Gå til innhold

skoleeksempel

Anbefalte innlegg

Skrevet

''I går lærte jeg feks å møte ballene i skolgården, hun sa: istedet for å være redd for dem. tenk deg hva du går inn i sa hun, se hvor ballene er, ikke vær redd for dem . plasser dem og "ta tyren ved hornene". (:)hun har begynt å bruke mye metaforer, men skjønner jeg dem ikke spør jeg)

Jeg gjorde det i dag, det var lettere, men ikke problemfritt, jeg liker ikke baller og jeg liker ikke skriking og i en skolegård er det alt sånt.''

Igjen enig med deg, baller i alle retninger er noe herk!

Skrekkhistorie:

I forrige uke skulle jeg hente minsta på SFO, og en av "gutta" sparka ballen til meg. Jeg sparka verdensvant tilbake (hihi), og ballen havna på taket. Urk, det var da voldsomt til kraft, og minstejenta blei en smule flau.....

Hei!

jaså så det er flere mennesker som er redd for baller altså,

Det høres pinlig ut det du gjorde, men du mente det jo ikke og det skjønte de forhåpentligvis.

Jeg ble skreket til av noen menn jeg en gang som skrek at jeg skulle sparke ballen til dem. Det var utenfor fotballbanen, men siden jeg ikke skjønte hvem som skrek til meg og jeg ble helt forundret over ballen som plutselig landet foran meg, lukket jeg øynene og gikk videre. Etter på skjønte jeg det, men da var det for sent, og jeg ble litt trist fordi jeg ikke hadde hjulpet dem. Min psykiater sa til dette, "ballen kan de da hente selv, jeg hadde gjort det samme".

Men jeg ville nå helst kastet den over gjerdet, eller gått rundt med ballen for jeg er ikke flink til å¨kaste baller høyt. Hvis det skjer en annen gang skal jeg prøve å levere ballen til menneskene, men da kan det jo skje litt sånt som du opplevde også.

Skrevet

Hei!

Ja da skal jeg huske på det,

men jeg syns på en måte min psykiater er litt utenksom når hun råder meg til å få meg en rotte, fordi hun vet min mann er livredd for dem.

Men jeg tror min psykiater liker rotter så godt, for den følelsen fikk jeg når hun demonstrerte dem og da glemmer hun kanskje hvordan det er å være redd for rotter,

Det hender nok også at psykiatere kan la seg rive med og ikke tenke helt fornuftig, selv om det er sjelden.

Men jeg skal huske på hetterotter, for jeg vil jo ha en rotte å kose med.

''men jeg syns på en måte min psykiater er litt utenksom når hun råder meg til å få meg en rotte, fordi hun vet min mann er livredd for dem.''

Ojoj, da bør du ikke anskaffe deg ei rotte!

Som mor holdt jeg på å gå fra konseptene, men holdt ut pga barna (som etter hvert ikke gadd å reingjøre buret osv) Så glem mine tidligere innlegg ang rotter!

Gjest smil til livet :o)
Skrevet

Hei!

Ja jeg tenkte på det og jeg fastholder nå dette,

derfor min uforbeholdne unnskyldning,

Men uansett ser jeg ikke dette i speilet og jeg ser jo helt normal ut, det er det som av og til gjør det vanskelig.

Feks så min mann en dame ved et lyskryss en dag, straks så han at dette var en psykiatrisk pasient, jeg spurte hvordan kan du si sånt, da det var en pen dame i mine øyne, min mann svarte, "Det ser jeg på kleskoden", jeg feiloppfattet da dette til å gjelde rød kåpe, og sluttet derfor å bruke min røde kåpe. Når min mann en dag spurte hvorfor jeg ikke bruker den røde kåpen lenger sa jeg til han akkurat hva han sa den gangen.

Min mann sa da "Ååå, det var ikke den røde kåpen hennes bare, det syntes utfra en helhet", slik er det altså jeg ser detaljene oftest og mister helheten.

Beklager.

