Gå til innhold

Hvorfor sier du sånt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men de som mener du er barnslig nå ville jo ment at du var barnslig nå uansett diagnosen eller ikke.

En diagnose er bare en diagnose og det er hva man gjør med den som er viktig. Det er mange diagnoser man aldri kan bli kvitt og i perioder vil man kanskje ikke engang verken skjønne eller forstå at folk har diagnoser og da snakker jeg både fysiske og psykiske. Men sykdommen/funksjonhemmingen vil alltid ligge bak der å ulme.

Hei!

Nei det er lett å avvise aspergere som barnslige, vi blir jo fulgt opp hele veien, men jeg bestemmer selv om jeg vil gå på voksenhabiliteringen, det har min psykiater sagt, jeg er ikke umyndig.

Dessuten har min psykiater sagt, jeg er uvitende, ikke umoden, det er en stor stor forskjell sier hun.

• Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

39

• Mary Poppins

12

• frosken

5

• hulkert

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jo men psykiateren din har vel ikke sagt at asperger kan kureres?

Hei!

Nei, men jeg har ikke diskutert muligheten i en hel time, men jeg skal gjøre det nå tror jeg.

Hun har antydet at uansett hvor bra jeg fungerer nå og hvor flink jeg er som mor og omsorgsperson, så vil jeg ha asperger syndrom, men hun har ikke sagt det på den måten som nhd. Hun sier jeg har en flott respons på behandling noe som er vanlig for rettlinjete mennesker, min psykiater har mange rettlinjete mennesker på sykehuset, hun sier de med asperger syndrom er rettlinjete og derfor behandlingsmotagelige.

Skrevet

Hei!

Hvordan kan du merke at det er noe med meg?

Kan du forklare det saklig?

Jeg har fått andre tilbakemeldinger på at jeg skriver aspergerisk, men jeg skjønner ikke hva det går ut på?

Tony Attwood har også sagt at aspergere kan oppdages på det skrevne, hva mener han?

Jeg orker ikke å skrive en lang avhandling med eksempler for det krever jo en del arbeid, men kort sagt virker du uselvstendig. Du skriver "min psykiater sier" i nesten annenhver setning som om du ikke er i stand til å ha selvstendige meninger. Du tar det andre sier ekstremt bokstavelig, som om det enten må være fasit eller løgn, med andre ord ser du veldig sort/hvitt på alt. Du funderer og grubler mye mer enn hva jeg vil si er normalt for mennesker som ikke har denne diagnosen. Dette var noen ting jeg har bitt meg merke i etter å ha lest ganske mange av innleggene dine.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Hei!

jeg er jo gift og har barn og går på foreldremøter....Jeg sørget for at mine barn ble utredet og fikk hjelp tidlig, jeg har aldri skjult et problem, men innsett de vanskene sønnene mine har med tanke på deres fremtid.

Jeg er ikke uselvstendig, da har jeg uttalt meg veldig feil.

Ja, du er nok selvstendig i mye, men uselvstendig i en del andre ting. Jeg synes f.eks du virker veldig opphengt i din psykiaters meninger.Du skriver mye om psykiateren din og må spørre psykiateren din om alt og dette har nok med diagnosen din å gjøre og det er sikkert viktig for deg for å få fremgang.

Du virker også veldig opptatt av hva mannen din sier og mener om alt.

Det er vanlig å selv bestemme egne fritidsaktiviteter eller om kirurgiske inngrep (tenkte på tråden du hadde i går) er nødvendig. Voksne mennesker ville ikke vært så opptatt av hva mannen mener om det, hvis en selv mener det er nødvendig. Men dette har kanskje noe med at du ikke jobber og tjener egne penger å gjøre.

Også det at du ikke kan jobbe og tjene egne penger, tyder jo på at du fremdeles har psymtomer som begrenser deg.

Skrevet

Ingenting å bli sur for dette. Hvis du føler forbedring og lykke, så er det ingenting annet som betyr noe. Å sette PU og Asberger ved siden av hverandre i denne sammenhengen har ingenting å gjøre med hvordan de påvirker livet ditt. For å ta en analogi: Astma er en fysisk svakhet, men Marit Bjørgen er da tusen ganger sprekere enn oss likevel. Det er viktig for deg å lære å skjønne hva andre mener, men det kan være vel så viktig å lære deg å drite i hva andre mener av og til..

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Hei!

Nei, men jeg har ikke diskutert muligheten i en hel time, men jeg skal gjøre det nå tror jeg.

