Gå til innhold

Virkning av medisin

Gjest endeløse spørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest endeløse spørsmål
Skrevet

Jeg begynte på cipralex for knappe fire uker siden og har stått på 10 mg knappe tre uker. Depresjonen er bedre og jeg kjenner igjen at jeg bryr meg om familien min og har sendt noen tekstmeldinger til venner igjen. Jobber to dager i uka, men merker at jeg etter to uker med god symptomlindring atter blir lett stresset og er mye urolig igjen og nylæring er fremdeles fraværende. Er mye trøtt og vil gjerne sove hele tida. Vil jeg kunne vente bedre effekt av medisin igjen eller bør den økes? Vil gjerne jobbe fullt og fungere best mulig raskest mulig. Går ikke til samtalebehandling.

Skrevet

Det er mange som må opp i 20mg Cipralex. Inntrykket mitt er at dette i dag er det mest foreskrevne antidepressiv. Men alle er ikke like. Her må du ha dialog med legen din. Fire uker er ikke så lenge, men det kan kanskje være poeng i å øke. Funker ikke det, kan det være mer fornuftig å prøve et annet preparat. Ikke en anbefaling, men Efexor kan være noe å tenke på hvis Cipralex ikke virker tilfredsstillende. Di virker noe ulikt.

Ellers synes jeg legen din burde henvise til samtaleterapi. Det kan høres helt bortkasta ut, men mange finner nye sider ved seg selv hvor det hjelper å snu på enkelte takebaner. Ellers har man jo de vanlige rådene mot depresjon som god søvnhygjene, regelmessige måltider selv om mat smaker dritt, fysisk aktivitet, i det hele tatt aktivisering så man ikke blir sittende å grave seg ned hele tida. Man skal ikke prestere over evne, men i alle fall fylle dagene med noe. Vær fornøyd med alt det positive du får til hvis du klarer. Forsøk å skriv ned noe positivt om dagen som har gått på kvelden - hvis du får det til. Min erfaring er at det ofte er noe positivt å si - enten det er en hendelse eller tanker som har slått meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...