Missimo Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Når jeg sa sier det samme, så tenkte jeg på bruken av ordene feit og lat. Som allerede nevnt mener jeg KJ har mye viktig og riktig på hjertet, men hun sårer unødvendig og dette får folk til å vende det døve øret til. Da oppnår hun/vi ingenting av nødvendig endring og det er synd. Det er jo folks eget valg å vende det døve øret til. Hvis det fortsatt vil være overvektige så kan de vel bare gjøre det. Men å bruke KJs ord som unnskyldning for å ikke slanke seg blir bare for dumt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355465-du-r%C3%B8yker-vel-ikke/page/2/#findComment-3054209 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 "Det bryter jo med verdensbildet til svært mange. "Hvem faen er denne superslanke kvinnen som ikke vet noe om meg til å komme her og fortelle meg at jeg må tenke på hva jeg spiser, og til og med at jeg må svette?" Enig. Jeg synes for øvrig også det er irriterende når folk som KJ kritiseres fordi hun jo må ha det så lett. Jeg aner ikke noe om hvor lett dette er for KJ, men det er absolutt ikke lett for meg. Det var lett den gang jeg var lettere fanatisk opphengt i trening, men det er 8 år siden jeg ga meg. Etter det har det vært et slit. Heller ikke jeg har lyst til å gå ut i høstværet som nå herjer her ute, men det hender likevel jeg gjør det, og jeg gjør det ikke fordi det er lett - for det er alt annet enn lett. Men jeg vet at hvis jeg ikke tidvis gjør det så vil jeg til slutt forfalle (mer enn jeg har gjort). De siste 3 årene har jeg feriert 4 uker i varmere strøk hver vinter. Her spiser og drikker jeg som jeg føler for. Det blir mye usunn mat og nærmere et dusin øl om dagen. Og nettopp derfor passer jeg på å ta meg noen treningsøkter i uka. Det hender til og med jeg letter ræva opp fra solsenga før lunsj og tar en halvtimes joggetur i vannkanten. Er det virkelig noen som tror dette er lett? I 40 varmegrader og en sol som holder på å slå meg i bakken? Det er absolutt ikke lett, det lette ville tross alt vært å fortsette å kose meg på strandsenga med en bok, eller sette meg på en pub etter solnedgang i stedet for å lete opp et gym. Det finnes ikke lett, men jeg gjør det for ikke å forfalle, noe jeg ville gjort dersom jeg kun bedrev etegilde i 4 uker. Jeg er også veldig glad i mat her hjemme, også usunn mat - så jeg har ikke noe valg. Det første alle burde lære seg er at det ikke er lett. Det er ikke lett for meg, det er ikke lett for de fleste andre, og jeg er ganske sikker på at også en superfanatiker som KJ enkelte ganger foretrekker sofaen og pizza. Forskjellen på henne og mange andre er ikke nødvendigvis at det er lettere for henne, men at hun har lært seg å gjøre også det som ikke er lett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355465-du-r%C3%B8yker-vel-ikke/page/2/#findComment-3054215 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mye er vanskelig Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Det er da hauger av gode tips i det KJ skriver. Hvis overvektige hadde fokusert på dette i stedet for ordene "feit" og "lat", ville de sett tips som fungerer. Likevel er det allerede to stykker i denne tråden som håper på en debatt "med fokus på hvordan lykkes med livsstilsendringer". Det er jo nettopp det KJ skriver om. Dessverre endte det hele i støy fordi enkelte følte seg truffet, og det hun skrev druknet i krass kritikk pga et par ord en del ikke liker. Når jeg uttalte meg om fokus på å lykkes med livsstlsendring er det fordi debatten er alt for snever. Det snakkes mye om trening og hvor viktig trening er for vektnedgan f.eks. Og at trening er viktig for god helse er udiskutabelt. En fremstående lege, Serena Tonstad sa i et avisintervju at en sterkt overvektig måtte trene 90 min hver dag for å gå ned. Da skjønner jeg at mange gir opp før de har prøvd. Overvekt er definert fra BMI 26 og oppover. Desto lavere BMI man har jo lettere er det å komme i gang med trening, forutsatt at man har fysisk helse til det. For de tyngste er pri en å legge om kostholdet. Hvis de i tillegg greier å øke fysisk aktivitet er det en bonus. Vekt blir som kjent påvirket av at kaloriinntaket enten er for høyt eller lavt. Det innebærer at enhver person som reduserer kaloriinntaket vil gå ned i vekt. Uten å trene. Hvis det kommer økt trening i tillegg vil nedgangen gå raskere. Det innebærer at alle monner drar. For en person som spiser 2 100 grams sjokolader i uka vil effekten av å kutte ut disse gi en reduksjon i kaloriinntaket på 1100 kalorier pr. uke. 1 kg fett utgjør 7000 kalorier så det vil gi et vekttap på 1 kg på under 7 uker. Ved økt fysisk aktivitet vil vekttapet øke ytterligere. Så selv om det ideelle er å legge om kostholdet til sunn mat i passe porsjoner og å trene bra flere ganger i uka vil man selv med små endringer snu trenden i riktig retning og på sikt oppnå helsegevinster. Og hvis vekten går nedover kan det bli lettere å komme i gang med trening. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355465-du-r%C3%B8yker-vel-ikke/page/2/#findComment-3054228 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Når jeg uttalte meg om fokus på å lykkes med livsstlsendring er det fordi debatten er alt for snever. Det snakkes mye om trening og hvor viktig trening er for vektnedgan f.eks. Og at trening er viktig for god helse er udiskutabelt. En fremstående lege, Serena Tonstad sa i et avisintervju at en sterkt overvektig måtte trene 90 min hver dag for å gå ned. Da skjønner jeg at mange gir opp før de har prøvd. Overvekt er definert fra BMI 26 og oppover. Desto lavere BMI man har jo lettere er det å komme i gang med trening, forutsatt at man har fysisk helse til det. For de tyngste er pri en å legge om kostholdet. Hvis de i tillegg greier å øke fysisk aktivitet er det en bonus. Vekt blir som kjent påvirket av at kaloriinntaket enten er for høyt eller lavt. Det innebærer at enhver person som reduserer kaloriinntaket vil gå ned i vekt. Uten å trene. Hvis det kommer økt trening i tillegg vil nedgangen gå raskere. Det innebærer at alle monner drar. For en person som spiser 2 100 grams sjokolader i uka vil effekten av å kutte ut disse gi en reduksjon i kaloriinntaket på 1100 kalorier pr. uke. 1 kg fett utgjør 7000 kalorier så det vil gi et vekttap på 1 kg på under 7 uker. Ved økt fysisk aktivitet vil vekttapet øke ytterligere. Så selv om det ideelle er å legge om kostholdet til sunn mat i passe porsjoner og å trene bra flere ganger i uka vil man selv med små endringer snu trenden i riktig retning og på sikt oppnå helsegevinster. Og hvis vekten går nedover kan det bli lettere å komme i gang med trening. Klart små endringer har mye å si. Svært mange vil merke fremgang bare ved å kutte ut det de vet er usunt. F.eks. godis, burgere, kaker, osv. Når de ser at dette faktisk fungerer vil det ganske sikkert motivere ytterligere. Samme med trening. Press deg gjennom 3 joggeturer (gjerne med litt gange, dersom det må til) i uka i 3 uker, og de aller fleste vil merke at kondisjonen blir betydelig bedre. På samme måte vil dette motivere. Vekttrening er litt verre, da det tar mer tid før man merker resulater, men med jogging merker man det fort. Det merker ikke minst jeg, som er ganske ny med det selv. I starten er det framgang fra gang til gang. Store kostholdsendinger av lavkarbotypen er jeg helt imot. Ikke fordi det ikke kan fungere, men fordi de færreste vil holde ut over tid. Kostholdet må forandres til noe man kan leve godt med, ikke til noe man holder ut med i 