Gå til innhold

Nhd/Madelenemie-Asperger

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym nå ja.
Skrevet

Jeg har hatt nær kontakt med en nabogutt i hele hans oppvekst. Han var nærmeste nabo og nærmeste venn med min sønn. De er like gamle og gikk i samme klasse.

Denne gutten slet med agresjon og ble mobbet på skolen. Han kom vel inn i en vond sirkel hvor de andre synes det var morsomt å mobbe han. Han ble mislikt av både foreldre og lærere og barnevernet har vært inne i bildet to ganger. Det var mye "styr" på skolen for moren hvor jeg ble den hun støttet seg til.

Jeg har alltid lurt på hva slags diagnose han kan ha, for jeg har skjønt at det må være noe, men jeg har tenkt Adhd. Jeg har også vært inne på tanken om det kan være Asperger, men slått det fra meg. Hjemme hos har jeg også sett agresjonen, men stort sett har det gått fint mellom han og min sønn. Min sønn er rolig av natur og derfor fungerte de bra sammen.

Jeg har lært mye av deg Madelene og lest en litt om Asperger etter at du begynte å skrive her og nå er jeg nesten sikker på at det er Asperger han har.

Jeg kan prøve å beskrive symtomene.

- Guttene begynte på fotball og der kunne man tydelig se at han slet med motorikken. Generelt kunne jeg se at han hadde dårlig motorikk. De begynte i korps og dette var også mislykket. Virket som han ikke hadde kontroll på det han gjorde.

Når vi var ute og gikk tur, kunne han plutselig si: - Nå har jeg gått 100 skritt.

Nå er det vanlig for gutter å være opptatt av dataspill, men hos han var det likevel spesielt. "Sims" sto i hodet på han konstant, når vi var på tur og i alle mulige sammenhenger. Han kunne plutselig oppsøke min datter i friminuttene og spørre om et eller annet som hadde med Sims å gjøre. Kanskje ikke dette virker så spesielt, men jeg synes han generelt hang seg opp i ting og ikke greide legge det fra seg. Spørsmålene om Sims kunne komme helt ut av det blå, mens vi egentlig snakket om noe helt annet.

Da han var yngre fikk jeg ikke øyekontakt med han. Jeg kunne prate til han, men han så meg ikke inn i øyne når han svarte.

Han hadde lese og skrivevansker. Skriften var uforståelig. Han skrev som ei "kråke" Dette hadde nok med motorrikken å gjøre. Han virket klossete. Han hadde også talefeil. Nå er han ungdom og har denne talefeilen fremdeles. Han kan ikke si R. Lenge skrev han L der det skulle være R.

I tidlig barneskolealder var han svært flink i matte. Guttene gjorde en del lekser sammen og denne gutten hadde svaret lenge før min sønn.

Senere snudde det, da gutten ikke lærte seg å stille opp stykkene. Han skrev ned svaret uten å vise utregningen. Han måtte også bruke en del av mattetimene til å få norskundervisning isteden.

Jeg bør kanskje få med at onkelen hans har autisme. Hardt angrepet. Jeg har også oppfattet at mor har problemer. Spesielt med aggresjon og hun henger seg også opp i ting, har sære interesser og prater nesten bare om dette.

Gutten har nå blitt religiøs og misjoner, skal bli prest og vil frelse andre. Når er det bare dette som gjelder.

Han og sønnen min har ikke lenger kontakt. Sønnen min sier at han gidder ikke før han har "vokst av seg" religiøsiteten.

Han har ikke vært vår nabo de siste årene, men vært her på besøk fra tid til annen før guttene ble uvenner. Han var blitt så voksen de siste årene. Høflig og grei når han kommer. Spør hvordan vi har det og hvordan det går med oss. På mange måter virker han mer voksen enn min sønn og prater som en voksen med oss.

Kan det være Asperger?

Skrevet

Ja, det er godt mulig.

Jeg er nok ikke noen tilhenger i å sette diagnoser på andre, men anta kan jeg jo. Slike tilstander er jo arvelig så vidt jeg vet, så jeg baserer mye av mitt "ja det er mulig" på denne.

