Gå til innhold

Spare penger

Anbefalte innlegg

Gjest segunda
Skrevet

Du kan kjøpe frossenfisk.

Ja det er det jeg skal se på priser fremover for å få tak i noe billig, men godt likevel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Strømsparing: Små ting og endringer kan utgjøre stor forskjell.

Skru av lys i rom du ikke er i.

Skru ned temp. om natta, kle deg heller litt mer for å holde varmen.

Skru av og dra ut alle kontakter som står i (feks mobillader), står og drar strøm.

Lukk baderomsdøra ordenlig! Hvis du har varmekabler, og lar døren stå åpen, vil varmen lekke ut, og varmekablene må bruke mer strøm for å holde rommet i en viss temperatur. (Når jeg hørte dette, fikk jeg meg en oppvekker, for vi har vært veldig sløve med å lukke baderomsdøra.. Etter en time med lukket dør var badet VELDIG varmt, og vi innså at vi fint kunne skru ned temperaturen på varmekablene til et minimun hvis vi er flinke å lukke døra!) :)

Mat:

Kjøp ting på tilbud, lag store porsjoner, frys ned, eller spis rester!

Smør niste og ha med vannflaske på jobb!

Innkjøp:

Unngå impulskjøp av småting, jeg bruker utrolig mye penger på "ting i farta", særlig når jeg er i en større by - god kaffe, en baguett eller avis - blir mye penger!

Kjøp deg en sparebøsse på Nille (ser ut som en hermetikkboks med motiv på, så du må åpne den med boksåpner for å få ut pengene), putt på noe du har i lommeboka - feks 20mynter? 50 lapper? 100lapper? Så store penger du kan, uten at det går "på helsa løs". Du åpner boksen når du ikke får mer på den, eller til du har nådd målet for sparingen. ;)

Et annet tips: opprett en konto som du overfører 500-1000 kr i mnd, så MÅ du klare deg på det du har igjen på kontoen. Det kan godt hende du ikke merker noe særlig til denne sparingen heller for i hverdagen bruker vi MYE penger på unødvendig småpjask som til sammen utgjør store summer....

Det er sikkert masse gode tips der ute, lykke til! :)

Skrevet

Sett opp meny for hver uke, lag handleliste og følg den. Jeg setter opp 7 middager ut fra hva jeg har i fryseren og tilbudsavisa fra butikken. Planlegg tilbehør slik at du får brukt opp det du kjøper av grønnsaker.

Og kjøp billigmerkene (First Price, Eldorado, Slakter'n osv). First Price syltetøy er produsert av Lerum, samme er Eldorado-juicen. Og Slakter'n er Finsbråten hvis jeg ikke husker feil.

Slå av lys i rom du ikke bruker, senk temperaturen, dusj ett minutt kortere. Pass på å fylle vaskemaskin/oppvaskmaskin helt før du starter.

Her jeg bor kan du få redusert renovasjonsavgift hvis du deler en eller flere søppeldunker med naboen, kan være verd å sjekke.

Hvis du har bil kan det lønne seg å følge med på bensin/dieselprisen og fylle når den er lavest. Noen steder er det i helga, andre steder midt i uka.

Skrevet

For meg så hjelper det å være bevisst på å ikke søle bort for mye penger på kaffe latte, cola light, aviser osv. i hverdagen. I tillegg har det fungert å senke innetemperaturen (inklusive å slå av varme om natten) og heller bruke mer klær innendørs. Reise kollektivt i stedet for å bruke bilen - og ikke minst; holde meg unna bokbestillinger på nett...

'' å ikke søle bort for mye penger på kaffe latte, cola light,''

HMmmmmmmmmmm..........

I tillegg tror jeg du har glemt en tredje faktor som begynner på super-.

Skrevet

'' å ikke søle bort for mye penger på kaffe latte, cola light,''

HMmmmmmmmmmm..........

I tillegg tror jeg du har glemt en tredje faktor som begynner på super-.

''I tillegg tror jeg du har glemt en tredje faktor som begynner på super-.

''

Niks, det er et tilbakelagt stadium Derimot nærmer vi oss den årstiden som gjør det noe vanskelig å avstå fra ull-..., og hvis jeg ikke passer på så hjelper det lite med strømsparing!

Skrevet

Alt av daglige småinnkjøp er pengesluk, som penger til kaffe etc på kafe eller småinnkjøp på kiosk.

Unngå butikker / fristelser.

Eventuelt bytte mobilabo. nå er det priskrig.

Lage matpakke. Havregrøt til frokost er billig.

Få en venninne til å klippe deg på håret.

UFF, jeg må egentlig ta disse rådene til meg selv.

Skrevet

''I tillegg tror jeg du har glemt en tredje faktor som begynner på super-.

''

Niks, det er et tilbakelagt stadium Derimot nærmer vi oss den årstiden som gjør det noe vanskelig å avstå fra ull-..., og hvis jeg ikke passer på så hjelper det lite med strømsparing!

