Gå til innhold

Jeg ville like om man kunne måle vennskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Hvorfor kan man ikke måle vennskap? i cm eller meter. Feks kunne man da si, jeg er 10 cm venn med Frode og 18 cm venn med Kristin og 100 cm venn med min psykiater.

Eller på en skala, det ville jo vært den beste løsningen, istedet for å ha venner inndelt i kategorier,

Noen ganger trenger jeg mer hjelp enn timene mine strekker til, jeg får ikke svar på alt på timene, tror dere at jeg kunne spurt på barnehabiliteringen om jeg kunne få hjelp med den KAT-kassen jeg også? jeg tror man nettopp måler mange flere ting, jeg syns det er lettere når ting får et tall og står i en rekkefølge hvis dere skjønner? Da blir det lettere for meg å skjønne.

Gjest profile
Skrevet

Da må en jo sette opp kriterier for hva begrepet "vennskap" skal innholde (som mange mennesker sier seg enig i) og vekte disse med tall og regne sammen. Men det vil jo variere med tid, kanskje en person som har vært en god venn en gang ikke er det nå lenger fordi en har forandret seg eller situasjonen er forandret.

Skrevet

Vennskap er en så abstrakt ting at det er umulig å måle det. Dessuten kan man legge forskjellige ting i ordet vennskap. Samtidig kan venner føle forskjellige former for vennskap til hverandre.

Om du føler deg "18 cm" venn med Kristin, så kanskje hun føler seg "32 cm" venn med deg.

Skrevet

Vennskap er ikke statiske, og ville blitt helt umulige å måle i slike enheter du ønsker...

Vennskap er noe som formes med årene. Det påvirkes av partenes ulike livssituasjoner, av hendelser i livet, av interesser og tid.

Jeg forstår at du gjerne skulle hatt det i målbare enheter, men det er nettopp det som er "problemet" med slike mellommennesklige forhold - de kan ikke måles...

Skrevet

Vennskap er en så abstrakt ting at det er umulig å måle det. Dessuten kan man legge forskjellige ting i ordet vennskap. Samtidig kan venner føle forskjellige former for vennskap til hverandre.

Om du føler deg "18 cm" venn med Kristin, så kanskje hun føler seg "32 cm" venn med deg.

Hei!

Med det ville vært utmerket for meg!

Skrevet

Om man ikke kan måle vennskap i meter eller kg, så vil mange kunne si at de menneskene de kjenner er venner i noe ulik grad. Det er vanlig å snakke om nære venner i motsetning til bekjente, og noen snakker også om f.eks. bestevenn.

Hvis man tegner et nettverkskart over alle man kjenner og omgås i hverdagen, så vil man godt kunne bruke ulik avstand (cm) som en form for målestokk på hvor nært vennskapet er. Men som du nok allerede har innsett, så er det ikke sikkert at de du omgås ville tegnet avstanden på en identisk måte.

Når det f.eks. gjelder relasjonen til din psykiater, så ville vel du ha tegnet henne nesten like nærme som din mann og dine barn. Hun ville også ha tegnet deg inn på sitt kart, men du ville da stått i samme posisjon som en del av de andre pasientene hun har. Hvorvidt hun tenker at pasientene hennes også kan inngå i kategorien "venner" vet jeg ikke, men det er noe du kan snakke med henne om.

Skrevet

Om man ikke kan måle vennskap i meter eller kg, så vil mange kunne si at de menneskene de kjenner er venner i noe ulik grad. Det er vanlig å snakke om nære venner i motsetning til bekjente, og noen snakker også om f.eks. bestevenn.

Hvis man tegner et nettverkskart over alle man kjenner og omgås i hverdagen, så vil man godt kunne bruke ulik avstand (cm) som en form for målestokk på hvor nært vennskapet er. Men som du nok allerede har innsett, så er det ikke sikkert at de du omgås ville tegnet avstanden på en identisk måte.

Når det f.eks. gjelder relasjonen til din psykiater, så ville vel du ha tegnet henne nesten like nærme som din mann og dine barn. Hun ville også ha tegnet deg inn på sitt kart, men du ville da stått i samme posisjon som en del av de andre pasientene hun har. Hvorvidt hun tenker at pasientene hennes også kan inngå i kategorien "venner" vet jeg ikke, men det er noe du kan snakke med henne om.

Hei!

