Gå til innhold

Hva er egentlig stemmehøring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva vil det egentlig si å høre stemmer? Er det utelukkende f.eks. stemmer fra "Gud" eller "Satan", som snakker til en? Eller hvordan kan det være?

Selv opplever jeg at folk snakker om meg. Det er det sansene mine forteller meg. Er det en form for stemmehøring? Eller er det bare vrangforestillinger om at de gjør det?

Mulig jeg har spurt om dette før, men... vet ikke...

Gjest En tanke
Skrevet

At du tror folk snakker om deg, er vel mer paranoide forestillinger?

Tror ikke en tviler om man hører stemmer, da hører en det. Men kan jo være tankepåføring og, da kommer vel "stemmene" som tanker.

Håper du skal til psykiateren snart, du har mye å ta opp med han.

Skrevet

At du tror folk snakker om deg, er vel mer paranoide forestillinger?

Tror ikke en tviler om man hører stemmer, da hører en det. Men kan jo være tankepåføring og, da kommer vel "stemmene" som tanker.

Håper du skal til psykiateren snart, du har mye å ta opp med han.

Men jeg tror jo ikke folk snakker om meg... for det meste... er bare at det er det jeg "opplever" - er det sansene forteller meg...

Så da trodde jeg det var snakk om hallusinasjoner, ikke vrangforestillinger/paranoia...

Gleder meg til jeg skal til behandleren ja, men det blir ikke tid til å ta opp alt...

Takk for svar!

Gjest En tanke
Skrevet

Men jeg tror jo ikke folk snakker om meg... for det meste... er bare at det er det jeg "opplever" - er det sansene forteller meg...

Så da trodde jeg det var snakk om hallusinasjoner, ikke vrangforestillinger/paranoia...

Gleder meg til jeg skal til behandleren ja, men det blir ikke tid til å ta opp alt...

Takk for svar!

Men du er jo så flink til å skrive :-)

Kan du ikke skrive ned det du vil fortelle, dine tanker om ting?

Det er en fin måte å få sagt ting på, da får du sagt alt også.

Skrevet

Men du er jo så flink til å skrive :-)

Kan du ikke skrive ned det du vil fortelle, dine tanker om ting?

Det er en fin måte å få sagt ting på, da får du sagt alt også.

Joa, men det er jo ikke for psykiaterens sin skyld at jeg går dit... hehe. =)

De vet nok det meste om meg...

Problemet er at ikke jeg vet det meste om meg. =)

Så jeg må spørre og ta opp ting, slik at jeg kan lære. Men skal i alle fall ta opp dette med vrangforestillinger/paranoia versus pseudohallusinasjoner.

Etter alt jeg har lest så VET jeg at dette jeg sliter med er pseudohallusinasjoner. Det er hallusinasjoner man vet er uekte, dvs. at man vet man "hallusinerer"...

Det er ikke vrangforestillinger om jeg vet det bare er i mitt hode.

Helvete heller, nå ble jeg SINT. Kan ikke skjønne hvorfor NHD og psykiatrien jeg har vært i kontakt med har sagt og sier det er vrangforestillinger! Jeg vet da like godt som alle andre at jeg ikke er "spesiell" og at alle snakker om meg! Sannsynligvis er jeg et veldig "usynlig"! Ingenting påfallenede med meg, tror jeg!

Om jeg f.eks. sier: "folk baktaler meg" her på DOL... så er ikke det fordi jeg faktisk tror det! Det er for å teste realitetene! Dette burde oppegående psykiatere forstå. Altså har jeg ikke vrangforestillinger - bare "halveis".

Jeg er nok mer oppegående enn NHD tror!

Gjest En tanke
Skrevet

Joa, men det er jo ikke for psykiaterens sin skyld at jeg går dit... hehe. =)

De vet nok det meste om meg...

Problemet er at ikke jeg vet det meste om meg. =)

Så jeg må spørre og ta opp ting, slik at jeg kan lære. Men skal i alle fall ta opp dette med vrangforestillinger/paranoia versus pseudohallusinasjoner.

Etter alt jeg har lest så VET jeg at dette jeg sliter med er pseudohallusinasjoner. Det er hallusinasjoner man vet er uekte, dvs. at man vet man "hallusinerer"...

Det er ikke vrangforestillinger om jeg vet det bare er i mitt hode.

Helvete heller, nå ble jeg SINT. Kan ikke skjønne hvorfor NHD og psykiatrien jeg har vært i kontakt med har sagt og sier det er vrangforestillinger! Jeg vet da like godt som alle andre at jeg ikke er "spesiell" og at alle snakker om meg! Sannsynligvis er jeg et veldig "usynlig"! Ingenting påfallenede med meg, tror jeg!

Om jeg f.eks. sier: "folk baktaler meg" her på DOL... så er ikke det fordi jeg faktisk tror det! Det er for å teste realitetene! Dette burde oppegående psykiatere forstå. Altså har jeg ikke vrangforestillinger - bare "halveis".

Jeg er nok mer oppegående enn NHD tror!

''Jeg er nok mer oppegående enn NHD tror!''

Det er godt mulig. Jeg er ihvertfall mer oppegående enn psykologen spådde for meg, min fremtid var mørk og dyster. En skal ikke "ta alt for god fisk" som de sier, selv slike mennesker kan ta feil. Men på nettet er det jo enda verre å vite....

Lykke til iallefall :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...