Gå til innhold

Fjerne diagnose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Men jeg har ikke symptomer lenger!

Jeg sier jo jeg har forstått det nå og jeg har lest i dag en bok på 242 sider som heter "Kroppsspråkets makt" av Live Bressendorf Lindseth.

Jeg har ikke lenger symptomer på asperger syndrom.

Ærlig talt, jeg synes det psykiateren din gjør en elendig jobb med deg. Du baserer hele livet ditt på hva hun måtte si og mene, og er alt for avhengig. Det finnes ikke sunt. Dere har en forbindelse hun burde hjelpe deg å bryte.

• Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

31

• Mary Poppins

11

• frosken

4

• jubalong70

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hei!

Ja takk.

Men jeg skjønner ikke hvordan man kan merke det på det jeg skriver? Jeg er jo bare ærlig med hvem som hjelper meg og hvordan ting er.

Hva mener Tony Attwood med at han avslører i mail at denne personen har asperger syndrom??

Det syns jeg er et mysterium.

Men når så mange her inne skriver at de merker at du har AS kun utifra det du skriver så tror jeg du bare må stole på det. Det er desverre svært tydelig, jeg har til og med kommet med et par konkrete eksempler, pluss at det skinner igjennom hele veien.

Du bruker alt for mye energi på dette synes jeg. En diagnose definerer ikke hvem du er, det er det du selv som gjør.

Skrevet

Hei!

Men jeg har ikke symptomer lenger!

Jeg sier jo jeg har forstått det nå og jeg har lest i dag en bok på 242 sider som heter "Kroppsspråkets makt" av Live Bressendorf Lindseth.

Jeg har ikke lenger symptomer på asperger syndrom.

''Men jeg har ikke symptomer lenger!''

Jo det har du, og det er det veldig mange som har kommentert. Det du ikke har akkurat nå er særlig stor grad av selvinnsikt, og jeg ville heller satset på å jobbet med det samme med din psykiater, enn å bruke energi på å prøve å overbevise oss eller andre at du ikke har AS.

Skrevet

Jo det har du, og det er det veldig mange som har kommentert. Det du ikke har akkurat nå er særlig stor grad av selvinnsikt, og jeg ville heller satset på å jobbet med det samme med din psykiater, enn å bruke energi på å prøve å overbevise oss eller andre at du ikke har AS.

Sjekk det jeg skrev helt nederst i denne tråden 22.04 om programmering av reaksjoner, kroppspråk og svar. Er du enig med meg i at dette er beskrivende og et tydelig tegn på symptomer på AS? Du er flinkere enn meg til å formulere deg til trådstarter enn meg, så du må gjerne supplere meg, hvis du er enig.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Sjekk det jeg skrev helt nederst i denne tråden 22.04 om programmering av reaksjoner, kroppspråk og svar. Er du enig med meg i at dette er beskrivende og et tydelig tegn på symptomer på AS? Du er flinkere enn meg til å formulere deg til trådstarter enn meg, så du må gjerne supplere meg, hvis du er enig.

Det du skriver tror jeg er riktig, men symtomer og funksjonnivå kan bedres.

''Intervensjoner rettes mot å bedre symptomer og funksjonsnivå. En viktig bærebjelke i behandling er atferdsterapi med fokus på spesifikke svekkelser som dårlig kommunikasjonsferdigheter, tvangspregede eller repeterende rutiner, samt fysisk klossethet. [7]. De fleste opplever bedring over tid, men vanskeligheter med kommunikasjon, sosial tilpasning og mestring av å leve selvstendige liv fortsetter i voksen alder. [4] Det har blitt hevdet at tilstanden er en forskjell, heller enn at det er en funksjonshemming som må behandles eller kureres. [8]''

Skrevet

Hei!

Ja takk.

Men jeg skjønner ikke hvordan man kan merke det på det jeg skriver? Jeg er jo bare ærlig med hvem som hjelper meg og hvordan ting er.

Hva mener Tony Attwood med at han avslører i mail at denne personen har asperger syndrom??

