Gå til innhold

Selvmordsfare+psykolog

Anbefalte innlegg

Gjest Ikkenånei
Skrevet

hvordan vil en psykolog være nødt til å forholde seg ved selvmordsfare ?

Har nevnt dette til psykologen at jeg tenker på det, og han sier at jeg skal gi beskjed dersom jeg har planer om det. For at han kan diskutere det med meg hvis jeg har muligheter for å ombestemme meg... Men har han rett til å legge meg inn dersom jeg har konkrete planer ?

Gjest En tanke
Skrevet

Hvis du er psykotisk har han vel rett til å bruke tvang, ikke ellers.

Skrevet

''Men har han rett til å legge meg inn dersom jeg har konkrete planer ?''

Visst har han det, hvis han vurderer det dit hen at du er en fare for deg selv.

Men jeg skjønner ikke spørsmålet, egentlig. Enten så har man konkrete planer og gjennomfører dem - da holder man vel godt kjeft for å unngå innblanding forestiller jeg meg. Eller så har man det vondt og vil egentlig ha hjelp, dermed er vel innleggelse en god ting?

Sagt på en annen måte - hvorfor ta det opp med psykologen din dersom du er redd for å bli lagt inn?

Skrevet

''Men har han rett til å legge meg inn dersom jeg har konkrete planer ?''

Visst har han det, hvis han vurderer det dit hen at du er en fare for deg selv.

Men jeg skjønner ikke spørsmålet, egentlig. Enten så har man konkrete planer og gjennomfører dem - da holder man vel godt kjeft for å unngå innblanding forestiller jeg meg. Eller så har man det vondt og vil egentlig ha hjelp, dermed er vel innleggelse en god ting?

Sagt på en annen måte - hvorfor ta det opp med psykologen din dersom du er redd for å bli lagt inn?

''Sagt på en annen måte - hvorfor ta det opp med psykologen din dersom du er redd for å bli lagt inn?

''

Her synes jeg du forenkler veldig noe som for mange kan være et svært komplekst tema. Ambivalens er høyst sannsynlig til stede hos de fleste som sliter med selvmordstanker, slik at det er ikke slik at man bare enten vil - eller vil ikke - ta livet av seg.

I tilllegg vil mange både være redd for å miste kontrollen over muligheten til selv å velge, samtidig som de har et ønske om å snakke om de vanskelige tankene.

På toppen av dette kommer faktorer som har med relasjonen til behandler å gjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...