Gå til innhold

Du røyker vel ikke

Anbefalte innlegg

Gjest bareentanke

Jeg har ingen tro på dulling. Det tror jeg for øvrig ikke psykiateren på dol har heller.

Men jeg venter fortsatt spent på konkrete forslag til hva folk som selv vil ned i vekt er ute etter av motivasjonstips.

Nå skal ikke jeg ned i vekt, men jeg kunne allikevel trengt det og det ville motivert meg - en PT :) Men de er jo akk så dyre at de er det jo bare å misunne de som har råd til dem :(

Fortsetter under...

• Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

33

• Missimo

26

• Mammantil3

4

ShitDiddelyDo

''Jeg forstår bare ikke hva mer som kan gjøres.''

Nei la oss gi opp hehe.

Nei, absolutt ikke, og jeg har kommet med hauger av løsninger her inne i 10 år - av samme type som KJ nå kom med. Jeg vet de fungerer. Jeg har sett det mang en gang.

Men en del andre liker ikke disse løsningene.

Ergo spør jeg dere: Har dere noen bedre forslag? Det er jo dere som snakker om andre løsninger. Altså er det nærliggende å spørre dere om hvilke løsninger dere tenker på.

Jeg har spurt i tråd etter tråd, og bare i denne har jeg spurt 3 stykker.

Ingen av dere har svart.

ShitDiddelyDo

Nå skal ikke jeg ned i vekt, men jeg kunne allikevel trengt det og det ville motivert meg - en PT :) Men de er jo akk så dyre at de er det jo bare å misunne de som har råd til dem :(

Ja, de koster nærmere tusenlappen i timen.

Ikke synes jeg det ser ut som om de gjør noen god jobb heller (basert på der jeg trener), men de ville helt sikkert fungert for å få nappa folk ut av stolen.

Men det er litt drøyt å betale 1000 kroner for det tre ganger i uka. ;)

Jeg tror det var Høyre som hadde et forslag om skattefradrag på trening. Det er en god idè, men jeg tviler på at det er nok.

Gjest bareentanke

Ja, de koster nærmere tusenlappen i timen.

Ikke synes jeg det ser ut som om de gjør noen god jobb heller (basert på der jeg trener), men de ville helt sikkert fungert for å få nappa folk ut av stolen.

Men det er litt drøyt å betale 1000 kroner for det tre ganger i uka. ;)

Jeg tror det var Høyre som hadde et forslag om skattefradrag på trening. Det er en god idè, men jeg tviler på at det er nok.

Ja det er prisen som gjør at jeg ikke har en PT ;)

Høyres forslag er godt, trening er for dyrt for mange som ønsker å trene. Jeg er en av dem. Dessuten synes jeg det er en uting at du skal behøve å betale for et år når du melder deg inn på et studio. Alternativt at noen tilbyr drop-in til blodpriser.

ShitDiddelyDo

Høyres forslag er godt, trening er for dyrt for mange som ønsker å trene. Jeg er en av dem. Dessuten synes jeg det er en uting at du skal behøve å betale for et år når du melder deg inn på et studio. Alternativt at noen tilbyr drop-in til blodpriser.

Lurer på om drop-in hos SATS ligger på hundringsen.

Ja, det er for dyrt. Store kjeder har tatt over, og de oppfordrer til sunnhet, men det eneste de gjør er å loppe folk med blodpriser. 6-700 kroner måneden er håpløst, og selv om de visstnok ringer rundt til inaktive medlemmer, er det nok bare spill for galleriet. De vet at 90 % kjøper abonnement og uteblir store deler av året, og de vet at dersom alle hadde møtt opp hadde det ikke vært plass.

JIMU er en ny kjede med moderate priser (jeg må begynne der nå da SATS legger ned i bygda), og de koster ikke mer enn litt over 300 i måneden. Men dette er tilnærma et selvbetjeningsgym, og passer derfor ikke så godt for nybegynnere.

Gjest bareentanke

Nei, absolutt ikke, og jeg har kommet med hauger av løsninger her inne i 10 år - av samme type som KJ nå kom med. Jeg vet de fungerer. Jeg har sett det mang en gang.

Men en del andre liker ikke disse løsningene.

Ergo spør jeg dere: Har dere noen bedre forslag? Det er jo dere som snakker om andre løsninger. Altså er det nærliggende å spørre dere om hvilke løsninger dere tenker på.

