Gå til innhold

Depresjon

Anbefalte innlegg

Gjest Desprerat
Skrevet

Hei, jeg er en jente på 19 år, som tror jeg lider av depresjon. Jeg har så lenge jeg kan huske værtvært preget av å vere trist og lei, men det har aldri så gale som det siste året. Iløpet av det siste året har det skjedd mye, deriblant skilsmisse mellom mine foreldre, dødsfall i familien, og at kjæresten min gjennom flere år slo opp med meg. Her har helt klart den siste preget meg mest. Jeg har det siste året ikke hatt en eneste hel bra dag. Jeg føler meg som regel helt tom, og er redd for å vere for meg selv, for da vet jeg at denne følelsen kommer. Jeg har også fått mye dårligere selvtillit, og konsentrasjonsvansker. Jeg sliter med søvnen, noe som inneberer at jeg ikke får sove på kveldene, og våkner flere ganger i løpet av natten. Om morningene er jeg trøtt, uavhengig av hvor mye jeg allerede har sovet. Jeg har ofte ikke ork til å stå opp, og flere ganger har jeg bare ligget i sengen hele dagen. I dagliglivet syns jeg at selv den minste ting kan vere et ork, som å for eksempel gå på butikken eller bare det å dusje. Jeg tenker stadig gjennom episoder som har skjedd over og over igjen, og kan analysere den minste ting. Jeg vet at jeg har mange tegn på depresjon, og depresjonstester på nett bekrefter dette. Depresjon er også noe som går i familien min, dersom det har noe å si. Hva kan jeg gjøre med det? Jeg tørr ikke prate med noen om det, verken familien eller en lege. Er det noen måter jeg kan ordne opp i det på egen hånd? Jeg har de siste månedene mistet mye mer hår enn jeg bruker. Kan det henge sammen med dette?

Skrevet

Kjære deg. Du må bestille en legetime og få hjelp. Et par hundre tusen nordmenn lider av depresjoner til en hver tid, så du er ikke alene. Legen kommer ikke til å dette ut av stolen om du sier dette til han. Å antidepressiva virker når en har det slik. Det kan jeg love deg :-)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Du trenger ikke ha det slik.

Det beste hadde vært å bestille time hos lege. Du kan si du mistenker deg for å være deprimert, og så tar legen vel en test på det. Kanksje kan du gå til jevnlige samtaler hos legen en tid, for å rydde opp i tankene?

Du spør om det er noe du kan gjøre selv for å komme ut av det.

Jeg vil anta følgende har positiv effekt på mange:

1) sørg for rikelig med mosjon (helst slik du blir svett av). Det stimulerer "lykkehormoner" som gjør at en føler seg bedre

2) ta omega 3 og/eller spis laks/ørret/makrell i tomat eller liknende. Omega 3 er fettsyre som hjernen har godt av. Ha gjerne slik med kombinasjon med vitamin D (det forskes på sammeheng mellom mangel på vitamin D og depresjon)

3) jobb med tankene. Dvs vær din egen beste venn. Negative tanker bør man slå ned- slik du ville gjort med din beste venn. Når du kritiserer deg selv, så gå ut av deg selv og vær objektiv. Var det så ille? Om dette gjaldt din mor som hadde sagt/gjort som deg...ville du tenkt like negativt da?

4) gå på biblioteket og lån bøker om selvhjelp av depresjon.

5) søk på Moodgym (tror jeg det het) på nett. Er et selvhjelpsprogram som ble presentert på forskningsdagene i år. Vet ikke helt hvordan det fungerer, men det ser du kjapt- om det er noe for deg.

Men det aller beste rådet jeg har, er egentlig å snakke litt med legen. Det er ikke meningen å ha det så vondt som du har det nå. Det er en vei ut av det- til å få et bedre liv. :-)

Ønsker deg alt godt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...