Gå til innhold

Hvilken personlighetsforstyrrelse har jeg?

Anbefalte innlegg

Gjest Veldig privat
Skrevet

Jeg har lenge skjønt jeg har en slags sosial angst men har inntil nylig kommet fram til at det må være noe mer. Er ganske sikker på at det må dreie seg om en eller annen slags personlighetsforstyrrelse.

Så nå lurer jeg bare på om noen kan hjelpe meg til å foreslå hva jeg sliter med:

Jeg er 35 år og liker best å være for meg selv. Blir ”sliten” av å være sosial for lenge. De som ikke kjenner meg så godt, tror jeg er sosial fordi jeg er veldig imøtekommende og pratsom når jeg først er sosial. Bare ikke så lenge om gangen.

Bor alene og har en jobb der jeg først om fremst jobber selvstendig og ikke trenger å samarbeide med andre så mye.

Kan være veldig skiftende og ustabil i humøret om jeg må tilbringe tid med folk i flere dager på rad.

Har aldri hatt samboer og heller ingen lengre seriøse forhold. Passer alltid på å ha en viss avstand til folk jeg har nær. Har vanskelig for å gi av meg selv og er ikke flink til å gi andre oppmerksomhet. Forventer heller ingenting selv. Dette skyldes at jeg tidligere alltid innbilte meg at ingen likte meg. At jeg var kjedelig og uintressant som mennseske. Derfor trakk jeg meg før de ble ordenltig kjent med meg. Dette dårlige selvbilde utgjorde en selvoppfyllende profeti, som gjorde at jeg faktisk ble til en som folk har vanskelig for å like..

Har siden begynnelsen av 20-årene utviklet en ganske lav moral og har begått flere kriminelle handlinger som jeg aldri har blitt tatt for. Ingen andre enn meg vet om dette. Vet det er galt, men samvittigheten blir stadig lavere og hullet i sjelen blir større og større..

Var alenebarn som liten og er oppvokst med flotte omsorgsfulle og gode foreldre. Samt kristne og herlige besteforeldre. Hadde gode venner i barndommen, men var aldri populær og ble endel mobbet.

Angsten kom tydeligs frem i ungdomskolealder og har siden bare blitt verre og verre.

Hva feiler det meg?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg kan bare bedømme deg ut fra det du har skrevet.

Jeg tror ikke du har noen personlighetsforstyrrelse. Jeg tror derimot at du er meget introvert - innadvendt. Det er mulig at dette er så uttalt at det kan være en schizoid personlighetsforstyrrelse.

Du nevner på slutten en adferd som har trekk fra dyssosial pf, men dette alene er ikke tilstrekkelig til å sette en slik diagnose.

spesielt tilfelle
Skrevet

Hvis du liker å lese, veldig privat, så kanskje det kan være nyttig å se gjennom denne - og vurdere i hvor stor grad kommunikasjonsproblemer fungerer som forklaringsmodell for deg og ditt?

(Trenger ikke være personlighetsforstyrret eller sosialt tilbakestående for å føle seg utenfor og alene. Pass på å ikke sykeliggjøre deg selv mens du leter etter svar.)

"Hvordan opplever voksne med Asperger syndrom samtaler med andre, og hva hemmer og hva fremmer kommunikasjon?" http://www.duo.uio.no/publ/isp/2008/79571/master_endelig_produkt_2008_15.pdf

Gjest Veldig privat
Skrevet

Jeg kan bare bedømme deg ut fra det du har skrevet.

Jeg tror ikke du har noen personlighetsforstyrrelse. Jeg tror derimot at du er meget introvert - innadvendt. Det er mulig at dette er så uttalt at det kan være en schizoid personlighetsforstyrrelse.

Du nevner på slutten en adferd som har trekk fra dyssosial pf, men dette alene er ikke tilstrekkelig til å sette en slik diagnose.

Takk for at du forsøkte å gi meg et svar tross begrensede opplysninger. Hadde vel kanskje ikke forventet svar på dette innlegget og det er godt å føle seg tatt på alvor, selv om det bare dreier seg om et anonymt innlegg på DOL.

Aller best likte jeg forsåvidt at du ikke tror jeg har noen PF i det hele tatt, men bare er veldig innadvendt og "egen". Holder på denne jeg ;)

Gjest Veldig privat
Skrevet

Hvis du liker å lese, veldig privat, så kanskje det kan være nyttig å se gjennom denne - og vurdere i hvor stor grad kommunikasjonsproblemer fungerer som forklaringsmodell for deg og ditt?

(Trenger ikke være personlighetsforstyrret eller sosialt tilbakestående for å føle seg utenfor og alene. Pass på å ikke sykeliggjøre deg selv mens du leter etter svar.)

"Hvordan opplever voksne med Asperger syndrom samtaler med andre, og hva hemmer og hva fremmer kommunikasjon?" http://www.duo.uio.no/publ/isp/2008/79571/master_endelig_produkt_2008_15.pdf

Takk dette var spennende lesning:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...