Jeg har spurt i tråd etter tråd, og bare i denne har jeg spurt 3 stykker.

Ingen av dere har svart.

- Forbud mot markedsføring "sukkerbomber" og usunn mat.

- Mindre tilgjengelighet av de samme produktene.

- Billigere frukt og grønt og andre sunne varer.

- Mer fokus på tilsetningsstoffer i varer, deriblant sukker som finnes i nesten alt du handler i en dagligvarebutikk av mat.

- Fyll alle brusautomater med vann/Farris.

- Økt aktivitet i skoletiden.

- Fyll alle kantiner som finnes på videregående med kun sunn mat.

- Forby gatekjøkken

- Slutt med skoleturer som innebærer kos i form av grilling av pølser og tursjokolade. Gjør de om til rene aktivitetsturer hvor fokuset er at kosen er turen og ikke innholdet i sekken.

- Gjør det billigere å trene

- Gratis trening for trygdede

- Individrettet trening for overvektige, spesielt de med sterk overvekt. Også dette gratis.

- Mer fokus på sunne og lettlagede måltider. Kan gjøres på skoler og i form av kurser.

- Mer fokus på lystbetont, enkel aktivitet/bevegelse. Altså ikke hardtrening som for mange er uoverkommelig og fører til at man aldri starter.

- Kampanjer som oppfordrer til økt familieaktivitet uten at det koster det "hvite ut av aue" bare å parkere i nærheten

- Trim og vær glad greier på skoler rundt omkring av ulik art. Også dette uten at det koster villt mye.

- Billigere offentlig kommunikasjon. Så folk bruker beina i stedet for bilen.

- Ta trappene kampanjer i bygg med heis

- Trening i arbeidstiden, betalt og i regi av arbeidsgiver.

Jeg kunne holde på langt inn i evigheten ....

Annonse

Gjest bareentanke

Ja, det er for dyrt. Store kjeder har tatt over, og de oppfordrer til sunnhet, men det eneste de gjør er å loppe folk med blodpriser. 6-700 kroner måneden er håpløst, og selv om de visstnok ringer rundt til inaktive medlemmer, er det nok bare spill for galleriet. De vet at 90 % kjøper abonnement og uteblir store deler av året, og de vet at dersom alle hadde møtt opp hadde det ikke vært plass.

JIMU er en ny kjede med moderate priser (jeg må begynne der nå da SATS legger ned i bygda), og de koster ikke mer enn litt over 300 i måneden. Men dette er tilnærma et selvbetjeningsgym, og passer derfor ikke så godt for nybegynnere.

''Lurer på om drop-in hos SATS ligger på hundringsen.

Ja, det er for dyrt. Store kjeder har tatt over, og de oppfordrer til sunnhet, men det eneste de gjør er å loppe folk med blodpriser. 6-700 kroner måneden er håpløst, og selv om de visstnok ringer rundt til inaktive medlemmer, er det nok bare spill for galleriet. De vet at 90 % kjøper abonnement og uteblir store deler av året, og de vet at dersom alle hadde møtt opp hadde det ikke vært plass.''

Helt enig i det du skriver over.

''JIMU er en ny kjede med moderate priser (jeg må begynne der nå da SATS legger ned i bygda), og de koster ikke mer enn litt over 300 i måneden. Men dette er tilnærma et selvbetjeningsgym, og passer derfor ikke så godt for nybegynnere.''

Da begynner vi å snakke vettuge priser. Kanskje de "gamle traverne innen trening" bistå nybegynnerne litt :)

ShitDiddelyDo

- Forbud mot markedsføring "sukkerbomber" og usunn mat.

- Mindre tilgjengelighet av de samme produktene.

- Billigere frukt og grønt og andre sunne varer.

- Mer fokus på tilsetningsstoffer i varer, deriblant sukker som finnes i nesten alt du handler i en dagligvarebutikk av mat.

- Fyll alle brusautomater med vann/Farris.

- Økt aktivitet i skoletiden.

- Fyll alle kantiner som finnes på videregående med kun sunn mat.

- Forby gatekjøkken

- Slutt med skoleturer som innebærer kos i form av grilling av pølser og tursjokolade. Gjør de om til rene aktivitetsturer hvor fokuset er at kosen er turen og ikke innholdet i sekken.

- Gjør det billigere å trene

- Gratis trening for trygdede

- Individrettet trening for overvektige, spesielt de med sterk overvekt. Også dette gratis.

