Gå til innhold

Alkoholisme

Gjest Bartender lei-av-fyll!

Anbefalte innlegg

Gjest Bartender lei-av-fyll!
Skrevet

Hei, jeg er ei 21 år gammel jente som bor hjemme hos mine foreldre. I mange år har mamma og pappa hatt en dårlig vane. De drikker øl/vin på kvelden så og si hver eneste dag. Pappa er verst, han kan drikke en 6pack med øl + 2 glass vin hver eneste kveld i ukedager og alt. Han blir jo full av det, men dagen etter er han helt fin og drar på jobb. Det er ingenting galt med foreldrene mine utenom drikkevanene dems. Selvom pappa drikker mye hver dag så er han alltid snill og pratsom. Men jeg lurer på om denne bruksformen for alkhol kan kalles alkoholisme eller å være alkoholiker? Pappa sier selv at han ikke er avhengig av øl og at han godt kan drikke Farris i stedet, men han gjør jo ikke det da.. I hvertfall ikke like ofte som han burde! Han viser ikke noe tegn til at han blir rar når han ikke får øl eller noe sånt, men jeg lurer fortsatt på om han er alkoholiker? Når han drikker som han gjør, er han alkoholiker da? Kan man være alkoholiker selvom han ikke drikker sprit? Det er jo ikke sånn at han starter dagen med en øl akkuratt, han drikker bare på kveldstid etter jobb. Hvis han er alkoholiker, burde det gjøres noe med? Hvordan kan jeg få han til å slutte? Han røyker jo i tillegg 40 sigaretter om dagen og har allerede kols etter min mening, selv om han nekter for det og.. Mamma tror jeg ikke er alkoholiker. Hun drikker mye mindre og sjeldnere enn pappa. Hun drikker helst bare i helgene. Det er kanskje litt rart at jeg, som jobber som bartender, stiller disse spørsmålene, men jeg har nok av alkohol rundt meg på jobben, vil ikke ha det rundt meg hjemme også. Vær så snill og hjelp meg.

Skrevet

Jeg er nok litt streng jeg, men jeg vet ikke om jeg vil kalle det alkoholiker eller alkohol-liker. I hvert fall synes jeg det hørtes altfor mye ut å drikke hver dag, jeg hadde ikke engang orket å bo sammen med noen som drakk alkohol hver dag. Jeg er ikke den som flyr rundt med vinglasset i hånda når jeg er hjemme.

Gjest tripple
Skrevet

Kanskje på tide å flytte hjemmefra? Jeg tror det er vanskelig å få en som ikke innser at noe faktisk er et problem til å slutte med det vedkommende holder på med. Du kan jo forsøke å be han bevise sine påstander om at dette er uproblematisk ved å la være å innta alkohol ei uke eller to, da finner dere nok svaret på hvor avhengig han er av dette eller ikke.

Gjest mener eg
Skrevet

Så lenge ikke drikkingen til din far går utover andre, arbeid og har har råd til å bruke så mye på alkohol, er det vel strengt tatt ikke noe problem... ?

Selvfølgelig vil det tære på energinivået og helsen... men det er det mye annet som også gjør.

Synes det er verre med de som kanskje bare drikker i helger, men da går så grundig til verks at det ender med slossing, skader og flatfyll som de ikke husker bæra av neste dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...