Gå til innhold

Normalreaksjoner på traumer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ptsd en slik normalreaksjon? Hvilke symptomer kan sies å være normale?

Fikk høre at mine reaksjoner er normale ut ifra det jeg har opplevd. Det er jo bra å få høre at man er normal, men hadde liksom aldri trodd at mine reaksjoner er normale. Jeg blir jo helt gal fordi alt overvelder meg. Normal for hvem liksom?

Hva er behandlingen for dette? Bare å godta at man er blitt sånn og ligge "lavt i terrenget" ?

Skrevet

''Hva er behandlingen for dette? Bare å godta at man er blitt sånn og ligge "lavt i terrenget" ?''

Meta-kognetiv terapi.

Skrevet

''Hva er behandlingen for dette? Bare å godta at man er blitt sånn og ligge "lavt i terrenget" ?''

Meta-kognetiv terapi.

Hm..vil det si å sitte i et fly høyt oppe i lufta og se ned på jorden? Jeg har lært kognitiv terapi, det har også hjulpet meg endel. Meta-kognitiv terapi har jeg ikke lært, vet du om noe bra nettsted jeg kan lese om dette?

Skrevet

Hm..vil det si å sitte i et fly høyt oppe i lufta og se ned på jorden? Jeg har lært kognitiv terapi, det har også hjulpet meg endel. Meta-kognitiv terapi har jeg ikke lært, vet du om noe bra nettsted jeg kan lese om dette?

Det er i grunnen bare å søke i Google. Kanskje NHD kan anbefale noen gode kilder.

I forhold til PTSD er det nok best å jobbe med en dyktig terapaut.

Skrevet

Det er i grunnen bare å søke i Google. Kanskje NHD kan anbefale noen gode kilder.

I forhold til PTSD er det nok best å jobbe med en dyktig terapaut.

Takk, jeg har søkt og da kom Modum Bad ganske høyt opp på listen. Dette har også en behandler foreslått for meg.

Jeg har litt skrekk for sånne behandlingssteder som liksom skal snu og vende på det som har vært. Har opplevd dette før på et incestsenter med et veldig negativt resultat for meg. Jeg tålte det rett og slett ikke.

Det beste, trodde jeg var å glemme, banke ned alle minner og leve her og nå. Så skjer det jo ting i livet som er negative og de ekle følelsene dukker opp igjen, ganske voldsomt også, med selvmordstanker og en angst som gjør meg tullete.

Da begynner jeg jo å lure på om jeg kanskje må lære meg å leve med dette, istedet for å fortrenge og forsøke å glemme hele tiden.

Normalisering var egentlig ikke et ille ord på det. For meg har det vært store katastrofer som jeg ikke har greid å håndtere. Da blir følelsene og angsten også deretter. Det handler kanskje om å ufarliggjøre det som har skjedd?

Skrevet

Det er normale reaksjoner på traumatiske hendelser i livet. Det er lett å tro at en er gal når en får kraftige reaksjoner (sterk angst, flash-backs etc), men så lenge behandler sier at det er normale symptomer du har så skal du stole på det. Det kan kanskje også lette symptomene litt når du vet at det er normalt. Prøv å tenk på det når du har det som verst, og at det også går over. Det er ikke lett å si hvilken behandling som er best, og om spesifikk traumefokusert behandling gjør ting bedre eller verre. For noen hjelper det, for andre ikke. Det viktigste er nok at du og behandler kjenner på hva du tåler av eksponering og ikke går for fort fram. Lykke til uansett hva du velger!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva er normalt?

Normalt brukes i minst to betydninger. Den ene er i betydnigen vanlig/uvanlig. Det er slik sett normalt å være forkjølet en gang eller to i løpet av vinteren. Det er unormalt å ikke ha vært forkjølet de siste 5 år. Det er normalt å brekke et ben eller flere om en faller ned fra tak. Det er normalt å få angst etter en voldtekt.

Den andre betydningen er unormalt/normalt i betydningen syk/frisk eller før/ufør.

Om en blander disse begrepene, kan det bli rotete. Om en faller ned fra taket og brekker begge bena, er det i den ene betydnigen normalt. Det betyr ikke at en er frisk og/eller at benbruddet ikke skal behandles.

Skrevet

Hva er normalt?

Normalt brukes i minst to betydninger. Den ene er i betydnigen vanlig/uvanlig. Det er slik sett normalt å være forkjølet en gang eller to i løpet av vinteren. Det er unormalt å ikke ha vært forkjølet de siste 5 år. Det er normalt å brekke et ben eller flere om en faller ned fra tak. Det er normalt å få angst etter en voldtekt.

Den andre betydningen er unormalt/normalt i betydningen syk/frisk eller før/ufør.

Om en blander disse begrepene, kan det bli rotete. Om en faller ned fra taket og brekker begge bena, er det i den ene betydnigen normalt. Det betyr ikke at en er frisk og/eller at benbruddet ikke skal behandles.

Tusen takk for et oppklarende svar :-). "Benbruddet" mitt har vart i veldig mange år, jeg har også fått hjelp og terapi i flere år. Like forb... blir jeg syk hver gang det dukker opp ting som minner om forskjellige hendelser.

Er det da håp om å bli bedre egentlig? Eller må jeg rett og slett lære meg å leve med dette? (Noe som i svingene er helt utelukket, jeg blir så syk at jeg er farlig for meg selv). Hva kan egentlig gjøres i en slik situasjon?

Hadde jeg vært ku hadde jeg ikke blitt "påsatt". Det er jeg sikker på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...