Gå til innhold

Litt provosert..overdriver jeg?

Anbefalte innlegg

For noen dager siden sa jeg ja til at Norstat kunne ta kontakte meg for å delta på en gruppesamtale ifm en markedsundersøkelse. I går fikk jeg en oppringning hvor de skulle ta rede på om jeg var i målgruppen for undersøkelsen. Alt var greit med alder, bosted..blabla. Men så spurte han hvilken bransje jeg jobbet innen. Jeg svarte at jeg ikke er i jobb, at jeg er trygdet." Da var det en kontant svar "Da er du ikke i målgruppa, men takk for at du tok deg tid." Blææ. Skal ikke vi som er "pensjonister" få si hva vi mener da? Vi kjøper jo like mye dagligvarer som arbeidende mennesker/studenter. Er det ikke interessant for de som utfører en undersøkelse hva vi bryr oss om??

Jeg ble lettere provosert fordi jeg synes vi burde sees på som likeverdige hverdagskonsumenter! Det er heller ikke første gangen jeg har fått en sånn beskjed :(

Overdriver jeg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355681-litt-provosertoverdriver-jeg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Persille1365381127

Ja, du overdriver.

Jeg jobber og er likevel ofte ikke i målgruppen av en eller annen grunn. Det kan ha med kosthold å gjøre, antall barn, inntekt, type yrke, alder, osv.

Når de gjennomfører en spesiell undersøkelse er de på jakt etter spesielle målgrupper - og denne gangen var det mennesker i full jobb de skulle ha tak i. Andre ganger er det studenter. Eller de som er over 40. Eller de som har tre barn eller flere.

Det har ingenting med DEG å gjøre :)

Tror du overdriver, ja. Jeg var heller ikke i målgruppa. Var egentlig ganske letta. Hater sånne markedsundersøkelser.

Takk for tilbakemeldinger!

Jeg har ikke noe i mot å havne utafor målgruppa fordi jeg ikke har pusset opp siste året, ikke brukt den og den tjenesten, lest det eller det osv. Jeg er ofte utenfor målgruppen på slike grunnlag.

Men dette handlet om forbruk av dagligvarer. De må jo skrenke inn på hvem de tar inn selvsagt, men jeg har opplevd at det helst går på alder, kjønn, bosted... Jeg har dog problemer med å skjønne hvorfor det ikke er av interesse å sammenligen hva oss trydgede bruker av dagligvarer v/s de som ikke er det... Hadde grunnen vært at jeg var utafor målgruppen med tanke på tema - ville jeg stille meg fullstendig annerledes.

Annonse

Gjest segunda

Jeg har ikke noe i mot å havne utafor målgruppa fordi jeg ikke har pusset opp siste året, ikke brukt den og den tjenesten, lest det eller det osv. Jeg er ofte utenfor målgruppen på slike grunnlag.

Men dette handlet om forbruk av dagligvarer. De må jo skrenke inn på hvem de tar inn selvsagt, men jeg har opplevd at det helst går på alder, kjønn, bosted... Jeg har dog problemer med å skjønne hvorfor det ikke er av interesse å sammenligen hva oss trydgede bruker av dagligvarer v/s de som ikke er det... Hadde grunnen vært at jeg var utafor målgruppen med tanke på tema - ville jeg stille meg fullstendig annerledes.

Hadde du reagert annerledes hvis målgruppen hadde vært dem som tjener 500 000 kr. i året eller mer?

Gjest så enkelt

Det er selskapenes kunder/oppdragsgivere som bestemmer målgruppen. De må få lov til å definere denne fritt. Oppdragsgiver hadde kanskje allerede en stor del av de trygdede som kunder, men ønsket større markedsandel i at annet segment.

I akkurat denne undersøkelsen var du ikke i målgruppen. Så enkelt er det.

Hadde du reagert annerledes hvis målgruppen hadde vært dem som tjener 500 000 kr. i året eller mer?

Ja - da går det direkte på inntekt, ikke hvor du får den fra.

Men jeg skjønner poenget med å krympe inn målgruppene fra å bli for store. Selvsagt er det en tanke at de faktisk har sluppet til nok folk på trygd. Det tenkte jeg ikke på.

Gjest segunda

Ja - da går det direkte på inntekt, ikke hvor du får den fra.

Men jeg skjønner poenget med å krympe inn målgruppene fra å bli for store. Selvsagt er det en tanke at de faktisk har sluppet til nok folk på trygd. Det tenkte jeg ikke på.

I dette tilfellet var du ikke i målgruppa uansett om det var pga. feil hårfarge, for liten inntekt eller at du ikke er i jobb. Jeg synes du er for følsom overfor dette. Selvsagt påvirker det valg av matvarer om du er i full jobb, eller om du er trygdet eller hjemmeværende av andre grunner. De som er i full jobb er f.eks. mer opptatt av rasjonalitet. De har ikke tid eller muligheter til å lete etter tilbud, eller stå og lage mat på samme måte som de som er hjemme. Det kan være i andre tilfeller vil man gjerne ha som målgruppe de som ikke er i jobb, men langt de fleste er i jobb og blir da viktigste kundegruppen. Det er spørsmål om marked og etterspørsel her, ikke hensyn til følelser og "ta vare på alle".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...