Gå til innhold

Psykolog vant i lotto-ble frisk fra schizofreni

Anbefalte innlegg

Gjest Bedre på sikt?
Skrevet

Jeg har lest om psykologen Arnhild Lauveng som ble frisk etter årevis som schizofrenipasient.

Hvordan ble hun frisk? Noen som vet?

Som med så mye annet så har vel også behandlingsmetodene forandret seg i løpet av de senere årene? Hvilke metoder og typer behandling mener du NHD er de beste for å bli frisk?

Ved søk her på DOL fant jeg et svar du ga for en del år siden i tråden:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=2800500

Du skrev altså den gang at det er som å vinne i lotto å bli frisk? Altså faktisk ikke sjans i havet!

Har det siden den gang kommet nye tanker om sjansene for bedring?

Skrevet

Om du tenker over det... hvem er det egentlig som er Friske, her i samfunnet? Hvem er det som, la oss si i en alder av tredve f.eks., ikke har en eneste plage her i livet?

Poenget er at det ikke gir så mye mening å ville bli Frisk - en burde heller satse på skaffe seg et liv en er fornøyd med. Det behøver ikke bety remisjon. Kanskje er det greit å bruke medisiner? Kanskje er det greit å ikke jobbe? Kanskje er det greit å gå til støtteterapi en gang i uka? Det er individuelt.

Skrevet

Jeg er ingen ekspert men kjenner selv en som var veldig så syk og schizofrem. Han er i dag meget så velfungerende. Driver eget datafirma, kjører bil, familie og reiser innimellom rundt å holder foredrag om sin historie.

Gjest Bedre på sikt?
Skrevet

Jeg er ingen ekspert men kjenner selv en som var veldig så syk og schizofrem. Han er i dag meget så velfungerende. Driver eget datafirma, kjører bil, familie og reiser innimellom rundt å holder foredrag om sin historie.

Hei rose 23,

Vet du noe om hvordan han ble frisk? Og hva slags medsiner han brukte?

Skrevet

Hei rose 23,

Vet du noe om hvordan han ble frisk? Og hva slags medsiner han brukte?

Jeg kjenner ikke hele historien, medisiner og slikt. men det som hjalp han mest i følge han selv var at han flyttet inn i en kjeller leilighet til en utrolig snill og klok dame da han var 18 år og svært syk. Hun tok seg av han. Hjalp han å lage rutiner, lot han hjelpe henne med dyrene og "lærte" han å ikke høre på stemmene, skille hva som var hallusinasjoner og hva som var ekte. + a lot of love.

Skrevet

Schizofreni er ansett for en tung lidelse man har livet ut - forhåpentligvis med så god behandling at remisjonene varer lenge.

MEN ingen regel UTEN unntak. Kanskje er realiteten noe helt annet enn fagfolket tror? Kom igjen forskere, sier jeg!

Jeg hørte også om en som ble frisk av personlighetsforstyrrelse etter å ha vært alvorlig på tur, inn og ut av psykehuset her.

Det er få ting som ikke er totalt umulige.

Gjest bipoklara
Skrevet

psykiatri er jo ingen konkret vitenskap som nevnt tidligere. derfor kan en ikke forutsi om en person som er schizofren kan bli kurert.

Jeg tenker at noe av grunnen til at schizofrene ikke blir bedre/kurert kan være pga helsepersonell ikke forventer det og heller ikke gir dem muligheten til å komme seg igjen. Når ingen forventer at du skal bli bra, så blir du passiv og mister troen på fremtiden.

Nå vet jeg ikke så fryktelig mye om schizofreni. men folk som har vært psykotiske kan jo bli helt friske igjen. Så hvorfor ikke da schizofrene?

En annen mulighet er jo at denne damen har vært feildiagnostisert. Kanskje var det ikke schizofreni hun hadde men noe annet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...