Gå til innhold

Har dere erf med å finne privat terapeut?

Anbefalte innlegg

Gjest bipoklara
Skrevet

jeg skal være erfaringskonsulent for noen ergoterapistudenter som skal ha praksis i psykiatrien. Vi skal snakke om empatisk kommunikasjon, og det var også et ønske om å snakke om hvordan en finner en privatpraktiserende terapeut.

Nå har jeg bare mine egne erfaringer å bidrag med. Mitt inntrykk er at det er veldig tilfeldig hva en ender opp med, eller om en ender opp med noe i det hele tatt. Jeg fikk null treff da jeg søkte terapeuter for noen år siden. Nå har jeg fått napp på to psykiateer med avtale. Alt jeg gjorde var å sende en kort mail, om de hadde ledig kapasitet. Så nå har jeg et luksusproblem kan en si.

Hva er deres erfaringer? Og har dere noen råd tips om hvordan man finner en (bra) terapeut? Og hva en IKKE bør gjøre når en skal søke etter psykolog/psykiater?

Skrevet

Det fins ingen regler for hva man bør gjøre eller ikke gjøre når man ønsker å komme i kontakt med en privatpraktiserende terapeut. Jeg syns du ordlegger deg på en noe forutinntatt og hånlig måte.

Det kan være lurt å skrive et brev der man presenterer seg selv, problematikken og hva man ønsker ut av behandlingen. Man må ha henvisning fra lege hvis man søker til en behandler som mottar refusjon.

Gjest bipoklara
Skrevet

Det fins ingen regler for hva man bør gjøre eller ikke gjøre når man ønsker å komme i kontakt med en privatpraktiserende terapeut. Jeg syns du ordlegger deg på en noe forutinntatt og hånlig måte.

Det kan være lurt å skrive et brev der man presenterer seg selv, problematikken og hva man ønsker ut av behandlingen. Man må ha henvisning fra lege hvis man søker til en behandler som mottar refusjon.

''Det fins ingen regler for hva man bør gjøre eller ikke gjøre når man ønsker å komme i kontakt med en privatpraktiserende terapeut. Jeg syns du ordlegger deg på en noe forutinntatt og hånlig måte.''

nei, det er ingen regler, men sikkert mange råd og tips.

Hva har jeg skrevet som gjør at du oppfatter det som hånlig?

Skrevet

''Det fins ingen regler for hva man bør gjøre eller ikke gjøre når man ønsker å komme i kontakt med en privatpraktiserende terapeut. Jeg syns du ordlegger deg på en noe forutinntatt og hånlig måte.''

nei, det er ingen regler, men sikkert mange råd og tips.

Hva har jeg skrevet som gjør at du oppfatter det som hånlig?

Privatpraktiserende terapeuter er bare mennesker. Og så vidt jeg vet ønsker de aller fleste av dem å gjøre en god jobb.

Jeg syns du og nhd sprer dårlig holdninger i denne saken.

Gjest bipoklara
Skrevet

Privatpraktiserende terapeuter er bare mennesker. Og så vidt jeg vet ønsker de aller fleste av dem å gjøre en god jobb.

Er NHD også med på denne tråden? Jeg har lest tråden min mange ganger og fatter ikke helt hva jeg skulle ha skrevet negativt om terapeuter bortsett fra at det kan være vanskelig å nå dem.

Jeg er ikke negativ til terapeuter, men det systemet som de er omgitt av. Det er for lite kontroll med hensyn til å luke ut de useriøse i forhold til de seriøse.

Skrevet

har du mensen og eupf eller.....

Gjest Moderator
Skrevet

har du mensen og eupf eller.....

Du har den senere tid gjentatte ganger blitt oppfordret til å slutte å poste denne typen kommentarer til andre brukere. Hvis du ikke er i stand til å vise alminnelig folkeskikk, så vil vi be deg om å ikke lenger benytte deg av doktoronline.no. Vi ønsker ikke at andre brukere skal utsettes for slik atferd fra din side.

Skrevet

Du har den senere tid gjentatte ganger blitt oppfordret til å slutte å poste denne typen kommentarer til andre brukere. Hvis du ikke er i stand til å vise alminnelig folkeskikk, så vil vi be deg om å ikke lenger benytte deg av doktoronline.no. Vi ønsker ikke at andre brukere skal utsettes for slik atferd fra din side.

catlin må også slutte da

Gjest mener jeg
Skrevet

catlin må også slutte da

Det er liksom 18årsgrense her på forumet. Kan en ikke annet enn oppføre seg som et lite barn bør en ikke være her.

Skrevet

Er NHD også med på denne tråden? Jeg har lest tråden min mange ganger og fatter ikke helt hva jeg skulle ha skrevet negativt om terapeuter bortsett fra at det kan være vanskelig å nå dem.

Jeg er ikke negativ til terapeuter, men det systemet som de er omgitt av. Det er for lite kontroll med hensyn til å luke ut de useriøse i forhold til de seriøse.

Jeg støtter meg litt til cathlin. Skriver du dette innlegget for å henge ut psykiatrien eller er det du skriver reelt? Det finns gode og mindre gode terapeuter, som det fins gode og mindre gode leger og ansatte i alle arenaer. Som regel må en prøve ut terapeuter for å se om terapien fungerer for deg. Du finner oversikt over privatpraktiserende, det er ikke sånn at de gjemmer seg bort. Desverre ser det ikke ut som om det er nok terapeuter spesielt i Oslo-området, og det er ikke den mest heldige ordningen at personer her må sende så mange søknader.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...