Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I september 2009 la jeg om til lavkarbo og begynte å trene , startvekten lå ret tunder 80 kg. Nå har jegi løpet av dette året greid å slite meg ned til 71, 4 kg og en fettprosent på 30,4 ( er 174 cm høy).

Den siste tiden har det sklidd litt ut med hensyn til sukkerinntak og litt "uriktig" mat.Fettprosenten har gått jevnt nedover men vekta har stanset opp. Jeg trener kondisjon og styrke 2-3 ganger pr uke og har jo fått mer muskelmasse den siste tiden. Men jeg skulle gjerne ha redusert vekta litt mer og kommet emg under 70 kg.

Noen som har gode tips til å komme videre ned? Vet jo at jeg må stramme inn på høykarbomat og sukker men det monner ikke i så stor grad legnger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355466-vekt-og-fettprosent/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sukkerfrida

Gratulerer med flotte resultater! Tipper kroppen din er kjempetakknemlig, både for færre kilo å drasse rundt på, og ikke minst for de gode treningsvanene:-) Jeg forstår at det er frustrerende å nå et slikt "vektplatå", som du tydeligvis har gjort. Men ikke glem det du har oppnådd!! Du virker litt resignert på meg? Sånn; "jaja, jeg går jo ikke ned likevel,på tross av iherdig innsats, så jeg kan likeså godt gi etter for søtsuget". Mulig jeg tar feil her altså.

Jeg tenker det krever en god porsjon disiplin å følge en strikt lavkarbo-diett over lang tid, og at det i lengden blir for psykisk og sosialt belastende for deg. Kanskje du kan forsøke å legge deg på et mer moderat nivå, a la fedon? Ved å øke karbo-inntaket noe - i form av "riktig" type karbohydrater, vel å merke - opplever mange å få mer ut av treningen. Flere rapporterer at de orker å trene mer/hardere. Hva med å prøve å legge inn en ekstra kondisjonsøkt per uke, eventuelt gå en lang tur (minst et par timer) i helga?

Med "riktig" type karbohydrater mener jeg hovedsaklig fullkorn, frukt og rotgrønnsaker. Mengden tilsatt sukker bør fortsatt være minimal. Selvsagt kan du kose deg med et kakestykke en gang iblant, men velg disse tilfellene med omhu.

Pass på å balansere opp måltidene, ved å kombinere karbohydratrike matvarer med gode proteinkilder, og evt. litt sunt fett. Slik holdes blodsukkeret jevnere.

Et mellommåltid kan for eksempel bestå av et eple og 10-12 nøtter, et grovt knekkebrød/skive fullkornbrød med rikelig kjøtt- eller fiskepålegg + grønt, eller et beger skyr (OBS! velg en av de sukkerfrie variantene) iblandet 1 dl bær. Spis gjerne havregrøt til frokost, om du liker det. Det metter lenge. (Og nå på høsten/vinteren er det godt med noe varmt, synes jeg:-))

Til middag fortsetter du å bruke mye grønnsaker, men legger til en kokt potet eller ca. 3-4 ss naturris/fullkornspasta.

Hvis jeg var deg ville jeg gitt dette et forsøk i en periode, for eksempel 4 uker, og sett om det skjedde noe.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355466-vekt-og-fettprosent/#findComment-3054095
Del på andre sider

Gratulerer med flotte resultater! Tipper kroppen din er kjempetakknemlig, både for færre kilo å drasse rundt på, og ikke minst for de gode treningsvanene:-) Jeg forstår at det er frustrerende å nå et slikt "vektplatå", som du tydeligvis har gjort. Men ikke glem det du har oppnådd!! Du virker litt resignert på meg? Sånn; "jaja, jeg går jo ikke ned likevel,på tross av iherdig innsats, så jeg kan likeså godt gi etter for søtsuget". Mulig jeg tar feil her altså.

