Gå til innhold

hva kan redusere angst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det en måte jeg kan bli kvitt eller redusere angsten min?

Jeg blir kvalm, nervøs, engstelig, handlingslammet, redd og klarer ikke fokusere på noe når angsten kommer. Det jeg trenger er en måte å klare å stoppe de negative tankene og frykten jeg føler når jeg får et "anfall". Finnes det noen måte å stoppe disse "angst tankene" på, en form for mental "stopp knapp"?

Gjest beathes
Skrevet

Jeg kjenner ikke til noen mental stopp-knapp bortsett fra iherdig trening i tillegge den minimalt med "vekt".

Jeg kjenner imidlertid til fysiske grep man kan ta som har effekt der og da, men de er smertefulle. De fungerer, men det blir litt banning ut av det ;)

Ellers er treningsformer som yoga, tai chi, pilates og meditasjon ting som fungerer godt på ulike angstformer.

Skrevet

Du kan jo tenke at det er veldig sjelden at mennesker dør pga tanker og følelser. De er altså ikke så veldig farlige.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

På kort sikt og uten terapi er den klart beste teknikken avledning.

Skrevet

På kort sikt og uten terapi er den klart beste teknikken avledning.

Hvordan bruker jeg denne teknikken i praksis? Er veldig vanskelig å fokusere på andre ting mens angsten er tilstede... Tankene er litt ute av kontroll under angst anfallene mine, de engstelige tankene har overtaket på meg der og da.

Skrevet

Du kan jo tenke at det er veldig sjelden at mennesker dør pga tanker og følelser. De er altså ikke så veldig farlige.

Er klar over at jeg sansyneligvis ikke kommer til å dø av disse angst anfallene mine, men kroppen og tankene mine tror visst det der og da, fryktelig ubehagelig og hemmende i hverdagen, ønsker bare å kunne stoppe det...

Skrevet

Det vi gjør ovenfor vårt barn som til tider sliter med angst, er å ufarliggjøre situasjonen.

Vi viser hn forståelse for at hn har det vanskelig, og så forteller vi hn at dette er ikke farlig, det kommer til å gå bra. Det er ubehagelig men ikke farlig. Og ellers som NHD nevner så er også avledning nyttig.

Når du må håndtere dette alene, så kan det vel muligens være nyttig for deg også å tenke: det er ubehagelig, men ikke farlig, det går over. Og som en anledning kan du f.eks begynne å telle deg oppover fra 1 til 100, og se om det værste har gått over før du kommer til 100.

Jeg har ikke egenerfaring med å takle angst, men bruker gjerne dette for å takle smerteanfall. Fokuserer på å telle, for å glemme smertene litt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...