Gjest Jobber de likt? Skrevet 30. oktober 2010 Skrevet 30. oktober 2010 Er eneste forskjellen på de to yrkesgruppene at psykiateren har myndighet til å foreskrive medisiner? 0 Siter
Gjest Snowbird Skrevet 30. oktober 2010 Skrevet 30. oktober 2010 Slik jeg har opplevd det så er psykologer mye lettere å prate med da de ikke sitter på sin høye hest. 0 Siter
Gjest Hatt rare opplevelser Skrevet 30. oktober 2010 Skrevet 30. oktober 2010 Min erfaring med psykiatere er at de kun skriver ut medisiner, og ikke gjør stort annet. Psykologer driver terapi, men stiller også diagnoser og beordrer psykiatere til å skrive ut medisin. Har bare møtt svenske psykiatere, foressten en norsk som jeg likte utrolig godt. Han var både medmenneske og faglig dyktig, synd han er pensjonert. Ja, og en polsk som burde skamme seg, ingen forstod hva han holdt på med, verken kollegaer eller pasienter. Har vel noe med hvor i landet en bor og, noe jeg finner en smule mystisk. De burde hatt regler å forholde seg til. 0 Siter
Gjest colors Skrevet 30. oktober 2010 Skrevet 30. oktober 2010 Psykiater=pilletriller. Psykolog=samtalepartner. 0 Siter
Gondor Skrevet 30. oktober 2010 Skrevet 30. oktober 2010 Jeg tror det er en del psykiatere som driver med terapi i tillegg til å skrive ut medisiner. Psykologer har ikke myndighet til å skrive ut medisiner, men er kanskje bedre terapeuter? 0 Siter
cathlin Skrevet 30. oktober 2010 Skrevet 30. oktober 2010 De to gruppene har ulik utdannelse. Psykiatere kan mer om medisinering og kan skrive ut medisiner, men i psykologutdannelsen nå for tiden lærer psykologene også litt om medisinering. Utannelsen er hovedforskjellen. Psykologene er ofte rettet mot samtalebehandling, men en del psykiatere jobber også med samtaleterapi. 0 Siter
filiokus81 Skrevet 30. oktober 2010 Skrevet 30. oktober 2010 Psykiatere er leger med spesialisering i psykiatri. Psykologer har fullført profesjonsstudium i psykologi. 0 Siter
serenity777 Skrevet 30. oktober 2010 Skrevet 30. oktober 2010 Psykiater = Lege med spesialitet i Psykiatri, kan både medisinere, drive psykoterapi o.l. Klinisk psykolog = psykolog som har spesialisert seg i klinisk (abnorm) psykologi, samtaleterapi, kognitiv terapi osv. Mange psykologer er ikke kliniske psykologer og jobber med helt andre ting. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 30. oktober 2010 Skrevet 30. oktober 2010 Psykiatere er leger som er spesialister i psykiatri. Det som er spesielt for oss, er at vi kan forskrive medisiner. Det som er spesielt for psykologer er at de kan utføre en del psykologiske tester. Bortsett fra det er det mye overlapp mellom våre arbeidsområder. Begge gruppper er utdannet i psykoterapi. Du kan treffe psykiateren i to ulike roller: a) du går hos en behandler som ikke er lege, og psykiateren tar seg av medisinering. Da vil du oppfatte at psykisteren er svært fokusert på medisiner. Du har psykisteren som behandler. Da vil fokus være langt mer balansert mellom biologisk, psykologisk og sosialt perspektiv. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.