6 måneder. I denne tråden (og de andre) snakkes det om konkrete tiltak som vil motivere den overvektige. Hva kan motivere den overvektige mer enn resultater? Jeg forstår ikke hva slags tiltak som etterlyses, så det hadde vært hyggelig hvis noen postet noen forslag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355465-du-r%C3%B8yker-vel-ikke/page/2/#findComment-3054239 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lkjh Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Jeg hadde store problemer med å greie og slutte å røyke. Når jeg endelig greide det har jeg ikke rørt en sigarett på over 10 år. Har også greid å slanke meg ned til normalvekt flere ganger. Problemet mitt er å holde seg der, jeg kan jo ikke slutte helt å spise... Det tror jeg kan være noe av grunnen til at det er vanskelig og slanke seg og å holde vekten. Mat må du jo ha uansett, og dermed har du fristelsen hele tiden. Det jeg synes hjelper litt er å gå og smådrikke på vann hele tiden. Det er litt lettere å unngå småspisingen mellom måltidene da. Du kan være stolt av deg selv som både har klart å slutte å røyke og å slanke deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355465-du-r%C3%B8yker-vel-ikke/page/2/#findComment-3054265 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bareentanke Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Det er jo folks eget valg å vende det døve øret til. Hvis det fortsatt vil være overvektige så kan de vel bare gjøre det. Men å bruke KJs ord som unnskyldning for å ikke slanke seg blir bare for dumt. ''Det er jo folks eget valg å vende det døve øret til. Hvis det fortsatt vil være overvektige så kan de vel bare gjøre det. Men å bruke KJs ord som unnskyldning for å ikke slanke seg blir bare for dumt.'' Om det ikke er nok å kalle folk feite og late så legger vi til litt skyldfølelse for egenskapt situasjon og opprettholdelse og litt dumhet i tillegg? KJ har som nevnt mye viktig og riktig på hjertet. Disse tingene kan bringes til oppmerksomhet uten skjellsord og mobbing. Det finnes god taktikk for å nå en ønsket endring i befolkningen når det kommer til dette og det finnes dårlige. KJ presenterte en kombo av disse og jeg tror ikke vi vil få noe positivt resultat av dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355465-du-r%C3%B8yker-vel-ikke/page/2/#findComment-3054288 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bareentanke Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 De som føler seg såret fokuserer alt for mye på disse ordene. Men jeg tror nå likevel hun har gjort mye godt med sine utspill. Jeg tror mange kjenner seg igjen i hennes bruk av ordet lat. Det er kanskje der det stikker. Personlig kjenner i hvert fall jeg meg igjen i denne latskapen hennes, men det var ikke meg hun snakket til, da jeg vet hva som må til. Men selv da kan det være hardt. Pisk har alltid fungert for meg i forbindelse med trening og kosthold (hvor jeg ikke er spesielt flink), og når jeg ser sånne utspill blir jeg motivert. Jeg har ingen tro på å dulle med voksne mennesker. Mange trenger rett og slett et spark i ræva. ''De som føler seg såret fokuserer alt for mye på disse ordene.'' Folk blir såret av skjellsord, det er naturlig. ''Men jeg tror nå likevel hun har gjort mye godt med sine utspill. Jeg tror mange kjenner seg igjen i hennes bruk av ordet lat. Det er kanskje der det stikker. Personlig kjenner i hvert fall jeg meg igjen i denne latskapen hennes, men det var ikke meg hun snakket til, da jeg vet hva som må til. Men selv da kan det være hardt.'' Jeg tror ikke dette ble til noe godt, selv om det hun kom med i tillegg til disse dårlige varlgte ordene er viktige ting. ''Pisk har alltid fungert for meg i forbindelse med trening og kosthold (hvor jeg ikke er spesielt flink), og når jeg ser sånne utspill blir jeg motivert. Jeg har ingen tro på å dulle med voksne mennesker. Mange trenger rett og slett et spark i ræva.'' Det er slik at vi mennesker fungerer veldig ulikt når det kommer til hva som motiverer oss. Du trenger kanskje et tupp i ræva. Og det er ikke noe galt i å motivere folk på denne måten, hvis det er det som skal til hos noen. Tupp i ræva bør imidlertid gis uten skjellsord. Kom igjen "din feite og late-et-eller-annet" fungerer ikke. Og i mitt arbeid med nettopp å motivere til økt innsats på ulike områder har jeg fortsatt tilgode å støte på en felles og god løsning som fungerer på alle. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355465-du-r%C3%B8yker-vel-ikke/page/2/#findComment-3054290 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 ''De som føler seg såret fokuserer alt for mye på disse ordene.'' Folk blir såret av skjellsord, det er naturlig. ''Men jeg tror nå likevel hun har gjort mye godt med sine utspill. Jeg tror mange kjenner seg igjen i hennes bruk av ordet lat. Det er kanskje der det stikker. Personlig kjenner i hvert fall jeg meg igjen i denne latskapen hennes, men det var ikke meg hun snakket til, da jeg vet hva som må til. Men selv da kan det være hardt.'' Jeg tror ikke dette ble til noe godt, selv om det hun kom med i tillegg til disse dårlige varlgte ordene er viktige ting. ''Pisk har alltid fungert for meg i forbindelse med trening og kosthold (hvor jeg ikke er spesielt flink), og når jeg ser sånne utspill blir jeg motivert. Jeg har ingen tro på å dulle med voksne mennesker. Mange trenger rett og slett et spark i ræva.'' Det er slik at vi mennesker fungerer veldig ulikt når det kommer til hva som motiverer oss. Du trenger kanskje et tupp i ræva. Og det er ikke noe galt i å motivere folk på denne måten, hvis det er det som skal til hos noen. Tupp i ræva bør imidlertid gis uten skjellsord. Kom igjen "din feite og late-et-eller-annet" fungerer ikke. Og i mitt arbeid med nettopp å motivere til økt innsats på ulike områder har jeg fortsatt tilgode å støte på en felles og god løsning som fungerer på alle. Nå skrev ikke KJ "... din feite!" om overvektige. Hun kalte ingen noe som helst. Det hun gjorde var å bytte ut ordet "overvektige" med ordet "feit", men dette har vært gjort i pressen over hele fjæla de siste årene. Men jeg har aldri sett noen reagere på andre overskrifter av typen "nordmenn blir stadig feitere". Ja, vi motiveres av ulikt, og ingen kan treffe alle, men overvektige, her overvektige som vil ned i vekt, burde alle la seg motivere av resultater. Hvis ikke dette motiverer dem, samt oppskriften på å få resultater, lurer jeg på hva som skal til. Men jeg spør deg også - siden ingen ser ut til å ville svare. Flere i denne tråden, samt de andre jeg har vært i, etterlyser gode forslag og tiltak (åpenbart i motsetning til det KJ nå kom med). Kan du komme med noen eksempler på hva dere her etterlyser? Jeg aner rett og slett ikke hva dere snakker om. Jeg forstår ikke hva annet enn tips og råd, samt fokus på hva som fungerer og hva som ikke fungerer, det er mulig bidra med. Til syvende og sist er det ingen andre enn den overvektige selv som kan spise og trene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355465-du-r%C3%B8yker-vel-ikke/page/2/#findComment-3054305 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bareentanke Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Nå skrev ikke KJ "... din feite!" om overvektige. Hun kalte ingen noe som helst. Det hun gjorde var å bytte ut ordet "overvektige" med ordet "feit", men dette har vært gjort i pressen over hele fjæla de siste årene. Men jeg har aldri sett noen reagere på andre overskrifter av typen "nordmenn blir stadig feitere". Ja, vi