Gå til innhold

Fjerne diagnose

Anbefalte innlegg

Gjest Madelenemie2
Skrevet

Hei! Hvis du ga en pasient diagnosen asperger syndrom ville du da aldri ha fjernet denne? Eller gjort en revurdering ved et senere tidspunkt? Vil det si at jeg og mine sønner aldri blir kvitt diagnosene uansett hvor mye vi jobber med disse verktøyene for å forstå mennesker bedre? Uansett hvor mye fagmennesker sier at vi gjør en fremragende innsats og har en flott utvikling?

• Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

31

• Mary Poppins

11

• frosken

4

• jubalong70

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det finnes jo mange grader av autisme og asberger. Om dere, på tross av flott fremgang, fremdeles har symptomer som tilsvarer en asberger-diagnose, så vil nok diagnosen bestå.

Men, en diagnose behøver jo ikke å definere dere. Det som er viktig er hvem dere er som personer. Du er reflektert og det er jo kjempebra. Hold fokus på det som er positivt, Madelenemie2 :D

Skrevet

Det finnes jo mange grader av autisme og asberger. Om dere, på tross av flott fremgang, fremdeles har symptomer som tilsvarer en asberger-diagnose, så vil nok diagnosen bestå.

Men, en diagnose behøver jo ikke å definere dere. Det som er viktig er hvem dere er som personer. Du er reflektert og det er jo kjempebra. Hold fokus på det som er positivt, Madelenemie2 :D

Hei!

Men jeg er lei meg!!!

Skrevet

Hei!

Men jeg har ikke symptomer lenger!

Jeg sier jo jeg har forstått det nå og jeg har lest i dag en bok på 242 sider som heter "Kroppsspråkets makt" av Live Bressendorf Lindseth.

Jeg har ikke lenger symptomer på asperger syndrom.

Skrevet

Hei!

Jeg sier jo jeg har forstått det nå og jeg har lest i dag en bok på 242 sider som heter "Kroppsspråkets makt" av Live Bressendorf Lindseth.

Om du har symptomer eller ikke kan vi skjelden bedømme selv. Du må i så fall få en fagperson til å utrede deg igjen, og så ta stilling til om du kvalifiserer til diagnosen nå.

Skrevet

Hei!

Men jeg er lei meg!!!

Er du lei deg fordi du fortsatt har diagnosen?

Skrevet

Om du har symptomer eller ikke kan vi skjelden bedømme selv. Du må i så fall få en fagperson til å utrede deg igjen, og så ta stilling til om du kvalifiserer til diagnosen nå.

Hei!

Og hvis jeg ikke gjør det, så tar nhd feil?

Men hvorfor sårer han meg?

Det lurer jeg på.

Skrevet

Er du lei deg fordi du fortsatt har diagnosen?

Hei!

Ja, jeg vil ikke ha den.

Jeg trengte den, men jeg jobber jo for harde livet med å lære det jeg ikke er flink på og målet mitt er jo å bli kvitt asperger syndrom.

Jeg begynte å se en mulighet fordi jeg har gjort slike store fremskritt.

Gjest En tanke
Skrevet

Enig :-)

Gjest margrit
Skrevet

Hei!

Ja, jeg vil ikke ha den.

Jeg trengte den, men jeg jobber jo for harde livet med å lære det jeg ikke er flink på og målet mitt er jo å bli kvitt asperger syndrom.

Jeg vet det kanskje sårer deg, siden du ikke ønsker diagnosen. Men i hvert eneste innlegg jeg leser fra deg er det klart for meg at du har asperger syndrom. Jeg er ikke kvalifisert til å diagnostisere, men jeg tror egentlig andre som leser innleggene dine tenker det samme. For det er så tydelig. Det er tydelig at du fungerer litt annerledes, og at det jo er derfor du har fått denne diagnosen i utgangspunktet. Om du lærer all verdens ordspråk og overførte betydninger, så forandrer ikke dette på grunnlidelsen din. Men du kan få et godt liv, og det er jo det som er viktig. Ikke hvilken diagnose en har. Jeg tror det er viktig at du lærer deg til å akseptere dette, og jobber mot det.

I beste mening

Skrevet

Hei!

Takk :)

Skrevet

Jeg vet det kanskje sårer deg, siden du ikke ønsker diagnosen. Men i hvert eneste innlegg jeg leser fra deg er det klart for meg at du har asperger syndrom. Jeg er ikke kvalifisert til å diagnostisere, men jeg tror egentlig andre som leser innleggene dine tenker det samme. For det er så tydelig. Det er tydelig at du fungerer litt annerledes, og at det jo er derfor du har fått denne diagnosen i utgangspunktet. Om du lærer all verdens ordspråk og overførte betydninger, så forandrer ikke dette på grunnlidelsen din. Men du kan få et godt liv, og det er jo det som er viktig. Ikke hvilken diagnose en har. Jeg tror det er viktig at du lærer deg til å akseptere dette, og jobber mot det.

I beste mening

Hei!

Ja takk.

Men jeg skjønner ikke hvordan man kan merke det på det jeg skriver? Jeg er jo bare ærlig med hvem som hjelper meg og hvordan ting er.

Hva mener Tony Attwood med at han avslører i mail at denne personen har asperger syndrom??

Det syns jeg er et mysterium.

Skrevet

Du kan sikker lese deg opp på mye. Men det er klart utfra innleggene dine har at du ikke helt forstår mellommenneskelige forhold og relasjoner.

