Gå til innhold

NHD/orker ikke mer galskap

Anbefalte innlegg

Gjest Tenkt situasjon
Skrevet

Hvis en pasient kom til deg og fortalte at det var "heksejakt" etter han der han før bodde, ville du trodd det da?

Alt ble styrt over hode på personen, han måtte gjøre som de sa ellers kom de med trusler.

Tidligere har han hatt psykotiske symptomer, har litt nå og men tør ikke si det. Kan man ha hallusinasjoner uten å være psykotisk?

Konklusjon fra terapeut: Ikke psykotiske symptomer og ikke deprimert.

Han ble stressa etter timen og angret på hele praten, merket uvanlige tanker og observerte at verden ble fjernere.

Hva vil du anbefale han å gjøre?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tror dette er psykose, og mot det hjelper antipsykotika.

Gjest Tenkt situasjon
Skrevet

Jeg tror dette er psykose, og mot det hjelper antipsykotika.

Hva er psykose?

Er heksejakten psykose eller mener du hallusinasjonene som noen ganger er der, er man psykotisk om det forekommer symptomer på det?

Terapeuten sa ingenting om psykose.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva er psykose?

Er heksejakten psykose eller mener du hallusinasjonene som noen ganger er der, er man psykotisk om det forekommer symptomer på det?

Terapeuten sa ingenting om psykose.

Heksejakten er vel en vrangforestilling. De som har vrangforestillinger har en psykose.

Gjest Tenkt situasjon
Skrevet

Heksejakten er vel en vrangforestilling. De som har vrangforestillinger har en psykose.

Var det jeg fryktet, men det er ikke vrangforestilling. Det er 100 % sant.

Blir redd for å snakke med terapeuter i psykiatrien nå, redd for å ikke bli trodd. Var vel derfor vedkommende ville vite om jeg hadde selvmordstanker, trodde ikke på meg.

Gjest kan du være sikker?
Skrevet

Var det jeg fryktet, men det er ikke vrangforestilling. Det er 100 % sant.

Blir redd for å snakke med terapeuter i psykiatrien nå, redd for å ikke bli trodd. Var vel derfor vedkommende ville vite om jeg hadde selvmordstanker, trodde ikke på meg.

Når du så tydelig har psykotiske symptomer, hvordan kan du da være sikker på at dette også ikke er vrangforestillinger?

Gjest Tenkt situasjon
Skrevet

Når du så tydelig har psykotiske symptomer, hvordan kan du da være sikker på at dette også ikke er vrangforestillinger?

For jeg kjenner virkeligheten, kan være vanskelig å tro meg men jeg har ikke hatt det godt i livet. Har blitt behandlet dårlig, men få untak. Vet at det høres rart ut, jeg kaller det heksejakt. Og det de har holdt på med kan lett føre til vrangforestillinger, hvorfor er de så ute etter meg?

Hallusinasjoner er en an ting. Å jeg blir svimmel og uvel, orker ikke inn i det paranoide syatemet igjen. Det er faktisk de som er paranoide og syke, de ser det bare ikke selv. Burde skaffe seg litt selvinnsikt!!!

Gjest Tenkt situasjon
Skrevet

''Konklusjon fra terapeut: Ikke psykotiske symptomer ''

Hvordan forklarer du det da?

Gjest kan du være sikker
Skrevet

''Konklusjon fra terapeut: Ikke psykotiske symptomer ''

Hvordan forklarer du det da?

''Tidligere har han hatt psykotiske symptomer, har litt nå og men tør ikke si det. ''

Derfor.

Gjest Tenkt situasjon
Skrevet

''Tidligere har han hatt psykotiske symptomer, har litt nå og men tør ikke si det. ''

Derfor.

Terapeuten vet om tidligere symptomer, ikke at det av og til er der nå. Og selv om folk har noen hallusinasjoner, bør en vel bli tatt på alvor?

Så det du sier er: Hvis man har psykotiske symptomer, skal en ikke ta noe av det en sier på alvor?

Gjest kan du være sikker
Skrevet

Terapeuten vet om tidligere symptomer, ikke at det av og til er der nå. Og selv om folk har noen hallusinasjoner, bør en vel bli tatt på alvor?

Så det du sier er: Hvis man har psykotiske symptomer, skal en ikke ta noe av det en sier på alvor?

Det har jeg ikke sagt noe sted. Du må ikke legge ord i munnen på folk. Men du spør hvorfor nhd og andre har som utgangspunkt at du har psykotiske tendenser, og det er fordi du sier du har det selv.

Jeg spør om du derfor da kan være så sikker på at du tolker og oppfatter ting 100% rett. Det er nærliggende at du ikke kan det.

Gjest Tenkt situasjon
Skrevet

Det har jeg ikke sagt noe sted. Du må ikke legge ord i munnen på folk. Men du spør hvorfor nhd og andre har som utgangspunkt at du har psykotiske tendenser, og det er fordi du sier du har det selv.

Jeg spør om du derfor da kan være så sikker på at du tolker og oppfatter ting 100% rett. Det er nærliggende at du ikke kan det.

''Heksejakten er vel en vrangforestilling.''

Det var det han mente var psykosen og ikke det andre. Dette blir bare tull, og jeg er IKKE psykotisk. Vet det 100 % sikkert. God natt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...