Hun har antydet at uansett hvor bra jeg fungerer nå og hvor flink jeg er som mor og omsorgsperson, så vil jeg ha asperger syndrom, men hun har ikke sagt det på den måten som nhd. Hun sier jeg har en flott respons på behandling noe som er vanlig for rettlinjete mennesker, min psykiater har mange rettlinjete mennesker på sykehuset, hun sier de med asperger syndrom er rettlinjete og derfor behandlingsmotagelige.

Ok. Nhd har en tendens til å sette ting på spissen, så ikke la deg hisse opp over det. Han visste nøykatig hvilken reaksjon som ville komme fra deg nå. Ihvertfall skjønte jeg det da jeg leste svaret hans:-)

Skrevet

Det at du oppfører deg noe barnslig i denne tråden har ingenting med at du har asperger syndrom å gjøre.

Jeg spør deg igjen: synes du det er bedre at NHD lyver og sier noe han egentlig ikke mener fordi han vet du leser her inne og kan bli såret? I så fall håper jeg inderlig at du har lagt fra deg dine planer om å bli lege.

Hei!

Hvorfor sier du da, "I så fall håper jeg inderlig du har lagt fra deg dine planer om å bli lege". Hvorfor i så fall?

Jeg vil ikke han skal lyve, men ikke si det på den måten der, jeg skal printe det ut og spørre min psykiater om det er en god måte å snakke til noen med asperger syndrom.

Hvis jeg ble hans pasient ville jeg jo ikke fått det samme overskuddet til å jobbe så hardt med å forstå meg på det sosiale.

Hvis det er Umulig/vanskelig å gjøre noe, som er hans egne ord.

Jeg har aldri fått så lyst til å likevel begynne på medisin-studiet igjen som etter at jeg begynte å skrive her inne. Min psykiater fikk meg bort fra det, men jeg vurderer oftere å gå tilbake. Men for min egen del bør jeg ikke gjøre det fordi jeg nok vil oppleve for mye stress. Jeg håper jeg tar til fornuft, men noen holdninger provoserer meg, men jeg egner meg best for forskning, det innser jeg.

Skrevet

Jeg orker ikke å skrive en lang avhandling med eksempler for det krever jo en del arbeid, men kort sagt virker du uselvstendig. Du skriver "min psykiater sier" i nesten annenhver setning som om du ikke er i stand til å ha selvstendige meninger. Du tar det andre sier ekstremt bokstavelig, som om det enten må være fasit eller løgn, med andre ord ser du veldig sort/hvitt på alt. Du funderer og grubler mye mer enn hva jeg vil si er normalt for mennesker som ikke har denne diagnosen. Dette var noen ting jeg har bitt meg merke i etter å ha lest ganske mange av innleggene dine.

Hei!

Ja jeg innrømmer det at min psykiater er mitt store forbildet.

Men min psykiater har sagt at "Jeg vet jeg er din døråpner inn til verden", uten min psykiater hadde jeg ikke orket alt det jeg orker i dag, henne kjærlighet og veiledning har åpnet øynene mine for mye jeg trodde var umulig.

Derfor blir det min psykiater sier mye det jeg baserer meg på fordi jeg får gode og riktige og fornuftige svar, som jeg selv ser er riktige når jeg får tenkt gjennom det selv.

Før når jeg bare samarbeidet med meg selv og kun lyttet til meg selv, så gikk det ikke så bra. Min psykiater har lært meg å samarbeide, samt åpnet øynene mine for alt det fornuftige andre mennesker, eks. min mann har å si.

Det er hun som har sagt, "hør på din mann" , det var lurt, men jeg hadde ikke hørt hvis hun ikke hadde fått meg til å forstå hvorfor det er riktig. Hun forklarer alle vanskelige menneskelige ting for meg.

Skrevet

Ingenting å bli sur for dette. Hvis du føler forbedring og lykke, så er det ingenting annet som betyr noe. Å sette PU og Asberger ved siden av hverandre i denne sammenhengen har ingenting å gjøre med hvordan de påvirker livet ditt. For å ta en analogi: Astma er en fysisk svakhet, men Marit Bjørgen er da tusen ganger sprekere enn oss likevel. Det er viktig for deg å lære å skjønne hva andre mener, men det kan være vel så viktig å lære deg å drite i hva andre mener av og til..

Hei!

Takk det var et godt råd, TAKK.

Ja det må jeg jammen lære meg!!!

Jeg skriver det opp nå i boken min.

Tror du jeg kan si "drite i" til min psykiater, eller bør jeg si, "Ikke bry meg om", er det lov å snakke sånn i en terapisituasjon eller vil jeg med dette signalisere respektløshet og frekkhet?

