorde da:

Fant "enkle" fag på universitene (evt. fjernstudier) som ikke krevde oppmøte. Eksempler er exphil og exfac, psykologi, filosofi, historie m.m. Universitetene har begynt å gjøre det vanskeligere å være selvlærende student, men det finnes fremdeles en del fag. Let gjennom listenen til de forskjellige universitetene og se om det er noe som interesserer deg. Ikke meld deg opp i for mange studiepoeng - det blir bare en diger mørk sky over hodet. Vær heller ikke redd for å stryke - i denne sammenhengen er det nok å få en E (å la være å prøve gir samme resultat som å stryke..) Etter hvert fikk jeg en samling ekstrafag som var nok til å søke nytt studielån. Da jeg fullførte en utdanning jeg trivdes med, fortsatte jeg å ta et par ekstrafag innimellom. Etter hvert lå jeg faktisk frampå i forhold til studielån. Når du da er frampå i forhold til studiepoeng, kan du bli 100% student uten å være redd for å bruke litt lengre tid. Lånekassen gjør ikke stort annet enn å telle studiepoeng, og da vil du etter hvert spise av de ekstra studiepoengene du hadde fra før (i tillegg til bufferen fra lånekassen med et år å henge etter, kan du få MYE å gå på!)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...