Jeg kan gi deg ett eksempel fra denne tråden der jeg syns du skriver annerledes enn personer som ikke har asberger: ''Men jeg har ikke symptomer lenger! Jeg sier jo jeg har forstått det nå og jeg har lest i dag en bok på 242 sider som heter "Kroppsspråkets makt" av Live Bressendorf Lindseth'' Det høres kanskje litt rart ut, men de uten asberger ville ikke oppgitt et helt nøyaktig antall sider på en bok de hadde lest slik du gjør. Det nøyaktige sidetallet har ikke relevans for bokens kvalitet som kunnskapskilde, og din setning blir derfor stående i kontrast til utsagnet om at du ikke har symptomer lenger.

Mvh

Skrevet

Jeg er helt enig, det er akkurat slik jeg har forstått det også etter å ha lest en del om AS på nettet.

Skrevet

''Intervensjoner rettes mot å bedre symptomer og funksjonsnivå. En viktig bærebjelke i behandling er atferdsterapi med fokus på spesifikke svekkelser som dårlig kommunikasjonsferdigheter, tvangspregede eller repeterende rutiner, samt fysisk klossethet. [7]. De fleste opplever bedring over tid, men vanskeligheter med kommunikasjon, sosial tilpasning og mestring av å leve selvstendige liv fortsetter i voksen alder. [4] Det har blitt hevdet at tilstanden er en forskjell, heller enn at det er en funksjonshemming som må behandles eller kureres. [8]''

Når du skriver dette med fysisk klossethet, så falt muligens noen brikker på plass ift en kollega av meg. Det har vært "noe" ved ham så lenge jeg har kjent ham (i 4-5 år), men jeg har ikke klart å sette helt fingeren på hva det er.

I det daglige fungerer han ypperlig i jobben sin, som går ut på systematisk datakontroll, men også veiledning av kunder ift først og fremst innlogging og bruke en nettportal.

Han er klossete fysisk, men trenger ikke bruke det i jobben. Ser det imidlerti når han går, eller når vi skal rydde eller sjaue litt på lageret...

Han er usikker ift fremmede, men fungerer godt sammen med de han kjenner.

Mulig det er AS han har - men han fungerer i alle fall veldig godt med den jobben han har, med logikk og systematikk. Er nok verre for ham sosialt sett privat, tror jeg.

Skrevet

''Det du skriver tror jeg er riktig, men symtomer og funksjonnivå kan bedres.''

Jeg er helt enig i at funksjonsnivå kan bedres. Jeg er forsåvidt også enig i at symptomene kan bli mindre synlig fordi personen med AS kan tillære seg hvordan man skal oppføre seg og hva man skal si i bestemte situasjoner. Men det betyr ikke at man blir bedre av AS. For oss som ikke har AS så kommer våre reaksjoner på hva vi skal si og gjøre helt naturlig, og det vil det ikke gjøre for en person med AS selv om personen har klart å lære seg det.

Skrevet

Jeg kan gi deg ett eksempel fra denne tråden der jeg syns du skriver annerledes enn personer som ikke har asberger: ''Men jeg har ikke symptomer lenger! Jeg sier jo jeg har forstått det nå og jeg har lest i dag en bok på 242 sider som heter "Kroppsspråkets makt" av Live Bressendorf Lindseth'' Det høres kanskje litt rart ut, men de uten asberger ville ikke oppgitt et helt nøyaktig antall sider på en bok de hadde lest slik du gjør. Det nøyaktige sidetallet har ikke relevans for bokens kvalitet som kunnskapskilde, og din setning blir derfor stående i kontrast til utsagnet om at du ikke har symptomer lenger.

Mvh

Veldig godt poeng!

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Når du skriver dette med fysisk klossethet, så falt muligens noen brikker på plass ift en kollega av meg. Det har vært "noe" ved ham så lenge jeg har kjent ham (i 4-5 år), men jeg har ikke klart å sette helt fingeren på hva det er.