Skrevet

Ok. Nhd har en tendens til å sette ting på spissen, så ikke la deg hisse opp over det. Han visste nøykatig hvilken reaksjon som ville komme fra deg nå. Ihvertfall skjønte jeg det da jeg leste svaret hans:-)

Hei!

Tror du det???

Jeg lurte på det, men hvorfor sa han det da?

Ville han gjøre meg, sint, sur, lei meg, trist ?

Er du sikker på at det er sånn det er ?? Det syns jeg høres rart ut.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Hei!

Tror du det???

Jeg lurte på det, men hvorfor sa han det da?

Ville han gjøre meg, sint, sur, lei meg, trist ?

Er du sikker på at det er sånn det er ?? Det syns jeg høres rart ut.

Jeg er ganske sikker på at han skjønte svaret hans ville skape en reaksjon hos deg, men at han skrev det for å fremprovosere denne reaksjonen er vel heller tvilsomt.

Skrevet

Ja, du er nok selvstendig i mye, men uselvstendig i en del andre ting. Jeg synes f.eks du virker veldig opphengt i din psykiaters meninger.Du skriver mye om psykiateren din og må spørre psykiateren din om alt og dette har nok med diagnosen din å gjøre og det er sikkert viktig for deg for å få fremgang.

Du virker også veldig opptatt av hva mannen din sier og mener om alt.

Det er vanlig å selv bestemme egne fritidsaktiviteter eller om kirurgiske inngrep (tenkte på tråden du hadde i går) er nødvendig. Voksne mennesker ville ikke vært så opptatt av hva mannen mener om det, hvis en selv mener det er nødvendig. Men dette har kanskje noe med at du ikke jobber og tjener egne penger å gjøre.

Også det at du ikke kan jobbe og tjene egne penger, tyder jo på at du fremdeles har psymtomer som begrenser deg.

Hei!

Ja men som jeg skrev, min psykiater og jeg har et spesielt forhold.

Tony Attwood sa dessuten før sommerferien at " de hadde en god del tilfeller der mennesker med asperger syndrom forelsker seg i sin terapeut", da tenkte jeg, "det er fint å høre for først ble jeg redd av å møte et menneske som skulle bety så mye for meg og forandre meg så mye. Den eneste som har hatt en sånn påvirkning på meg er jo Gud. Men jeg liker bedre å høre på min psykiater som har teknikkene for å bli lykkelig å få til de vanlige tingene. Feks setningen, "Kom inn, vil du ha kaffe eller te" :) den liker jeg kjempegodt, og hun lo veldig godt da jeg sa til henne at den setningen er en av mine favoritter.

Det er min psykiater som har sagt, "hør på din mann", derfor gjør jeg det fordi hun har forklart meg hvorfor, mange ganger og det viste seg å være riktig. Min mann elsker henne også.

For litt siden sa hun, "Jeg har sagt hør på din mann, men i denne saken syns jeg du skal høre på deg selv for dette er et bra valg".

Slik at det begynner å skje ting og hun sier jeg er en veldig snill mor og at hun vet alt, selv om jeg ikke har sendt henne noe liste som min mann sa jeg skulle gjøre.

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at han skjønte svaret hans ville skape en reaksjon hos deg, men at han skrev det for å fremprovosere denne reaksjonen er vel heller tvilsomt.

Hei!

ja ja, jeg er sliten nå.

Tror du han mente å gjøre meg lei seg?

I så fall skal jeg ikke skrive her inne mer.

Jeg vil savne det, men jeg vil ikke bli såret for du skjønner det at nesten alle mennesker er så snille mot meg, mammaene og helsevesen, NAV og naboene og vennene mine og min psykiater sier det er fordi jeg kan påkalle et omsorgsbehov hos mennesker. Dessuten er jeg åpen og rettlinjet :) hvis du vet hvordan man da er :)

Tenk på det at selv her inne tror jeg å huske at alle er vennlige mot meg, slik at det gir meg en god følelse, så tusen takk for vennligheten.

Gjest disiplen
Skrevet

Hei!

Takk.

Det er snilt sagt.

En psykiater er et helt vanlig menneske med stor kompetanse i faget sitt. Men du må ikke tolke alt de sier som Guds ord.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Hei!

ja ja, jeg er sliten nå.

Tror du han mente å gjøre meg lei seg?

I så fall skal jeg ikke skrive her inne mer.

Jeg vil savne det, men jeg vil ikke bli såret for du skjønner det at nesten alle mennesker er så snille mot meg, mammaene og helsevesen, NAV og naboene og vennene mine og min psykiater sier det er fordi jeg kan påkalle et omsorgsbehov hos mennesker. Dessuten er jeg åpen og rettlinjet :) hvis du vet hvordan man da er :)

Tenk på det at selv her inne tror jeg å huske at alle er vennlige mot meg, slik at det gir meg en god følelse, så tusen takk for vennligheten.

