Gå til innhold

Å jobbe på institusjon for barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kikker litt på jobbannonser og vurderer å søke på stilling som miljøterapeut. Det er en institusjon med barn som har alvorlige psykiske vansker. Hva vil det egentlig si? Eneste kvalifikasjon som er nevnt er at man bør ha jobbet med barn tidligere og gjerne også i institusjon. Derfor lurer jeg på hvor psyke barna er. Som miljøterapeut har man vel ikke så mye med selve behandlingen å gjøre, men man bør vel ha litt innsikt i hvilke problemer barnet har? Og til slutt, hvor mye tjener en miljøterapeut på en sånn institusjon?

Skrevet

De fleste institusjoner for barn og unge har store behov for vikarer. Vikarene arbeider ofte mer enn de som er fast ansatt, men har vanligvis mindre ansvar og derfor en mye mindre arbeidsbelastning. Ring til stedene du vurderer, spør om du kan få komme med cven din til dem og forklar at du ønsker vikartimer fordi du vurderer dette som et framtidig yrke.

En miljøterapeut er en potet som skal kunne absolutt alt. Du skal ha peiling på terapi, på atferdsvansker, en mengde diagnoser og faglige tilnærminger, lokale regler og rutiner, lover og rettighetsforskrifter, matlaging, "underholdning", vise omsorg, mestring av trusler og vold, og mye mer, men du får selvsagt tid til å sette deg inn i ting. Etter mitt skjønn er personlige egenskaper viktigere enn utdanning, men det har nå blitt svært vanskelig å få fast stilling uten relevant høyere utdanning.

Lønna varierer veldig etter turnus, arbeidsgiver og cven din, men med alle tilleggene kommer man godt ut. Mellom 400- og 500tusen vil være realistisk årslønn, alle tillegg tatt med i beregningen.

Skrevet

De fleste institusjoner for barn og unge har store behov for vikarer. Vikarene arbeider ofte mer enn de som er fast ansatt, men har vanligvis mindre ansvar og derfor en mye mindre arbeidsbelastning. Ring til stedene du vurderer, spør om du kan få komme med cven din til dem og forklar at du ønsker vikartimer fordi du vurderer dette som et framtidig yrke.

En miljøterapeut er en potet som skal kunne absolutt alt. Du skal ha peiling på terapi, på atferdsvansker, en mengde diagnoser og faglige tilnærminger, lokale regler og rutiner, lover og rettighetsforskrifter, matlaging, "underholdning", vise omsorg, mestring av trusler og vold, og mye mer, men du får selvsagt tid til å sette deg inn i ting. Etter mitt skjønn er personlige egenskaper viktigere enn utdanning, men det har nå blitt svært vanskelig å få fast stilling uten relevant høyere utdanning.

Lønna varierer veldig etter turnus, arbeidsgiver og cven din, men med alle tilleggene kommer man godt ut. Mellom 400- og 500tusen vil være realistisk årslønn, alle tillegg tatt med i beregningen.

Takk for utfyllende informasjon. Jeg skal ta en telefonrunde og forhøre meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...