motiveres av ulikt, og ingen kan treffe alle, men overvektige, her overvektige som vil ned i vekt, burde alle la seg motivere av resultater. Hvis ikke dette motiverer dem, samt oppskriften på å få resultater, lurer jeg på hva som skal til. Men jeg spør deg også - siden ingen ser ut til å ville svare. Flere i denne tråden, samt de andre jeg har vært i, etterlyser gode forslag og tiltak (åpenbart i motsetning til det KJ nå kom med). Kan du komme med noen eksempler på hva dere her etterlyser? Jeg aner rett og slett ikke hva dere snakker om. Jeg forstår ikke hva annet enn tips og råd, samt fokus på hva som fungerer og hva som ikke fungerer, det er mulig bidra med. Til syvende og sist er det ingen andre enn den overvektige selv som kan spise og trene. ''Nå skrev ikke KJ "... din feite!" om overvektige. Hun kalte ingen noe som helst. Det hun gjorde var å bytte ut ordet "overvektige" med ordet "feit", men dette har vært gjort i pressen over hele fjæla de siste årene.'' Det er unødvendig å bytte ut ordet overvektig med feit, det ene er et skjellsord og sårende. Hvorfor du prøver å gjøre dette greit fordi andre også har gjort det forstår jeg ikke. ''Men jeg har aldri sett noen reagere på andre overskrifter av typen "nordmenn blir stadig feitere".'' Betyr dette at du ikke har sett at ingen har reagert eller blitt såret av slike overskrifter? ''Ja, vi motiveres av ulikt, og ingen kan treffe alle, men overvektige, her overvektige som vil ned i vekt, burde alle la seg motivere av resultater.'' Resultater kommer først etter at prosessen er startet. Fokuset burde derfor rettes mot hvordan komme i gang med prosessen. ''Hvis ikke dette motiverer dem, samt oppskriften på å få resultater, lurer jeg på hva som skal til.'' Hjelp til å komme i gang, fortrinnsvis fremlagt på en positiv måte og ikke noe i tråd med du er feit og lat - spis mindre, tren mer! ''Men jeg spør deg også - siden ingen ser ut til å ville svare. Flere i denne tråden, samt de andre jeg har vært i, etterlyser gode forslag og tiltak (åpenbart i motsetning til det KJ nå kom med).'' En livstilsendring krever ikke et enkelt tiltak. Et tiltak fungerer ikke på alle. Hjelpen som gis må derfor tilpasses individet. Vi vil også ha mye å tjene på å sørge for at færrest mulig havner i denne situasjonen, forebyggende tiltak. ''Kan du komme med noen eksempler på hva dere her etterlyser? Jeg aner rett og slett ikke hva dere snakker om. Jeg forstår ikke hva annet enn tips og råd, samt fokus på hva som fungerer og hva som ikke fungerer, det er mulig bidra med. Til syvende og sist er det ingen andre enn den overvektige selv som kan spise og trene.'' Grunnen til at jeg involverte meg i denne tråden er at jeg synes det er respektløst ovenfor en gruppe som sliter nok fra før å kalle de feite og late. Få slik dritt vekk, vi vil ikke ha det i skolegården. Er det mer greit fordi vedkommende som gjør det heter KJ? Trenger vi folk som legger ytterligere sten til byrden ved å bruke skjellsord og flakser rundt med en" enkel filosofi" om spis mindre- tren mer greie? Dette fungerer muligens for noen av dem som ønsker å gå ned 2-5 kilo i vekt. De KJ omtaler - de feite starter med langt mer enn 2-5 kilo som skal vekk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355465-du-r%C3%B8yker-vel-ikke/page/2/#findComment-3054333 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 ''Nå skrev ikke KJ "... din feite!" om overvektige. Hun kalte ingen noe som helst. Det hun gjorde var å bytte ut ordet "overvektige" med ordet "feit", men dette har vært gjort i pressen over hele fjæla de siste årene.'' Det er unødvendig å bytte ut ordet overvektig med feit, det ene er et skjellsord og sårende. Hvorfor du prøver å gjøre dette greit fordi andre også har gjort det forstår jeg ikke. ''Men jeg har aldri sett noen reagere på andre overskrifter av typen "nordmenn blir stadig feitere".'' Betyr dette at du ikke har sett at ingen har reagert eller blitt såret av slike overskrifter? ''Ja, vi motiveres av ulikt, og ingen kan treffe alle, men overvektige, her overvektige som vil ned i vekt, burde alle la seg motivere av resultater.'' Resultater kommer først etter at prosessen er startet. Fokuset burde derfor rettes mot hvordan komme i gang med prosessen. ''Hvis ikke dette motiverer dem, samt oppskriften på å få resultater, lurer jeg på hva som skal til.'' Hjelp til å komme i gang, fortrinnsvis fremlagt på en positiv måte og ikke noe i tråd med du er feit og lat - spis mindre, tren mer! ''Men jeg spør deg også - siden ingen ser ut til å ville svare. Flere i denne tråden, samt de andre jeg har vært i, etterlyser gode forslag og tiltak (åpenbart i motsetning til det KJ nå kom med).'' En livstilsendring krever ikke et enkelt tiltak. Et tiltak fungerer ikke på alle. Hjelpen som gis må derfor tilpasses individet. Vi vil også ha mye å tjene på å sørge for at færrest mulig havner i denne situasjonen, forebyggende tiltak. ''Kan du komme med noen eksempler på hva dere her etterlyser? Jeg aner rett og slett ikke hva dere snakker om. Jeg forstår ikke hva annet enn tips og råd, samt fokus på hva som fungerer og hva som ikke fungerer, det er mulig bidra med. Til syvende og sist er det ingen andre enn den overvektige selv som kan spise og trene.'' Grunnen til at jeg involverte meg i denne tråden er at jeg synes det er respektløst ovenfor en gruppe som sliter nok fra før å kalle de feite og late. Få slik dritt vekk, vi vil ikke ha det i skolegården. Er det mer greit fordi vedkommende som gjør det heter KJ? Trenger vi folk som legger ytterligere sten til byrden ved å bruke skjellsord og flakser rundt med en" enkel filosofi" om spis mindre- tren mer greie? Dette fungerer muligens for noen av dem som ønsker å gå ned 2-5 kilo i vekt. De KJ omtaler - de feite starter med langt mer enn 2-5 kilo som skal vekk. Jeg har ikke forsøkt å gjøre ordet feit greit. Jeg har sagt hva jeg mener om det. Jeg kan ikke gjenta det i hvert eneste innlegg. Jeg synes likevel dere syter helt jævlig. Pga disse ordene dropper dere det fornuftige - selv om det fornuftige kan hjelpe. Ingen andre enn overvektige selv taper på dette. Resten av det du skriver kan jeg ikke kommentere. Jeg har skrevet side og opp og side ned om det i det siste. Dine siste to setninger dine om 2-5 kilo tyder på at du ikke vet noe som helst, så da avslutter jeg like greit. Jeg trodde inntil nå du hadde litt kontroll, men det nytter ikke å lære noen som sliter med 2+2 avansert matte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355465-du-r%C3%B8yker-vel-ikke/page/2/#findComment-3054352 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bareentanke Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Jeg har ikke forsøkt å gjøre ordet feit greit. Jeg har sagt hva jeg mener om det. Jeg kan ikke gjenta det i hvert eneste innlegg. Jeg synes likevel dere syter helt jævlig. Pga disse ordene dropper dere det fornuftige - selv om det fornuftige kan hjelpe. Ingen andre enn overvektige selv taper på dette. Resten av det du skriver kan jeg ikke kommentere. Jeg har skrevet side og opp og side ned om det i det siste. Dine siste to setninger dine om 2-5 kilo tyder på at du ikke vet noe som helst, så da avslutter jeg like greit. Jeg trodde inntil nå du hadde litt kontroll, men det nytter ikke å lære noen som sliter med 2+2 avansert matte. ''Jeg har ikke forsøkt å gjøre ordet feit greit. Jeg har sagt hva jeg mener om det. Jeg kan ikke gjenta det i hvert eneste innlegg.'' Du forsøker å ufarliggjøre bruken av det, samtidig som du