Samtidig ønsker jeg å si at jeg kjenner noen litt yngre enn meg (er 29 selv) med asperger - som nå klarer seg meget fint med riktig tilrettelegging og støtte fra miljø/helsepersonell.

Gjest å så da?
Skrevet

Herregud. Alle kan passe inn i en diagnose om en leter...

Han kan like gjerne ha vært misbrukt, utsatt for vold, adhd eller blitt preget av mobbing og at ingen liker han.

Gjest Anonym nå ja
Skrevet

Herregud. Alle kan passe inn i en diagnose om en leter...

Han kan like gjerne ha vært misbrukt, utsatt for vold, adhd eller blitt preget av mobbing og at ingen liker han.

Siden jeg nå har kjent gutten siden han var 2 år og blitt innvolvert i hans problemer på flere måter, er det selvfølgelig interesant å finne ut av dette. Også for å kunne "lese han" bedre.

Skrevet

Hei!

ja det syns jeg jammen det høres ut som.

Jeg har sønner selv med asperger syndrom.

Jeg telte også antall skritt som barn, jeg lagde systemer av alt, det var systemer jeg var flink på.

Og faktisk leste jeg i en bok av professor Gildberg at mange aspergere er / blir religiøse:) Jeg er det , men ikke så ekstremt lenger, min ene sønn leser om alle verdens religioner og skal bli prest eller munk:)

Gjest Anonym nå ja.
Skrevet

Hei!

ja det syns jeg jammen det høres ut som.

Jeg har sønner selv med asperger syndrom.

Jeg telte også antall skritt som barn, jeg lagde systemer av alt, det var systemer jeg var flink på.

Og faktisk leste jeg i en bok av professor Gildberg at mange aspergere er / blir religiøse:) Jeg er det , men ikke så ekstremt lenger, min ene sønn leser om alle verdens religioner og skal bli prest eller munk:)

Da skal jeg nevne det for faren hans ved en passende anledning. Det er han som har tatt over ansvaret nå.

Tusen takk for svar Madelenemie. Jeg synes nesten det er litt tragisk at ingen har forstått dette før. Det er jo ikke så rart at gutten har slitt med aggresjon, hvis han hele tiden har følt seg misforstått av andre.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette kan helt klart være Asperger. Både adferden og farens sykdom taler for dette.

Gjest Anonym nå ja
Skrevet

Dette kan helt klart være Asperger. Både adferden og farens sykdom taler for dette.

Ikke farens sykdom, men onkelen.

Takk for svar:-)

Gjest Anonym nå ja
Skrevet

Ikke farens sykdom, men onkelen.

Takk for svar:-)

Altså bror til moren (moren som jeg også lurer på)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Altså bror til moren (moren som jeg også lurer på)

Ok. Beklager denne feilen. Den endrer dog ikke konklusjonen, men forklarer jo også hvorfor mor er rar.

Skrevet

Da skal jeg nevne det for faren hans ved en passende anledning. Det er han som har tatt over ansvaret nå.

Tusen takk for svar Madelenemie. Jeg synes nesten det er litt tragisk at ingen har forstått dette før. Det er jo ikke så rart at gutten har slitt med aggresjon, hvis han hele tiden har følt seg misforstått av andre.

Hei!

ja spesielt sier de at gutter med asperger kan være aggressive, mens jenter har vist en annen profil.

Men de utvikler sikkert andre vansker når de ikke får diagnose.

Ja det er rart ingen har oppdaget det eller gjort noe for det har jo blitt økt bevissthet på dette spesielt de siste årene.

Mine sønner sliter lite og flere lurer litt på om de kan ha asperger eller sier at det må være en liten grad. Men de er godt-fungerende, flinke på skolen osv... men jeg har alltid tilrettelagt for dem slik jeg selv aldri fikk, med ro, trygghet, nok hvile, sunn mat, faste rutiner, oppfølging med mer. Ikke alle barn får dette. samt at det at de har en mor med asperger gjør jo sitt til at jeg bedre enn andre foreldre som ikke har dette kan forstå og tilrettelegge på en mer optimal måte.

Vi har et nært forhold med mye åpenhet, slik lærer vi sammen verdien av å sette ord på følelser og dermed senkes vel den indre frustrasjon og indre aggresjon.

Jeg håper denne gutten kan få hjelp da :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...