Takk, jeg kan tegne kartet og ta det med til min psykiater neste gang, da kan jeg tegne det hele inn slik jeg føler det.

Gjest mememes
Skrevet

For meg er en venn en person jeg kan si det aller meste til,kanskje alt. Det er mennesker som jeg føler vil meg bare godt og som jeg kan stole på ikke sier noe videre. Noen ganger er ikke et vennskap gjensidig. Jeg vet om andre som har full tillit til meg og som har sagt jeg er dems bestevenn. For meg har ikke dette vært en venn da jeg ikke har vågd å stole på vedkommende og jeg har derfor kun snakket om det som en snakker med hvem som helst med. Selv sier jeg aldri videre det andre snakket til meg i troverdighet. Dette har nok noen også merket, derfor åpner de seg for meg.

Et vennskap trenger ikke gå begge veier altså. Jeg vil derimot si at en venn er en person en våger å dele både overflaisk/generelt prat med og mer hemmelige greier med.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva med å elske? "Jeg elsker deg 17"- hva skal en legge i det?

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Fydda! ;o)

Skrevet

Hei!

Det ville vært hyggelig hvis du sa at du elsker meg 100 "

Men det er jo ikke så morsomt å bli elsket 17 % men på en måte forståelig, jeg kan jo ikke regne med at min psykiater elsker meg like høyt som hun elsker sine barn, de har hun jo født og oppfostret, mens jeg bare er en pasient som sent kom inn i hennes liv, jeg ville bli glad om hun elsket meg 10 % av sine barn, veldig.

Selv elsker jeg høyt eller ikke, men mine venner ville jeg godt kunne sette på en skala, feks en venn, 10 % av mitt barn. Hvis i det hele tatt så høyt, det har jeg ikke tenkt på fordi jeg blir ikke varm i hjertet av å tenke på dem slik jeg blir av å tenke på min mann, men jeg gleder meg når jeg skal ut å spise med min venninne og blir forferdelig lei meg hvis hun har det vondt, slik at jeg elsker henne en viss prosent.

Man trenger jo uansett ikke gå rundt og opplyse om disse tallene mere ha en klarhet for sitt indre.

Men jeg skal tenke mer på det.

Skrevet

Fydda! ;o)

Hei!

Er det til meg??

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hei!

Det ville vært hyggelig hvis du sa at du elsker meg 100 "

Men det er jo ikke så morsomt å bli elsket 17 % men på en måte forståelig, jeg kan jo ikke regne med at min psykiater elsker meg like høyt som hun elsker sine barn, de har hun jo født og oppfostret, mens jeg bare er en pasient som sent kom inn i hennes liv, jeg ville bli glad om hun elsket meg 10 % av sine barn, veldig.

Selv elsker jeg høyt eller ikke, men mine venner ville jeg godt kunne sette på en skala, feks en venn, 10 % av mitt barn. Hvis i det hele tatt så høyt, det har jeg ikke tenkt på fordi jeg blir ikke varm i hjertet av å tenke på dem slik jeg blir av å tenke på min mann, men jeg gleder meg når jeg skal ut å spise med min venninne og blir forferdelig lei meg hvis hun har det vondt, slik at jeg elsker henne en viss prosent.

Man trenger jo uansett ikke gå rundt og opplyse om disse tallene mere ha en klarhet for sitt indre.

Men jeg skal tenke mer på det.

Jeg har ikke skrevet %. Jeg skrev kun 17. Er det slik at den som blir elsket 170 da blir elsket 10 ggr så mye?

Eller er dettte (elske) et begrep som er enten eller på linje med død eller gravid?

Skrevet

Jeg har ikke skrevet %. Jeg skrev kun 17. Er det slik at den som blir elsket 170 da blir elsket 10 ggr så mye?

Eller er dettte (elske) et begrep som er enten eller på linje med død eller gravid?

Jeg vet ikke om du tuller med meg?

Hvis du så mitt svar skrev jeg ikke % før jeg skrev ", fordi du brukte ", det var min endring å bruke %

Det må jo være at man selv velger å bruke en skala fra 0 til 100.

Jeg sier jo at jeg feks elsker mitt barn 100 %, mens min venninne ville kanskje vært 10%, dette vet jeg ikke for det var en ny tanke jeg har ikke tenkt så mye den enda.

Det er i vertfall noe som heter KAT-kassen om du kjenner til den som de bruker på barnehabiliteringen, og der graderer man nettopp følelser på et termometer fra 0 til 10.