- Mer fokus på sunne og lettlagede måltider. Kan gjøres på skoler og i form av kurser.

- Mer fokus på lystbetont, enkel aktivitet/bevegelse. Altså ikke hardtrening som for mange er uoverkommelig og fører til at man aldri starter.

- Kampanjer som oppfordrer til økt familieaktivitet uten at det koster det "hvite ut av aue" bare å parkere i nærheten

- Trim og vær glad greier på skoler rundt omkring av ulik art. Også dette uten at det koster villt mye.

- Billigere offentlig kommunikasjon. Så folk bruker beina i stedet for bilen.

- Ta trappene kampanjer i bygg med heis

- Trening i arbeidstiden, betalt og i regi av arbeidsgiver.

Jeg kunne holde på langt inn i evigheten ....

Noe av dette er gjort, som "ta trappen", "ta beina i stedet for bilen", osv.

Men av de mer ekstreme forslagene (forby det ene og det andre, eventuelt øk avgiftene kraftig), få Cola-en bort fra automatene, osv, er jeg helt enig i. Dette er likevel forslag uten mye gehør, tror jeg, for det hender jo at noen kommer med dem.

ShitDiddelyDo

''Lurer på om drop-in hos SATS ligger på hundringsen.

Ja, det er for dyrt. Store kjeder har tatt over, og de oppfordrer til sunnhet, men det eneste de gjør er å loppe folk med blodpriser. 6-700 kroner måneden er håpløst, og selv om de visstnok ringer rundt til inaktive medlemmer, er det nok bare spill for galleriet. De vet at 90 % kjøper abonnement og uteblir store deler av året, og de vet at dersom alle hadde møtt opp hadde det ikke vært plass.''

Helt enig i det du skriver over.

''JIMU er en ny kjede med moderate priser (jeg må begynne der nå da SATS legger ned i bygda), og de koster ikke mer enn litt over 300 i måneden. Men dette er tilnærma et selvbetjeningsgym, og passer derfor ikke så godt for nybegynnere.''

Da begynner vi å snakke vettuge priser. Kanskje de "gamle traverne innen trening" bistå nybegynnerne litt :)

Hvis man bor i ødemarkeden finnes det sikkert fortsatt gym av den gode, gamle boletypen. Disse er glimrende. Her er det mange som kan det meste, og de deler villig av sin kunnskap. Begynte selv på et sånt gym, og det var lurt. På den annen side var dette før SATS, så det fantes ikke alternativer uansett. ;)

Gjest bareentanke

Hvis man bor i ødemarkeden finnes det sikkert fortsatt gym av den gode, gamle boletypen. Disse er glimrende. Her er det mange som kan det meste, og de deler villig av sin kunnskap. Begynte selv på et sånt gym, og det var lurt. På den annen side var dette før SATS, så det fantes ikke alternativer uansett. ;)

''Hvis man bor i ødemarkeden finnes det sikkert fortsatt gym av den gode, gamle boletypen. Disse er glimrende. Her er det mange som kan det meste, og de deler villig av sin kunnskap. Begynte selv på et sånt gym, og det var lurt. På den annen side var dette før SATS, så det fantes ikke alternativer uansett. ;)''

Jeg har også gått på to slike gym i mitt liv. Utrolig trivelig og mange hjelpsomme mennesker. Det var nå ikke helt i ødemarken, men det var litt mer slik før disse store kjedene kom på banen :)

Gjest bareentanke

Noe av dette er gjort, som "ta trappen", "ta beina i stedet for bilen", osv.

Men av de mer ekstreme forslagene (forby det ene og det andre, eventuelt øk avgiftene kraftig), få Cola-en bort fra automatene, osv, er jeg helt enig i. Dette er likevel forslag uten mye gehør, tror jeg, for det hender jo at noen kommer med dem.

''Noe av dette er gjort, som "ta trappen", "ta beina i stedet for bilen", osv.''

Dette bør det fortsettes med. Skritteller-greiene var også et fint "tiltak" og dette med tilrettelegging for trening/aktivitet i arbeidstiden tror jeg kan ha noe for seg.

''Men av de mer ekstreme forslagene (forby det ene og det andre, eventuelt øk avgiftene kraftig), få Cola-en bort fra automatene, osv, er jeg helt enig i. Dette er likevel forslag uten mye gehør, tror jeg, for det hender jo at noen kommer med dem.''