Tror du må akseptere at du fortsatt har diagnosen, men at du kan lære/trene deg på å tolke situasjoner bedre. Det går nok ikke ann å trene seg opp på alle tenkelige situasjoner. Samspill mellom mennesker er så komplekst at alt ikke kan læres i forkant, det må tolkes der og da.

Skrevet

Hei!

Ja takk.

Men jeg skjønner ikke hvordan man kan merke det på det jeg skriver? Jeg er jo bare ærlig med hvem som hjelper meg og hvordan ting er.

Hva mener Tony Attwood med at han avslører i mail at denne personen har asperger syndrom??

Det syns jeg er et mysterium.

''Men jeg skjønner ikke hvordan man kan merke det på det jeg skriver? ''

Det er ikke så lett å forklare det, men også jeg oppfatter alt du skriver som en bekreftelse på at du ikke er NT.

Det er forøvrig lærerikt for oss andre å få innsikt i hvordan du opplever verden og din tenkning i forhold til egen situasjon, men det er vel ikke noen trøst for deg.

Skrevet

Hei!

Og hvis jeg ikke gjør det, så tar nhd feil?

Det lurer jeg på.

''Og hvis jeg ikke gjør det, så tar nhd feil?

Det lurer jeg på.

''

På hvilken måte har nhd såret deg?

Skrevet

''Men jeg skjønner ikke hvordan man kan merke det på det jeg skriver? ''

Det er ikke så lett å forklare det, men også jeg oppfatter alt du skriver som en bekreftelse på at du ikke er NT.

Det er forøvrig lærerikt for oss andre å få innsikt i hvordan du opplever verden og din tenkning i forhold til egen situasjon, men det er vel ikke noen trøst for deg.

Hei

Det var det jeg fryktet at ingen kan forklare meg det så jeg skjønner det.

Jeg skjønner at det ikke er lett, men jeg skulle ønske noen klarte det, da skulle jeg straks endre skrivestil litt.

Gjest Liza i London
Skrevet

Hei

Jeg skjønner at det ikke er lett, men jeg skulle ønske noen klarte det, da skulle jeg straks endre skrivestil litt.

Vi kunne nok kanskje forsøkt å forklare det.

Men det ville tatt mye tid og blitt et langt innlegg. Kanskje du isteden skulle printe ut noe av det du har skrevet her og ta det med til psykiateren din? Så kan dere snakke om det i timene.

Som så mange andre her er jeg enig i at du kanskje alltid vil ha diagnosen din. Men fortsetter du å jobbe så godt med deg selv, vil diagnosen bli uten betydning.

Vet du, jeg jobber sammen med en psykiater som selv fikk den diagnosen da han var student. Han har også jobbet hardt med sitt funksjonsnivå og i dag er det ingen som overhodet ville tenke på å sette en diagnose på ham. Han oppfattes kun som noe formell. Fordi han kjenner sine egne begrensninger jobber han bare med pasienter han vet han kan forholde seg til. Disse pasiente på sin side setter ham ekstremt høyt fordi han har en så god evne til å lytte og fordi han aldri lar seg sjokkere.

Dette er ikke ment som en oppmuntring til deg om å studere medisin! Her skal du lytte til psykiateren din.

Jeg skriver det bare for å vise deg at med innsats kan vi alle forandre oss.

Vi er ikke våre diagnoser! Vi har dem, og tenker mer og mindre (eller slett ikke) på dem.

Skrevet

Hei!

Måten du skriver på og hva du skriver om her inne tyder i alle fall på at du har denne eller en annen diagnose. Mye av det du skriver er interessant og tankevekkende, men det er veldig lett å se at det er du som skriver, og at du er helt spesiell - og har en diagnose

Skrevet

Hei!

Ja, jeg vil ikke ha den.

''jeg jobber jo for harde livet med å lære det jeg ikke er flink på'' Det er jo kjempebra, fortsett med det:)

''og målet mitt er jo å bli kvitt asperger syndrom'' Ut fra alt du har skrevet her inne tror jeg du hadde fått det bedre om du satte deg som mål å lære deg å leve med asberger istedefor.

Mvh

Skrevet

Hei

''Det var det jeg fryktet at ingen kan forklare meg det så jeg skjønner det.''

Det er vanskelig å forklare hva det er med måten du uttrykker deg på, som gjør at du skiller deg ut. Jeg tror det bl.a. er følgende:

*du er veldig opptatt av hva mannen din og psykiateren mener, og ønsker og prøver å mene det samme som dem i mange tilfeller.

*du oppfatter andres væremåte og utsagn på en tillært måte. Med det mener jeg at du har lest at dette betyr noe eksakt, og med en slik reaksjon/utsagn, "skal" du reagere/svare på en bestemt måte. Litt "robot-aktig" eller som om en programmerer et dataprogram til å gjøre A dersom Z inntreffer, til å gjøre B dersom X inntreffer. Forstår du?

''Jeg skjønner at det ikke er lett, men jeg skulle ønske noen klarte det, da skulle jeg straks endre skrivestil litt.''

Men kjære deg, Madelenemie! Vi ønsker jo ikke at du skal forandre skrivestil. Du sier du er 100% ærlig, og det tror jeg du er. Dersom du skriver annerledes, vil jo ikke innleggene dine reflektere hvem du egentlig er, bare en person du ønsker å likne....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...