Gå til innhold

7 universelle ansiktsutrykk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg vil si til dere hvis dere som meg lurer på om mennesker er sinte, sure eller glad el.l at dette lett kan finnes ut ved å se på ansiktet til det andre menneske.

Man kan studere overleppen og finne ut før personen er sint om vedkommende er i ferd med å bli det. Da kan man faktisk si i fra før personen selv er bevisst det, at nå ser jeg du er i ferd med å hisse deg opp. osv...

Disse utrykkene er universelle og uansett hvor på jordkloden man kommer fra så er ansiktsuttrykkene like. Det kan være godt å vite!

Jeg spurte foreleser, er dette er konsekvent vil du si og uten unntak, hun svarte, "ja". derfor kan man altså pugge disse tegnene, se etter det riktige, eks kråkefot ved øyet når man smiler osv... og vite hvilken sinnetilstand vedkommende er i. Det er jo andre tilstander der man viser tenner som ikke har med glede å gjøre, feks. avsky, positiv overraskelse, men i dette tilfelle faller haken litt ned = hakeslepp.

En av de farligste uttrykk som finnes, er forakt, det fører til folkemord blant annet, jeg syns dette ansiktet så helt nøytralt ut, men ved en inngående forklaring kan man faktisk lære å se at det ikke er så nøytralt likevel, for ansikts-muskulaturen stivner og øynene blir stirrende.

Er man lei seg får øyebrynene en nedadgående helning mot ørene, det er ikke alltid mennesker gråter. faktisk kommer stjerner i øyene av at når man smiler og ler hjertelig utskilles det små dråper med tårevæske som gjør øynene blanke. Interessant!

Jeg kunne skrevet og skrevet om dette, for dette løser jo alt, hvis man bare ser dette. Man bør altså ta et kjapt og intenst blikk på visse steder i et ansikt og "lese" seg til informasjon av betydning.

Jeg vet ikke om det vil fungere i praksis for meg da jeg ikke pleier å se på mennesker når de prater fordi jeg lytter jo, men jeg skal gjøre et forsøk i 2 uker nå, da jeg har i lekse å lage en statistikk over antall uttrykk jeg ser av de 7 grunnutrykkene

Glede, overraskelse, sinne, forakt, avsky, tristhet og en jeg ikke husker som jeg blander med tristhet, men jeg har den i boken, som min mann tok med seg i dag fordi han jobber med mennesker og jobbansettelser blant annet og dette tente han:) Hvis dere skjønner hva jeg mener med det.

Uttrykket forakt vil jeg nok ikke se, men muligens de andre.

Skrevet

Hei igjen!

Jeg glemte å si at det med overleppen er at den strammer seg. Og dette før det når personens bevissthet selv om at personen begynner å bli sint.

Skrevet

Hmmm...dette var spennende greier...

Virkelig noe å fordype seg videre i... =)

Skrevet

Spennende! Har du linker?

Hei!

Boken heter, "Kroppsspråk" av Live Dusseldorf Lindseth, det er ingen nettside dessverre, men boken er veldig fin. Fine bilder og illustrasjoner, min mann tok den som sagt med seg i dag på bussen.

Hun hadde en hjemmeside som jeg aller kjappest så på powerpointen, tror den het www.kondor.no

Men jeg kan sjekke det opp for deg, men boken er jo veldig interessant.

Jeg fikk også med meg at jeg:) uten å vite eller tenke på det har en god og tillitvekkende kroppsholdning da jeg er rakrygget , med føttene rett frem og ofte går jeg med hendene på ryggen. Eneste grunnen til at jeg gjør det er at jeg da vet hvor hendene er og at de ikke bare henger slapt ned langs siden. det liker jeg ikke. Men holder jeg en væske kan jeg istedet holde i denne, men jeg liker ikke så godt vesker. jeg liker bedre ryggsekk, men jeg prøver å bruke veske oftere men da gir jeg den til min mann ofte og han er helt allergisk mot å holde vesker, han kan ikke fordra det.

Men i boken stod det at denne kroppsholdningen utstråler, ro og trygghet.

Men det tenker ikke jeg på, men jeg ble glad for å høre det.

Skrevet

Hei!

Boken heter, "Kroppsspråk" av Live Dusseldorf Lindseth, det er ingen nettside dessverre, men boken er veldig fin. Fine bilder og illustrasjoner, min mann tok den som sagt med seg i dag på bussen.

Hun hadde en hjemmeside som jeg aller kjappest så på powerpointen, tror den het www.kondor.no

Men jeg kan sjekke det opp for deg, men boken er jo veldig interessant.