Jeg må også slutte meg til de andre her. Glemmer ikke "over hekken", tror ikke jeg kommenterte der men lo hjertelig der jeg satt :o)

Jeg har jobbet en del innen psykiatrien. Enkelte man treffer på gaten kan man se er psykiatriske pasienter, men jeg tror ikke det er flertallet. En selv kan tenke at det står med store bokstaver i pannen, men jeg tror det er noe man selv tenker uten at andre ser det.

Det er jo veldig forskjell på funksjonsnivået til de med Asperger. Utifra det inntrykket jeg har fått av deg her tviler jeg på at jeg hadde sett det om jeg hadde møtt deg på gaten.

Å forstå sosiale settinger og ord/uttrykk kan være vanskelig, og skape misforståelser. Og misforståelsene blir ikke alltid oppdaget. Feks at din mann mente helhetsinntrykket, mens du tenkte at kåpen var rød. Først når mannen din spør om hvorfor du ikke bruker kåpen din kommer misforståelsen frem.

Skrevet

[quote name=smil til livet :o)' timestamp='1288906015' post='4466033]

Jeg må også slutte meg til de andre her. Glemmer ikke "over hekken", tror ikke jeg kommenterte der men lo hjertelig der jeg satt :o)

Jeg har jobbet en del innen psykiatrien. Enkelte man treffer på gaten kan man se er psykiatriske pasienter, men jeg tror ikke det er flertallet. En selv kan tenke at det står med store bokstaver i pannen, men jeg tror det er noe man selv tenker uten at andre ser det.

Det er jo veldig forskjell på funksjonsnivået til de med Asperger. Utifra det inntrykket jeg har fått av deg her tviler jeg på at jeg hadde sett det om jeg hadde møtt deg på gaten.

Å forstå sosiale settinger og ord/uttrykk kan være vanskelig, og skape misforståelser. Og misforståelsene blir ikke alltid oppdaget. Feks at din mann mente helhetsinntrykket, mens du tenkte at kåpen var rød. Først når mannen din spør om hvorfor du ikke bruker kåpen din kommer misforståelsen frem.

Hei!

ja jeg er glad så mange kjenner seg igjen i mitt liv også, for da tenker jeg at det er som min psykiater sier, "det er bedre å ha venner ut fra felles interesse, ikke diagnose, det er bare en liten del av deg".

Jeg føler meg veldig som en del av alt, når dere som forstår mere gjennomsnittlig også opplever og tenker likt med meg i en del situasjoner.

Ja eks med kåpen og mange sånne får meg til å oppdage hvor mange misforståelser som nok også oppstår uten at jeg eller andre oppdager det.

Skrevet

''men jeg syns på en måte min psykiater er litt utenksom når hun råder meg til å få meg en rotte, fordi hun vet min mann er livredd for dem.''

Ojoj, da bør du ikke anskaffe deg ei rotte!

Som mor holdt jeg på å gå fra konseptene, men holdt ut pga barna (som etter hvert ikke gadd å reingjøre buret osv) Så glem mine tidligere innlegg ang rotter!

Hei!

ja jeg føler jeg må ta hensyn her, min mann tillater alt på en måte, men rotter syns han er ekle pga av halen, men dette sier min psykiater han venner seg til.

Men jeg tror ikke jeg vil anskaffe meg en rotte for jeg vil jo tross alt ikke gjøre han redd eller trist eller opprørt, jeg liker ikke opprørte mennesker for jeg vet ikke hva man gjør, jeg er ikke flink på å trøste!

