Gå til innhold

Fjerne diagnose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det du skriver tror jeg er riktig, men symtomer og funksjonnivå kan bedres.

''Intervensjoner rettes mot å bedre symptomer og funksjonsnivå. En viktig bærebjelke i behandling er atferdsterapi med fokus på spesifikke svekkelser som dårlig kommunikasjonsferdigheter, tvangspregede eller repeterende rutiner, samt fysisk klossethet. [7]. De fleste opplever bedring over tid, men vanskeligheter med kommunikasjon, sosial tilpasning og mestring av å leve selvstendige liv fortsetter i voksen alder. [4] Det har blitt hevdet at tilstanden er en forskjell, heller enn at det er en funksjonshemming som må behandles eller kureres. [8]''

Hei!

Ja jeg vil gjøre oppmerksom på at jeg dro alene til India og jobbet i slumen, jeg dro alene til Tyskland og bodde i et fellesskap i et kloster osv... Jeg ble irritert og gikk alene mot sarajevo mens det var krig, for så å "legge press" på de andre som ventet og ventet i alle kjedsommelighet på at frontlinjen skulle roe seg. Jeg hadde ikke kommet dit for å "kanskje" kjøre inn til Sarajevo med mat, jeg hadde kommet for å gjøre det, uansett, krig, forverring osv...

Jeg er ikke er uselvstendig person, jeg er faktisk kjent for å gjøre ting ingen andre tørr. Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke er så redd av meg når jeg burde være redd, jeg lurer på om det er fordi jeg bare kan ha en tanke i hodet på en gang. Når jeg har et mål, noe jeg har bestemt meg for, gjør jeg det, uansett hva alle andre måtte mene og si!

Det har sine fordeler og sine ulemper.

• Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

31

• Mary Poppins

11

• frosken

4

• jubalong70

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hei!

Ja jeg sier jo jeg jobber med saken.

Dessuten skal jeg si deg det at ingen av dere klarer å si noe som overbeviser meg om at jeg tar feil.

Og selvfølgelig må jeg spørre om det er riktig eller ikke å si "drite i", jeg hører mennesker si det, men bruker det ikke selv og tenkte det derfor var greit og avklare dette slik at jeg nettopp ikke gjør noe feil.

Det er å ta hensyn til andre!

Stahet er vel også et symptom på AS så det overrasker ikke at du er overbevist om at vi tar feil.

Jeg ville stolt på oss når vi sier at det er ganske tydelig utifra innleggene dine at du har AS i en eller annen grad. Du har til og med fått eksempler også. Du skiller deg ut i forhold til hvordan andre her inne skriver, og hvordan du tenker.

Jeg må også innrømme at etter å ha lest det du har skrevet de siste to dagene, så virker det på meg som om du er hardere rammet av AS enn jeg først trodde. Men jeg er ingen lege, så jeg sier bare det jeg har observert.

Sånn, nå er det natta for min del. Håper du får en god natt søvn :-)

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Hei!

Ja jeg vil gjøre oppmerksom på at jeg dro alene til India og jobbet i slumen, jeg dro alene til Tyskland og bodde i et fellesskap i et kloster osv... Jeg ble irritert og gikk alene mot sarajevo mens det var krig, for så å "legge press" på de andre som ventet og ventet i alle kjedsommelighet på at frontlinjen skulle roe seg. Jeg hadde ikke kommet dit for å "kanskje" kjøre inn til Sarajevo med mat, jeg hadde kommet for å gjøre det, uansett, krig, forverring osv...

Jeg er ikke er uselvstendig person, jeg er faktisk kjent for å gjøre ting ingen andre tørr. Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke er så redd av meg når jeg burde være redd, jeg lurer på om det er fordi jeg bare kan ha en tanke i hodet på en gang. Når jeg har et mål, noe jeg har bestemt meg for, gjør jeg det, uansett hva alle andre måtte mene og si!

Det har sine fordeler og sine ulemper.

''Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke er så redd av meg når jeg burde være redd, jeg lurer på om det er fordi jeg bare kan ha en tanke i hodet på en gang''

Ja, det er godt mulig.