Dessverre er det altfor mye penger i sukker, men jeg tror at når overvektsproblemer og sykdommer i kjølvannet av dette fortsetter å øke så blir dette så kostnadskrevende for samfunnet at det vil komme slike tiltak.

''Dessuten synes jeg det er en uting at du skal behøve å betale for et år når du melder deg inn på et studio. Alternativt at noen tilbyr drop-in til blodpriser.''

Jeg har en knallidè: Innmelding i et idrettslag! Det koster atskillig mye mindre, du binder deg ikke opp i lang tid, og du kan fortsatt trene variert.

Finnes ikke tilbud der du er? Start opp, da vel! :-) Du får helt sikkert mange med deg!

Bakdelen, da, med idrettslag er at man jo må gjøre en god del dugnad. Det er derfor prisen er så mye, mye lavere...

Jeg vil bare minne om at det er noe som heter Idrettslag, som koster mye, mye mindre. Selvfølgelig må man bedrive dugnadsarbeid, siden det koste mindre - men det er absolutt et suverent tilbud!

Annonse

ShitDiddelyDo

Jeg vil bare minne om at det er noe som heter Idrettslag, som koster mye, mye mindre. Selvfølgelig må man bedrive dugnadsarbeid, siden det koste mindre - men det er absolutt et suverent tilbud!

Det er det, og mange i jobb har diverse tilbud via jobben.

Mulighetene er alltid der. Dessuten tror jeg ikke det nødvendigvis er så smart å prakke helsestudio på folk. En del synes denne treningsformen er noe av det kjedeligste som finnes.

Gjest slankingerhardt.

Men før dett vart dette: Hva slags tiltak sikter du til? Jeg har knapt sett annet enn tiltak de siste 10 årene. Det fungerer åpenbart ikke. Store treningssentre som SATS og Elixia har flere kunder enn noen gang - det er "inn" å trene. De har så mange spesialtilpassa opplegg for utrente, eldre, osv, at den som allerede er i god form sannsynligvis må jobbe for å finne noe som passer ham.

Samtidig har fokuset på kost og ernæring i pressen gått over alle støvleskaft de siste 10 årene.

Men det jeg har sett her er fokus på det enkle. F.eks. "gåing er like bra som løping", "5 minutter om dagen holder", osv.

Derfor har jeg sansen for at en person endelig sier det som det er - og det viktigste jeg hører henne si er: DET ER IKKE ENKELT!

Det har jeg savna i debatten, for alle som har trent litt og lest litt om kropp og kosthold, vet at det ikke er enkelt. I teorien er det det - men det vanskelige er å gjøre det, spesielt hvis man ikke synes mosjon er artig, ei heller hvis man er glad i feit mat (og hvem er ikke det?).

Tidligere gikk dette av seg selv fordi de fleste var i fysisk aktivitet i langt større grad enn i dataalderen. Men nå som de færreste er det, må de aller fleste kompenseres for den fysiske aktiviteten vi tidligere fikk for å unngå vektproblemer (forutsatt at den enkelte ser det som et problem), og dette gjøres i mindre grad, eller det gjøres halvhjerta, f.eks. ved å kjøpe et abonnement på SATS, trene i tre uker, stå som støttemedlem i 11 måneder og 1 uke, før man bestemmer seg for å begynne igjen over nyttår fordi man drakk for mye møllers tran i jula, og vips - et nytt støttemedlemskap.

Dette selv om i hvert fall SATS ringer rundt til inaktive medlemmer for å få dem igang igjen.

Jeg forstår bare ikke hva mer som kan gjøres.

Det er sant at det ikke er vanskelig. Jeg holder på å endre livstil og etter at den første gløden er borte er det beintøft.

Akkurat nå tør jeg ikke dra på butikken fordi jeg er redd jeg vil sprekke. For en som har en tendens til overspising er det beintøft til tider.

ShitDiddelyDo

Det er sant at det ikke er vanskelig. Jeg holder på å endre livstil og etter at den første gløden er borte er det beintøft.

Akkurat nå tør jeg ikke dra på butikken fordi jeg er redd jeg vil sprekke. For en som har en tendens til overspising er det beintøft til tider.

Nå vet jeg ikke noe om deg, men du bør ikke ta helt av. F.eks. går det an å unne seg noe god mat som ikke er usunn. En gang i blant bør du også kunne unne deg noe usunt. Det er hva du spiser til vanlig som betyr noe, ikke det måltidet du skeier ut med en og annen lørdag.