langt på vei antyder at det er sannheten og den bør de impliserte tåle å høre. Det er deres feil om de lar seg såre av det osvosv. ''Jeg synes likevel dere syter helt jævlig. Pga disse ordene dropper dere det fornuftige - selv om det fornuftige kan hjelpe.'' Jeg antar du her snakker til de moderat overvektige og sterkt overvektige. Jeg er ikke en av dem, jeg rager 172 opp i lufta og veier 55 skarve kilo. Jeg hadde kanskje trengt et par kilo på kroppen. Jeg syter heller ikke. Jeg synes rett og slett voksne mennesker bør la være å kalle andre feite og late. Det har ingen hensikt og det sårer. Derfor involverte jeg meg i debatten. ''Ingen andre enn overvektige selv taper på dette.'' Jeg kjenner folk med overvekt og ingen av de syter. De er fortvilet og ønsker endring. De har forsøkt og feilet uttalige ganger av ulike grunner. ''Resten av det du skriver kan jeg ikke kommentere. Jeg har skrevet side og opp og side ned om det i det siste. Dine siste to setninger dine om 2-5 kilo tyder på at du ikke vet noe som helst, så da avslutter jeg like greit. Jeg trodde inntil nå du hadde litt kontroll, men det nytter ikke å lære noen som sliter med 2+2 avansert matte.'' Det siste her er bare nedlatende prat og forteller meg om ikke annet at du er relativt uspiselig når du velger å være det. Jeg ønsker ikke å synke ned på samme lave nivå, selv om det selvsagt kunne vært svært fristende. Men jeg er en av de som styrer mine lyster høhø. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355465-du-r%C3%B8yker-vel-ikke/page/2/#findComment-3054394 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bølger Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Men i disse innleggene som har vært på dol er det stort sett jeg som har diskutert. Hvis noen mener jeg har hetsa overvektige i så mye som en setning i løpet av de mangfoldige innleggene jeg har skrevet om dette de siste par ukene, vil jeg gjerne se eksempelet på det. Men til sak: Jeg ser det stadig gjentas at overvektige burde oppmuntres til livsstilsendring. Kan du komme med et eksempel på hva slags oppmuntring du snakker om? Jeg forstår rett og slett ikke hva dere mener med ordet "oppmuntring". Søk på sunn livsstil på psykiatri, så vil du kunne se hvordan man oppmuntrer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355465-du-r%C3%B8yker-vel-ikke/page/2/#findComment-3054415 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest winda Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Det tror jeg kan være noe av grunnen til at det er vanskelig og slanke seg og å holde vekten. Mat må du jo ha uansett, og dermed har du fristelsen hele tiden. Det jeg synes hjelper litt er å gå og smådrikke på vann hele tiden. Det er litt lettere å unngå småspisingen mellom måltidene da. Du kan være stolt av deg selv som både har klart å slutte å røyke og å slanke deg. Ja, jeg er stolt, spesielt med røykeslutten. Den savner jeg ikke. Den slankingen må jeg gjøre noe med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355465-du-r%C3%B8yker-vel-ikke/page/2/#findComment-3054421 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 ''Jeg har ikke forsøkt å gjøre ordet feit greit. Jeg har sagt hva jeg mener om det. Jeg kan ikke gjenta det i hvert eneste innlegg.'' Du forsøker å ufarliggjøre bruken av det, samtidig som du langt på vei antyder at det er sannheten og den bør de impliserte tåle å høre. Det er deres feil om de lar seg såre av det osvosv. ''Jeg synes likevel dere syter helt jævlig. Pga disse ordene dropper dere det fornuftige - selv om det fornuftige kan hjelpe.'' Jeg antar du her snakker til de moderat overvektige og sterkt overvektige. Jeg er ikke en av dem, jeg rager 172 opp i lufta og veier 55 skarve kilo. Jeg hadde kanskje trengt et par kilo på kroppen. Jeg syter heller ikke. Jeg synes rett og slett voksne mennesker bør la være å kalle andre feite og late. Det har ingen hensikt og det sårer. Derfor involverte jeg meg i debatten. ''Ingen andre enn overvektige selv taper på dette.'' Jeg kjenner folk med overvekt og ingen av de syter. De er fortvilet og ønsker endring. De har forsøkt og feilet uttalige ganger av ulike grunner. ''Resten av det du skriver kan jeg ikke kommentere. Jeg har skrevet side og opp og side ned om det i det siste. Dine siste to setninger dine om 2-5 kilo tyder på at du ikke vet noe som helst, så da avslutter jeg like greit. Jeg trodde inntil nå du hadde litt kontroll, men det nytter ikke å lære noen som sliter med 2+2 avansert matte.'' Det siste her er bare nedlatende prat og forteller meg om ikke annet at du er relativt uspiselig når du velger å være det. Jeg ønsker ikke å synke ned på samme lave nivå, selv om det selvsagt kunne vært svært fristende. Men jeg er en av de som styrer mine lyster høhø. Bruken av ordet lat har jeg ingen problemer med - altså ser jeg ingen grunn til å ufarliggjøre det. Det KJ sier om latskap er sant. Jeg ser ikke at et synonym skulle gjøre saken noe bedre. Årsaken til nordmenns overvekt er latskap. Det må det være lov til å skrive. Jeg tror de fleste forstår forskjellen på "haha, din late feiting", og bruken av ordet "feit" i stedet for "overvekt" (fra KJs siden - selv bruker jeg ordet overvekt), og bruken av ordet lat for hva det betyr. Bør mange føle seg truffet av ordet lat? Visst faen. Det gjør det desto viktigere å fokusere på hva som ligger bak ordet latskap. Ordet feit har jeg kommentert over sikkert til sammen mange A4-sider, så det gidder jeg ikke mer. Du har sikkert lest det. Ja, for hundreogørtende gang - jeg skiller mellom moderat overvekt og ekstrem overvekt, men vi definerer åpenbart moderat overvekt ulikt da du begynner å snakke om 2-5 kilo. Dette anser jeg ikke som overvekt i det hele tatt. Min erfaring er heller ikke at overvektige syter. Etter ganske mange år med trening, og noen år der jeg bisto litt som instruktør, er min erfaring tvert imot at de aller fleste lytter til folk med erfaring, nøyaktig som jeg lytter til folk som kan mer enn meg i noe jeg vil lære om. Det gjelder dog ikke en del av de som syter i regi av KJs utspill, men jeg tror nok, som skrevet, at disse er i kraftig mindretall, og at KJ har nådd fram til langt flere enn hun har støtt. Problemet er at de eneste man hører i støyen er syterne og de som koser seg over andres overvekt. Det siste jeg skrev til deg, og som du oppfatter som nedlatende, var et svar på noe du skrev som var uhyre dumt. 2-5 kilo. Ikke engang om det var en skrivefeil der du glemte en 0, og egentlig mente 20-50 kilo, hadde dette vært riktig. Jeg begynner å bli litt lei av å repetere meg selv da jeg har skrevet relativt mye om dette nå, og ja - jeg har også tatt forbehold om sykdom (kortversjonen er at de med ekstrem overvekt, og nei - her snakker jeg ikke om 30 kilo, og som muligens sliter med livsstilssykdommer som diabetes eller stoffskifterelaterte problemer, sannsynligvis trenger legehjelp, og spesialtilpassede kostopplegg - men dette gjelder svært få av de som i dag øker snittvekta). Men jeg kan ikke ta disse forbeholdene i samtlige innlegg jeg skriver. Det burde strengt tatt ikke være nødvendig heller. Jeg antar at de fleste har fulgt debattene de siste par ukene. Hvis det er to ord du vil diskutere - ord det burde være rimelig klart hva jeg synes om (et er stygt, et er kurant), får du ta debatten med noen andre. Jeg synes det er viktigere å bistå de som vil ha hjelp til selvhjelp. Ikke de som ser ut til å tro at KJ eller andre skal svette for dem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355465-du-r%C3%B8yker-vel-ikke/page/2/#findComment-3054482 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Søk på sunn livsstil på psykiatri, så vil du kunne se hvordan man oppmuntrer. Jeg har ingen tro på dulling. Det tror jeg for øvrig ikke psykiateren på dol har heller. Men jeg venter fortsatt spent på konkrete forslag til hva folk som selv vil ned i vekt er ute etter av motivasjonstips. