Gå til innhold

Re: Angående tråd om narsissme. NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Re: Angående narsissme.

Du svarte på min tråd om narsissme:

''Ja, den kan bli klart mer fremtredende etter en narsissistisk krenkelse.''

Jeg spurte deg så:

''Kan du forklare hva du mener med "narsissistisk krenkelse" ?''

Du svarte med denne linken:

Det har vært fint om du kan forklare med egne ord med hva du mener med "narsissistisk krenkelse"...

Skrevet

Jeg tror NHD egentlig svarte på om psykiske problemer kunne forsterkes av narssissistisk krenkelse.

Slik jeg oppfattet spørsmålet ditt, lurte du på om en med narssissistisk pf ville få forsterket disse trekkene gjennom krenkelser.

Jeg tror svaret er ja på spørsmålet ditt. Mange er enige om at narssissisme kan ha årsak i manglende positiv identitetsoppbygging i oppveksten og at det er dette narssissisten kompenserer for i sin adferd senere. (Man kan forstå seg i hjel, men jeg finner likevel ingen formildende faktorer i en narssissists adferd - den er gjennomgående ødeleggende. Det sier jeg ut fra egen erfaring med en person jeg er nødt til å forholde meg til). Ut fra dette synes jeg det sier seg selv at dersom narssissisten blir krenket, vil disse trekkene forsterkes ytterligere.

Det er veldig sjelden at en med narssissistisk pf har selvinnsikt nok til å ønske å gjøre noe med sin adferd. Vanligvis tror visst disse menneskene at de er i sin fulle rett til å opptre som de gjør, noen av dem er til og med stolte over sine evner til å manipulere.

Den personen jeg refererte til over her har jeg bare måttet stemple som uhelbredelig for å skjerme meg selv og andre personer rundt. Dermed vet jeg at jeg rett og slett må pick my fights og ellers plastre de rundt og gi råd om hvordan takle h*n uten å gå på akkord med seg selv. Å gå i gang med stadige krangler er som å kaste bensin på bålet.

Jeg kjenner likevel en litt undring over deg, bananflue, som jeg har forstått lurer på om du har denne pf'en. Jeg trodde ikke disse menneskene var i stand til å tenke på seg selv på den måten, og skulle det være at dette faktisk er fremtredende trekk du har (jeg tror nemlig at de fleste av oss har trekkene, men greier å regulere det), så er jeg imponert over at du tar det fram og ønsker å granske det.

Lykke til

Skrevet

Jeg tror NHD egentlig svarte på om psykiske problemer kunne forsterkes av narssissistisk krenkelse.

Slik jeg oppfattet spørsmålet ditt, lurte du på om en med narssissistisk pf ville få forsterket disse trekkene gjennom krenkelser.

Jeg tror svaret er ja på spørsmålet ditt. Mange er enige om at narssissisme kan ha årsak i manglende positiv identitetsoppbygging i oppveksten og at det er dette narssissisten kompenserer for i sin adferd senere. (Man kan forstå seg i hjel, men jeg finner likevel ingen formildende faktorer i en narssissists adferd - den er gjennomgående ødeleggende. Det sier jeg ut fra egen erfaring med en person jeg er nødt til å forholde meg til). Ut fra dette synes jeg det sier seg selv at dersom narssissisten blir krenket, vil disse trekkene forsterkes ytterligere.

Det er veldig sjelden at en med narssissistisk pf har selvinnsikt nok til å ønske å gjøre noe med sin adferd. Vanligvis tror visst disse menneskene at de er i sin fulle rett til å opptre som de gjør, noen av dem er til og med stolte over sine evner til å manipulere.

Den personen jeg refererte til over her har jeg bare måttet stemple som uhelbredelig for å skjerme meg selv og andre personer rundt. Dermed vet jeg at jeg rett og slett må pick my fights og ellers plastre de rundt og gi råd om hvordan takle h*n uten å gå på akkord med seg selv. Å gå i gang med stadige krangler er som å kaste bensin på bålet.

Jeg kjenner likevel en litt undring over deg, bananflue, som jeg har forstått lurer på om du har denne pf'en. Jeg trodde ikke disse menneskene var i stand til å tenke på seg selv på den måten, og skulle det være at dette faktisk er fremtredende trekk du har (jeg tror nemlig at de fleste av oss har trekkene, men greier å regulere det), så er jeg imponert over at du tar det fram og ønsker å granske det.

Lykke til

''Jeg kjenner likevel en litt undring over deg, bananflue, som jeg har forstått lurer på om du har denne pf'en. Jeg trodde ikke disse menneskene var i stand til å tenke på seg selv på den måten, og skulle det være at dette faktisk er fremtredende trekk du har (jeg tror nemlig at de fleste av oss har trekkene, men greier å regulere det), så er jeg imponert over at du tar det fram og ønsker å granske det.''

Jeg har ikke fått diagnosen av spesialister...men jeg har funnet ut at jeg har denne personlighetsforstyrrelsen ved selvstudier og selvanalyse...

....og jeg skal kjempe med nebb og klør for å stagnere denne tærende personlighetsforstyrrelsen...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...