Jeg fikk også med meg at jeg:) uten å vite eller tenke på det har en god og tillitvekkende kroppsholdning da jeg er rakrygget , med føttene rett frem og ofte går jeg med hendene på ryggen. Eneste grunnen til at jeg gjør det er at jeg da vet hvor hendene er og at de ikke bare henger slapt ned langs siden. det liker jeg ikke. Men holder jeg en væske kan jeg istedet holde i denne, men jeg liker ikke så godt vesker. jeg liker bedre ryggsekk, men jeg prøver å bruke veske oftere men da gir jeg den til min mann ofte og han er helt allergisk mot å holde vesker, han kan ikke fordra det.

Men i boken stod det at denne kroppsholdningen utstråler, ro og trygghet.

Men det tenker ikke jeg på, men jeg ble glad for å høre det.

Høres spennende ut :)

Og så bra at du har en kroppsholdning som utstrålig trygghet. Det er jo godt for både deg og de rundt deg :)

Skrevet

Veldig spennende og interessant!

Kunne tenke meg å lese om dette :-)

Skrevet

Hei igjen!

Jeg glemte å si at det med overleppen er at den strammer seg. Og dette før det når personens bevissthet selv om at personen begynner å bli sint.

Det der har jeg oppdaget for lenge siden. Noen mennesker har en utpreget stram overleppe før de blir sinte og da har jeg lært meg at det er best å holde munn

Gjest til opplysning
Skrevet

Digresjon;

''Da kan man faktisk si i fra før personen selv er bevisst det, at nå ser jeg du er i ferd med å hisse deg opp. osv...

''

Å fortelle noen at du ser de er på vei til å hisse seg opp, er den mest garanterte måten å få de sint på. Så det skal en ikke si.

Skrevet

Digresjon;

''Da kan man faktisk si i fra før personen selv er bevisst det, at nå ser jeg du er i ferd med å hisse deg opp. osv...

''

Å fortelle noen at du ser de er på vei til å hisse seg opp, er den mest garanterte måten å få de sint på. Så det skal en ikke si.

Jeg tenkte på det samme. Noe mer irriterende kan man vel knapt si til noen som er nær kokepunktet! Da får en nesten skylde seg selv om en får en skyllebøtte eller en rett høyre;)

Gjest til opplysning
Skrevet

Jeg tenkte på det samme. Noe mer irriterende kan man vel knapt si til noen som er nær kokepunktet! Da får en nesten skylde seg selv om en får en skyllebøtte eller en rett høyre;)

"Nå ser jeg på overleppen din at du er i ferd med å eksplodere!".........................

Hehe...

Skrevet

Jeg vet at autister kan ha problemer med å lese andre, men jeg blir overrasket over at et slikt innlegg gir flere andre her en aha-opplevelse. Jeg mener så overhodet ikke å være frekk, men jeg trodde de fleste mennesker kunne lese slike ting ut av et ansikt? Ansiktsuttrykk, kroppspråk, bruken av stemmen osv, det er jo ting man er nødt til å kunne tolke for å klare seg ute blant folk, og noe man lærer veldig tidlig. Jeg kan i alle fall nesten alltid lese av kroppsspråket hvor jeg har folk. Jeg gjør det uten å tenke over det i det hele tatt.

Skrevet

Jeg vet at autister kan ha problemer med å lese andre, men jeg blir overrasket over at et slikt innlegg gir flere andre her en aha-opplevelse. Jeg mener så overhodet ikke å være frekk, men jeg trodde de fleste mennesker kunne lese slike ting ut av et ansikt? Ansiktsuttrykk, kroppspråk, bruken av stemmen osv, det er jo ting man er nødt til å kunne tolke for å klare seg ute blant folk, og noe man lærer veldig tidlig. Jeg kan i alle fall nesten alltid lese av kroppsspråket hvor jeg har folk. Jeg gjør det uten å tenke over det i det hele tatt.

Ah! Endelig noen som sa akkurat det jeg tenkte!!!!

Jeg trodde det var heelt vanlig å kunne se når noen er glad, sur, lei seg, sin, sjokkert osv, og sånn sett var ikke dette interessant i det hele tatt.

Men for en person som har AS kan jeg forstå at det er interessant.

Skrevet

Hei!

Akkurat slik er det for min mann også.

Men når det kommer til kroppsspråk er det der teknikker han også ble interessert i å lese seg opp på. Litt få økt bevissthet på tror jeg det var snakk om, slik at det ikke bare er en vag følelse men mer definerbart.

Gjest til oppl..
Skrevet

Ah! Endelig noen som sa akkurat det jeg tenkte!!!!

Jeg trodde det var heelt vanlig å kunne se når noen er glad, sur, lei seg, sin, sjokkert osv, og sånn sett var ikke dette interessant i det hele tatt.

Men for en person som har AS kan jeg forstå at det er interessant.

Det er vel mer det at en gjør det automatisk uten å "dissekere" de ulike delene av ansiktet. Som du sier trenger en ikke tenke seg om, det går av seg selv.