Jeg tenker det krever en god porsjon disiplin å følge en strikt lavkarbo-diett over lang tid, og at det i lengden blir for psykisk og sosialt belastende for deg. Kanskje du kan forsøke å legge deg på et mer moderat nivå, a la fedon? Ved å øke karbo-inntaket noe - i form av "riktig" type karbohydrater, vel å merke - opplever mange å få mer ut av treningen. Flere rapporterer at de orker å trene mer/hardere. Hva med å prøve å legge inn en ekstra kondisjonsøkt per uke, eventuelt gå en lang tur (minst et par timer) i helga?

Med "riktig" type karbohydrater mener jeg hovedsaklig fullkorn, frukt og rotgrønnsaker. Mengden tilsatt sukker bør fortsatt være minimal. Selvsagt kan du kose deg med et kakestykke en gang iblant, men velg disse tilfellene med omhu.

Pass på å balansere opp måltidene, ved å kombinere karbohydratrike matvarer med gode proteinkilder, og evt. litt sunt fett. Slik holdes blodsukkeret jevnere.

Et mellommåltid kan for eksempel bestå av et eple og 10-12 nøtter, et grovt knekkebrød/skive fullkornbrød med rikelig kjøtt- eller fiskepålegg + grønt, eller et beger skyr (OBS! velg en av de sukkerfrie variantene) iblandet 1 dl bær. Spis gjerne havregrøt til frokost, om du liker det. Det metter lenge. (Og nå på høsten/vinteren er det godt med noe varmt, synes jeg:-))

Til middag fortsetter du å bruke mye grønnsaker, men legger til en kokt potet eller ca. 3-4 ss naturris/fullkornspasta.

Hvis jeg var deg ville jeg gitt dette et forsøk i en periode, for eksempel 4 uker, og sett om det skjedde noe.

Takk for mange gode råd.

Jeg har den siste tiden lagt meg litt på "Fedonlinjen" når det gjelder matvarer, men spiser svært sjelden frukt. Havregrøt kan jeg prøve igjen, jeg har en tendesn til få magesmerter når jeg spiser konrnprodukter, derfor er jeg veldig forsiktig med det. De få gangene jeg spiser ris eller pasta er det alltid fullkornprodukter.

Kan også prøve litt mer fett, men med to tenåringer med "fettfobi" i huset skal alt helst være magert eller fettfritt så da blir det til at jeg også spiser magert.

Du foreslår å øke trenignsmengden, dette skal jeg gjøre men må ta det forsiktig på grunn av en del kroniske betnnelser i kroppen.

Jeg har ikke gitt opp, er bare litt frustrert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355466-vekt-og-fettprosent/#findComment-3054217
Del på andre sider

Takk for mange gode råd.

Jeg har den siste tiden lagt meg litt på "Fedonlinjen" når det gjelder matvarer, men spiser svært sjelden frukt. Havregrøt kan jeg prøve igjen, jeg har en tendesn til få magesmerter når jeg spiser konrnprodukter, derfor er jeg veldig forsiktig med det. De få gangene jeg spiser ris eller pasta er det alltid fullkornprodukter.

Kan også prøve litt mer fett, men med to tenåringer med "fettfobi" i huset skal alt helst være magert eller fettfritt så da blir det til at jeg også spiser magert.

Du foreslår å øke trenignsmengden, dette skal jeg gjøre men må ta det forsiktig på grunn av en del kroniske betnnelser i kroppen.

Jeg har ikke gitt opp, er bare litt frustrert.

''Jeg har ikke gitt opp, er bare litt frustrert.''

Bruk frustrasjonen fornuftig og du vil nok snart tippe under 70 :) Godt jobbet forresten :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355466-vekt-og-fettprosent/#findComment-3054479
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Synes det ser ut som om du er på rett vei, og rundt 10 kilo på et år vil jeg tro du ser ganske godt.

Som andre skriver bør du ikke henge deg for mye opp i vekta. Hvis fettprosenten går ned skal du være meget fornøyd. Muskler veier mer enn fett.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355466-vekt-og-fettprosent/#findComment-3054488
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...