Gå til innhold

Kan jeg nekte å betale?

Anbefalte innlegg

Gjest frustret som f
Skrevet

Så frustrert. For nesten et år siden bestillte legen serequel depot tabletter etter råd fra overlegen på en psykiatrisk avdeling hvor jeg akkurat var utskrevet, hjemmesykepleien hentet dem ut og jeg tok dem i tre dager, men ble så kake av dem at jeg sluttet. Vet det har vært søkt om dekning, men fikk et avslag i posten i forrige uke og nå en regning på 6500 kr. Det er jævlig surt!

Kan jeg be dem som hentet dem ut eller bestillte dem i stedet for å betale? Jeg hadde aldri gått med på dette om jeg visste det var så dyrt!

Skrevet

Skrev ikke Shira at man fikk dekket alle hvite resepter etterat de har overskredet 1600 kr? Ring til Helfo og spør.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Som Dorthe sier så har jeg før snakket om en ordning om hvite resepter.

''Hvit resept

Du kan i noen tilfeller få delvis dekning av utgifter til medisiner på hvit resept gjennom den såkalte bidragsordningen.

Bidrag til helsetjenester

Det kan ytes bidrag til utgifter til helsetjenester som ellers ikke er dekket av folketrygden eller andre lover.Hvilke tjenester dette er fremgår av rundskriv til folketrygdlovens § 5-22. For noen bidragsformål er det særskilte regler med hensyn til hvor mye du selv må betale og hvor mye staten dekker. Dette gjelder - Medisiner ved assistert befruktning. Du må selv betale kr. 15.000, staten dekker det overskytende. - Prevensjonsmidler til kvinner mellom 16 og 20 år. Staten dekker kr. 100 per tre måneders forbruk. For dyrere prevensjonsmidler må du betale mellomlegget selv.

Type Sats

Grensen for bidrag kr. 1.600,-

''

http://helfo.no/privatperson/dekning-av-helseutgifter/Sider/legemidlerapotek.aspx

Sjekk om du kommer under denne regelen her. Det vil jo koste deg noe, men i allefall minske summen.

Om det er noen mulighet for å ikke betale, det vet jeg dessverre ikke. Håper noen med erfaring kan svare deg.

Gjest frustret som f
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1288853778' post='4465448]

Som Dorthe sier så har jeg før snakket om en ordning om hvite resepter.

''Hvit resept

Du kan i noen tilfeller få delvis dekning av utgifter til medisiner på hvit resept gjennom den såkalte bidragsordningen.

Bidrag til helsetjenester

Det kan ytes bidrag til utgifter til helsetjenester som ellers ikke er dekket av folketrygden eller andre lover.Hvilke tjenester dette er fremgår av rundskriv til folketrygdlovens § 5-22. For noen bidragsformål er det særskilte regler med hensyn til hvor mye du selv må betale og hvor mye staten dekker. Dette gjelder - Medisiner ved assistert befruktning. Du må selv betale kr. 15.000, staten dekker det overskytende. - Prevensjonsmidler til kvinner mellom 16 og 20 år. Staten dekker kr. 100 per tre måneders forbruk. For dyrere prevensjonsmidler må du betale mellomlegget selv.

Type Sats

Grensen for bidrag kr. 1.600,-

''

http://helfo.no/privatperson/dekning-av-helseutgifter/Sider/legemidlerapotek.aspx

Sjekk om du kommer under denne regelen her. Det vil jo koste deg noe, men i allefall minske summen.

Om det er noen mulighet for å ikke betale, det vet jeg dessverre ikke. Håper noen med erfaring kan svare deg.

Det ble søkt til Helfo, men jeg fikk til svar at det ikke var god nok begrunnelse til å få det på blå eller hvit resept. Uten at jeg vet hvilke grunner legen har brukt for å gi meg depottabletter.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Det ble søkt til Helfo, men jeg fikk til svar at det ikke var god nok begrunnelse til å få det på blå eller hvit resept. Uten at jeg vet hvilke grunner legen har brukt for å gi meg depottabletter.

Ikke hvit heller?

Dessverre så kan jeg så lite om dette. Har du snakket med dem som bestemte at du skulle ha medisinen? Har de vært borti noe slikt før?

Skrevet

Hvilken begrunnelse oppgir Helfo for at det ikke kan gis bidrag? Leste gjennom reglene før i dag, og skjønner ikke helt at det er gitt avslag på bidrag.

Det jeg heller ikke forstår er hvorfor det har blitt hentet ut et så stort antall tabletter på en gang.

Gjest frustrert som f
Skrevet

Hvilken begrunnelse oppgir Helfo for at det ikke kan gis bidrag? Leste gjennom reglene før i dag, og skjønner ikke helt at det er gitt avslag på bidrag.

Det jeg heller ikke forstår er hvorfor det har blitt hentet ut et så stort antall tabletter på en gang.

Avslag om dekning... forstår det ikke jeg heller. Det ble hentet ut 75 tabletter, tydligvis svindyrt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det finnes ikke pakninger på 75 stk. Selv om du fikk 100 stk av den dyreste (400 mg), skal det ikke koste mer enn ca 3100 kroner.

Jeg synes det høres helt vilt ut å skrive ut med for over 6000 kroner uten å vite om pasienten har nytte av dem, og uten å vite sikkert at an får refusjon.

Gjest frustrert som f...
Skrevet

Det finnes ikke pakninger på 75 stk. Selv om du fikk 100 stk av den dyreste (400 mg), skal det ikke koste mer enn ca 3100 kroner.

Jeg synes det høres helt vilt ut å skrive ut med for over 6000 kroner uten å vite om pasienten har nytte av dem, og uten å vite sikkert at an får refusjon.

Så feil på regningen. Er tatt ut 300 tabletter, og jeg brukte dem i tre dager :-(

Snakket med legen i dag. Han sa det var sykehuset som mente det var beste medisinen for meg og at vi skulle klage. Men regningen fra Apoteket venter ikke lenger på HELFO.

Skrevet

Så feil på regningen. Er tatt ut 300 tabletter, og jeg brukte dem i tre dager :-(

Snakket med legen i dag. Han sa det var sykehuset som mente det var beste medisinen for meg og at vi skulle klage. Men regningen fra Apoteket venter ikke lenger på HELFO.

Hvis det er skrevet ut/tatt ut for et forbruk på mer enn tre måneder på en gang, så mener jeg at legen (og muligens apoteket) har gjort en feil, og at de således i prinsippet kan gjøres økonomisk ansvarlig for dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...