Gå til innhold

kan psykiske problemer påvirke hørselen?

Anbefalte innlegg

Gjest hørsel
Skrevet

Er det noen sammeheng her?

Den siste tiden har jeg følt meg tunghørt. Jeg må stadig vekk be folk gjenta det de sier til meg. Jeg synes de snakker så lavt og mumler hele tiden. Mine romkamerater har også gitt meg tilbakemeldinger om at de synes tv-en står alt for høyt på. Jeg er forøvrig ikke glad i for høy musikk eller lyd. Sjekket hørselen min for en tid siden, og den var helt ok. jeg er ung så jeg skulle ikke hatt noen problemer på den fronten.

Er det konsentrasjonsproblemer dette her, eller kan angst og depresjon faktisk påvirke hørselen og hvordan vi bearbeider lyder?

Gjest konsentrasjon for meg
Skrevet

Jeg sliter med det samme pga konsentrasjon.

Gjest lytteren
Skrevet

En kan høre godt men ha dårlig lytteevne. Vi oppfatter lyd både gjennom ben i skallen og gjennom luftledningen i øret. Høy benleding kan gjøre at en ikke lytter så godt. For å lytte godt er det viktig at lyden domineres via luftledningen i øret. Om benledingen dominerer så går ikke lydene inn så godt. Det er også viktig at det høyre øre er dominerende fordi lyden da går fortest derfra til språksenteret. En som hører best via venstre øret vil kunne ha vanskeligere for å oppfatte. En kan også bli mere sliten av støy enn andre om en har høy benleding. . Hvis du søker på lyttesentere så kan du finne ut mer om det. Slike lyttesenter kan behandle slike problemer men det koster mye da det er privat.

Gjest hørsel
Skrevet

En kan høre godt men ha dårlig lytteevne. Vi oppfatter lyd både gjennom ben i skallen og gjennom luftledningen i øret. Høy benleding kan gjøre at en ikke lytter så godt. For å lytte godt er det viktig at lyden domineres via luftledningen i øret. Om benledingen dominerer så går ikke lydene inn så godt. Det er også viktig at det høyre øre er dominerende fordi lyden da går fortest derfra til språksenteret. En som hører best via venstre øret vil kunne ha vanskeligere for å oppfatte. En kan også bli mere sliten av støy enn andre om en har høy benleding. . Hvis du søker på lyttesentere så kan du finne ut mer om det. Slike lyttesenter kan behandle slike problemer men det koster mye da det er privat.

Jeg tror det er en forbigående tilstand. Kan huske at jeg har hatt en periode tidligere hvor jeg trodde at jeg var tunghørt., Etter som jeg har blitt bedre psykisk så har også hørselen endret seg også¨. Men det er veldig interessant. Kan man bli helt døv også, hvis man blir psyk nok?

Gjest lytteren
Skrevet

Jeg tror det er en forbigående tilstand. Kan huske at jeg har hatt en periode tidligere hvor jeg trodde at jeg var tunghørt., Etter som jeg har blitt bedre psykisk så har også hørselen endret seg også¨. Men det er veldig interessant. Kan man bli helt døv også, hvis man blir psyk nok?

Jeg har aldri hørt eller lest at noen har blitt døv p.g.a psykisk sykdom. Det eneste måtte være om en bare var i et lukket helt stille rom over tid, en mnd. kanskje så kan en bli døv mener jeg og ha hørt et sted.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...