Skrevet

''Det du skriver tror jeg er riktig, men symtomer og funksjonnivå kan bedres.''

Jeg er helt enig i at funksjonsnivå kan bedres. Jeg er forsåvidt også enig i at symptomene kan bli mindre synlig fordi personen med AS kan tillære seg hvordan man skal oppføre seg og hva man skal si i bestemte situasjoner. Men det betyr ikke at man blir bedre av AS. For oss som ikke har AS så kommer våre reaksjoner på hva vi skal si og gjøre helt naturlig, og det vil det ikke gjøre for en person med AS selv om personen har klart å lære seg det.

Hei!

Det har du litt rett i.

Jeg tenker alltid før jeg reagerer, det er som om veien alltid går om hjernen min, da kan jeg få forsinket respons i en situasjon,

Feks når noen smiler, så må jeg tenke litt først, slik at mitt smil henger litt etter kan man si,

Jeg leste om disse mikrosekundene av forsinkelse i dag i den boken om kroppsspråk og den er ikke for mennesker med asperger, men skrevet for mennesker som vil bedre sine sosiale evner og vite hvordan man best mulig bør sitte, stå, ha hendene, se osv....

Hvis man tenker slik, ørlite grann for lenge, kan dette bli oppfattet feil av mennesker, som om man ikke riktig er til stedet og noe annet jeg ikke husker eller orker å forklare nå for jeg er så sliten.

Dette vil nok være det vanskeligste for meg, at følelsene ikke skal ta veien om tankene først, hvis dere forstår hva jeg mener.

Skrevet

Stahet er vel også et symptom på AS så det overrasker ikke at du er overbevist om at vi tar feil.

Jeg ville stolt på oss når vi sier at det er ganske tydelig utifra innleggene dine at du har AS i en eller annen grad. Du har til og med fått eksempler også. Du skiller deg ut i forhold til hvordan andre her inne skriver, og hvordan du tenker.

Jeg må også innrømme at etter å ha lest det du har skrevet de siste to dagene, så virker det på meg som om du er hardere rammet av AS enn jeg først trodde. Men jeg er ingen lege, så jeg sier bare det jeg har observert.

Sånn, nå er det natta for min del. Håper du får en god natt søvn :-)

Hei!

Ja noen har også sagt det til meg før,

men jeg syns det er rart fordi jeg er i motsetning til mange med asperger, gift, tar utdanning, samarbeider med min mann osv osv...

Ja jeg er sta, veldig, men det har bedret seg betraktelig etter at jeg traff min psykiater.

Skrevet

''Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke er så redd av meg når jeg burde være redd, jeg lurer på om det er fordi jeg bare kan ha en tanke i hodet på en gang''

Ja, det er godt mulig.

:)

Ja det er ulempen ved meg, jeg ville like å kunne gjøre to ting på en gang:)

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Ja det er ulempen ved meg, jeg ville like å kunne gjøre to ting på en gang:)

Eller du blir kanskje så opphengt i ting at du ikke tenker konsekvenser?

Skrevet

Hei!

Ja noen har også sagt det til meg før,

men jeg syns det er rart fordi jeg er i motsetning til mange med asperger, gift, tar utdanning, samarbeider med min mann osv osv...

Ja jeg er sta, veldig, men det har bedret seg betraktelig etter at jeg traff min psykiater.

''men jeg syns det er rart fordi jeg er i motsetning til mange med asperger, gift, tar utdanning, samarbeider med min mann osv osv...''

Jeg trodde ikke det var så uvanlig å leve et helt normalt liv med AS slik som du gjør :-)

Skrevet

Når du skriver dette med fysisk klossethet, så falt muligens noen brikker på plass ift en kollega av meg. Det har vært "noe" ved ham så lenge jeg har kjent ham (i 4-5 år), men jeg har ikke klart å sette helt fingeren på hva det er.

I det daglige fungerer han ypperlig i jobben sin, som går ut på systematisk datakontroll, men også veiledning av kunder ift først og fremst innlogging og bruke en nettportal.

Han er klossete fysisk, men trenger ikke bruke det i jobben. Ser det imidlerti når han går, eller når vi skal rydde eller sjaue litt på lageret...