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355465-du-r%C3%B8yker-vel-ikke/page/2/#findComment-3054484 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bareentanke Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Bruken av ordet lat har jeg ingen problemer med - altså ser jeg ingen grunn til å ufarliggjøre det. Det KJ sier om latskap er sant. Jeg ser ikke at et synonym skulle gjøre saken noe bedre. Årsaken til nordmenns overvekt er latskap. Det må det være lov til å skrive. Jeg tror de fleste forstår forskjellen på "haha, din late feiting", og bruken av ordet "feit" i stedet for "overvekt" (fra KJs siden - selv bruker jeg ordet overvekt), og bruken av ordet lat for hva det betyr. Bør mange føle seg truffet av ordet lat? Visst faen. Det gjør det desto viktigere å fokusere på hva som ligger bak ordet latskap. Ordet feit har jeg kommentert over sikkert til sammen mange A4-sider, så det gidder jeg ikke mer. Du har sikkert lest det. Ja, for hundreogørtende gang - jeg skiller mellom moderat overvekt og ekstrem overvekt, men vi definerer åpenbart moderat overvekt ulikt da du begynner å snakke om 2-5 kilo. Dette anser jeg ikke som overvekt i det hele tatt. Min erfaring er heller ikke at overvektige syter. Etter ganske mange år med trening, og noen år der jeg bisto litt som instruktør, er min erfaring tvert imot at de aller fleste lytter til folk med erfaring, nøyaktig som jeg lytter til folk som kan mer enn meg i noe jeg vil lære om. Det gjelder dog ikke en del av de som syter i regi av KJs utspill, men jeg tror nok, som skrevet, at disse er i kraftig mindretall, og at KJ har nådd fram til langt flere enn hun har støtt. Problemet er at de eneste man hører i støyen er syterne og de som koser seg over andres overvekt. Det siste jeg skrev til deg, og som du oppfatter som nedlatende, var et svar på noe du skrev som var uhyre dumt. 2-5 kilo. Ikke engang om det var en skrivefeil der du glemte en 0, og egentlig mente 20-50 kilo, hadde dette vært riktig. Jeg begynner å bli litt lei av å repetere meg selv da jeg har skrevet relativt mye om dette nå, og ja - jeg har også tatt forbehold om sykdom (kortversjonen er at de med ekstrem overvekt, og nei - her snakker jeg ikke om 30 kilo, og som muligens sliter med livsstilssykdommer som diabetes eller stoffskifterelaterte problemer, sannsynligvis trenger legehjelp, og spesialtilpassede kostopplegg - men dette gjelder svært få av de som i dag øker snittvekta). Men jeg kan ikke ta disse forbeholdene i samtlige innlegg jeg skriver. Det burde strengt tatt ikke være nødvendig heller. Jeg antar at de fleste har fulgt debattene de siste par ukene. Hvis det er to ord du vil diskutere - ord det burde være rimelig klart hva jeg synes om (et er stygt, et er kurant), får du ta debatten med noen andre. Jeg synes det er viktigere å bistå de som vil ha hjelp til selvhjelp. Ikke de som ser ut til å tro at KJ eller andre skal svette for dem. ''Bruken av ordet lat har jeg ingen problemer med - altså ser jeg ingen grunn til å ufarliggjøre det. Det KJ sier om latskap er sant. Jeg ser ikke at et synonym skulle gjøre saken noe bedre. Årsaken til nordmenns overvekt er latskap. Det må det være lov til å skrive.'' At årsaken til nordmenns overvekt er latskap er feil og unyansert. Altså ingen sannhet. ''Jeg tror de fleste forstår forskjellen på "haha, din late feiting", og bruken av ordet "feit" i stedet for "overvekt" (fra KJs siden - selv bruker jeg ordet overvekt), og bruken av ordet lat for hva det betyr.'' Om det var slik du tror så ville ikke reaksjonene vært så mange og kraftige. ''Bør mange føle seg truffet av ordet lat? Visst faen. Det gjør det desto viktigere å fokusere på hva som ligger bak ordet latskap.'' Antallet som bør føle seg truffet vet jeg ikke. Det er uansett et ord som for en del er synonymt med udugelig/ubrukelig og derfor unødvendig. ''Ordet feit har jeg kommentert over sikkert til sammen mange A4-sider, så det gidder jeg ikke mer. Du har sikkert lest det.'' Jeg har lest det og ser at du ufarliggjør det og at du vingler mellom greit og ikke greit. Mulig du ikke har bestemt deg? ''Ja, for hundreogørtende gang - jeg skiller mellom moderat overvekt og ekstrem overvekt, men vi definerer åpenbart moderat overvekt ulikt da du begynner å snakke om 2-5 kilo. Dette anser jeg ikke som overvekt i det hele tatt.'' Jeg skiller også mellom dette og synes det er ufint og å kalle folk feite uansett hva de veier. ''Min erfaring er heller ikke at overvektige syter. Etter ganske mange år med trening, og noen år der jeg bisto litt som instruktør, er min erfaring tvert imot at de aller fleste lytter til folk med erfaring, nøyaktig som jeg lytter til folk som kan mer enn meg i noe jeg vil lære om.'' Se det! ''Det gjelder dog ikke en del av de som syter i regi av KJs utspill, men jeg tror nok, som skrevet, at disse er i kraftig mindretall, og at KJ har nådd fram til langt flere enn hun har støtt. Problemet er at de eneste man hører i støyen er syterne og de som koser seg over andres overvekt.'' Og det siste er de som er såret unødvendig og mobberne og deres tilhengere som nå fritt kan boltre seg med feit og lat fordi det er mer "stuerent" når KJ kan si det høyt. ''Det siste jeg skrev til deg, og som du oppfatter som nedlatende, var et svar på noe du skrev som var uhyre dumt. 2-5 kilo. Ikke engang om det var en skrivefeil der du glemte en 0, og egentlig mente 20-50 kilo, hadde dette vært riktig.'' Nedlatende og unødvendig uansett om du oppfattet det jeg sa som dumt. Voksne mennesker klarer greit å uttrykke seg annerledes om de ønsker det. ''Jeg begynner å bli litt lei av å repetere meg selv da jeg har skrevet relativt mye om dette nå, og ja - jeg har også tatt forbehold om sykdom (kortversjonen er at de med ekstrem overvekt, og nei - her snakker jeg ikke om 30 kilo, og som muligens sliter med livsstilssykdommer som diabetes eller stoffskifterelaterte problemer, sannsynligvis trenger legehjelp, og spesialtilpassede kostopplegg - men dette gjelder svært få av de som i dag øker snittvekta).'' Sikkert ikke bare du som er lei ''Hvis det er to ord du vil diskutere - ord det burde være rimelig klart hva jeg synes om (et er stygt, et er kurant), får du ta debatten med noen andre. Jeg synes det er viktigere å bistå de som vil ha hjelp til selvhjelp.'' Det var det som var utgangspunktet for at jeg kastet meg inn ja. Og her kommer det frem at du synes feit er stygt. Mulig du da også finner det unødvendig i en debatt som er av stor viktighet og ikke bør "ødelegges" av dårlige/unødvendige ord. Jeg har sagt/gjentatt at jeg synes KJ har mye viktig og riktig på hjertet. Har dette fått fokuset? ''Ikke de som ser ut til å tro at KJ eller andre skal svette for dem.'' Nok et unødvendig sleivspark til gudene vet hvem du ønsker å "dumforklare." 