Gå til innhold

alkohol

Gjest idrikkerikke

Anbefalte innlegg

Gjest idrikkerikke
Skrevet

http://www.abcnyheter.no/node/119909

Hva jeg alltid har ment, alkhol er vårt største sosiale problem. Hvorfor det er så legalisert er vel fordi det har tilhørt vår kultur i århundrer, men det har vel aldri blitt drukket slik som nå. Blant både menn, kvinner og ikke minst ungdom. Vi voksne er jo et ekstremt dårlig eksempel for de unge i denne forbindelse. Tidligere (i mine foreldres tid fra 50-60 tallet) var det mest fedre og ektemenn som gikk over streken, men nå er mødre og hustruer ikke det hakk bedre. Tenk på all volden som skjer i alkorus, både på utesteder og i de tusen hjem!!!! All utrygghet barna føler mens mor eller far eller begge ikke er seg selv.

Hvorfor går ikke det offentlige ut med mer avholdskapende propaganda??? Fordi de drikker selv sannsynligvis. Jeg har flere

venninner som nyter vin hver kveld??? og de aller fleste drikker hver helg. I tillegg til flatfylla som har vært forbeholdt oss skandinaver har nå den kontinentale drikkemåten nådd oss i tillegg. Så altså både uke og helg. Jeg etterlyser avholdskapende arbeid -- for etter min mening har det tatt helt av...

Skrevet

Hei!

Jeg mente som deg før, men jeg er ikke så sikker lenger på at litt alkohol er skadelig, mange sier jo det er sunt med et glass vin.

Men fyll tror jeg er skadelig både for en selv og ikke minst omgivelsene, men det er forskjell på å ta et glass vin og drikke seg beruset. Og kvinner bør vist ikke drikke mer en et glass vin om dagen, men mange drikker mer selv om de vet det er usunt.

Etter at jeg fikk et mer avslappet forhold til alkohol, kan jeg nå nyte vin, og vin er for meg slik en kunst at jeg ikke kan forstå eller akseptere at det er noe man ikke bør innta. (selv om jeg har spurt også nhd og min psykiater da jeg tenker på arvelighet i forhold til alkoholisme, men er man bevist og ansvarlig så tror jeg det for min del går bra)

Men siden jeg er fra en skakk-kjørt familie som nettopp misbruker alkohol så blir det lett av man sverger til total-avhold. Men det må finnes andre og bedre måter og bevisstgjøre mennesker på å nyte alkohol med moderasjon.

Våre barn har aldri sett verken min mann eller meg påvirket av alkohol, det syns jeg man har plikt på seg som foreldre å unngå. For noen år siden syns jeg alkokutt hadde en fin annonse rettet mot foreldre som drikker for mye i barns påsyn, den hadde som overskrift, "Barn liker ikke når du forandrer deg", nettopp det syns jeg er et viktig poeng, for det trenger ikke være fyll, men bare den utryggheten man opplever ved forandringen hos de voksne omsorgspersonene når de inntar feks flere glass med alkohol.

Det er jo individuelt hvor mye man tåler, jeg tåler veldig lite før jeg merker det. Min mann kan ta mye mer uten at han merker noe som helst.

Gjest idrikkerikke
Skrevet

Hei!

Jeg mente som deg før, men jeg er ikke så sikker lenger på at litt alkohol er skadelig, mange sier jo det er sunt med et glass vin.

Men fyll tror jeg er skadelig både for en selv og ikke minst omgivelsene, men det er forskjell på å ta et glass vin og drikke seg beruset. Og kvinner bør vist ikke drikke mer en et glass vin om dagen, men mange drikker mer selv om de vet det er usunt.

Etter at jeg fikk et mer avslappet forhold til alkohol, kan jeg nå nyte vin, og vin er for meg slik en kunst at jeg ikke kan forstå eller akseptere at det er noe man ikke bør innta. (selv om jeg har spurt også nhd og min psykiater da jeg tenker på arvelighet i forhold til alkoholisme, men er man bevist og ansvarlig så tror jeg det for min del går bra)

Men siden jeg er fra en skakk-kjørt familie som nettopp misbruker alkohol så blir det lett av man sverger til total-avhold. Men det må finnes andre og bedre måter og bevisstgjøre mennesker på å nyte alkohol med moderasjon.