Kanskje du skulle rydde i klesskapet og se hva du allerede har av ull-.

Jeg har blitt hekta på Super- s-n.

Skrevet

Inspirert av cathlin, så kom jeg på det med å sjekke ut mobil og internettkostnader. Jeg har spart flere tusen siste året som følge av å ha byttet fra tele2 champion til talkmore. Nå er det visstnok smartcall som ville vært det billigste for meg. Jeg planlegger å få sagt opp fasttelefonen siden jeg aldri bruker den, samt sjekke ut internettabb.

Akkurat nå er jeg litt demotivert, da jeg nettopp har mottatt en regning på flere hundre tusen som følge av nødvendig rehabilitering av bolig. Is og vann er ikke noe å spøke med :-(

Skrevet

Inspirert av cathlin, så kom jeg på det med å sjekke ut mobil og internettkostnader. Jeg har spart flere tusen siste året som følge av å ha byttet fra tele2 champion til talkmore. Nå er det visstnok smartcall som ville vært det billigste for meg. Jeg planlegger å få sagt opp fasttelefonen siden jeg aldri bruker den, samt sjekke ut internettabb.

Akkurat nå er jeg litt demotivert, da jeg nettopp har mottatt en regning på flere hundre tusen som følge av nødvendig rehabilitering av bolig. Is og vann er ikke noe å spøke med :-(

Vi kan ta en innsamlingsaksjon til deg.

Gjest segunda
Skrevet

Strømsparing: Små ting og endringer kan utgjøre stor forskjell.

Skru av lys i rom du ikke er i.

Skru ned temp. om natta, kle deg heller litt mer for å holde varmen.

Skru av og dra ut alle kontakter som står i (feks mobillader), står og drar strøm.

Lukk baderomsdøra ordenlig! Hvis du har varmekabler, og lar døren stå åpen, vil varmen lekke ut, og varmekablene må bruke mer strøm for å holde rommet i en viss temperatur. (Når jeg hørte dette, fikk jeg meg en oppvekker, for vi har vært veldig sløve med å lukke baderomsdøra.. Etter en time med lukket dør var badet VELDIG varmt, og vi innså at vi fint kunne skru ned temperaturen på varmekablene til et minimun hvis vi er flinke å lukke døra!) :)

Mat:

Kjøp ting på tilbud, lag store porsjoner, frys ned, eller spis rester!

Smør niste og ha med vannflaske på jobb!

Innkjøp:

Unngå impulskjøp av småting, jeg bruker utrolig mye penger på "ting i farta", særlig når jeg er i en større by - god kaffe, en baguett eller avis - blir mye penger!

Kjøp deg en sparebøsse på Nille (ser ut som en hermetikkboks med motiv på, så du må åpne den med boksåpner for å få ut pengene), putt på noe du har i lommeboka - feks 20mynter? 50 lapper? 100lapper? Så store penger du kan, uten at det går "på helsa løs". Du åpner boksen når du ikke får mer på den, eller til du har nådd målet for sparingen. ;)

Et annet tips: opprett en konto som du overfører 500-1000 kr i mnd, så MÅ du klare deg på det du har igjen på kontoen. Det kan godt hende du ikke merker noe særlig til denne sparingen heller for i hverdagen bruker vi MYE penger på unødvendig småpjask som til sammen utgjør store summer....

Det er sikkert masse gode tips der ute, lykke til! :)

Nå har jeg ikke ovn på badet så jeg må huske å ha døra åpen så varmen kommer inn;-). Tipset om spareboksen på Nille liker jeg. Den skal jeg få tak i og bruke for å spare sammen til noe ordentlig kos når denne perioden med mye regninger er over;-)

Gjest segunda
Skrevet

Internett har jeg nå via borettslaget så det kan jeg ikke spare på, men jeg kan sjekke ut dette med Talkmore. Datteren min har abonnement der pga. at det er billig, men jeg har akkurat fått et kjempetilbud fra Telenor så jeg er ikke sikker på at jeg sparer noe.

Gjest segunda
Skrevet

Alt av daglige småinnkjøp er pengesluk, som penger til kaffe etc på kafe eller småinnkjøp på kiosk.

Unngå butikker / fristelser.

Eventuelt bytte mobilabo. nå er det priskrig.

Lage matpakke. Havregrøt til frokost er billig.

Få en venninne til å klippe deg på håret.

UFF, jeg må egentlig ta disse rådene til meg selv.

Dette med håret lurer jeg litt på. Jeg farger og klipper håret hver annen måned. Jeg ble gråhåret veldig, veldig tidlig og har hatt en periode hvor jeg ikke farget det. Det er helt hvitt nå selvom jeg ikke er gammel, men egentlig er det en vakker hvit farge som på min far og hans søsken. Kanskje jeg skulle ha det hvitt en periode igjen....,..hmmm.........jeg er nødt til å se bra ut pga. min jobb og andre ting, men hvordan går jeg frem hvis jeg slutter å farge det igjen?

Skrevet

Det har du ikke sagt :o(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...