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355465-du-r%C3%B8yker-vel-ikke/page/2/#findComment-3054507 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 ''Bruken av ordet lat har jeg ingen problemer med - altså ser jeg ingen grunn til å ufarliggjøre det. Det KJ sier om latskap er sant. Jeg ser ikke at et synonym skulle gjøre saken noe bedre. Årsaken til nordmenns overvekt er latskap. Det må det være lov til å skrive.'' At årsaken til nordmenns overvekt er latskap er feil og unyansert. Altså ingen sannhet. ''Jeg tror de fleste forstår forskjellen på "haha, din late feiting", og bruken av ordet "feit" i stedet for "overvekt" (fra KJs siden - selv bruker jeg ordet overvekt), og bruken av ordet lat for hva det betyr.'' Om det var slik du tror så ville ikke reaksjonene vært så mange og kraftige. ''Bør mange føle seg truffet av ordet lat? Visst faen. Det gjør det desto viktigere å fokusere på hva som ligger bak ordet latskap.'' Antallet som bør føle seg truffet vet jeg ikke. Det er uansett et ord som for en del er synonymt med udugelig/ubrukelig og derfor unødvendig. ''Ordet feit har jeg kommentert over sikkert til sammen mange A4-sider, så det gidder jeg ikke mer. Du har sikkert lest det.'' Jeg har lest det og ser at du ufarliggjør det og at du vingler mellom greit og ikke greit. Mulig du ikke har bestemt deg? ''Ja, for hundreogørtende gang - jeg skiller mellom moderat overvekt og ekstrem overvekt, men vi definerer åpenbart moderat overvekt ulikt da du begynner å snakke om 2-5 kilo. Dette anser jeg ikke som overvekt i det hele tatt.'' Jeg skiller også mellom dette og synes det er ufint og å kalle folk feite uansett hva de veier. ''Min erfaring er heller ikke at overvektige syter. Etter ganske mange år med trening, og noen år der jeg bisto litt som instruktør, er min erfaring tvert imot at de aller fleste lytter til folk med erfaring, nøyaktig som jeg lytter til folk som kan mer enn meg i noe jeg vil lære om.'' Se det! ''Det gjelder dog ikke en del av de som syter i regi av KJs utspill, men jeg tror nok, som skrevet, at disse er i kraftig mindretall, og at KJ har nådd fram til langt flere enn hun har støtt. Problemet er at de eneste man hører i støyen er syterne og de som koser seg over andres overvekt.'' Og det siste er de som er såret unødvendig og mobberne og deres tilhengere som nå fritt kan boltre seg med feit og lat fordi det er mer "stuerent" når KJ kan si det høyt. ''Det siste jeg skrev til deg, og som du oppfatter som nedlatende, var et svar på noe du skrev som var uhyre dumt. 2-5 kilo. Ikke engang om det var en skrivefeil der du glemte en 0, og egentlig mente 20-50 kilo, hadde dette vært riktig.'' Nedlatende og unødvendig uansett om du oppfattet det jeg sa som dumt. Voksne mennesker klarer greit å uttrykke seg annerledes om de ønsker det. ''Jeg begynner å bli litt lei av å repetere meg selv da jeg har skrevet relativt mye om dette nå, og ja - jeg har også tatt forbehold om sykdom (kortversjonen er at de med ekstrem overvekt, og nei - her snakker jeg ikke om 30 kilo, og som muligens sliter med livsstilssykdommer som diabetes eller stoffskifterelaterte problemer, sannsynligvis trenger legehjelp, og spesialtilpassede kostopplegg - men dette gjelder svært få av de som i dag øker snittvekta).'' Sikkert ikke bare du som er lei ''Hvis det er to ord du vil diskutere - ord det burde være rimelig klart hva jeg synes om (et er stygt, et er kurant), får du ta debatten med noen andre. Jeg synes det er viktigere å bistå de som vil ha hjelp til selvhjelp.'' Det var det som var utgangspunktet for at jeg kastet meg inn ja. Og her kommer det frem at du synes feit er stygt. Mulig du da også finner det unødvendig i en debatt som er av stor viktighet og ikke bør "ødelegges" av dårlige/unødvendige ord. Jeg har sagt/gjentatt at jeg synes KJ har mye viktig og riktig på hjertet. Har dette fått fokuset? ''Ikke de som ser ut til å tro at KJ eller andre skal svette for dem.'' Nok et unødvendig sleivspark til gudene vet hvem du ønsker å "dumforklare." ''At årsaken til nordmenns overvekt er latskap er feil og unyansert. Altså ingen sannhet. '' Dette har jeg kommentert hauger av ganger, men du velger å kverulere i stedet for å se på det jeg har skrevet. Hvordan skal man diskutere mot noe sånt? Jeg kan ikke skrive det samme i hvert innlegg. Jeg har dessverre ikke vært lur nok til å lime inn alt jeg har skrevet i et worddokument. Jeg burde muligens gjort det, og kjørt copy and paste. Selvfølgelig er det sant at vi sitter langt mer på ræven i dag enn før, og vi gjør lite for å kompensere for stillesittende arbeid. Unger går ikke lenger til skolen, de blir kjørt. Playstation er inn, boksen går er ut. Mange velger bilen i stedet for beina på vei til jobb, selv om jobben ikke er langt unna. Vi kjører til butikken i stedet for å gå, selv om vi ikke bor langt fra sivilasjonen og er nødt. Samtidig velger vi ferdigmat i stedet for ordentlige middager. Vi har ikke tid til ordentlige middager. Da er microen eller halvferdige retter veien å gå. Vi velger det bekvemme i stedet for det som tar tid - altså latskap. Kun en forsmak på alt jeg har skrevet. Søk og let. ''Om det var slik du tror så ville ikke reaksjonene vært så mange og kraftige. '' Klart reaksjonene er kraftige. Media elsker støy. Og mange føler seg truffet - nettopp fordi mange vet det er sant. De fleste kjenner seg igjen i at de ikke gjør nok. (Og her har jeg hele tiden tatt forbehold om at de som faktisk vil). ''Antallet som bør føle seg truffet vet jeg ikke. Det er uansett et ord som for en del er synonymt med udugelig/ubrukelig og derfor unødvendig.'' Jeg lever i storsamfunnet jeg også. Jeg er ikke blind. De som mener latskap er synonymt med udugelig og ubrukelig, har skulka noen norsktimer. Debatten kan ikke baseres på dårlig forsåelse av språket. ''Jeg har lest det og ser at du ufarliggjør det og at du vingler mellom greit og ikke greit. Mulig du ikke har bestemt deg?'' Ordet feit: Ikke greit i det hele tatt. Men det er to-tre uker siden blogginnlegget ble skrevet. KJ har skrevet et nytt, og hun har uttalt seg i hauger av debattprogrammer. Hun har forklart seg godt. På tide å komme over bruken av dette ordet nå, og fokusere på det relevante. Dvs - hvis man vil ned i vekt. ''Og det siste er de som er såret unødvendig og mobberne og deres tilhengere som nå fritt kan boltre seg med feit og lat fordi det er mer "stuerent" når KJ kan si det høyt. '' KJ har møtt tilnærma unison offentlig kritikk for bruken av ordet feit. De som følte seg truffet har sannsynligvis sett dette. Hva diverse bloggere som kaster seg på alle muligheter til å heve seg over andre driver med, er det vanskelig å gjøre stort med, men jeg synes like høyt om disse som deg. De fleste av dem har null peiling på det de skriver om, men bruker enhver anledning til å fremheve seg selv. ''Nedlatende og unødvendig uansett om du oppfattet det jeg sa som dumt. Voksne mennesker klarer greit å uttrykke seg annerledes om de ønsker det. '' Jeg skrev: ''Resten av det du skriver kan jeg ikke kommentere. Jeg har skrevet side og opp og side ned om det i det siste. Dine siste to setninger dine om 2-5 kilo tyder på at du ikke vet noe som helst, så da avslutter jeg like greit. Jeg trodde inntil nå du hadde litt kontroll, men det nytter ikke å lære noen som sliter med 2+2 avansert matte.'' Dette er ikke nedlatende. Dersom du står ved dine 2-5 kilo tyder det på nettopp det jeg skrev: Dette kan du fint lite om. Matteeksempelet er heller ikke nedlatende, men sant. Du har ikke forstått det mest elementære. Det du skrev var feil, og det er ikke så mange andre måter å skrive det på enn at det er feil. Jeg brukte dog uttrykket "dette vet du ingenting om". Den eneste feilen jeg gjorde var at jeg skrev "... tyder på at du ikke vet noe som helst". Det burde stått "... tyder på at du ikke vet noe som helst