''ja ja, jeg er sliten nå''

Ikke tenk mer på dette. Det viktigste er at du har fremgang og at du kan leve et godt liv.

''Jeg vil savne det, men jeg vil ikke bli såret for du skjønner det at nesten alle mennesker er så snille mot meg, mammaene og helsevesen, NAV og naboene og vennene mine og min psykiater sier det er fordi jeg kan påkalle et omsorgsbehov hos mennesker. Dessuten er jeg åpen og rettlinjet :) hvis du vet hvordan man da er :)''

Ja, jeg vet hva åpen og rettlinjet er og jeg forstår godt hva din psykiater mener :-)

''Tenk på det at selv her inne tror jeg å huske at alle er vennlige mot meg, slik at det gir meg en god følelse, så tusen takk for vennligheten''

Jeg tror ikke Nhd ønsker du skal bli lei deg. Jeg tror bare han ville gi et svar han mener er korrekt, men leser du litt rundt på nett kan du lese at det er gode muligheter for fremgang.

Skrevet

Hei!

Takk det var et godt råd, TAKK.

Ja det må jeg jammen lære meg!!!

Jeg skriver det opp nå i boken min.

Tror du jeg kan si "drite i" til min psykiater, eller bør jeg si, "Ikke bry meg om", er det lov å snakke sånn i en terapisituasjon eller vil jeg med dette signalisere respektløshet og frekkhet?

Enkel regel: Ikke bruk "drite i"!

Med vennlig hilsen

Skrevet

''ja ja, jeg er sliten nå''

Ikke tenk mer på dette. Det viktigste er at du har fremgang og at du kan leve et godt liv.

''Jeg vil savne det, men jeg vil ikke bli såret for du skjønner det at nesten alle mennesker er så snille mot meg, mammaene og helsevesen, NAV og naboene og vennene mine og min psykiater sier det er fordi jeg kan påkalle et omsorgsbehov hos mennesker. Dessuten er jeg åpen og rettlinjet :) hvis du vet hvordan man da er :)''

Ja, jeg vet hva åpen og rettlinjet er og jeg forstår godt hva din psykiater mener :-)

''Tenk på det at selv her inne tror jeg å huske at alle er vennlige mot meg, slik at det gir meg en god følelse, så tusen takk for vennligheten''

Jeg tror ikke Nhd ønsker du skal bli lei deg. Jeg tror bare han ville gi et svar han mener er korrekt, men leser du litt rundt på nett kan du lese at det er gode muligheter for fremgang.

Hei!

Ja takk , men jeg skulle ønske han kunne orke å svare når jeg blir så lei meg, selv om hulkert sa jeg skal lære meg å "drite mer i ting".

Jeg pleier ikke å snakke sånn, men jeg skjønner hva det betyr,

Men jeg vet ikke om jeg kan snakke sånn til min psykiater?

Men jeg er så sliten og skal gå å bake en kake nå.

Skrevet

Enkel regel: Ikke bruk "drite i"!

Med vennlig hilsen

Hei!

Takk!

Jeg skal bare tenke, "Det driter jeg i" selv om jeg ikke sier det.

Ja ja det forstår jeg.

Skrevet

En psykiater er et helt vanlig menneske med stor kompetanse i faget sitt. Men du må ikke tolke alt de sier som Guds ord.

Hei!

Nei jeg vet det.

Men jeg tror jeg er forelsket i min psykiater, noe er det i vertfall, men det er egentlig en fin følelse, har jeg kommet til, den gjør meg glad og min psykiater har selv definert seg til "døråpner inn til verden". Og det syns jeg stemmer bra.

Skrevet

Hei!

Hvordan kan du merke at det er noe med meg?

Kan du forklare det saklig?

Jeg har fått andre tilbakemeldinger på at jeg skriver aspergerisk, men jeg skjønner ikke hva det går ut på?

Tony Attwood har også sagt at aspergere kan oppdages på det skrevne, hva mener han?

Jeg tror det kan være vanskelig for oss andre å sette fingeren på _hva_ det er som får oss til forstå at det er _noe_ med deg... Noen av innleggene dine røper ingenting om arbergerdiagnosen, mens andre innlegg framstår som litt "barnslige"(?).

Uansett... Ikke heng deg så mye opp i at du har asberger. Det er ikke det som definerer deg som menneske. Du er deg selv - på godt og vondt, akkurat som oss andre :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...