Våre barn har aldri sett verken min mann eller meg påvirket av alkohol, det syns jeg man har plikt på seg som foreldre å unngå. For noen år siden syns jeg alkokutt hadde en fin annonse rettet mot foreldre som drikker for mye i barns påsyn, den hadde som overskrift, "Barn liker ikke når du forandrer deg", nettopp det syns jeg er et viktig poeng, for det trenger ikke være fyll, men bare den utryggheten man opplever ved forandringen hos de voksne omsorgspersonene når de inntar feks flere glass med alkohol.

Det er jo individuelt hvor mye man tåler, jeg tåler veldig lite før jeg merker det. Min mann kan ta mye mer uten at han merker noe som helst.

Selvsagt er det avhengig av hvordan man "nyter" alkohol, men jeg vil påstå at de færreste bruker det som det burde. Mye vil ha mer ser det ut til. Det er liksom noe fundamentalt galt at man ikke kan hygge seg sammen, voksne som ungdom uten rus!!! Uansett hvor jeg blir bedt en lørdagskveld skal vinflaska opp på bordet. Og ingen bør fortelle meg at det er smaken de er ute etter, det er rusen de er ute etter. Det finnes mye god alkoholfri vin og øl også for den saks skyld. Og som du sier ingen barn like å se foreldrene påvirket.

Gjest Elextra
Skrevet

Selvsagt er det avhengig av hvordan man "nyter" alkohol, men jeg vil påstå at de færreste bruker det som det burde. Mye vil ha mer ser det ut til. Det er liksom noe fundamentalt galt at man ikke kan hygge seg sammen, voksne som ungdom uten rus!!! Uansett hvor jeg blir bedt en lørdagskveld skal vinflaska opp på bordet. Og ingen bør fortelle meg at det er smaken de er ute etter, det er rusen de er ute etter. Det finnes mye god alkoholfri vin og øl også for den saks skyld. Og som du sier ingen barn like å se foreldrene påvirket.

Jeg er helt enig i at fyll er en uting, for ikke å snakke om fyll med barn i nærheten, men for meg hører alkohol med i festlig lag, enten det er stor fest eller venner sammen på en helgemiddag. Både smaken OG alkoholen løfter og letter stemningen.

Ikke dermed sagt man ikke kan hygge seg uten alkohol - det gjør jeg da også stadig vekk.

Ser innlegget er postet på psykiatri, da burde jeg kanskje ikke uttale meg, jeg har ingen forutsetninger for å uttale meg om alkohol i en psyk-kontekst.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er mye alkoholforebyggende arbeid i det offentlige Norge. Vinmonopolet og skjenketider er de viktigste.

Skrevet

For det første har jeg aldri drukket nok til å bli full, og for det andre er jeg enig i at alkohol (mer enn til maten) ikke hører hjemme foran barn. Ei heller liker jeg flatfyll.

Men: Jeg drikker vin, cognac, cachaca, og lignende KUN på grunn av smaken. Overhodet ikke på grunn av noen "rus".

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei!

Vi serverer aldri alkohol på barnas dager osv... derfor går min familie fort, det er vist kjedelig eller noe sånt uten alkohol, men vi har venner , feks fra Italia og der er måten å drikke, samt volum et helt annet. De kan sette to vinflasker på bordet og det holder for mange en hel kveld. Man drikker mye annet ved siden av, vann feks.

Jeg syns det er en uting selv at mange aldri kan treffes uten alkohol, og min erfaring med alkohol er mye den samme som din, men siden jeg både er sammen med prester og nonner, samt andre fra andre kulturer så ser jeg at det er mer måtehold blant mange grupper enn slike miljøer som det sikkert er for mange av i Norge.

Men vinmonopolet er nok viktigere enn mange tror, og hjelper mer enn man tror ved å begrense tilgang, for økt tilgjengelighet, øker faktisk også inntak.

Særlig i Norge er sikkert sånt viktige tiltak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...