Jeg tror jeg har skrevet det en gang, men en venn/nabo/vet ikke begynte en dag å gråte i min bil fordi jeg spurte henne, "slår din mann deg?", Jeg spurte fordi han/mannen oppførte seg sint og truende mot meg og jeg tenkte for en rar mann. Og jammen gjorde han det, han slo henne og hun gråt og jeg viste ikke hva jeg skulle gjøre. men da kom jeg på å si det til henne, jeg sa akkurat det at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre nå, at jeg er lei meg og syns synd på henne og at jeg gjerne vil hjelpe henne men jeg vet ikke hvordan. Hun snufset mye og jeg tenkte, "Lurer på hva som nå skjer" også ville jeg hun skulle slutte å gråte og det gjorde hun, men jeg får likevel vondt i hjertet når jeg tenker på henne, at hun ikke har det bra og at jeg ikke kan hjelpe henne. (for det sa hun)

Jeg sa til henne at hun ikke burde leve i det ekteskapet, men da kom det en lang historie om barn og at det ikke var så lett, da syns jeg enda mere synd på henne, det er en trist historie jeg ikke liker å tenke på.

Noen mennesker har det virkelig ikke godt.

Skrevet

Hei!

jaså så det er flere mennesker som er redd for baller altså,

Det høres pinlig ut det du gjorde, men du mente det jo ikke og det skjønte de forhåpentligvis.

Jeg ble skreket til av noen menn jeg en gang som skrek at jeg skulle sparke ballen til dem. Det var utenfor fotballbanen, men siden jeg ikke skjønte hvem som skrek til meg og jeg ble helt forundret over ballen som plutselig landet foran meg, lukket jeg øynene og gikk videre. Etter på skjønte jeg det, men da var det for sent, og jeg ble litt trist fordi jeg ikke hadde hjulpet dem. Min psykiater sa til dette, "ballen kan de da hente selv, jeg hadde gjort det samme".

Men jeg ville nå helst kastet den over gjerdet, eller gått rundt med ballen for jeg er ikke flink til å¨kaste baller høyt. Hvis det skjer en annen gang skal jeg prøve å levere ballen til menneskene, men da kan det jo skje litt sånt som du opplevde også.

''jaså så det er flere mennesker som er redd for baller altså,''

Ja, dette kunne blitt ei bok..

Skal nøye meg med å nevne to eksempler:

På idrettsdagen på barneskolen skulle jeg kaste "liten ball". Den havna på mystisk vis i panna til lærerinna, og jeg var den eneste som ikke fikk idrettsmerket det året. Tilsikta var det ikke .-(

På skolen var jeg god i kanonball. I en gymtime i håndball dukka jeg pga et "kanonskudd" fra en klassekamerat - ikke festlig siden vi tapte pga dette stuntet...

Ball er ikke morsomt ;-)

Skrevet

''jaså så det er flere mennesker som er redd for baller altså,''

Ja, dette kunne blitt ei bok..

Skal nøye meg med å nevne to eksempler:

På idrettsdagen på barneskolen skulle jeg kaste "liten ball". Den havna på mystisk vis i panna til lærerinna, og jeg var den eneste som ikke fikk idrettsmerket det året. Tilsikta var det ikke .-(

På skolen var jeg god i kanonball. I en gymtime i håndball dukka jeg pga et "kanonskudd" fra en klassekamerat - ikke festlig siden vi tapte pga dette stuntet...

Ball er ikke morsomt ;-)

:):)

Gjest lifeis...
Skrevet

Hei!

Ja det var dumt, men jeg var så ung, tenåring og ikke helt så orientert som i dag.

Nå har min mann betalt det for lengst, men han lurte på hvorfor et lån hadde blitt så gedigent, det viste ikke jeg heller for jeg hadde ikke tenkt på renter.

Han vet ikke at jeg misforstod det med å få, det er så pinlig at jeg ikke har sagt det til han enda. Men kanskje han ikke blir så sjokkert om jeg sier det, for han kjenner meg jo godt, men han vet jeg liker å gi.

Han hadde sikkert bare smilt Madelenemie :)

Skrevet

Hei!

ja jeg føler jeg må ta hensyn her, min mann tillater alt på en måte, men rotter syns han er ekle pga av halen, men dette sier min psykiater han venner seg til.

Men jeg tror ikke jeg vil anskaffe meg en rotte for jeg vil jo tross alt ikke gjøre han redd eller trist eller opprørt, jeg liker ikke opprørte mennesker for jeg vet ikke hva man gjør, jeg er ikke flink på å trøste!