Jeg vet ikke om jeg kunne redegjort for ansiktets bevegelser i forhold til ulike sinnstilstander, men det trenger jeg da heldigvis ikke heller.

Skrevet

Digresjon;

''

Hei!

Nei men det var forelesers informasjon, da noen hadde sagt dette til henne og etter at hun kjente etter, stemte dette, men det hadde ikke nådd hennes bevissthet enda.

Jeg tror det er situasjoner der det muligens kan være hensiktsmessig å roe mennesker ned ved å si i fra, mere enn at de selv hisser seg opp og kanskje ikke er klar over dette.

Da kan man forebygge et aggresjons anfall (eller hva jeg skal kalle det, at mennesker blir sint er bedre) ved at de heller sier hva som gjør at begynner å hisse seg opp, istedet for å hisse seg opp.

Skrevet

"Nå ser jeg på overleppen din at du er i ferd med å eksplodere!".........................

Hehe...

Hei!

Ja jeg skjønner at det kan provosere., men sagt på riktig måte! men takk for opplysningen, jeg tror jeg godt skjønner hva en rett høyre betyr.

Jeg syns likevel man ikke har noen grunn til å slå noen fordi om man får høre at man hisser seg opp og bør roe seg ned , hvis mulig og sagt på en vennlig og tydelig måte.

Jeg liker ikke sinte mennesker og tenker noen trenger litt hjelp med å skjønne at de nå er i ferd med å bli sinte og slik kanskje få hjelp til å sette ord på hva som gjør dem sinte. Sinne er ofte svært ukonstruktivt.

Skrevet

Det er vel mer det at en gjør det automatisk uten å "dissekere" de ulike delene av ansiktet. Som du sier trenger en ikke tenke seg om, det går av seg selv.

Jeg vet ikke om jeg kunne redegjort for ansiktets bevegelser i forhold til ulike sinnstilstander, men det trenger jeg da heldigvis ikke heller.

Hei!

Til opplysning er dette noe mange ikke klarer, for foreleser underviser vanligvis i næringslivet, og bruker da den samme boken!

Det var altså ikke et eget opplegg for oss med asperger, det var for mennesker flest.

Kanskje du rett og slett går glipp av at mennesker er i ferd med å bli lei seg hvis du ikke er bevist på hvordan øyenbryn, i en vitenskapelig bevist metode, nettopp uansett kineser eller europeer, nettopp peker i nedadgående retning mot ørene, altså høyeste punkt mellom sinnarynken (som noen får) også nedover i retning ørene.

Skrevet

Hei!

Til opplysning er dette noe mange ikke klarer, for foreleser underviser vanligvis i næringslivet, og bruker da den samme boken!

Det var altså ikke et eget opplegg for oss med asperger, det var for mennesker flest.

Kanskje du rett og slett går glipp av at mennesker er i ferd med å bli lei seg hvis du ikke er bevist på hvordan øyenbryn, i en vitenskapelig bevist metode, nettopp uansett kineser eller europeer, nettopp peker i nedadgående retning mot ørene, altså høyeste punkt mellom sinnarynken (som noen får) også nedover i retning ørene.

Men en går ikke glipp av det. Det går helt automatisk å registrere at noen er i ferd med å bli trist. En gjenkjenner tristhet og de fleste andre følelser uten å tenke over øyenbrynets vinkel, men en vet jo at det er sånn. Selv sønnen min som er sju år tegner triste mennesker med øyenbrynene den veien, og det er ikke fordi noen har forklart ham at det er sånn. Jeg antar at han har sett seg selv i speilet og studert andre som har vært triste.

Jeg for min del synes det er gøy å studere menn og kvinner sammen, og hvem som tenner på hvem osv. De tror de skjuler det så godt, men det er ganske lett å lese for oss som er litt observante:)

Skrevet

Men en går ikke glipp av det. Det går helt automatisk å registrere at noen er i ferd med å bli trist. En gjenkjenner tristhet og de fleste andre følelser uten å tenke over øyenbrynets vinkel, men en vet jo at det er sånn. Selv sønnen min som er sju år tegner triste mennesker med øyenbrynene den veien, og det er ikke fordi noen har forklart ham at det er sånn. Jeg antar at han har sett seg selv i speilet og studert andre som har vært triste.

Jeg for min del synes det er gøy å studere menn og kvinner sammen, og hvem som tenner på hvem osv. De tror de skjuler det så godt, men det er ganske lett å lese for oss som er litt observante:)

''Jeg antar at han har sett seg selv i speilet og studert andre som har vært triste'' Jeg tror dette er noe vi intuitivt vet og ikke trenger å lære (dvs studere i speilet). Vi gjenkjenner en rekke andre følelsesuttrykk som feks sint eller glad også, bedre hos noen enn hos andre selvfølgelig, og bedre jo mer vi blir kjent med folk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...