Men i disse innleggene som har vært på dol er det stort sett jeg som har diskutert.

Hvis noen mener jeg har hetsa overvektige i så mye som en setning i løpet av de mangfoldige innleggene jeg har skrevet om dette de siste par ukene, vil jeg gjerne se eksempelet på det.

Men til sak: Jeg ser det stadig gjentas at overvektige burde oppmuntres til livsstilsendring. Kan du komme med et eksempel på hva slags oppmuntring du snakker om? Jeg forstår rett og slett ikke hva dere mener med ordet "oppmuntring".

En enkel setning som " jeg ser du har tatt av. Du er flink". kan du si til en som har tatt av et par kilo. Det tror jeg inspirerer mer enn de diskusjonene som går her på forumet. Ikke fordømme nederlag, men oppmuntre til å ikke gi opp, men fortsette. Ikke ta frem for mye godsaker som frister,når du får besøk av en som prøver å ta av. Jeg har opplevd de som maser om at du må spise mer for å siden si at du har lagt på deg.

Media kan godt fokusere på at overvekt er helsefarlig, uten å slå ned på de som er overvektig. Det er mange måter å si en ting på.

Aerobic eller annen inspirerende trim med fin musikk på tv kunne også vært motiverende for mange

Media kunne godt hatt litt sunne måltider i reklamene, fremfor chips, pizza og andre godsaker som frister.

Sunn mat bør bli billigere og usunn mat bør bli dyrere.

Gjest harikkenickfortiden

En enkel setning som " jeg ser du har tatt av. Du er flink". kan du si til en som har tatt av et par kilo. Det tror jeg inspirerer mer enn de diskusjonene som går her på forumet. Ikke fordømme nederlag, men oppmuntre til å ikke gi opp, men fortsette. Ikke ta frem for mye godsaker som frister,når du får besøk av en som prøver å ta av. Jeg har opplevd de som maser om at du må spise mer for å siden si at du har lagt på deg.

Media kan godt fokusere på at overvekt er helsefarlig, uten å slå ned på de som er overvektig. Det er mange måter å si en ting på.

Aerobic eller annen inspirerende trim med fin musikk på tv kunne også vært motiverende for mange

Media kunne godt hatt litt sunne måltider i reklamene, fremfor chips, pizza og andre godsaker som frister.

Sunn mat bør bli billigere og usunn mat bør bli dyrere.

er enig med deg. og må bare si en morsom episode som jeg opplevde for noen år siden. vet dere hva jeg fikk av svigermor til jul det året? en svær konfekteske! og i tillegg....:en hold inn truse! lo veldig av det...

Gjest bareentanke

''Dessuten synes jeg det er en uting at du skal behøve å betale for et år når du melder deg inn på et studio. Alternativt at noen tilbyr drop-in til blodpriser.''

Jeg har en knallidè: Innmelding i et idrettslag! Det koster atskillig mye mindre, du binder deg ikke opp i lang tid, og du kan fortsatt trene variert.

Finnes ikke tilbud der du er? Start opp, da vel! :-) Du får helt sikkert mange med deg!

Bakdelen, da, med idrettslag er at man jo må gjøre en god del dugnad. Det er derfor prisen er så mye, mye lavere...

Jeg tror ikke det finnes noe slikt her og jeg er ikke selv i stand til å starte slike prosjekter, dessverre. Jeg vil bare trene for å bli litt i bedre form jeg. Jeg så noe "trim for glade damer" annonsert i høst som startet opp på en skole i området. Håper de fortsetter etter jul for da er jeg med :)

Jeg tror ikke det finnes noe slikt her og jeg er ikke selv i stand til å starte slike prosjekter, dessverre. Jeg vil bare trene for å bli litt i bedre form jeg. Jeg så noe "trim for glade damer" annonsert i høst som startet opp på en skole i området. Håper de fortsetter etter jul for da er jeg med :)

Lokale turngrupper har gjerne slik "dametrim" i gymsaler, et kjempebra tilbud som ikke koster all verden.

Det er også mulig å kontakte de lokale idrettslagene og spørre, for ofte har de aktiviteter som ikke annonseres i avisene (det koster _mye_ penger!), men som spres via egne hjemmesider og munn-til-munn-metoden.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...