Jeg tror jeg har skrevet det en gang, men en venn/nabo/vet ikke begynte en dag å gråte i min bil fordi jeg spurte henne, "slår din mann deg?", Jeg spurte fordi han/mannen oppførte seg sint og truende mot meg og jeg tenkte for en rar mann. Og jammen gjorde han det, han slo henne og hun gråt og jeg viste ikke hva jeg skulle gjøre. men da kom jeg på å si det til henne, jeg sa akkurat det at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre nå, at jeg er lei meg og syns synd på henne og at jeg gjerne vil hjelpe henne men jeg vet ikke hvordan. Hun snufset mye og jeg tenkte, "Lurer på hva som nå skjer" også ville jeg hun skulle slutte å gråte og det gjorde hun, men jeg får likevel vondt i hjertet når jeg tenker på henne, at hun ikke har det bra og at jeg ikke kan hjelpe henne. (for det sa hun)

Jeg sa til henne at hun ikke burde leve i det ekteskapet, men da kom det en lang historie om barn og at det ikke var så lett, da syns jeg enda mere synd på henne, det er en trist historie jeg ikke liker å tenke på.

Noen mennesker har det virkelig ikke godt.

''ja jeg føler jeg må ta hensyn her, min mann tillater alt på en måte, men rotter syns han er ekle pga av halen, men dette sier min psykiater han venner seg til.

Men jeg tror ikke jeg vil anskaffe meg en rotte for jeg vil jo tross alt ikke gjøre han redd eller trist eller opprørt, jeg liker ikke opprørte mennesker for jeg vet ikke hva man gjør, jeg er ikke flink på å trøste!''

Personlig syns jeg ikke du skal anskaffe deg ei rotte, ta hensyn til mannen din. Meiner å huske at dere har andre dyr også - det holder i massevis :-)

Rotter er som sagt lunefulle dyr - jeg blei vant til halene, men fikk hysterisk anfall av og til når de var på rømmen. Det skjedde selvfølgelig de gangene barna var bortreist, - har du prøvd å fange en rottehale?!

''Noen mennesker har det virkelig ikke godt.''

Det har du rett i, du gjør ditt beste - og det på en fortreffelig måte - og noe meir kan vi ikke gjøre :-)

Skrevet

''ja jeg føler jeg må ta hensyn her, min mann tillater alt på en måte, men rotter syns han er ekle pga av halen, men dette sier min psykiater han venner seg til.

Men jeg tror ikke jeg vil anskaffe meg en rotte for jeg vil jo tross alt ikke gjøre han redd eller trist eller opprørt, jeg liker ikke opprørte mennesker for jeg vet ikke hva man gjør, jeg er ikke flink på å trøste!''

Personlig syns jeg ikke du skal anskaffe deg ei rotte, ta hensyn til mannen din. Meiner å huske at dere har andre dyr også - det holder i massevis :-)

Rotter er som sagt lunefulle dyr - jeg blei vant til halene, men fikk hysterisk anfall av og til når de var på rømmen. Det skjedde selvfølgelig de gangene barna var bortreist, - har du prøvd å fange en rottehale?!

''Noen mennesker har det virkelig ikke godt.''

Det har du rett i, du gjør ditt beste - og det på en fortreffelig måte - og noe meir kan vi ikke gjøre :-)

:) takk jeg tar ditt råd som en bekreftelse på at rotte skal jeg ikke ha,

ja jeg har 18 dyr for tiden:)

Jeg elsker dem:)

Skrevet

Han hadde sikkert bare smilt Madelenemie :)

:)

Rart du sier det for den følelsen har jeg også?

Da har du kanskje skjønt hvor snill min mann er, :)

Gjest lifeis...
Skrevet

:)

Rart du sier det for den følelsen har jeg også?

Da har du kanskje skjønt hvor snill min mann er, :)

Jeg har skjønt, gjennom å bli litt "kjent" med deg her inne, hvorfor mannen din smiler. Det er noe genuint med deg som også får meg til å trekke på smilebåndet :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...