OM DETTE". Du vet helt sikkert mye om mye annet. Men jeg tror du forsto at jeg i en debatt om livsstil snakket om dine kunnskaper om kost og trening og kropp, ikke dine andre egenskaper. ''Det var det som var utgangspunktet for at jeg kastet meg inn ja. Og her kommer det frem at du synes feit er stygt. Mulig du da også finner det unødvendig i en debatt som er av stor viktighet og ikke bør "ødelegges" av dårlige/unødvendige ord. Jeg har sagt/gjentatt at jeg synes KJ har mye viktig og riktig på hjertet. Har dette fått fokuset? '' Jeg har i disse debattene brukt ordet overvektig. Det er ikke min jobb å sto skolerett for KJ, og jeg har både her, og i andre debatter de siste ukene, tatt avstand fra bruken av ordet feit. Det er ikke jeg som gang på gang henger meg opp i det ordet. Det er heller ikke jeg som leser KJ som fanden leser bibelen, f.eks. ved å tolke henne ordrett når hun skriver følgende: "Hvis du har feite venner blir du sannsynligvis feit selv". Hun mener ikke her at overvekt er smittsomt, men at du med stor sannsynlighet gjør som dine venner. Ergo: er dine venner aktive er muligens du også aktiv. Spiser dine venner mye drittmat, spiser du sannsynligvis mye drittmat sammen med dem. Denne debatten handler for øvrig ikke om disse to ordene, men den ser ut til å være et sleivspark mot røykere. Det er du som drar inn ordet feit. Ikke jeg. ''Nok et unødvendig sleivspark til gudene vet hvem du ønsker å "dumforklare."'' Vel - det ser faktisk ut som om enkelte mener KJ bør gjøre nettopp det. Enkelte hyler jo mot henne fordi hun forteller dem det åpenbare: 1. Beveg på deg. 2. Tenk på hva du spiser. Dette kan ingen andre enn den enkelte gjøre noe med - og ja; det kan være et slit, noe KJ ikke stikker under en stol, men det hun skriver er, som hun har vært inne på, rettet mot de som vil ned i vekt. Ikke overvektige som er fornøyde med seg selv, men overvektige som ikke er fornøyd med seg selv, og vil gjøre noe med det. Det første de da må innse er at det ikke finnes noen enkle løsninger - og reaksjonene tatt i betraktning ser det ut som om det er dette mange reagerer på. For min del må folk være så overvektige de vil. Det viktige er at de trives med seg selv. Men de som ikke trives med seg selv trenger åpenbart noen gode råd, og ingen av disse er enkle. Dvs - rådene er enkle, men det å følge dem er det vanskelige. Men hvis du ikke følger dem har du deg selv å takke. Du vet hva som skal til. Selv disse som kaster seg på den ene idiotdietten etter den andre vet nok det innerst inne, men idiotdietten høres enkel ut, ikke minst høres det ut som om det vil gå fort, mens det som fungerer ikke bare koster i slit og disiplin, men det tar tid. For dem som virkelig har blitt overvektige vil det være et årelangt prosjekt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355465-du-r%C3%B8yker-vel-ikke/page/2/#findComment-3054535 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bareentanke Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 ''At årsaken til nordmenns overvekt er latskap er feil og unyansert. Altså ingen sannhet. '' Dette har jeg kommentert hauger av ganger, men du velger å kverulere i stedet for å se på det jeg har skrevet. Hvordan skal man diskutere mot noe sånt? Jeg kan ikke skrive det samme i hvert innlegg. Jeg har dessverre ikke vært lur nok til å lime inn alt jeg har skrevet i et worddokument. Jeg burde muligens gjort det, og kjørt copy and paste. Selvfølgelig er det sant at vi sitter langt mer på ræven i dag enn før, og vi gjør lite for å kompensere for stillesittende arbeid. Unger går ikke lenger til skolen, de blir kjørt. Playstation er inn, boksen går er ut. Mange velger bilen i stedet for beina på vei til jobb, selv om jobben ikke er langt unna. Vi kjører til butikken i stedet for å gå, selv om vi ikke bor langt fra sivilasjonen og er nødt. Samtidig velger vi ferdigmat i stedet for ordentlige middager. Vi har ikke tid til ordentlige middager. Da er microen eller halvferdige retter veien å gå. Vi velger det bekvemme i stedet for det som tar tid - altså latskap. Kun en forsmak på alt jeg har skrevet. Søk og let. ''Om det var slik du tror så ville ikke reaksjonene vært så mange og kraftige. '' Klart reaksjonene er kraftige. Media elsker støy. Og mange føler seg truffet - nettopp fordi mange vet det er sant. De fleste kjenner seg igjen i at de ikke gjør nok. (Og her har jeg hele tiden tatt forbehold om at de som faktisk vil). ''Antallet som bør føle seg truffet vet jeg ikke. Det er uansett et ord som for en del er synonymt med udugelig/ubrukelig og derfor unødvendig.'' Jeg lever i storsamfunnet jeg også. Jeg er ikke blind. De som mener latskap er synonymt med udugelig og ubrukelig, har skulka noen norsktimer. Debatten kan ikke baseres på dårlig forsåelse av språket. ''Jeg har lest det og ser at du ufarliggjør det og at du vingler mellom greit og ikke greit. Mulig du ikke har bestemt deg?'' Ordet feit: Ikke greit i det hele tatt. Men det er to-tre uker siden blogginnlegget ble skrevet. KJ har skrevet et nytt, og hun har uttalt seg i hauger av debattprogrammer. Hun har forklart seg godt. På tide å komme over bruken av dette ordet nå, og fokusere på det relevante. Dvs - hvis man vil ned i vekt. ''Og det siste er de som er såret unødvendig og mobberne og deres tilhengere som nå fritt kan boltre seg med feit og lat fordi det er mer "stuerent" når KJ kan si det høyt. '' KJ har møtt tilnærma unison offentlig kritikk for bruken av ordet feit. De som følte seg truffet har sannsynligvis sett dette. Hva diverse bloggere som kaster seg på alle muligheter til å heve seg over andre driver med, er det vanskelig å gjøre stort med, men jeg synes like høyt om disse som deg. De fleste av dem har null peiling på det de skriver om, men bruker enhver anledning til å fremheve seg selv. ''Nedlatende og unødvendig uansett om du oppfattet det jeg sa som dumt. Voksne mennesker klarer greit å uttrykke seg annerledes om de ønsker det. '' Jeg skrev: ''Resten av det du skriver kan jeg ikke kommentere. Jeg har skrevet side og opp og side ned om det i det siste. Dine siste to setninger dine om 2-5 kilo tyder på at du ikke vet noe som helst, så da avslutter jeg like greit. Jeg trodde inntil nå du hadde litt kontroll, men det nytter ikke å lære noen som sliter med 2+2 avansert matte.'' Dette er ikke nedlatende. Dersom du står ved dine 2-5 kilo tyder det på nettopp det jeg skrev: Dette kan du fint lite om. Matteeksempelet er heller ikke nedlatende, men sant. Du har ikke forstått det mest elementære. Det du skrev var feil, og det er ikke så mange andre måter å skrive det på enn at det er feil. Jeg brukte dog uttrykket "dette vet du ingenting om". Den eneste feilen jeg gjorde var at jeg skrev "... tyder på at du ikke vet noe som helst". Det burde stått "... tyder på at du ikke vet noe som helst OM DETTE". Du vet helt sikkert mye om mye annet. Men jeg tror du forsto at jeg i en debatt om livsstil snakket om dine kunnskaper om kost og trening og kropp, ikke dine andre egenskaper. ''Det var det som var utgangspunktet for at jeg kastet meg inn ja. Og her kommer det frem at du synes feit er stygt. Mulig du da også finner det unødvendig i en debatt som er av stor viktighet og ikke bør "ødelegges" av dårlige/unødvendige ord. Jeg har sagt/gjentatt at jeg synes KJ har mye viktig og riktig på hjertet. Har dette fått fokuset? '' Jeg har i disse debattene brukt ordet overvektig. Det er ikke min jobb å sto skolerett for KJ, og jeg har både her, og i andre debatter de siste ukene, tatt