Han er usikker ift fremmede, men fungerer godt sammen med de han kjenner.

Mulig det er AS han har - men han fungerer i alle fall veldig godt med den jobben han har, med logikk og systematikk. Er nok verre for ham sosialt sett privat, tror jeg.

Hei!

Jeg kjenner ingen asperger menn som er klossete unntatt min fysikk-foreleser, det er bare 10 % som er motorisk klossete sa min psykiater. Jeg tenkte en stund jeg ikke hadde asperger fordi jeg jo er grasiøs og det stemmer ikke med bøkene, men det er vel forskjellig. Da forklarte min psykiater at dette var også helt normalt.

Jeg er feks ikke flink i ballett, jeg får ikke til å koordinere bevegelsene når en danselærer instruerer, jeg må bli ført og det har jo ingen tid til. Derfor sluttet jeg for 10 år siden, orker ikke mer, kan danse for meg selv.

Skrevet

''men jeg syns det er rart fordi jeg er i motsetning til mange med asperger, gift, tar utdanning, samarbeider med min mann osv osv...''

Jeg trodde ikke det var så uvanlig å leve et helt normalt liv med AS slik som du gjør :-)

Skrevet

Hei!

det jeg vel prøver på er å forklare for deg at jeg ikke er noe skoleeksempel lenger på asperger syndrom. Jeg var et skoleeksempel, i følge min psykiater, men jeg er ikke det nå lenger for jeg jobber veldig hardt hvis du ikke har oppdaget det med det sosiale.

Jeg har så mye morsomt og innlært å si til mennesker når jeg møter dem at jeg nesten kan bli lattermild, og det er det ikke bare jeg som blir til og med min psykiater ler hjertelig av de lure setningene hun har gitt meg som fungerer helt til sin hensikt:)

Skrevet

Hei!

Og god natt:)

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Hei!

det jeg vel prøver på er å forklare for deg at jeg ikke er noe skoleeksempel lenger på asperger syndrom. Jeg var et skoleeksempel, i følge min psykiater, men jeg er ikke det nå lenger for jeg jobber veldig hardt hvis du ikke har oppdaget det med det sosiale.

Jeg har så mye morsomt og innlært å si til mennesker når jeg møter dem at jeg nesten kan bli lattermild, og det er det ikke bare jeg som blir til og med min psykiater ler hjertelig av de lure setningene hun har gitt meg som fungerer helt til sin hensikt:)

''Jeg har så mye morsomt og innlært å si til mennesker når jeg møter dem at jeg nesten kan bli lattermild, og det er det ikke bare jeg som blir til og med min psykiater ler hjertelig av de lure setningene hun har gitt meg som fungerer helt til sin hensikt:)''

Og der blir det jo bare enda mer tydelig at du har Asperger. Det morsomme du har å si er innlært. Det kommer altså ikke naturlig.

Skrevet

Eller du blir kanskje så opphengt i ting at du ikke tenker konsekvenser?

Hei!

ja absolutt, tror du det er det det er?

Min mann sier jeg ikke eier normal frykt, og jeg ser han har rett, det jeg bestemmer gjør jeg,

Lurer på om det er bra eller dårlig, jeg må kanskje spørre min psykiater. Dette har jeg aldri nevnt hun vet ikke at jeg har vært i krigen tror jeg.

Jeg ble så sint på en serbisk grensevakt som var høy og stor, jeg ble rasende fordi han ødela noe mat for å tøffe seg, men han ble så forskrekket at han lot vår bil kjøre. det har skjedd mange ganger lignende ting. Men jeg er ikke så høy vet du, ca 1.55 slik at da blir nok sikkert noen mennesker veldig sjokkerte, eller noe sånt? Jeg kan bli veldig sint hvis noen gjør urett mot andre mennesker, da tenker jeg ikke, men går rett på. heldigvis er jeg mest hjemme, det er kanskje bra. Jeg har nemmelig mange prinsipper jeg lever etter, men min mann er enig, slik at da går det an. Jeg kan hjelpe mennesker, men så vil jeg ikke ha mer med dem å gjøre, det blir fort for mye for meg.

