Gå til innhold

navneendring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg lurer på en ting

Jeg er separert og min ex og jeg har 2 sønner som vi har delt omsorg på. Dvs at vi har hvert vårt barn. Og spørsmålet mitt er at min ex ønsker at den ene sønnen skal ta navneendring til hennes etternavn. Og da lurer jeg på om hvordan det vil være for 2 brødre som er 3 og 5 nå, og ikke ha samme navn under oppveksten.

Jeg er ikke negativ til dette, vet bare ikke om det er bra for gutta.

Skrevet

Jeg er enig med deg! Det blir omtrent som at den ene sønnen er hennes og den andre din... Jeg ville ikke gjort det...

Gjest bareentanke
Skrevet

Høres ut som en merkelig løsning som trolig kan føre til en del spm etterhvert fra barnas side som dere trenger å ha et godt svar på.

Gjest merkelig2
Skrevet

Merkelig forslag. Skal liksom en sønn være din og den andre hennes understreket med navneendring? Kan ikke se annet enn at det vil sende negative signaler til sønnene deres på flere måter. Noen foreldre er virkelig egosentriske. Er hun sur på deg og vil la det gå ut over sønnen som bor hos henne, eller har hun behov for å understreke at denne sønnen er min i større grad enn den andre? Dere kan eventuelt la sønnene deres ta begges etternavn hvis det letter på humøret hennes.

Skrevet

Jeg er enig med deg! Det blir omtrent som at den ene sønnen er hennes og den andre din... Jeg ville ikke gjort det...

Slenger meg på! De bør ha samme etternavnet både for å unngå forvirring hos de selv, men også for å unngå at andre barn ser ned på de.

Skrevet

Jeg har også delt omsorg og ønsket at barna i sin tid skulle bære med seg mitt etternavn. Men det ville aldri falt meg inn å foreslå at den ene skal ha mitt og den andre skal ha faren sitt. Slik jeg tenker, vil det bare skape ytterligere forvirring og frustrasjon. Etternavnet er barna sitt og ikke en navnelapp som symboliserer min eiendom.

Vi hadde et vanskelig brudd, men greide heldigvis la være å "krangle" om det. Barna har mitt etternavn som mellomnavn og farens etternavn som slektsnavn. Det kunne selvfølgelig vært omvendt, men slektsnavnet til barna og faren er et relativt sjelden ett, så da så jeg ingen grunn til å "kreve" noe annet.

Ungene har løst det på sin egen måte opp gjennom årene (de var den gangen 3 og 4). Når de har vært sure på faren, har de ikke omtalt seg selv med hans etternavn, og når jeg har vært den store stygge ulven, er mellomnavnet deres redusert til en initial. De siste årene har for det meste alle navnene vært en del av dem. :)

Jeg ville ikke gått med på det i ditt sted. Om det ikke kan bli enighet, får du heller be henne vente en stund til turbulensen roer seg ned og dere forhåpentligvis kan diskutere det på en bedre måte. Det er mye man må ta stilling til rundt et brudd, men det gjelder å prioritere. Etternavn er en typisk ting som ikke haster. Og hvem vet - kanskje de håpefulle gjør som jeg gjorde når de vokser opp? Kanskje de helt selv skifter til noe helt annet?

Lykke til - jeg er glad jeg er ferdig med den fasen dere står oppi.

Skrevet

Takker så mye for tilbakemeldinger. Jeg har sagt at hun godt kan få mellomnavnet, men at jeg syntes at det var dumt å skille de sånn. Hun ville føre slektsnavnet sitt videre hun også, skjønner jo det jeg også men syntes det blir litt feil måte å gjøre det på. unger finner jo alltid noe å evt mobbe for, og det kunne være en slik ting. Så takker har vel bestemt meg nå

Skrevet

Slenger meg på! De bør ha samme etternavnet både for å unngå forvirring hos de selv, men også for å unngå at andre barn ser ned på de.

Andre barn vil neppe se ned på dem pga at de har ulike etternavn, men barna selv kan føle det leit at den ene heter det samme som mamma og den andre som pappa....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...