Skrevet

Jeg vet ikke om du tuller med meg?

Hvis du så mitt svar skrev jeg ikke % før jeg skrev ", fordi du brukte ", det var min endring å bruke %

Det må jo være at man selv velger å bruke en skala fra 0 til 100.

Jeg sier jo at jeg feks elsker mitt barn 100 %, mens min venninne ville kanskje vært 10%, dette vet jeg ikke for det var en ny tanke jeg har ikke tenkt så mye den enda.

Det er i vertfall noe som heter KAT-kassen om du kjenner til den som de bruker på barnehabiliteringen, og der graderer man nettopp følelser på et termometer fra 0 til 10.

Fordi vennskap kan ikke måles i bare én dimensjon, Madelenemie. Heller ikke i 3 eller 10. Det er utrolig mye mer komplekst enn det, og det er jo nettopp derfor man ikke graderer det på den måten.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Fordi vennskap kan ikke måles i bare én dimensjon, Madelenemie. Heller ikke i 3 eller 10. Det er utrolig mye mer komplekst enn det, og det er jo nettopp derfor man ikke graderer det på den måten.

Med vennlig hilsen

Nettopp - en måtte ha så mange akser i et slikt målesystem at det ville være umulig å gjøre det nøyaktig slik at det ville kunne gjelde for alle mennesker + at tidsaksen ville gjøre at dette endrer seg hele tiden, eller i alle fall over tid.

Skrevet

Hei!

Til deres informasjon som tydeligvis er fremmed med å tallsette følelser, hvorfor skal man ikke det når dette redskapet brukes internasjonalt!

Dette svarte en asperger venn:

" Det var en genial tanke det med å måle vennskap.. hehe Siden jeg ikke har peiling på den KAT kassen så kommenterer jeg bare det med å måle vennskap.

Jeg greier ikke helt å forstå hva du mener :

1) Mener du avstanden til at disse personene blir ubehagelige å ha nært seg? Hvor nært skal den og den personen være før det blir ubehagelig? Intimsfære?

2) Er det bedre venn ved 10 cm enn ved 50 cm, eller er det motsatt??

3) Vi snakker om nære venner og tette vennskap... så hvorfor ikke gi det centimetermål. Det er en logikk i det.

Osv osv... dette er i vertfall mennesker som skjønner hva jeg snakker om. Min psykiater vil ikke bli sjokkert om jeg vil tallfeste følelser, hun kjenner litt til, men uten å bruke den KAT-kassen.

Skrevet

Nettopp - en måtte ha så mange akser i et slikt målesystem at det ville være umulig å gjøre det nøyaktig slik at det ville kunne gjelde for alle mennesker + at tidsaksen ville gjøre at dette endrer seg hele tiden, eller i alle fall over tid.

Og man ville ikke fått tid til selve vennskapet! ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei!

Til deres informasjon som tydeligvis er fremmed med å tallsette følelser, hvorfor skal man ikke det når dette redskapet brukes internasjonalt!

Dette svarte en asperger venn:

" Det var en genial tanke det med å måle vennskap.. hehe Siden jeg ikke har peiling på den KAT kassen så kommenterer jeg bare det med å måle vennskap.

Jeg greier ikke helt å forstå hva du mener :

1) Mener du avstanden til at disse personene blir ubehagelige å ha nært seg? Hvor nært skal den og den personen være før det blir ubehagelig? Intimsfære?

2) Er det bedre venn ved 10 cm enn ved 50 cm, eller er det motsatt??

3) Vi snakker om nære venner og tette vennskap... så hvorfor ikke gi det centimetermål. Det er en logikk i det.

Osv osv... dette er i vertfall mennesker som skjønner hva jeg snakker om. Min psykiater vil ikke bli sjokkert om jeg vil tallfeste følelser, hun kjenner litt til, men uten å bruke den KAT-kassen.

Jeg ser logikken i spørsmålene men skjønner faktisk ikke hva spørsmålene har med vennskap å gjøre. Så tankegangen er fullstendig fremmed.

Hvis jeg skulle måle et vennskap i cm så hadde jeg tenkt at den jeg brydde meg mest om var nærmest 0 og den jeg brydde meg minst om 100. Og så ville jeg plassert familien/vennene mine bortover etter hvor mye glad jeg var i dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...