Skrevet

''Jeg har så mye morsomt og innlært å si til mennesker når jeg møter dem at jeg nesten kan bli lattermild, og det er det ikke bare jeg som blir til og med min psykiater ler hjertelig av de lure setningene hun har gitt meg som fungerer helt til sin hensikt:)''

Og der blir det jo bare enda mer tydelig at du har Asperger. Det morsomme du har å si er innlært. Det kommer altså ikke naturlig.

Hei!

Ja jeg vet jeg har asperger, men den er i ferd med å bli borte og inni mellom ser jeg ikke noe asperger i meg selv lenger.

Det viktigste er ikke å ta fra meg håpet om at jeg kan bli helt kvitt min asperger, jeg jobber så hardt.

Jeg mente ikke at jeg sier morsomme ting for å more andre, jeg mente morsomme ting for meg, men ikke for andre, min psykiater ler bare fordi, ja nei jeg vet ikke, det er jo hennes setninger en stor del av dem.

Kanskje hun bare syns det er morsomt at jeg kopierer dem så akkurat og ordrett, jeg vet ikke.

Jeg har nok litt asperger igjen enda, men jeg skal snart bli mer eller mindre helt kvitt den og det håpet må jo ingen ta fra meg.

Men av tråden ser jeg at jeg kanskje dessverre har mer asperger enn jeg trodde, men i morgen skal jeg snakke med min psykiater omdet så får jeg se hva hun sier om saken.

Skrevet

Det har falt noen brikker på plass for meg også:-)

Hei!

Hvilke brikker?

Gjest Anonym nå ja
Skrevet

Hei!

Hvilke brikker?

Pst. Kan du ta en titt på innlegget til deg over her?

Skrevet

''jeg jobber jo for harde livet med å lære det jeg ikke er flink på'' Det er jo kjempebra, fortsett med det:)

''og målet mitt er jo å bli kvitt asperger syndrom'' Ut fra alt du har skrevet her inne tror jeg du hadde fått det bedre om du satte deg som mål å lære deg å leve med asberger istedefor.

Mvh

Hei!

ja jeg prøver det, men ingen vet hvordan det er å ikke få til det jeg ser andre får til.

Min psykiater sier det er normalt å få en slik tvil om man har asperger når man føler at det sosiale går bedre, slik at kanskje må jeg bare få ha tvilen min.

Dessuten er jeg omgitt av min vellykkede mann, som får til så mye av det jeg jobber med og alt er helt automatisk. Det ser fint ut å være sånn, jeg ser andre er sånn også, og jeg vil i det minste få det litt til.

Skrevet

Det syns jeg også høres ut som et mysterium.

Skrevet

Jeg kan gi deg ett eksempel fra denne tråden der jeg syns du skriver annerledes enn personer som ikke har asberger: ''Men jeg har ikke symptomer lenger! Jeg sier jo jeg har forstått det nå og jeg har lest i dag en bok på 242 sider som heter "Kroppsspråkets makt" av Live Bressendorf Lindseth'' Det høres kanskje litt rart ut, men de uten asberger ville ikke oppgitt et helt nøyaktig antall sider på en bok de hadde lest slik du gjør. Det nøyaktige sidetallet har ikke relevans for bokens kvalitet som kunnskapskilde, og din setning blir derfor stående i kontrast til utsagnet om at du ikke har symptomer lenger.

Mvh

Hei!

ja der har du rett!

Jeg har nok altså derfor Asperger Syndrom,

Huff jeg vet det jeg oppgir alltid sidetall, datoer, klokkeslett ned til minutter, slik at det skjønner jeg.

Men da kan jeg for å virke mer upåfallende la være? Men for meg er det så viktig syns jeg at de jeg var på sommerferie med stod opp kl 06.08 når vi avtalte at de skulle stå opp kl 06.00, det er mange flere klokkeslett jeg kunne gi deg, men jeg skjønner poenget.

Ja og nå begynner jeg å lure selv, kanskje jeg virkelig bare da har asperger syndrom for alltid, .....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...