I det daglige fungerer han ypperlig i jobben sin, som går ut på systematisk datakontroll, men også veiledning av kunder ift først og fremst innlogging og bruke en nettportal.

Han er klossete fysisk, men trenger ikke bruke det i jobben. Ser det imidlerti når han går, eller når vi skal rydde eller sjaue litt på lageret...

Han er usikker ift fremmede, men fungerer godt sammen med de han kjenner.

Mulig det er AS han har - men han fungerer i alle fall veldig godt med den jobben han har, med logikk og systematikk. Er nok verre for ham sosialt sett privat, tror jeg.

Det har falt noen brikker på plass for meg også:-)

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

''Det du skriver tror jeg er riktig, men symtomer og funksjonnivå kan bedres.''

Jeg er helt enig i at funksjonsnivå kan bedres. Jeg er forsåvidt også enig i at symptomene kan bli mindre synlig fordi personen med AS kan tillære seg hvordan man skal oppføre seg og hva man skal si i bestemte situasjoner. Men det betyr ikke at man blir bedre av AS. For oss som ikke har AS så kommer våre reaksjoner på hva vi skal si og gjøre helt naturlig, og det vil det ikke gjøre for en person med AS selv om personen har klart å lære seg det.

Nei, man kan ikke bli bedre av AS, men symtomene kan bedres slik at de fungerer bedre.

Jeg tror vi er enige:-)

Skrevet

Nei, man kan ikke bli bedre av AS, men symtomene kan bedres slik at de fungerer bedre.

Jeg tror vi er enige:-)

Det tror jeg og :-)

Skrevet

Det har falt noen brikker på plass for meg også:-)

Har du link til det du quotet fra i stad?

Jeg har merket enorm bedring i forhold til trygghet og selvsikkerhet for kollegaen min. Da han kom til oss, var han ikke vant med å omgås folk tror jeg, og hadde mange fakter og rare måter å si ting på.

Nå tenker jeg ikke ofte på ham som spesiell, og er blitt veldig glad i ham som kollega og menneske. Og jeg ser at han er den beste vi kunne hatt i nettopp den stillingen han har.

Men når jeg ser ham gå til bussen, ser jeg at han går stivt og ubalansert.

Vel - nå ble det litt digresjon her. Men fint om du gir meg den linken.

Skrevet

Hei!

Ja takk.

Det syns jeg også høres ut som et mysterium.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Har du link til det du quotet fra i stad?

Jeg har merket enorm bedring i forhold til trygghet og selvsikkerhet for kollegaen min. Da han kom til oss, var han ikke vant med å omgås folk tror jeg, og hadde mange fakter og rare måter å si ting på.

Nå tenker jeg ikke ofte på ham som spesiell, og er blitt veldig glad i ham som kollega og menneske. Og jeg ser at han er den beste vi kunne hatt i nettopp den stillingen han har.

Men når jeg ser ham gå til bussen, ser jeg at han går stivt og ubalansert.

Vel - nå ble det litt digresjon her. Men fint om du gir meg den linken.

Den ligger i første innlegget mitt :-)

Skrevet

Hei!

Ja jeg sier jo jeg jobber med saken.

Dessuten skal jeg si deg det at ingen av dere klarer å si noe som overbeviser meg om at jeg tar feil.

Og selvfølgelig må jeg spørre om det er riktig eller ikke å si "drite i", jeg hører mennesker si det, men bruker det ikke selv og tenkte det derfor var greit og avklare dette slik at jeg nettopp ikke gjør noe feil.

Det er å ta hensyn til andre!

Skrevet

Mange mennesker blir feildiagnostisert. Derfor er jeg sikker på man kan få en ny diagnose, eventuelt en ny vurdering som avkrefter en slik diagnose. Dersom man har en form for lidelse eller lyte eller annerledeshet, har man denne like fullt om man er diagnostisert for den eller ikke. Og har man den ikke, så har man den ikke selv om man er diagnostisert med den. Det er da vel bare fagfolk som leser legejournalen din? Hvis diagnosen din sto tatovert i pannen din, hadde jeg hatt større forståelse for hvorfor du henger deg slik opp i å bli kvitt den. Slik det er nå, hvor diagnosen bare er bokstaver på et papir som er skjult for allmennheten, betyr ikke diagnosen annet enn at den muligens gir deg visse rettigher og hjelpetilbud og at du kan få en større innsikt i og forståelse av deg selv slik at du kan gjøre det beste ut av livet ditt.

