Gå til innhold

Når noen sier:" ikke ta det personlig men.."

Anbefalte innlegg

Gjest personlig kritikk

Jo, men tenk deg at det betyr "jeg sier ikke dette for å være slem", eller lignende. Det er ikke alt som skal forstås ordrett.

Med vennlig hilsen

men trenger man å være slem for å gi en konstruktiv tilbakemelding?

Fortsetter under...

men trenger man å være slem for å gi en konstruktiv tilbakemelding?

Men er de slemme?

Å si "ikke ta det personlig" (selv om det åpenbart er personlig) er jo egentlig en måte å si at "ikke la dette gå ut over selvbildet ditt" eller "jeg mener ikke å såre deg, men du har altså en grønn og en blå sokke på i dag".

Med vennlig hilsen

Jeg føler det enda mer som kritikk og personlig når de sier det sånn, nesten så personen vil være litt spydig.

Ikke ta det personlig altså - men den du ser helt forferdelig ut i dag!

''Ikke ta det personlig altså - men den du ser helt forferdelig ut i dag!''

LOL, her er det ingen tvil om at kritikken er personlig retta, nei! Med mindre det er omtanke og bekymring som ligger bak av typen "du ser ikke frisk ut, kanskje du bør oppsøke lege / hvile / dra hjem fra jobb e.l."

Jeg syns det kommer an på konteksten. Det kan være riktig å understreke "ikke ta det personlig, men" om det er snakk om konkrete handlinger eller oppførsel i en gitt situasjon

Huff, vi er noen kompliserte vesener :-)

Dette er ikke å "pakke det inn", men et signal om at det som kommer er ment som "konstruktiv kritikk", og ikke ment som et personangrep. Litt som en høflig måte å si "ikke gå i forsvarsposisjon nå, men jeg synes du behandlet den kunden feil."

Så er det opp til en selv å forstå/tolke/omskrive det som blir sagt, og forstå avsenders intensjon.

Med vennlig hilsen

Godt oppsummert :-)

Men er de slemme?

Å si "ikke ta det personlig" (selv om det åpenbart er personlig) er jo egentlig en måte å si at "ikke la dette gå ut over selvbildet ditt" eller "jeg mener ikke å såre deg, men du har altså en grønn og en blå sokke på i dag".

Med vennlig hilsen

''"jeg mener ikke å såre deg, men du har altså en grønn og en blå sokke på i dag".''

Hehe, dette har jeg faktisk opplevd; og de sokkene så uforskamma like ut da jeg hoppa ut av dusjen...

Slike ting setter jeg pris på å bli gjort oppmerksom på, med eller uten høflighetsfraser.

Minnes med skrekk & gru en dag jeg sykla til jobben i regnvær. Ved lunsjtider oppdaga jeg at jeg hadde en klovnestripe under det ene øyet etter mascara i fri flyt. Sikkert et veldig tillitsskapende og profesjonelt inntrykk jeg ga til de jeg satt i møte og samtale med...

Jeg spurte et par kolleger om hvorfor de ikke hadde sagt noe, og svaret var "jeg ville ikke såre deg". Hallo, man blir da adskillig meir nedverdiga av å se ut som en trist klovn halve dagen!!

En lang digresjon, men jeg sier alltid fra (på en skånsom måte) om åpne buksesmekker, leppestift på tennene og andre viderverdigheter til venner og kolleger.

Annonse

Gjest personlig kritikk

''"jeg mener ikke å såre deg, men du har altså en grønn og en blå sokke på i dag".''

Hehe, dette har jeg faktisk opplevd; og de sokkene så uforskamma like ut da jeg hoppa ut av dusjen...

Slike ting setter jeg pris på å bli gjort oppmerksom på, med eller uten høflighetsfraser.

Minnes med skrekk & gru en dag jeg sykla til jobben i regnvær. Ved lunsjtider oppdaga jeg at jeg hadde en klovnestripe under det ene øyet etter mascara i fri flyt. Sikkert et veldig tillitsskapende og profesjonelt inntrykk jeg ga til de jeg satt i møte og samtale med...

Jeg spurte et par kolleger om hvorfor de ikke hadde sagt noe, og svaret var "jeg ville ikke såre deg". Hallo, man blir da adskillig meir nedverdiga av å se ut som en trist klovn halve dagen!!

En lang digresjon, men jeg sier alltid fra (på en skånsom måte) om åpne buksesmekker, leppestift på tennene og andre viderverdigheter til venner og kolleger.

Man kan vel si ifra uten å bruke disse "ikke for å såre deg"-frasene? Jeg har heller sagt,litt diskre, "du jeg tenkte jeg bare skulle gjøre deg oppmerksom på at bh-stroppen din har løsnet". Men det er jo selvfølgelig en fordel at en kvinne sier det til en annen kvinne. Føles litt bedre.

Man kan vel si ifra uten å bruke disse "ikke for å såre deg"-frasene? Jeg har heller sagt,litt diskre, "du jeg tenkte jeg bare skulle gjøre deg oppmerksom på at bh-stroppen din har løsnet". Men det er jo selvfølgelig en fordel at en kvinne sier det til en annen kvinne. Føles litt bedre.

Ja, det er intensjonen med utsagnet som er viktig, og dernest måten det blir sagt på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...