avstand fra bruken av ordet feit. Det er ikke jeg som gang på gang henger meg opp i det ordet. Det er heller ikke jeg som leser KJ som fanden leser bibelen, f.eks. ved å tolke henne ordrett når hun skriver følgende: "Hvis du har feite venner blir du sannsynligvis feit selv". Hun mener ikke her at overvekt er smittsomt, men at du med stor sannsynlighet gjør som dine venner. Ergo: er dine venner aktive er muligens du også aktiv. Spiser dine venner mye drittmat, spiser du sannsynligvis mye drittmat sammen med dem. Denne debatten handler for øvrig ikke om disse to ordene, men den ser ut til å være et sleivspark mot røykere. Det er du som drar inn ordet feit. Ikke jeg. ''Nok et unødvendig sleivspark til gudene vet hvem du ønsker å "dumforklare."'' Vel - det ser faktisk ut som om enkelte mener KJ bør gjøre nettopp det. Enkelte hyler jo mot henne fordi hun forteller dem det åpenbare: 1. Beveg på deg. 2. Tenk på hva du spiser. Dette kan ingen andre enn den enkelte gjøre noe med - og ja; det kan være et slit, noe KJ ikke stikker under en stol, men det hun skriver er, som hun har vært inne på, rettet mot de som vil ned i vekt. Ikke overvektige som er fornøyde med seg selv, men overvektige som ikke er fornøyd med seg selv, og vil gjøre noe med det. Det første de da må innse er at det ikke finnes noen enkle løsninger - og reaksjonene tatt i betraktning ser det ut som om det er dette mange reagerer på. For min del må folk være så overvektige de vil. Det viktige er at de trives med seg selv. Men de som ikke trives med seg selv trenger åpenbart noen gode råd, og ingen av disse er enkle. Dvs - rådene er enkle, men det å følge dem er det vanskelige. Men hvis du ikke følger dem har du deg selv å takke. Du vet hva som skal til. Selv disse som kaster seg på den ene idiotdietten etter den andre vet nok det innerst inne, men idiotdietten høres enkel ut, ikke minst høres det ut som om det vil gå fort, mens det som fungerer ikke bare koster i slit og disiplin, men det tar tid. For dem som virkelig har blitt overvektige vil det være et årelangt prosjekt. For å gjøre dette kort, du skriver så mye at jeg blir helt susete i hodet her jeg sitter 1. Beveg på deg. 2. Tenk på hva du spiser, er gode råd og ingenting å skrike opp over. Ordet feit er uødvendig og sårende og fører til ytterligere stigmatisering av overvektige. Det finnes flere tiltak som bør settes inn i forhold til allerede eksisterende overvektsproblematikk og i tillegg bør det legges stor vekt på forebyggende arbeid. Mennesker motiveres av ulike ting og det bør legges vekt på individrettet behandling/trening. Dette også fordi overvekten i mange tilfeller er mer kompleks enn bare kiloer som skal vekk. Jeg tror dett var dett 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355465-du-r%C3%B8yker-vel-ikke/page/2/#findComment-3054563 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 For å gjøre dette kort, du skriver så mye at jeg blir helt susete i hodet her jeg sitter 1. Beveg på deg. 2. Tenk på hva du spiser, er gode råd og ingenting å skrike opp over. Ordet feit er uødvendig og sårende og fører til ytterligere stigmatisering av overvektige. Det finnes flere tiltak som bør settes inn i forhold til allerede eksisterende overvektsproblematikk og i tillegg bør det legges stor vekt på forebyggende arbeid. Mennesker motiveres av ulike ting og det bør legges vekt på individrettet behandling/trening. Dette også fordi overvekten i mange tilfeller er mer kompleks enn bare kiloer som skal vekk. Jeg tror dett var dett Men før dett vart dette: Hva slags tiltak sikter du til? Jeg har knapt sett annet enn tiltak de siste 10 årene. Det fungerer åpenbart ikke. Store treningssentre som SATS og Elixia har flere kunder enn noen gang - det er "inn" å trene. De har så mange spesialtilpassa opplegg for utrente, eldre, osv, at den som allerede er i god form sannsynligvis må jobbe for å finne noe som passer ham. Samtidig har fokuset på kost og ernæring i pressen gått over alle støvleskaft de siste 10 årene. Men det jeg har sett her er fokus på det enkle. F.eks. "gåing er like bra som løping", "5 minutter om dagen holder", osv. Derfor har jeg sansen for at en person endelig sier det som det er - og det viktigste jeg hører henne si er: DET ER IKKE ENKELT! Det har jeg savna i debatten, for alle som har trent litt og lest litt om kropp og kosthold, vet at det ikke er enkelt. I teorien er det det - men det vanskelige er å gjøre det, spesielt hvis man ikke synes mosjon er artig, ei heller hvis man er glad i feit mat (og hvem er ikke det?). Tidligere gikk dette av seg selv fordi de fleste var i fysisk aktivitet i langt større grad enn i dataalderen. Men nå som de færreste er det, må de aller fleste kompenseres for den fysiske aktiviteten vi tidligere fikk for å unngå vektproblemer (forutsatt at den enkelte ser det som et problem), og dette gjøres i mindre grad, eller det gjøres halvhjerta, f.eks. ved å kjøpe et abonnement på SATS, trene i tre uker, stå som støttemedlem i 11 måneder og 1 uke, før man bestemmer seg for å begynne igjen over nyttår fordi man drakk for mye møllers tran i jula, og vips - et nytt støttemedlemskap. Dette selv om i hvert fall SATS ringer rundt til inaktive medlemmer for å få dem igang igjen. Jeg forstår bare ikke hva mer som kan gjøres. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355465-du-r%C3%B8yker-vel-ikke/page/2/#findComment-3054576 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bareentanke Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Men før dett vart dette: Hva slags tiltak sikter du til? Jeg har knapt sett annet enn tiltak de siste 10 årene. Det fungerer åpenbart ikke. Store treningssentre som SATS og Elixia har flere kunder enn noen gang - det er "inn" å trene. De har så mange spesialtilpassa opplegg for utrente, eldre, osv, at den som allerede er i god form sannsynligvis må jobbe for å finne noe som passer ham. Samtidig har fokuset på kost og ernæring i pressen gått over alle støvleskaft de siste 10 årene. Men det jeg har sett her er fokus på det enkle. F.eks. "gåing er like bra som løping", "5 minutter om dagen holder", osv. Derfor har jeg sansen for at en person endelig sier det som det er - og det viktigste jeg hører henne si er: DET ER IKKE ENKELT! Det har jeg savna i debatten, for alle som har trent litt og lest litt om kropp og kosthold, vet at det ikke er enkelt. I teorien er det det - men det vanskelige er å gjøre det, spesielt hvis man ikke synes mosjon er artig, ei heller hvis man er glad i feit mat (og hvem er ikke det?). Tidligere gikk dette av seg selv fordi de fleste var i fysisk aktivitet i langt større grad enn i dataalderen. Men nå som de færreste er det, må de aller fleste kompenseres for den fysiske aktiviteten vi tidligere fikk for å unngå vektproblemer (forutsatt at den enkelte ser det som et problem), og dette gjøres i mindre grad, eller det gjøres halvhjerta, f.eks. ved å kjøpe et abonnement på SATS, trene i tre uker, stå som støttemedlem i 11 måneder og 1 uke, før man bestemmer seg for å begynne igjen over nyttår fordi man drakk for mye møllers tran i jula, og vips - et nytt støttemedlemskap. Dette selv om i hvert fall SATS ringer rundt til inaktive medlemmer for å få dem igang igjen. Jeg forstår bare ikke hva mer som kan gjøres. ''Jeg forstår bare ikke hva mer som kan gjøres.'' Nei la oss gi opp hehe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355465-du-r%C3%B8yker-vel-ikke/page/2/#findComment-3054595 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.