Skrevet

''Det var det jeg fryktet at ingen kan forklare meg det så jeg skjønner det.''

Det er vanskelig å forklare hva det er med måten du uttrykker deg på, som gjør at du skiller deg ut. Jeg tror det bl.a. er følgende:

*du er veldig opptatt av hva mannen din og psykiateren mener, og ønsker og prøver å mene det samme som dem i mange tilfeller.

*du oppfatter andres væremåte og utsagn på en tillært måte. Med det mener jeg at du har lest at dette betyr noe eksakt, og med en slik reaksjon/utsagn, "skal" du reagere/svare på en bestemt måte. Litt "robot-aktig" eller som om en programmerer et dataprogram til å gjøre A dersom Z inntreffer, til å gjøre B dersom X inntreffer. Forstår du?

''Jeg skjønner at det ikke er lett, men jeg skulle ønske noen klarte det, da skulle jeg straks endre skrivestil litt.''

Men kjære deg, Madelenemie! Vi ønsker jo ikke at du skal forandre skrivestil. Du sier du er 100% ærlig, og det tror jeg du er. Dersom du skriver annerledes, vil jo ikke innleggene dine reflektere hvem du egentlig er, bare en person du ønsker å likne....

Hei!

Utrolig at du merket det:)

Jeg er ikke så robot-aktig som en del menn med asperger, men jeg er det litt likevel, men min mann sier man nok må leve med meg for riktig å forstå det.

Jeg spør han om mange ting, fordi jeg lager nå "nye/egne" systemer for hva jeg skal si og gjøre når. Og min mann sier nettopp litt som du, Det er som om jeg programmerer, ja jeg har gjort det hele livet, men nå med 2 stk mennesker å spørre kan jeg gjøre det bedre enn noen gang.

Før skjønte jeg ikke at jeg måtte lytte til andres råd, nå som jeg gjør det, ser jeg nytten av dette. Feks bare her med alle dere, dere gir meg faktisk noen råd og tanker dere nok ikke alltid er klar over. Jeg vet ikke? Men det er samtidig mye dere vet som jeg ikke vet!

Jeg er sliten nå, jeg har bakt 4 brett meg muffins og 6 brett med boller. Og på muffinsene skal jeg ha dinosaurer, for jeg liker dinosaurer veldig godt. Derfor blir det mye rot i skrivingen min nå.

Skrevet

Mange mennesker blir feildiagnostisert. Derfor er jeg sikker på man kan få en ny diagnose, eventuelt en ny vurdering som avkrefter en slik diagnose. Dersom man har en form for lidelse eller lyte eller annerledeshet, har man denne like fullt om man er diagnostisert for den eller ikke. Og har man den ikke, så har man den ikke selv om man er diagnostisert med den. Det er da vel bare fagfolk som leser legejournalen din? Hvis diagnosen din sto tatovert i pannen din, hadde jeg hatt større forståelse for hvorfor du henger deg slik opp i å bli kvitt den. Slik det er nå, hvor diagnosen bare er bokstaver på et papir som er skjult for allmennheten, betyr ikke diagnosen annet enn at den muligens gir deg visse rettigher og hjelpetilbud og at du kan få en større innsikt i og forståelse av deg selv slik at du kan gjøre det beste ut av livet ditt.

Hei!

Ja det er rettighetene som er fordelen kan man si, men jeg viste lite om disse før en dame opplyste meg om det.

Det kjeder meg og jeg klarer ikke holde oversikt over sånt, men nettopp det er min mann flink på.

Det er vanskelig å gjøre ting man ikke er interessert i.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...