Gå til innhold

MENN, eller er det meg som overreagerer?

Anbefalte innlegg

Gjest har ikke nick engang
Skrevet

Når en mann besvimer, kaldsvetter og blir gulblek i trynet, er da dette noe å bry seg om? Det har skjedd flere ganger de siste dagene. Synes også han er tung i pusten.

Jeg har vært veldig sint idag og greide endelig å få dette mennesket til legen.

Er det jeg som overreagerer siden jeg jo er psykisk syk??? Har han rett i at dette egentlig kan vente en stund og ikke noe å ringe legen om?

Skrevet

Jeg synes ikke du overreagerte, høyst normal reaksjon det der. Det hadde vært mye verre om du ikke reagerte.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dersom dette ikke er godt utredet fra før og konklusjonen er at det er ufarlig, er dette et typisk eksempel på noe som skal behandles som øyeblikkelig hjelp.

Skrevet

Jeg synes ikke du overreagerte, høyst normal reaksjon det der. Det hadde vært mye verre om du ikke reagerte.

Takk. Enkelte menn tror at de er udødelige! Eller er det fordi de er redde? Hvis det siste er riktig må det vel være bedre å dra til legen å få gjort noe med dette? Skjønner ikke hvordan han tenker med hodet sitt.

Skrevet

Dersom dette ikke er godt utredet fra før og konklusjonen er at det er ufarlig, er dette et typisk eksempel på noe som skal behandles som øyeblikkelig hjelp.

Det var det jeg også mente. Han har hatt noen problemer med hjertet det siste året og er ikke utredet noe skikkelig. Han ble også behandlet som øhjelp da jeg ringte.

Han er forøvrig litt sint på meg fordi jeg "tvinger" han til legen. Det gjør forøvrig ingenting. Jeg er enda sintere, adrenalinet er på topp.

Skrevet

Takk. Enkelte menn tror at de er udødelige! Eller er det fordi de er redde? Hvis det siste er riktig må det vel være bedre å dra til legen å få gjort noe med dette? Skjønner ikke hvordan han tenker med hodet sitt.

Folk er forskjellige. Jeg er sånn som går til legen for jeg vil vite hva det er som er gærnt, men mange er redde og tør ikke. Særlig menn ;o)

Skrevet

Folk er forskjellige. Jeg er sånn som går til legen for jeg vil vite hva det er som er gærnt, men mange er redde og tør ikke. Særlig menn ;o)

Ja, spesielt menn, grrrrr. Jeg må vist ut å løpe av meg litt frustrasjoner hvis dette går bra. En lang tur i skogen og jeg blir litt roligere :-). Tusen takk for svar!

Skrevet

Ja, spesielt menn, grrrrr. Jeg må vist ut å løpe av meg litt frustrasjoner hvis dette går bra. En lang tur i skogen og jeg blir litt roligere :-). Tusen takk for svar!

Bare hyggelig :o) Ut og løp nå, det hørtes godt ut ;o)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det var det jeg også mente. Han har hatt noen problemer med hjertet det siste året og er ikke utredet noe skikkelig. Han ble også behandlet som øhjelp da jeg ringte.

Han er forøvrig litt sint på meg fordi jeg "tvinger" han til legen. Det gjør forøvrig ingenting. Jeg er enda sintere, adrenalinet er på topp.

Det er selvsagt frivillig å velge en tidlig og unødvendig død. Kanskje er det dog ikke det han ønsker?

Skrevet

Det er selvsagt frivillig å velge en tidlig og unødvendig død. Kanskje er det dog ikke det han ønsker?

Tror det kan ha noe med at han mistet sin far brått og måtte prøve å gjenopplive han uten at det nyttet? Han flykter fra problemet istedet for å gjøre noe med det.

Skrevet

Bare hyggelig :o) Ut og løp nå, det hørtes godt ut ;o)

Kan ikke løpe riktig enda, sitter og venter. Skjønner ikke hvorfor jeg er så sinna? Er det en naturlig måte og reagere på? Burde jo egentlig skamme meg over å være sint på en syk mann :(.

Skrevet

Jeg ville kontaktet legevakta ved første besvimelse med tilhørende symptoemer - SÆRLIG om man visste at det var noe diffust og ufullstendig hjerterelatert. Dette er en frisk handling, ikke en psyk. Hadde du ringt legevakta fordi mannen din bare hadde fått litt vondt i halsen (som gjerne er begynnelsen på en harmløs forkjølelse), ville det vært hysterisk. Du har handlet hundre prosent fornuftig - mannen din er irrasjonell. Det er kanskje ikke så pent å si det, men det virker sånn på meg. Jeg har av og til problemer med å skjønne hvorfor det å gå til legen sitter så langt inne hos en del menn. Forskning viser jo at vi damer har flere legebesøk enn menn.

Meg selv som eksempel... Jeg er 29 år nå, for ca ett år siden fikk jeg et illebefinnende med besvimelse og skjelving. Våknet fort igjen. Selv om jeg har epilepsi, var dette helt utypisk for mine anfall (som jeg ikke har hatt på mange år) . Jeg følte meg dessuten svært svimmel og dårlig før det hendte. Den som var i nærheten av meg ringte 113, og jeg ble kjørt så å si rett til CT, lå til observasjon over natta med EKG og blodtrykk. Full fysisk undersøkelse/nevrologisk undersøkelse. De fant ikke noe galt med meg utover at jeg hadde for lavt blodtrykk (for høy dose blodtrykksmedisin) og jernmangel. Så det lot seg heldigvis rette på :-)

Ergo: Slikt blir tatt alvorlig!! Vær pågående med mannen din. NHD har virkelig helt rett i det han skriver. Jeg kjenner til noen andre eksempler der kona har utøvd litt tvang, som har vist seg medisinsk viktig.

Skrevet

Kan ikke løpe riktig enda, sitter og venter. Skjønner ikke hvorfor jeg er så sinna? Er det en naturlig måte og reagere på? Burde jo egentlig skamme meg over å være sint på en syk mann :(.

Du er sinna fordi du er redd.... Bra du fikk ham til å ta til vett!

Skrevet

Du er sinna fordi du er redd. Har du ikke barn? Jeg er sur og sinna hver gang de er syke fordi jeg blir redd :o)

Skrevet

Du er sinna fordi du er redd. Har du ikke barn? Jeg er sur og sinna hver gang de er syke fordi jeg blir redd :o)

Ja, jeg var sikkert redd. Har fått plassert mannen på sykehuset der han får hjelp, så nå slapper jeg bedre av.

Skrevet

Ja, jeg var sikkert redd. Har fått plassert mannen på sykehuset der han får hjelp, så nå slapper jeg bedre av.

Sov godt i natt da :o)

Skrevet

Sov godt i natt da :o)

Takk for det, sov som en stein med katten på magen :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...